hoe voorkomen dat puppy parkieten opvreet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_birdy

hoe voorkomen dat puppy parkieten opvreet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 22:08

hoi allemaal
wij hebben een pup
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos- ... 6001_n.jpg
alleen 1 klein probleem
wij hebben al voordat zij er was parkieten die iedere avond een aantal uur vrij rond mogen vliegen

ze heeft er de eerste 2 maand niet naar om gekeken ,
maar sinds een paar weken jaagt ze er achteraan
uiteraart corriceren we dat,
door de ruimte te claimen of haar aan de riem te leggen
maar het wil niet baten
ze weet donders goed dat ze niet op de bank mag (doet ze ook nooit)
maar vandaag was ze er zo op de parkieten aan het jagen dat ze op de bank sprong en bijna in de gordijnen hing,
toen heeft ze een flinke tik gehad maar 3 sec later ging ze weer als een wilde achter mijn 2 pietjes aan .....
ik wil haar ook niet iedere keer een tijd in de bench stoppen
iemand een idee hoe dit op te lossen ?

groetjes

Anoniem

Re: hoe voorkomen dat puppy parkieten opvreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:10

Ik denk niet dat het eruit te krijgen is. Sorry. :=

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 22:10

oei dat zou heel er balen zijn :')

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:18

Geen ervaring mee (gelukkig :P) maar ik merk wel bij onze pup dat een time out van een paar minuten veel meer indruk maakt dan een tik. Tip komt van de puppytrainster, je sluit m zeg maar uit van de roedel en dat is een grote straf.

Als ie hier iets doet wat echt niet mag en hij luistert niet naar nee pakken we m de keer erna meteen op, zonder iets te zeggen of m aan te kijken en zetten we m *in ons geval* in de wc. Na een paar minuten laten we m er weer uit en dan is ie over het algemeen behoorlijk afgekoeld :P Maar geen idee of t in jullie situatie ook zou kunnen werken.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:11

Misschien laten schrikken dmv plantenspuit?
Maar ben bang dat het moeilijk wordt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:14

Zodra de hond de parkieten ziet, komt die in drift/jachtinstinct. Dan vergeten ze vaak wat ze geleerd hebben, vandaar dat die op de bank springt. Of vergeten? Ze zijn dan zo gefocused dat ze helemaal niet doorhebben dát ze op de bank komen. Je zou haar aan de riem kunnen nemen en corrigeren als ze gaat focussen, maar dat moet je echt op tijd zijn, anders zitten ze al in die modus. Zelfde met het water, als ze té ver weg is in de jaagmodus, zal het niet veel indruk maken.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:46

poeh dat gaat moelijk worden dan :=
dan word het indd aan de riem met plantenspuit corriceren worden ja

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:49

Ik zou voor 1 van de 2 kiezen, anders heb je dubbele correctie. En goed opletten wanneer er gefocussed wordt, want dat mag al niet.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:50

Wat voor pup is het? Iets met Herder bloed? Ik ben bang dat je erg je best moet doen om dit gedrag "eruit" te krijgen. Kan je de pup anders niet in een andere ruimte doen of in de bench zodra de vogels los vliegen?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:51

Pletje123 schreef:
Wat voor pup is het? Iets met Herder bloed? Ik ben bang dat je erg je best moet doen om dit gedrag "eruit" te krijgen. Kan je de pup anders niet in een andere ruimte doen of in de bench zodra de vogels los vliegen?

Dat dacht ik wel te zien ja :D Het is wel lastig en je bent er heel lang mee bezig en dan is het nog de vraag of het er helemaal uitgaat idd.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:49

ja dat weten we ja als ze gefocussed is dan krijgt ze al een correcie,
klein tikje waar dan ook maar ze blijft helaas vaak erop gefocust
is ook een moeilijke kruising (herder X collie)

ja in de bench kan wel maar dan is die focus er toch nog steeds ?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:52

Dan ben je wrs al te laat met corrigeren. Ik merk het bij mijn herder, 1 fractie te laat en de focus gaat er niet meer af.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:54

Hoe oud is ze? Onze pup van 5 maanden heeft ook ineens de vogel-fase en de behoefte om erachteraan te vliegen, het liefst mee de lucht in. Ze is ook altijd zeer teleurgesteld als ze niet opstijgt ;)

Zorgen dat je het met corrigeren een stap voor bent en ik denk dat het ook best de leeftijd kan zijn dus.
Maar als je haar wilt corrigeren en die focus voor wilt zijn moet je inderdaad echt heel snel zijn.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 11:01

ze is 4 maanden oud nu :)
we gaan ons best doen vanavond :) we zullen zien hihi

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:26

Ik ben zelf van mening dat je een pup beter kunt begeleiden hierin dan te corrigeren.
Onze 3 mechelse herders heb ik ook zo opgevoed en ik kan hier de konijnen en de chinchilla's gewoon los laten zonder enig probleem (wel altijd onder toezicht natuurlijk).

Sowieso is het voor een pup veel te veel spanning (en een stukje instinct) om direct maar de vogels los te laten en dan de pup maar gewoon te gaan corrigeren omdat hij er achter aan gaat. Denk dat hij veel meer leert als hij weet dat de vogels bij het huis horen en ze daarom met rust gaat laten. Niet omdat hij straf krijgt, maar opdat hij dit geleerd heeft dmv een goede begeleiding.

Zodra hij gefixeerd raakt op de vogels haal je hem direct uit de fixatie door middel van afleiding. Dit kan zijn wat lekkers (kaas / worst etc..) of een speeltje wat hij bijv, alleen krijgt als je met hem aan het werk gaat.
Ik bedoel dus niet het fixeren belonen maar zorgen dat de aandacht weer naar jou gaat en dan gaan belonen.

Op een gegeven moment zul je merken dat je pup veel meer op jou gericht gaat zijn ipv zijn omgeving, en uiteindelijk de dingen gaat negeren waar op hij nu zo enorm gefixeerd is.

Weet je hond inmiddels wat wel en niet mag dan kun je eens aan een correctie denken. Maar het is eerst belangrijk dat een pup weet wat wel mag en wat niet mag voor je corrigeerd, denk ook niet dat je kunt verwachten van zo'n jonge pup dat hij donders goed weet wat wel en niet mag hier gaat eerst een leer proces aan vooraf.

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:38

Zoiets had ik inderdaad op tv gezien! Bij ceasar ofzo? De honden man?
De hond wilde inderdaad fixeren op een specifiek iets/ geluid. Hij flipte totaal.
Ze waren dan met de hond bezig om zijn aandacht bij de baas te houden (nog voordat hetgene begon waar hij van ging flippen) en zelfs lokken met stukjes worst inderdaad. Niet als beloning, maar hem met zijn aandacht bij je houden en zo lang hij dat doet dus de vogels loslaten en bezighouden met bijvoorbeeld de worst. Laat hem een stukje zien.. Ruiken.. Houdt hem bezig en dan een mini stukje geven. Die hond moest hetgene waar hij op reageerde geloof ik als normaal en fijn zien.
Die link legde hij dus uiteindelijk door de worst ofzo.
Dit moest wel vaker herhaald worden. Dus iedere keer als de vogels los zijn en dan zou het na een aantal keren wellicht minder worden of over zijn.
Heb er zelf geen verstand van, maar het resultaat op tv was geweldig!

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:22

amsterdam_30 schreef:
Zoiets had ik inderdaad op tv gezien! Bij ceasar ofzo? De honden man?
De hond wilde inderdaad fixeren op een specifiek iets/ geluid. Hij flipte totaal.
Ze waren dan met de hond bezig om zijn aandacht bij de baas te houden (nog voordat hetgene begon waar hij van ging flippen) en zelfs lokken met stukjes worst inderdaad. Niet als beloning, maar hem met zijn aandacht bij je houden en zo lang hij dat doet dus de vogels loslaten en bezighouden met bijvoorbeeld de worst. Laat hem een stukje zien.. Ruiken.. Houdt hem bezig en dan een mini stukje geven. Die hond moest hetgene waar hij op reageerde geloof ik als normaal en fijn zien.
Die link legde hij dus uiteindelijk door de worst ofzo.
Dit moest wel vaker herhaald worden. Dus iedere keer als de vogels los zijn en dan zou het na een aantal keren wellicht minder worden of over zijn.
Heb er zelf geen verstand van, maar het resultaat op tv was geweldig!

Cesar kijk ik eigenlijk nooit :+ Maar wel grappig dat dit ook daar zo werd uitgelegd.
Bij ons waar ik al jaren train (hondenschool en gedragscentrum) wordt je o.a. deze methode geleerd.
Heb hier enorm veel aan gehad, ik heb zelf absoluut geen makkelijke honden.
Maar ik moet zeggen dat het zeer effectief is als je het juist doet en hier goed consequent in blijft.

Als je op Google op Operante conditionering zoekt vind je veel meer over dit soort leerprocessen.
Ook leuk om je verder in te verdiepen mbt het aanleren van bepaalde opdrachten is klassieke conditionering (klikker training).

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:45

Ooh naam verkeerd zie ik. Wat ik schreef is zeker honden-voedsel! :')
Wat grappig inderdaad.. Klinkt inieder geval alsof je wat verstand er van hebt, dus dat is goed.
Succes met de hond en de vogels! Ben erg benieuwd of je het af kunt leren uiteindelijk!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 15:46

Mijn hond deed dat vroeger ook, die kreeg gewoon jacht instinct zodra de parkieten los gingen.
Onze oplossing? Buiten een grote voliere gebouwd :j

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:09

Er zit herder in sas, dat krijg je er niet uit ben ik bang...

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 19:20

tsja dan maar in de bench stoppen he :(

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:36

Of de vogels verplaatsen naar een volière waar ze genoeg ruimte hebben dat je ze niet los hoeft te laten

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 20:04

niet corrigeren maar ander gedrag belonen zou ik doen.

Want waarom corrigeren op allerlei manieren die tot nu toe niet afdoende werken en die (waarschijnlijk) een hoop frustratie geeft bij jullie? De hond heeft niets aan de correcties, de parkieten niet en jullie ook niet. Iets wat niet mag is geweldig leuk en wat is nu leuker dan achter parkieten aan jagen en aandacht van je bazen krijgen!
Bovendien ga je corrigeren omdat ze iets in jou ogen fout doet, maar weet de hond wel dat ze wat fout doet Of is ze zo gefixeerd op de vogels dat ze jullie gewoon niet ziet staan en alleen maar als onderbreking ziet in de jacht?

Ik zou aanlijnen of bench erbij pakken en rustig gedrag belonen. Immers pas als ze weet wat voor gedrag ze moet vertonen kan je gedrag wat ze niet mag vertonen corrigeren. Dus geef alleen een lekkere gevulde kong of een enorm favoriet bot als de vogels los vliegen.
Dus ga goed gedrag enorm belonen en fout gedrag niet belonen door te reageren (al zou het negatieve reactie zijn) gewoon maken dat ze niet kan jagen en als ze dan gaat liggen dan uitbundig belonen!

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:37

Afleiden kun je proberen met de "strafbeker" steentjes in een flesje en steeds bij gefocused naar de vogels staren dit doorbreken door herrie te maken met de steentjes. Dit is voor honden een zeer vervelend geluid en ze zal hier zeker even de vogels voor op moeten geven. Dit zit in het ras en je hebt het voordeel dat ze vanaf pup bij jou is zodat je het haar allemaal een beetje kan proberen te leren. Ze zal nu in de pubertijd komen en soms is er dan meer nodig dan en keer een schreeuw of een spriets water.
Je kan de hond aanlijnen en heel kort bij je houden om hem eraan te laten wennen( vrijheidsbeperking dus je komt dominant over), kijken of dat iets uithaalt of dat hij het de volgende keer net zo vrolijk weer doet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 21:42

Heb je niet heel toevallig in je kennissenkring iemand met een papagaai??
Vrienden van ons hebben een grijze roodstaart. Ze kregen een nieuwe hond en die dacht ook dat hij op vogels moest jagen..... Dat was héél gauw over toen hij de papagaai ontmoette! :+ :D