Nestje puppies, tips gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Nestje puppies, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 20:38

Hoi allemaal,

ik denk dat ik nu half bokt over me heen krijg, maar hopende op wat nuttige tips is het me dat wel waard.
Ik woon en werk op een paardenbedrijf en na een ongelukje met twee van onze honden (eentje uit asiel gehaald, stond op papier 'gecastreerd, dit bleek niet zo te zijn) waren we in blijde verwachting.
Niet gepland dus en ook een beetje onhandig.

Vanavond zijn er dus drie pups geboren. Ze staan bij mij in m'n kamer, om de moeder rust te gunnen en zodat onze andere twee honden er niet bij kunnen.
Ze zien er gezond uit, drinken en zijn levendig voor zover ze dat al kunnen zijn en de moeder is lief en zorgzaam.
Echter heb ik helemaal geen ervaring hiermee en zoek dus naar informatie en tips.

Maandag gaat natuurlijk de DA even langskomen. Kamer is genoeg verwarmd.
Moeder kan altijd bij water en voer. Morgen ga ik op zoek naar een grote bak waar de pups niet uit kunnen en de moeder wel, mocht ze willen.
Kan ik morgen dan ook al de pups verplaatsen of is dit niet aan te raden?

Elke inbreng is welkom!

Alvast bedankt!

Groetjes, Maaike

charissiej

Re: Nestje puppies, tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:41

Nou, toch gefeliciteerd! Ben je er dan ook vanavond achter gekomen dat ze drachtig was,of wist je dit al eerder? En heb je al gevoeld of er niet meer pups verwacht worden?

charissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 20:42

O, ja... elke pup even wegen en dit noteren. Zo kan je bijhouden of ze genoeg groeien. Met 2, 6 en 8 weken ontwormen, en met 6 weken ook hun 1e enting.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 21:11

Dankjewel! Hoe kan je dat voelen of er nog meer pups inzitten? Ik denk het niet..
We wisten het eventjes van te voren maar niet lang genoeg om voldoende voorzorgsmaatregelen te nemen en we wisten ook niet wanneer ze precies uitgerekend was. Normaal zit ze 24/7 buiten, nu binnen dus ben benieuwd hoe dat gaat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:17

Sterkte met de pups, weet er helaas te weinig van om advies te geven.

Maar heb ook honden uit het asiel, als er 'gecastreerd' zou staan en ze zijn het niet zou ik toch wel verhaal bij het asiel gaan halen... Lijkt me toch ook hun verantwoordelijkheid, dat jij nu met pups zit.

Nogmaals succes met de pups!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 21:28

Dank je! Ja, misschien bellen we dat asiel nog eens maar daar ligt nu niet de hoogste prioriteit. We hebben het overigens wel nagevraagd aan een veearts omdat er nog zichtbaar ballen onder hingen maar die zei dat ze soms de zaadleiders doorsnijden oid en dat je het dus niet altijd kan zien. En het papier zag er geloofwaardig uit. Misschien stom achteraf maargoed.

Ik vraag me vooral af hoe en wanneer ik het nestje mag verschonen.
Lees ook op hondenfora allemaal ingewikkelde dingen over werpkisten en doorligwanden? Is dat echt nodig?

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:43

Mijn ouders fokken zo afentoe ook nestjes met pups, wij doen meestal een handdoek of iets waar de geur van de moeder aan zit in de bench (of waar ze in liggen) er onder houden. Bij ons hebben de moeder honden altijd heel het nest schoon gemaakt, soms als het heel erg 'nat' was van het bloed hebben we wel eens een handdoek (die we van te voren bij haar hadden gelegd) omgewisseld en de vieze in de wasmachine of weg gegooit ;).

* Ik ben stiekem wel benieuwd hoe ze eruit zien! Wat voor hond is de moeder/vader ? *

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 21:45

Klopt idd, het ziet er nu vrij schoon uit.
Moeder is een grote Jack-achtig iets en de vader een kruising waar veel Spaanse Podenko in zit.
Zal morgen wat foto's maken, ik laat ze nu even met rust.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:49

heb je de pups al gewogen? probeer dit anders elke dag te doen rond het zelfde tijdstip zo kun je in de gaten houden of ze alle genoeg voeding krijgen.
ook even goed in de gaten houden hoe de moeder ze verzorgt. likt ze de pups ook schoon? laat ze de pups rustig drinken? hoe reageer de moeder als jij erbij bent? hoe warm is de kamer. je zegt dat de moeder normaal 24/7 buiten zit hou er dan rekening mee dat de moeder deze temp misschien niet gewent is.
Wat je kan doen is een kruik in de bak leggen met een doek er over natuurlijk en daar de pups bij leggen.
zorg wel dat zowel moeder als pups van de kruik weg kunnen mocht het te warm worden voor ze.
Mocht je meer info willen kun je me altijd pb sturen. Helaas veel ervaring met pups en jong spul.
en alsnog gefeliciteerd en succes!

Priszz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:51

Klinkt als een grappige kruising!

Ja, met rust laten kan nooit kwaad :). Zorg er alleen voor dat de Pups vooral niet op de tocht liggen! Hebben we één keer gehad waardoor er twee pups zijn overleden.. Terwijl ze in de uiterste hoek van de woonkamer stonden heel ver van de buitendeur vandaan.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:52

ts gefeliciteerd met de pups.

Je kan de pups nu best uit even uit de kist halen of het gene waar ze in liggen (waar liggen ze in).
Als de pups nog jong zijn moet je uitkijken met losse kleden, aangezien ze daar makkelijk onder kunnen.
Wij gebruiken altijd vetbedden is het veiligst en makkelijk te wassen. Je moet de plek elke dag voorzien van een nieuw kleed
en goed schoonmaken. Ik leg de pups altijd even in een wasmand met een kleed als ik de bak ga verschonen.

Onze pups liggen ook in een werpkist maar wij maken geen gebruik van doodligstangen. Wel zou ik de pups elke dag op het zelfde tijdstip
wegen en goed bij houden of ze goed aankomen.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:01

Dus ik mag ze nu al oppakken en wegen?
Ze drinken keiveel, de moeder likt ze schoon en over de buikjes, duwt ze terug als ze te ver afdwalen in hun gespartel. Ze accepteert mij heel goed, ik kan de moeder uit m'n hand voeren, ze heeft mega honger namelijk.

Ik vroeg me nog af, stomme vraag misschien, kan ik ervan uitgaan dat de moeder optijd haar nest even verlaat om zelf te drinken?

Het is 23/24 graden in m'n kamer op het moment en deuren zijn dicht dus kan geen tocht zijn. Ze staan wel ver van de verwarming, het is een gaskachel, ik denk dat als ik ze dichter zet dat het te warm wordt?

Bedankt voor de tips, ook over het verschonen!

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:07

Joh, heel bokt krijg je niet over je heen bij een foutje zoals dit lijkt mij hoor! Jij wilde een gecastreeerde hond en dacht die ook te hebben. Bizar van het asiel trouwens.. Fijn foutje waar jij nu mee zit.
Laat je de hond alsnog castreren nu?
Heb helaas weinig verstand van pups, maar hoop dat je genoeg tips krijgt en misschien kun je via bokt nog baasjes vinden zelfs?
Heb je ook een schattige foto voor ons???? Aaaah toeee??
Succes en veel plezier met de kleintjes!

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:08

Ja je kan ze makkelijk verplaatsen.
Likt de moeder ze goed over de buik zodat de pups plassen en poepen?
Zolang er water in de buurt staat gaat de moeder van zelf wel drinken.
Temp is goed, ook de pups gewoon goed in de gaten houden of ze niet te koud zijn.
En wegen is echt belangrijk dus daar zou ik nu echt mee gebinnen, en dan elke dag zelfde tijd.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:10

Rytm ja als de moeder jou goed toe laat bij haar pups kun je ze gewoon even wegen en het nest schoon maken als dit echt nodig is.
moeder zal optijd haar nest verlaten om haar behoeftens bij de vullen. zorg wel dat het drinken en het eten niet te ver staat.
Ik zou ze niet dichterbij de kachel zetten en hou even goed in de gaten of de moeder het niet te warm krijgt.
je kunt de pups een lintje omgeven of een nagellakken om ze uit elkaar te houden zou kun je de gewichten mooi opschrijven per pup en dit elke keer even vergelijken per dag.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:14

We zijn van plan om of de moeder te steraliseren of de vader te castreren ja. :j

Pups kan ik goed uit elkaar houden, eentje is zwart-wit en de andere twee zijn bruin, eentje licht en eentje donkerbruin.

Likken doet ze heel goed, ze heeft het er maar druk mee. Ik ben zelf wel vreselijk bezorgd, elke keer als er eentje in slaap valt ben ik bang dat ie doodgaat. :')

Hoeveel horen ze aan te komen per dag ongeveer trouwens?

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:16

de pups moeten minimaal 10 tot 20 gram per dag aankomen

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:17

Is heel verschillend per ras en pup.
Maar zolang ze aankomen is het goed, als je merkt dat 1 pup veel minder aankomt dan
de andere kan je hem altijd extra aanleggen of goed nakijken of hij/zij wel goed kan drinken.

Heb je na de geboorte trouwens de gehemeltes nagekeken of dat ze goed zijn.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:19

ik denk dat ze dat beter aan de DA over kan laten om de gehemelte na te kijken.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:32

Hoezo als je pups geboren zijn is het eerste wat je doet de navelstreng en daarna de gehemelte controlere.
Want ze geeft aan dat ze dinsdag de da gaat bellen, stel je voor dat een pup zijn gehemelte niet goed.
Het enigste wat je moet is doen is voorzichting met je vinger voelen, en je voelt zo of het niet goed is.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:34

Maandag ga ik dat doen. Ik heb daar echt geen verstand van, maar ze drinken alledrie kei goed, weet niet of dat er iets mee te maken heeft. Navelstrengen heb ik wel gecontroleerd, dat ken ik van bij de paarden die veulenen.

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:36

als je ervaring hebt hoe je dit moet doen is dit wel te doen maar gezien ts totaal geen ervaring heeft met pups vind ik het risico wel groot als ze de bekjes open moet maken en zo.
het is natuurlijk aan de ts.
Ik had de da gelijk laten komen, als ik zo weinig ervaring had. kon de da ook gelijk de moeder even na kijken en de nageboorte

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 22:40

Wilde ik ook maar mocht niet op een weekenddag van m'n baas omdat ze er allemaal goed uitzagen. Beetje nog dat boeren no-nonsense.. Het zijn mijn honden niet he, ik heb alleen gezegd dat ze wel bij mij mochten zolang het nodig was.

Ze smakken trouwens wel. <3

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:42

Rytm oh ik dacht dat het jouw honden waren hihih. het belangrijkste nu is dat ze goed aankomen in gewichte en dat ze niet koud worden.
ook moet de moeder goed de buikjes likken zodat ze hun urine en ontlasting kwijt kunnen.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 22:45

O oke de honden zijn niet van jou, jammer dat de da niet eerder mocht komen.
Maar ik neem aan dat je hem wel laat komen toch.

Wat mare al zegt als ze goed aankomen en de moeder doet alles goed is er niks aan de hand.