Wilde konijnen helpen....?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Wilde konijnen helpen....?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:07

Wellicht kunnen konijnen-kenners wat tips geven ?

Ik zie hier regelmatig konijnen en af en toe een haasje in het land zitten.
Er loopt ook een droge greppel (slootje waar eigenlijk nooit water in staat) naast een puntje van de wei, achter een oud stalletje langs dat we als hooischuurtje gebruiken, en volgens mij zitten daar ook wat konijnen. Je ziet daar heel af en toe wel eens wat weg hupsen en toen er sneeuw lag waren er heel veel van die geinige konijnensporen te zien.

Aansluitend op de wei is een grote akker waar regelmatig gejaagd wordt. Daar is het dus gevaarlijk voor de konijnen. Onze wei ligt er direct tegenaan, is maar 30 meter breed (wel 160 meter lang) en dan komt ons huis en onze tuin, dus het strookje wei is ook niet heel rustig want de ponies lopen daar en de katten struinen er ook nogal eens rond :=

Gisteren waren we wat palen aan het zetten en klonk er ineens een ijzingwekkend gegil en gekrijs, en een paar tellen later kwam mijn rooie kamertijger uit d sloot / achter het hooischuurtje vandaan met een slap konijntje in zijn bek _-:(

Ik heb al eens eerder een thuisgebracht konijntje gevonden vorig jaar, en onlangs nog 1 in de bosjes _-:(

Die k*t-katten staan die konijntjes dus ook al naar het leven en ik vind dat niet nodig, die beestjes hebben het al zo zwaar.

Ik zag nu net zo'n zelfde klein konijntje als die van gisteren :(:) een beetje vertwijfeld via de wei de akker in hupsen (waar het graan nu zo hoog staat dat je het beestje niet meer ziet).

Maargoed, ik vind het sneu dat die volgevreten katten van mij die arme beestjes vermoorden, en zit te peinzen of ik niet iets kan maken of doen voor die nijntjes, bestaat er een idee voor een fijn nestje of schuilplekje ofzo waar een konijn wel graag in gaat maar een kat er niet bij kan.... :?

Ik heb het idee dat een kat overal in kan komen waar een konijn ook in kan....

Misschien is het ook wel onzin hoor en moet ik me niet aanstellen, maar ik vind het wel fijn als wilde beestjes hier veilig zijn, wil ze best een handje helpen :j

Elma_

Re: Wilde konijnen helpen....?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:09

Ik zou vooral je weiland goed in de gaten houden, konijnen maken namelijk zelf hollen en als ze dat in je wei doen en je paarden stappen er in bij niet goed opletten heb je heel andere problemen dan zielige konijntjes...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 09:11

Nog nooit een hol gezien, ze zouden ook wel gek zijn om dat in de wei te doen waar de paarden lopen :)

En blijkbaar doen ze dat ook niet, maar kiezen ze voor de greppel waar nooit iemand komt, is toch een wat beschutter plekje :j

Alleen tja als zo'n volgevreten kat daar gaat zitten wachten tot je naar buiten komt.... :(:)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:11

Elma_ schreef:
Ik zou vooral je weiland goed in de gaten houden, konijnen maken namelijk zelf hollen en als ze dat in je wei doen en je paarden stappen er in bij niet goed opletten heb je heel andere problemen dan zielige konijntjes...

Nou dat klinkt ook lekker diervriendelijk zeg. :\

TS: Ik denk dat je er niks aan kan doen, konijnen maken inderdaad zelf hun hol en dat zou dus hun schuilplek moeten zijn..

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:12

Denk juist dat je blij moet zijn dat je katten konijnen vangen. Wij hebben juist katten op stal die de konijnen populatie een beetje in toom houden zodat ze geen hollen graven in de wei. Inderdaad als je paard daar in gaat staan word je niet blij.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:13

Somebitch schreef:
Elma_ schreef:

Nou dat klinkt ook lekker diervriendelijk zeg. :\

TS: Ik denk dat je er niks aan kan doen, konijnen maken inderdaad zelf hun hol en dat zou dus hun schuilplek moeten zijn..

Het heeft niks met diervriendelijk te maken, zal niet de eerste keer zijn dat er zoiets gebeurd.
En verder moet je wilde dieren niet willen ''helpen'' natuur regelt zichzelf, en wilde nijntjes en vogeltjes en watdanookmaar in hokjes en nestjes willen stoppen is nou niet bepaald slim..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:14

Maar dat zeg ik ook nergens. :D Alleen hoe jij je bericht formuleerd komt het er nou niet echt bepaald diervriendelijk over.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:16

Want? Ik zeg toch nergens iets over de konijnen in de 1e post? Ik zeg toch nergens hak ze doordemidden?
Dat kun je helemaal nergens beoordelen.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:22

Denk dat je zelf ook wel even je post na kan lezen en het je dan duidelijk wordt. Ga er verder niet op in want daar is TS haar topic niet voor bedoeld. ;) Ik geef alleen aan dat IK VIND dat je post dieronvriendelijk overkomt. :)

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 09:22

OK :+ Altijd fijn als mensen hun domme vooroordelen zo goed kunnen onderbouwen :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:49

ik snap het dieronvriendelijke ook niet eerlijk gezegd...

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:51

Maar Elma heeft wel gelijk. Konijnen graven naast gaten ook tunnels.
En die tunnels kun jij niet zien, maar zijn levensgevaarlijk voor je paarden.
Maar goed, dat terzijde, katten zijn roofdieren en konijnen prooidieren.
That's life!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 10:57

Zo kun je alle wilde dieren wel uit (laten) roeien, ik vind dat niet nodig :n

Dat het "de natuur" is vind ik ook altijd erg makkelijk gezegd, een wild dier heeft het al moeilijk genoeg en zo'n volgevreten huiskat heeft natuurlijk wel een hele grote voorsprong op een beestje dat toch al moeite genoeg moet doen om te overleven. Van "natuur" kun je dan eigenlijk niet spreken. Zo'n konijn wordt al belaagd door jagers, door huisdieren...mag die dan ook eens een mazzeltje mee krijgen en tenminste niet uit zijn holletje getrokken en vermoord worden :(:)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:30

Tjah... Tis de aard van het beestje en daarbij ook de natuur :) Mijn poes heeft ook een hoop eendjes te pakken altijd in de lente en aan de ene kant was ik toen blij want hun werd het leed van de ijskoude hongerwinter bespaard. Bij ons vonden we in de winter namelijk een hoop vast en doodgevroren vogels in het water :) Dan is het juist goed dat er niet teveel eendjes zijn... Hoe oneerlijk het misschien ook klinkt. Je kan beter minder konijnen hebben dan teveel, want dat brengt alleen maar overlast. Hoe leuk die beestjes ook zijn :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 13:07

Ik heb niet te veel konijnen, bij lange na niet, en gun ze dus wèl een plekje waar ze enigszins veilig zijn en niet weer hoeven te vertrekken omdat ze opgevreten of afgeschoten worden. Als er nu dagelijks hele hordes door de wei hupsen is het een ander verhaal maar die ene keer dat er hier een konijntje door de wei huppelt.... en nu zijn er dus al zeker 3 vermoord door die kamertijgers van mij.

De enige overlast die ik hier van dieren ervaar is die van mijn katten die allerlei beestjes martelen en het lijk thuis komen brengen.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 15:25

Dan is de oplossing simpel: maak iets voor de katten, een grote ren ofzo.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 15:28

Ik wil iets voor de konijnen, niet voor de katten :P

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 16:31

Dat weet ik wel, maar wilde dieren laten zich niet inperken, dus dat is geen optie.
Je kunt hooguit struikjes planten, ergens bulten takken en snoeiafval of zo neergooien.
Dan hebben de konijnen nog meer schuilmogelijkheden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 17:07

Tsja, als je katten ze niet opeten worden ze na een tijdje wel afgeschoten omdat het er teveel zijn geworden. ;) Een wild konijn kan prima voor zichzelf zorgen, zo niet jammer dan, recht van de sterkste geldt..

Je kan proberen je kat een bandje om te doen met een belletje er aan..
Of je katten binnen houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-12 18:16

Tja de sterkste is al snel de volgevreten huiskat die al uitbuikend kan wachten totdat het konijn echt een keer voedsel moet gaan zoeken, dat is niet echt "natuur" :P

Struikjes planten staat sowieso in de planning, maar zou een konijn dieper een struik in komen dan een kat ? :)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 18:20

pmarene vind het super van je dat je er overnadenkt :D kunnen andere mensen een voorbeeld aan nemen

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 12:15

als je geen hollen vind, zijn het dan geen hazen? die jonkies zijn enorm makkelijk te vangen voor een kat.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 12:45

Ik weet vrij zeker dat het konijntjes zijn, heb wel eens een keer een konijn en een haas vlak bij elkaar zien zitten hier in de wei en die haas heeft een veel langere kop , andere oren en is veel bruiner terwijl de konijntjes meer grijzig zijn.

Pfffft gisterenmiddag zag ik er ineens 1 op de weg zitten, weer zo'n kleintje, zat op zijn gemakje op een pootje te knagen en om zich heen te kijken, midden op de weg !

Echt voorzichtig zijn ze ook niet :P

Heb een paar worteltjes neergegooid bij het stalletje, zal zo eens kijken of ze weg zijn. (ponies kunnen er niet bij :P )

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 16:35

Weet je het echt zeker dat het om een konijn gaat?

Mijn stalkat had gisteren een babyhaasje te pakken. Ik dacht ook eerst dat het een nijn was. Maar het was toch een haas. En hazen hebben legers he. Die hebben gewoon een kuil waar ze in gaan liggen en de babyhaasjes blijven daar liggen. Zijn een heel makkelijke prooi!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 16:41

Er zat geen labeltje op, maar het leek me dus een konijn. Maakt het uit dan of het een haas zou zijn, die heeft net zo goed bestaansrecht toch :P