Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_aussi

Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:05

Hoi Bokkers,

Ik heb een vraag m.b.t onze hond. Sinds juni vorig jaar hebben wij een maltezer teefje en zijn we met haar op cursus geweest. Dit deed ze ontzettend goed. Op de cursus kregen wij het advies om een hond niet voor zijn 2e levensjaar los te laten omdat ze erg impulsief kunnen zijn. Hier kan ik me absoluut in vinden m.b.t. onze hond.

Ze luistert goed maar alleen als het haar uitkomt. Wanneer ze iets ziet wat ze interessanter vindt dan de beloning (ik beloon haar nog steeds als ze luistert en komt) dan komt ze dus echt niet. Al sta ik met een kilo vers vlees, dat maakt niet uit.

Ik zou haar zo graag een keer los willen laten zodat ze eens echt lekker kan rennen. Ik ren wel met haar aan de lijn maar zij is veel sneller dan ik. In onze tuin kan ze ook rennen maar die houdt een keer op natuurlijk. Maar ik ben zo bang dat als ze iets ziet wat ze interessanter vindt, dat ze dan niet terug komt. Of als we haar dan willen pakken dat ze het als spelletje ziet en zich niet laat pakken.

Ik weet het, belonen belonen belonen. Maar ik doe niet anders als ze komt. Maar toch op de een of andere manier vindt ze wat ze op dat moment ziet belangrijker.

Mijn idee was om haar eens samen los te laten met een andere hond die altijd terug komt. Maar toch ben ik steeds bang om haar kwijt te raken. Maar aan de andere kant gun ik het haar ook om eens los te lopen. Ik geloof niet dat ze echt weg loopt maar ze kan ons altijd kwijt raken. Je hoort genoeg verhalen.

Hoe hebben jullie dit gedaan met jullie hond of wie heeft er tips?

Vrouw2014

Re: Hond voor het eerst loslaten, hoe doen jullie dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:11

Ga met der naar een plek waar niks kan gebeuren (geen verkeer, het bos ofzo) en laat der daar lekker rennen.

Zelf hebben wij 2 honden en die lopen altijd los, zelfs onze zeer eigewijse pup van nog geen half jaar. Maar uiteraard wel op een plek waar geen verkeer komt. Ze lopen echt niet zo maar weg hoor.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:15

Danielledm schreef:
Ze lopen echt niet zo maar weg hoor.

Daar zou ik niet te hard van uit gaan..Wij zijn onze hond kwijtgeraakt (in moeten laten slapen) omdat hij dus wel weg liep omdat hij totaal niet meer wilde luisteren en geobsedeerd was door alles, behalve ons.

Dus TS, ik snap je angst heel goed. :j

Kun je niet ergens op afgesloten terrein oefenen? Bijv. een weiland of ander terrein waar ze niet weg kan door hekken / sloten (tenzij ze zwemt natuurlijk).

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:17

Het probleem is dat ze redelijk klein is. Er was een leuk omheind grasveld, alleen bij de poortjes kon ze er onderdoor. En sloten of plassen, daar springt ze zo in. Ze mag dan wel wit zijn, maar dat interesseert haar niks haha! :)

Eclare

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:21

Balletje/Speeltje meenemen? Zodat ze op jou gefocussed blijft?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:21

Zoek naar een speciaal honden uitlaat veldje! Die is omheind..............Het idee alleen al dat ie onder een auto komt .......

brrrrrrrrrrr

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:22

Dat heb ik ook al eens geprobeerd. Thuis is ze verzot op tennisballen maar als ik ze mee naar buiten neem dan doet ze er niks mee.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:23

@ Grotevogel, die hebben we dus, alleen de poortjes daar kan ze onderdoor.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:23

In het begin toen ik het niet vertrouwde om mijn hond volledig op vreemd terrein los te laten nam ik de longeerlijn mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:23

Ik heb een soortgelijk hondje, die is nu 11.
De eerste jaren kon ik hem ook niet zo makkelijk los laten lopen, heb hem vaak genoeg achterna moeten lopen en zoeken. Hij was dan echt oost indisch doof.
Ik heb vaak gedaan, dat als hij los liep, ik me verstopte achter een boom of zo.
Dan zag hij mij opeens niet meer, en daarna hield hij me beter in de gaten, bang om me weer kwijt te raken.
Vanaf dat hij een jaar of 6, 7 was, is hij veel makkelijker en trouwer geworden met loslopen.
Nu kan hij altijd los en blijft altijd bij me in de buurt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:24

@ Paddenpad, wat een goed idee! Ik heb wel gekeken voor hondenlijnen die veel langer waren maar de longeerlijn heb ik niet aan gedacht!

Wins8976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:25

Wiij hebben een ridgeback die in juni 2 word.
Wij hebben onze pup NIET op cursus gedaan, maar wij hebben alles zelf gedaan aangezien wij veel ervaring hebben met het opvoeden van honden.
Onze pup heeft van kleins afaan altijd los gelopen.
Hij loopt nu ook niet meer weg en luistert perfect. Toch begrijp ik idd je angst goed! ;)
Ik zou ergens waar er geen 'afleiding' is lekker oefenen.
Komt heus wel goed!

Succes. :)

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:25

het advies van in de 1e 2 jaar niet loslaten vind ik echt een beetje vreemd....
wij hebben al zo lang ik leef honden thuis, (mn vader geeft hier ook a 25 jaar les in)
maar wij laten de hond vanaf dag 1 los, ook wel aan de riem leren, maar op een veld of in het bos
altijd los.
we hebben altijd voertjes bij ons, en bij ons is het nog nooit fout gegaan....
maar de ene hond is de andere niet hoor begrijp me goed!

kan je dr niet aan zo'n uitrekriem mee nemen? en dat uitbouwen ofzo?

succes !

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:27

Citaat:
Op de cursus kregen wij het advies om een hond niet voor zijn 2e levensjaar los te laten omdat ze erg impulsief kunnen zijn.

Serieus?
Ik zou juist zeggen dat het slimmer is om een hond al van pup af aan los te laten. Kan me zo voorstellen dat een hond die twee jaar lang vast heeft gezeten veel impulsiever en drukker is.

Mijn hond was al 2,5 toen ze bij mij kwam. Ik merkte dat ze meteen al zo gefocust was op mij dat ik de tweede dag meteen de riem heb losgeklikt.

Wins8976

Was er vergeten bij te zeggen.
Wij gebruikte net als @mika het zelfde idee van achter een boom staan. (doen we nog steeds ;))
Onze hond is nu ontzettend alert op wat wij doen, hij kijkt om de paar meter om of wij er nog zijn.
Erg handig, Telkens als we nu renee zeggen begint ie gelijk met zoeken terwijl ik naast hem sta haha!

Mizora

Een longeerlijn is voor dit type honden vaak te zwaar. Wij hebben bij een doe-het-zelfzaak 15 meter 8mm touw gehaald en een kleine karabijnhaak, dat is veel lichter, neemt geen water op en is ook nog eens langer. Mocht dat goed gaan kan je de lijn loslaten en dan heb je dus nog 15 meter om op te gaan staan als ze besluit te gaan spoken. Zo hebben wij het gedaan.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:29

Wat een bijzonder advies, mijn hond liep met 8 weken al los en nu inmiddels nee ik zijn riem geeneens mee als ik hem uitlaat. Ik zou zeggen probeer eerst aan de lange lijn en ga verder met trainen

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:29

@ Mizora, dat is ook een goed idee. Zeker als je inderdaad op de lijn kan gaan staan!

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:30

Het is een advies dus aan ieder zelf te bepalen wat je ermee doet. Ze zei dit omdat honden de eerste 2 levensjarig nogal impulsief kunnen zijn. Al is dit per ras en per hond verschillend. Ik kan me er wel in vinden.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:31

Een vriendje meenemen die wel terug komt als deze geroepen wordt.

_aussi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 11:32

Wat vinden jullie van het strand? Dat lijkt me ideaal omdat ze dan niet echt weg kunnen. Maar dan maak ik me weer zorgen over de zee. Ik snap dat elke hond kan zwemmen maar wat als er hoge golven zijn.. Heeft iemand daar ervaring mee? Moet er niet aan denken dat ze verdrinkt.

(Mss moet ik maar helemaal niet aan kinderen beginnen als ik me al zo zorgen maak over de hond)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:34

Een lange lijn laten slepen kán inderdaad een goed hulpmiddel zijn in het begin, het gewicht van de slepende lijn geeft de hond ook het gevoel niet helemaal vrij te zijn.
Realiseer je wel dat er ook een zeker risico aan kleeft, een hond die op volle vaart rent terwijl de lijn zich ergens in vastzet, kan zich verwonden.
Niet los voor een hond twee is vind ik overigens een absurd advies.

__YSB__

Misschien moet je je niet zoveel zorgen maken en het gewoon doen. Die hond voelt jou angst en het is niet goed als je dit op je hondje projecteerd.

Paddenpad

_brunette schreef:
@ Paddenpad, wat een goed idee! Ik heb wel gekeken voor hondenlijnen die veel langer waren maar de longeerlijn heb ik niet aan gedacht!

Zo ben ik met hem gaan oefenen in het bos op de zandvlaktes,lekker vrijlaten aan de longeerlijn en dan terug roepen of fluiten klein hondenbrokje geven en weer het commando "ja ga maar" enz enz en zo heeft ie het geleerd me in de gaten te houden en loopt niet verder dan 5 mtr van me vandaan en wanneer hij even een spurtje trekt dan spurt ie net zo hard weer terug naar me toe daarna,ookal lopen er andere honden.

P.s mijn hondje is net zo groot als een malteser,en kan best een longeerlijn aan haha,tevens prettiger voor je eigen handen ipv een touw.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 11:35

Misschien eens op een schoolplein met de bal gaan spelen nadat je haar hebt uitgelaten. Heb je tijdens de cursus geoefend met los lopen en volgen? Anders zou je daar eerst mee kunnen gaan oefenen.