Heb ik nou een hijghond ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Annettu_

Heb ik nou een hijghond ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 15:59

Titel zegt het. :')

We hebben een Bouvier die in maart 2 jaar oud is geworden... Als pup alles lief en aardig !

Maar opeens.. Hijgt hij ALTIJD. Na het uitlaten blijft hij gerust een uur lang hijgen. Maar als je dan even ' HE EVEN DIMMEN' roept. Kan hij rustig ademen en doet hij het niet meer. Maar helaas na een tijdje begint het weer :'). Hij is pas bij de DA geweest voor controle en hij is kerngezond ! Niks mis mee ! Nu heeft hij wel een enorme dikke vacht.. Maar een half jaar geleden in hij getrimt en hij bleef het doen.. Ook hebben we een koele stenen vloer.. Hij blijft hijgen ! Onderhand worden we nu toch wel ernstig chagerijnig ervan..

iemand ervaringen of misschien ideeën wat er met hem is ? Of ik heb dus echt een echte hijghond.

catalyst1

Re: Heb ik nou een hijghond ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:01

misschien stress..last van zijn maag?
Mijn aussies hijgen ook,maar dat hoort ook een beetje bij het ras.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:03

Stress ? Nee.. meneer ligt nu lekker tegen de afwasmachine te ronken met een speeltje in zijn mond.. Nergens bang voor.. Hij is verzot op eten en kotst echt maar heel heel soms..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:04

Kunnen ontzettend veel dingen zijn als oorzaak...
Warmte, stress, (gewrichts?)pijn, verveling, dorst, toch een medische oorzaak,... ga zo maar door.

En als hij eenmaal ontdekt heeft dat hij na een tijdje aandacht van jullie krijgt (in de vorm van een "he even dimmen!"), kan hij het ook gaan gebruiken puur om aandacht te krijgen ;)

Maar goed, met zo'n algemeen verhaal is het heel moeilijk om de oorzaak te vinden.
Het kunnen zó veel dingen zijn.

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:05

geef je hem elke keer aandacht als hij dat doet?
het kan idd zijn dat hij het doet om aandacht te krijgen,negatieve aandacht is ook aandacht!

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 16:07

Het begint helaas gewoon zo irritant te worden.. Het went helaas niet.

Nee we hebben echt een half jaar lang het genegeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:09

Sinds wanneer precies hijgt hij dan?
Want in je openingspost staat: "Opeens... hijgt hij altijd"...

Wanneer is het begonnen...
En wanneer doet hij het precies, alleen na het lopen, of eigenlijk altijd, of na de maaltijd of .... etc.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:19

Hijgen kan echt een uiting van vanalles zijn. Pijn, stress, algehele vermoeidheid, niet lekker voelen, maar het kan idd ook een vorm van aandachttrekken zijn..

Heel lastig dit, zo op deze gegevens af durf ik het niet te zeggen..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 16:21

Is de hond niet te dik?

Bouviers zijn "hijgers" zit ook in het ras.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 17:16

Nee hij zit juist nu iets aan de te dunne kant maar daar word al aan gewerkt :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:16

kan hij niet gestresst zijn van jullie gestress over zijn gehijg? Mijn hond hijgt ook erg snel maar geen haar op mijn hoofd die eraan denk om daarom kwaad te worden op de hond. Immers hij hijgt om warmte kwijt te kunnen en niet om ons als bazen te pesten. Als hij weer eens vreselijk ligt te hijgen in de kamer dan doen we hem gewoon naar de keuken/bijkeuken met wat lekkers en daar heeft hij ook alle ruimte, tegels, vloerbedekking en een dik kussen. Net waar hij behoefte aan heeft.
Als hij wil mag hij ook naar buiten maar wij vinden dat zelf zielig en dus laten we dan altijd een deur open dat hij naar binnen kan. Hij vind het zelf heerlijk om buiten te liggen dus vandaar dat we heel vaak de mogelijkheid geven.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-12 20:40

Nee want we schonken er eigelijk geen aandacht aan toen hij ermee begon. Vandaag werd moeders er gek van en riep ze even : ' He even dimmen !' Toen hield hij ermee op en kon gewoon easy door zen neus rustig ademen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:43

ThreeFingers schreef:
Is de hond niet te dik?

Hoeft niet hoor. Wij hebben altijd al Bouviers (5 in totaal) en er zat geen hijger tussen :) .

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 21:37

Annettu_ schreef:
Nee want we schonken er eigelijk geen aandacht aan toen hij ermee begon. Vandaag werd moeders er gek van en riep ze even : ' He even dimmen !' Toen hield hij ermee op en kon gewoon easy door zen neus rustig ademen

Mijn hond kan dat ook als hij opschrikt en beter wil luisterne (haha dat denken wij dan) als hij erg hijgt hij wij gaan fluisteren dan stopt hij ook. echter nooit lang want die warmte (daardoor hijgt hij) moet hij toch kwijt.

Denk dat je er gewoon mee moet leren leven. Net als dat de ene mens het sneller warm heeft dan de andere mens heeft de ene hond dat ook dan de andere hond. Zou dus kijken of hij minder hijgt als hij kouder ligt en proberen aan te leren om daar te blijven als dat werkt.

Tuc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 22:08

Haha, onze Berner sennen doet dit ook altijd :)
Hij ligt altijd op een koele, stenen vloer, komt de hele dag buiten, maar heeft wel een dikke vacht.

Ik vermoed van onze hond dat het aanstellerij is, omdat als wij een beetje geïrriteerd reageren, hij meteen stil is.
Of het stress is weet ik natuurlijk niet, wij verzorgen hem in ieder geval zo goed mogelijk :)
En als hij dan bijvoorbeeld in een andere kamer ligt, hijgt hij helemaal niet zo erg.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:33

gewoon te warm, mijn bouvier heeft nu een vacht van 2 cm lang en die hijgt al. Die word rond deze tijd meestal kaal geschoren en krijgt een eigen badje waar hij in kan springen als hij het te warm heeft. Stront verwend dus :+ maar hij hijgt niet veel.

newmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:25

waar je al niet geïrriteerd door kunt raken? het spijt me, maar er zijn echt ergere dingen,
zolang je dingen als dorst, pijn, stress ed uit hebt gesloten heeft t dier t gewoon warm en hijgt. sommige honden doen dat gewoon wat meer dan andere.

en tuurlijk is stopt je hond als je moeder roept EFFE DIMMEN NOU! , t dier vraagt zich af wat ie in hemelsnaam fout doet! niet eerlijk he?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 07:36

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 08:49

Ik dacht dat dit doodnormaal hondengedrag is. Dat weet je toch, als je een hond neemt, dat het kan zijn dattie hijgt?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:21

Aukelizzy schreef:
ThreeFingers schreef:
Is de hond niet te dik?

Hoeft niet hoor. Wij hebben altijd al Bouviers (5 in totaal) en er zat geen hijger tussen :) .

Het hóeft niet, maar kan zeker wel. Wij hadden vroeger ook bouviers en er zat er ook één bij die bijna altijd hijgde. Mijn vader kon zich daar ook zo over opwinden, zielig vond ik dat voor de hond.

Mijn honden mogen hijgen wanneer en zo lang ze willen, ik kan me daar echt niet druk om maken.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:23

newmom schreef:
waar je al niet geïrriteerd door kunt raken? het spijt me, maar er zijn echt ergere dingen,
zolang je dingen als dorst, pijn, stress ed uit hebt gesloten heeft t dier t gewoon warm en hijgt. sommige honden doen dat gewoon wat meer dan andere.

en tuurlijk is stopt je hond als je moeder roept EFFE DIMMEN NOU! , t dier vraagt zich af wat ie in hemelsnaam fout doet! niet eerlijk he?

Sorry hoor maar als hij DE HELE DAG hijgt. Ik heb niet zulke engelengeduld helaas. Als hij getrimt is. Op een koude stenen vloer ligt. niks sportiefs heeft gedaan. Dan wil ik me wel even afvragen waarom hij zoveel hijgt terwijl hij zo 1,2,3 niks heeft om door te hijgen. Tuurlijk zijn er ergere dingen. Maar ik ga geen wereldoorlog vergelijken met mijn hond die veel hijgt.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:24

Mijn stiefvader heeft ook altijd bouviers gehad maar ook nooit een hijger, dit zou dan misschien de eerste keer zijn..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:26

Wie weet is het wel want anders dan warmte? Hijgen is natuurlijk vooral bekend als manier om warmte kwijt te raken, maar het kan op vanalles duiden (zie hoger in het topic). Juist als hij de hele dag hijgt zou ik gaan denken dat het misschien iets lichamelijks is.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:29

Tja, ik had een hond met een lekke hartklep en daarom hijgde het dier altijd. Ze is er alsnog 13 mee geworden en ik had haar nooit willen missen, met al haar gehijg. Op een gegeven moment hoor je het niet meer.

Je niet ergeren aan het gehijg gaat je al een hoop schelen, en anders zou ik het dier herplaatsen. Het arme beest kan er niets aan doen, maar merkt wel degelijk dat jullie niet blij met 'm zijn. Dat is niet erg fair...

Als er echt niets medisch is (hart, longen, luchtpijp) en het is ook geen echte temperatuurkwestie (koelmatjes ed al geprobeerd?) dan lijkt me dat de enige eerlijke oplossing voor het dier. En voor jullie. Want je nog 8 jaar of langer ergeren lijkt me ook niet fijn.

Annettu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-12 10:39

Sorry maar aan 1 topic zie jij al dat ik niet van mijn hond hou ? Beetje kort door de bocht. Als ik niet van hem hield zou ik hem niet voor een volledige controle naar de DA gebracht hebben. Of dit topic aangemaakt voor hem.

De hond is kerngezond.. Hij heeft echt niks. We gaan koelmatjes dan wel eens proberen.