Kat met meerdere klachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Kat met meerdere klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:56

Momenteel lopen wij met onze Sphynx kater Fritz van 6 jaar bij de da. Hij kotst namelijk met enige regelmaat zijn brokjes uit vlak na het eten en heeft bloed bij de ontlasting en vaak diarree. Hij heeft ook redelijk wat tandsteen op zijn tanden en stinkt behoorlijk uit de mond. Verder drinkt hij behoorlijk veel, zo'n halve liter per dag en dan soms ±300 ml in 1 keer.
Hij zou afgelopen vrijdag aan de tanden geholpen worden maar omdat hij zondag diarree had en maandag en dinsdag bloed bij de ontlasting, ben ik woensdag terug gegaan naar da om hem nogmaals (vorige week woensdag ook gweest) na te kijken.
Hij oogt gezond al is de temperatuur ietwat laag, en er is bloed afgenomen. Hier was op de kliniek niks te zien en het is doorgestuurd naar de faculteit om meer te laten checken. Verder gaat de urine nog getest worden. Bij de vorige baasjes heeft ie het ook gehad en is er ook niks uitgekomen, dus ik zie het somber in, maar er moet wat zijn, toch??

Nu heb ik de theorie dat omdat hij de brokjes in een keer door slikt last van de darmen krijgt en daarvan ook bloed erbij kan hebben en zoveel drinkt om het toch weg te krijgen. Ben ik dan gek met mijn theorie? De da vond het wat onwaarschijnlijk, dus ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen.
Hij is verder ontwormt en oogt dus wel fit.

Maureen95

Re: Kat met meerdere klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-12 23:58

heeft hij niet ietss van een onstoken darm? of bloeding in de darm?

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:00

Maagzweren misschien? Zou ook verklaren waarom hij alles weer uitspuugt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:02

Maagzweer lijkt me makkelijk te vinden in de bloedtest?
En een ontstoken darm, wat zijn daar verder de klachten van? Hij heeft niet elke keer bloed bij de ontlasting.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:04

Mijn katten slikken ook de brokjes in één keer door en dat geeft over het algemeen geen problemen. Hoe vaak krijgt Fritz te eten van de brokjes? is het 1 keer per dag, of meerdere keren. Als hij eet, eet hij dan in één keer heel veel of verdeelt hij het over de dag?

Misschien kun je een paar keer per dag een klein beetje geven? Ik vind het wel erg veel water, halve liter. Ik zou gaan denken aan nieren of diabetes. Laat zijn nierwaarden even goed nakijken...

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:05

Colitis

Colitis is een ontsteking van de dikke darm (liet colon) en wordt gekarakteriseerd door het veelvuldig produceren van kleine beetjes dunne ontlasting, soms gepaard met bloed en/of slijm. Vaak heeft het dier pijn of gaat de ontlasting moeilijker (persen). Colitis kan vele oorzaken hebben zoals parasieten, infecties en voedselallergieën of intoleranties. De klachten zijn zeer wisselend. Sommige dieren hebben slechts geringe problemen, terwijl andere ernstig ziek kunnen zijn. Ook is colitis bij een aantal dieren een steeds weer terugkerend probleem. Dieetbehandeling en ontstekingsremmende medicijnen kunnen helpen de ontstekingen te verminderen en herhaling te voorkomen. Ontstekingsremmende medicijnen zijn vaak nodig, zeker in het begin van de aandoening om de ontsteking zoveel mogelijk te beperken en de klachten te verminderen. Bij bepaalde vormen van colitis, zoals de chronische, idiopathische colitis (d. w. z. dat oorzaak niet bekend is), kan het geven van een speciale dieetvoeding de benodigde hoeveelheid ontstekingsremmende medicijnen op de lange termijn verminderen.

Chronische, idiopathische colitis is een van de meest voor komende oorzaken van chronische diarree bij de hond. Om de ontsteking in de dikke darm tot rust te brengen kan uw dierenarts een speciaal hypo~allergeen dieet voorschrijven, zoals het Sensitivity Control dieet (zie laatste pagina). Dit dieet is zeer lichtverteerbaar en bevat slechts één dierlijke eiwitbron en één koolhydraatbron, waardoor het ervoor zorgt dat er zo min mogelijk allergie-opwekkende stoffen de dikke darm bereiken, Hierdoor wordt de allergene prikkeling van de darm tot een minimum beperkt, wat de kans op een allergische reactie aanzienlijk verkleint.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:06

Hoe herkent u spijsverteringsproblemen ?

* Braken
* Oprispingen
* Diarree
* Veelvuldig slikken,kan duiden op misselijkheid
* Wisselende eetlust
* Gewichtsverlies,ondanks goed eten
* Verandering van hoeveelheid ontlasting
* Vaker ontlasting
* Langdurig persen bij ontlasting
* Bloed en slijm bij de ontlasting
* Rommelende darmgeluiden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:12

Dank je voor de info Maureen. Ik zal het eens voorleggen bij de da.

Agossie, hij heeft een voertoren en krijgt de hele dag onbeperkt voer, dat werkt wel het beste. Helaas moest hij voor de bloedtest nuchter zijn en ik probeer het nu wat op te bouwen maar dat is gewoon eng omdat ie het er al de hele dag uit gooit...

Edit: Ik heb net de brokjes op week gezet, zodat ie ze vochtig op eet. Kijken hoe hij dat verwerkt.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:20

Ok ik hoop voor je dat het niets ernstigs is. Veel succes. Ik ga nu slapen :) tot morgen

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:23

Klinkt vast afgezaagd, maar heb je al eens kvv geprobeerd? Drinken ze minder, beter voor de maag/ darmpjes, en als het niet helpt, kun je altijd nog verder kijken...

Hoe dan ook, veel succes, hoop dat er verbetering optreed!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:29

Heb je al eens ander voer geprobeerd? Misschien zijn dit niet de juiste brokken voor hem? Mijn ouwgie, Max, heeft het jaren geleden ook gehad. Alles, echt alles kwam eruit. Andere brokjes heeft wel geholpen. Nu kotst hij alleen nog als hij een heleboel in 1 keer eet.
Heel veel sterkte hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 00:58

Verschillende brokjes zijn geprobeerd ja.
Wendy, KVV?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:07

Hoe zit het met ontworming?

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 01:09

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:33

Hij is donderdag ontwormd maar meer voor de zekerheid omdat het waarschijnlijk niet daaraan ligt. Van de vorige eigenaren heb ik begrepen dat hij niet tegen nat/vers voedsel kan.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 10:33

misschein is het een soort blaasgruis?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-12 12:05

Joolien schreef:
Hij is donderdag ontwormd maar meer voor de zekerheid omdat het waarschijnlijk niet daaraan ligt. Van de vorige eigenaren heb ik begrepen dat hij niet tegen nat/vers voedsel kan.

Oke vaak zijn wormen onderschat zeker bij katten. Heb het hier zelf gehad. Ondanks alle 8 weken ontwormen van de stalkat toch een keer een fikse wormbesmetting gehad. Terwijl we hier ook niet vanuit gingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:02

Probeer momenteel zijn urine op te vangen maar dat is een uitdaging :P
Hij stinkt trouwens echt niet normaal uit zn mond, bah :')

Edit: Net heeft hij weer gekotst, alleen nu voornamelijk water en een paar brokjes. T was wel heel veel water.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:49

Joolien schreef:
Probeer momenteel zijn urine op te vangen maar dat is een uitdaging :P
Hij stinkt trouwens echt niet normaal uit zn mond, bah :')

Edit: Net heeft hij weer gekotst, alleen nu voornamelijk water en een paar brokjes. T was wel heel veel water.

Stinken uit de mond is tekenen van maagproblemen. Water overgeven ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 14:52

voor het opvangen van urine kun je bij de da speciale kattenbakkorrels halen. Is een klein zakje met plastic korrels. Kat gaat gewoon op de kattenbak, maar die korrels nemen niets op dus je kunt dan makkelijk de urine uit de bak halen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:01

Als hij de tandziekte heeft, kan het ook zijn dat die ontsteking wat naar binnen is geslagen.
Mijn ervaring is dat alle tanden trekken vaak het beste effect heeft.
Maar bloed bij de ontlasting rijmt daar weer niet helemaal mee.

lieniminnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 15:05

zijn de nieren gecheckt? waar is naar gekeken bij het bloedonderzoek?

Moet zeggen dat ik wel meer sphinxen heb gezien die hier last van hadden, die deden het volgens mij op smolke wel goed. Heb je ook intestinal diet al geprobeerd?

Katten kauwen van nature nauwelijks op hun eten, dus dat is het. In de maag worden de brokjes klein gemaakt, die kunnen de darmen niet beschadigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:44

Nou het bloedonderzoek laat nog even op zich wachten en urine opvangen is echt een uitdaging. :=
Vanochtend heeft ie ook weer gespuugd en nu kom ik net thuis en heeft ie een stuk haar op zn rug en staart wat helemaal kort een ruw is, echt een raadsel hoe dat ineens komt. Ik dacht eerst misschien verbrand maar de kachel heeft vandaag niet aangestaan.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:51

Mag ik ook vragen wat voor brokken je geeft?
Maine Coon van Royal Canin zijn wel fijne brokken als je katten de brokken doorslikken zonder kauwen.
Dat doet onze kleine ook, andere brokken gaan er heel in, en komen er na een korte tijd, ook gewoon heel weer uit. Royal Canin kauwt hij goed op en wordt ook beter verteerd. Verder zou ik inderdaad verder laten onderzoeken op zijn maag, maar voor het "schrokken" (dus niet kauwen op de brokken) is dit misschien de oplossing (tenzij je het al voert)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-12 16:54

Ik geef m nu royal canin indoor, dat heeft hij altijd gehad en ging altijd goed, zelf heb ik ook sensitivity geprobeerd maar dat kotste hij net zo hard weer uit. Dus ik weet niet of het veel uitmaakt, ik denk dat ik eerst de tandbehandeling ga afwachten alvorens ik weer overstap op andere voeding.