We betalen hondenbelasting, en krijgen ervoor terug.. !?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

We betalen hondenbelasting, en krijgen ervoor terug.. !?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 08:51

Hallo Bokkers,

Wij betalen ong. 100 euro aan hondenbelasting per jaar, maar krijgen hier bar weinig voor terug... eigenlijk helemaal niks.. -O-

Het mooie sportpark waar eerst ook velden waren voor de honden zijn verdwenen, en wat is daar voor in de plaats gekomen?
Nou dit: een grote scholengemeenschap, de plaatselijke 'scouting', nieuw voetbalveld en de plaatselijke ruitervereniging..

Toen konden we nog een weiland in voor het sportpark, helaas.. de gemeente gaat daar peperdure huizen neerzetten die nooit verkocht worden...
En nu? Ik vraag me af waarom wij nog hondenbelasting betalen... waar gaat dat heen? Niet naar de hond...

Zijn er nog meer Bokkers met dezelfde frustraties of ben ik de enige...? Ik vraag me af wanneer dit stopt..
We verdienen steeds minder en moeten steeds meer betalen, waar is de grens?

briitje

Re: We betalen hondenbelasting, en krijgen ervoor terug.. !?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:56

Jep je hebt helemaal gelijk. En vaak moet je zelf ook nog eens de stront opruimen. Daarvoor betaal je toch ?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 08:58

Bij ons hoge boete als je het laat liggen, en er kwam in het verleden zo,n poepzuiger maar die zie ik al lang niet meer.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:00

wij betalen hier in westervoort voor 1 hond €82,50,-.
maar ik vindt wel dat ze er veel voor doen!
in elke wijk 1 of 2 losloopplekken,en voldoende uitlaatstroken,laats hebben ze nog OM het vollybalveld een pad neergelegd zodat we daar ook kunnen lopen met de honden.
het opruimen van de behoefte van de hond wordt ook maandelijks opgeruimd.

dus ja ik ben tevreden met de reden waarom we betalen,alleen dat het zo hoog moet zijn pff....vinden ze €50,- niet genoeg??

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 09:01

In het verleden kwam er bij ons ook een poepzuiger.. niet meer gezien, maar het ergste vind ik nog de losloopgebieden. Willen we lekker de hond los laten lopen, moeten we de auto pakken om bij een bos te komen...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 09:02

Annemiek89 schreef:
wij betalen hier in westervoort voor 1 hond €82,50,-.
maar ik vindt wel dat ze er veel voor doen!
in elke wijk 1 of 2 losloopplekken,en voldoende uitlaatstroken,laats hebben ze nog OM het vollybalveld een pad neergelegd zodat we daar ook kunnen lopen met de honden.
het opruimen van de behoefte van de hond wordt ook maandelijks opgeruimd.

dus ja ik ben tevreden met de reden waarom we betalen,alleen dat het zo hoog moet zijn pff....vinden ze €50,- niet genoeg??

Kijk, dan is het logisch en zouden wij ook tevreden zijn, maar onze uitlaatvoorzieningen verdwijnen alleen maar! ;(
En de grasstrookjes die er zijn, daar mogen ze niet op want dat ligt dan vlakbij een speelplaatsje..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:04

ja,dan ga je je inderdaar afvragen waarom je betaald!

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:05

xx_Kelly_xx schreef:
Willen we lekker de hond los laten lopen, moeten we de auto pakken om bij een bos te komen...

Ja,dat hebben wij hier in biddinghuizen dus ook.
Nu is het bos niet zover....maar toch....
En de hond mag daar zijn poepje laten liggen,elders moet je het opruimen.
Maar tegen die tijd dat we bij het 'bos' zijn heeft mijn hond alles al gedaan :o
Hier ook een forse boete als je het laat liggen of ze lopen los.

Je betaald wel een hoge belasting,maar je mag helemaal niks meer...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-12 09:22

Overigens wonen wij in gemeente Bunnik (utrecht).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:31

wij betalen bijna 500 euro hondenbelasting per jaar terwijl onze honden nooit op de openbare weg komen,maw ze doen alles op eigen grond en land...

tis puur de gemeentekas spekken,en ze mogen doen wat ze willen met het geld,hondenbelasting is een extra geldkoetje voor gemeentes,niet meer niet minder....

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:35

kimmie261 schreef:
wij betalen bijna 500 euro hondenbelasting per jaar terwijl onze honden nooit op de openbare weg komen,maw ze doen alles op eigen grond en land...

tis puur de gemeentekas spekken,en ze mogen doen wat ze willen met het geld,hondenbelasting is een extra geldkoetje voor gemeentes,niet meer niet minder....

Misschien is het in Duitsland anders, maar hier in Nederland hoef ik ook niet te betalen voor de honden die niet van het terrein af gaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:37

hier helaas wel...van de zotte eigenlijk,we betalen nu gewoon 500 euro voor het uitlaten van mijn honden op onze eigen grond.. 8)7

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:38

Ja dat is inderdaad belachelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:44

koenlover schreef:
Misschien is het in Duitsland anders, maar hier in Nederland hoef ik ook niet te betalen voor de honden die niet van het terrein af gaan.

Dat is dan misschien per gemeente afhankelijk.
Want in de Haarlemmermeer ben je helaas wel verplicht om hondenbelasting te betalen, ook als ze nooit van 't eigen terrein af gaan.

Dus met een kattenbak getrainde chihuahua kun je ook gewoon hondenbelasting dokken helaas.

Ze hebben het hier per 1 januari 2012 ingevoerd.
En we krijgen er letterlijk helemaal niets voor.

Geen poepterreintje, geen veilige plek om de hond uit te laten (losloopgebied hier ligt aan een hele drukke weg, zonder hek of sloot er tussen ofzo), geen poepzakjes of prullenbakken... Niets.

Het is pretbelasting. Spekken van de gemeentekas.

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:46

hier in zeewolde is er geen hondenbelasting :-) wel veel hondenuitlaatplaatsen zoals hondenstrand en een groot bos..

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:46

Hier ook werkelijk helemaal niets, bij mij in de straat hebben we een strook groen wat niet voor de honden is en hier lopen ontzettend veel mensen... De poep ligt 3hoog op de stoep :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:48

In mijn vorige woonplaats was het trouwens wél goed geregeld.
Er was hondenbelasting. Maar er waren ook heel veel uitlaat terreinen, losloop velden, prullenbakken.

En dus ook een 'poepveldje' waar honden gewoon lekker hun gang mochten gaan en waar wekelijkse een poep-opzuig-machine langs kwam om 't veld schoon te maken.
Dat was echt ideaal. En dan krijg je tenminste ook fijne voorzieningen. Weet je waar je voor betaalt.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:49

Hier staan ook prullenbakken maar de mensen rapen het simpelweg gewoon niet op..
Het mooiste van alles is dan nog dat de politie er naar staat te kijken en vervolgens geen boete uit schrijft.. _-:(

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:50

Hier in de gemeente wordt geen hondenbelasting geheven :D

Hiervoor woonde ik in Leeuwarden waar de HB heel hoog is, en er (naar mijn mening) weinig voor de honden is.. Ja losloopstroken diect naast een drukke weg, etc...

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:36

90,- per hond per jaar of het nou een deense dog met een drol van 3kilo is of een chihuahua met een drolletje nog kleiner dan een kat, je betaald hetzelfde ABSURT!
ik heb 2 chi`s betaal 180,-per jaar.. mogen bijna nergens los, ja langs een fietspad??? wie verzint dit.
ik liet ze laatst loslopen in een park blijkbaar op een kinder speel plek ( een afgelegen strandje :S waar niemand was! ) ja hoor een boete van 120,- ( nog voor 1 hond gerekend ook dus had enigsinds mazzel ) kom op he waar gaat het heen met al die betalingen die we moeten doen.
Drollen die je moet opruimen anders krijg je een boete van 120,- (hier in alkmaar)
en katten eigenaren wat betalen die?? Niets!!

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 10:57

Hondenbelasting hoeft niet bestemd te worden voor hondendingetjes..... iedere gemeente kan er mee doen wat ie wil:

Citaat:
De hondenbelasting is geen uitvinding uit de tweede helft van de 20e eeuw. Het stamt uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard en wagen als vervoer gebruikten. De overheid zag in beiden een middel om transportbelasting te kunnen heffen. Het is niet bekend of het belastinggeld vervolgens ook in het toenmalig vervoer of wegenstelsel geïnvesteerd werd (d.i. een bestemmingsheffing). Tegenwoordig, begin 21e eeuw, wordt ervan uitgegaan dat de heffing van hondenbelasting is gerechtvaardigd teneinde de overlast van hondenpoep terug te dringen. Ook thans kan evenwel niet worden gezegd dat sprake is van een bestemmingsheffing. Veelal wordt de opbrengst van de belasting aangewend om een gat in de begroting te dichten. De veelgehoorde vraag "waarom niet ook kattenbelasting?" is juridisch simpel te beantwoorden: Omdat de wet alleen de mogelijkheid van een belasting op honden kent. (Er staat niet "op huisdieren" maar: "op honden"). Het instellen van belasting op andere dieren kan dus alleen als de Gemeentewet wordt aangepast, een gemeenteraad kan dat niet zelf regelen

Hier in Winterswijk wordt geen hondenbelasting geheven....

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:00

Heeft een van de klagende hondeneigenaars al contact opgenomen met zijn of haar gemeente? Ik snap de ontevredenheid volkomen, maar ik kan me voorstellen dat een verzoek van bijvoorbeeld 50 of 100 hondeneigenaren niet zomaar genegeerd zal worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:00

Een aantal jaren geleden heeft de gemeente hier de hondenbelasting voor mensen die in het buitengebied wonen afgeschaft, dat vind ik wel netjes.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:07

In onze gemeente wordt ook geen hondenbelasting berekend :)

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 11:08

Ik zou het eens aankaarten bij de gemeente? Misschien kun je andere hondeneigenaren scharen? Petitie?