vraagje over gedrag onze hond...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fiero6

vraagje over gedrag onze hond...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 20:31

Sinds een paar weken hebben mijn vriend en ik een hond. Het is een kruising mechelse herder/ schotse collie.
Hij is onze eerste hond (ik heb wel eerder konijnen en 1 kat gehad en heb nu 3 pony's)

Hij is 1,5 jaar en nog 100% reu.
Hij is echt super! Speels, bijt alleen zijn speeltjes kapot :Y) , kan een paar uurtjes alleen zijn, gaat graag mee in de auto, blaft bijna nooit.
Over dik een week begin ik een cursus met hem ( meer voor mij dan voor mijn hond denk ik).
Hij kan redelijk goed zitten, liggen, pootje geven, aan de voet lopen en blijven ( omrollen zijn we hem aan het leren).

Nu ben ik vandaag voor het eerst gaan fietsen met hem ( voorgaande dagen samen met de fiets gelopen/ gestept op de fiets) Dit ging toen erg goed. Ik fietste vanaf huis gelijk een doodlopend paadje in (lekker rustig) om voor het "echtje" te oefenen. Toen ik aan het einde omdraaide begon hij ineens te happen in mijn kuit! Niet hard en meer speels denk ik maar ik schrok wel, daarna gecorrigeerd maar sprong toen nog 2 keer tegen me op (happend en wel). weer gecorrigeerd en nog wat zit, lig oefeningen gedaan en weer verder gestept/ gefietst.

Als we met hem aan het oefenen zijn ( bijvoorbeeld omrollen, blijven, enz.) wil hij soms wel een happen naar mijn hand.

Afgelopen weekend liepen we in het bos met hem en werpen een balletje met z'n werphengel ( hij is erg fanatiek..). Er kwamen fietsers aan dus moesten we ff wachten met werpen maar toen de fietsers eenmaal voorbij waren sprong hij tegen mijn vriend omhoog en hapte in zijn bovenarm.

Dit happen is niet hard en bijt zeker niet door. Het doet niet echt zeer buiten zijn scherpe tanden die ik wel voel.

Ik denk zelf dat dit speels en/of dominantie is, maar dit weet ik niet zeker.
Hoe kan ik dit happen afleren?

ps. We zitten er over te denken om hem te laten castreren.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:32

Castreren is al een goed begin.

Vjestagirl

Re: vraagje over gedrag onze hond...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:35

Ik denk dat Yamcha heel goed hiermee zou kunnen helpen

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:52

dat happen is heel goed mogelijk een afreageren op stress. Oftewel hij moet wachten op de bal en komt daardoor hoog in drift. Dit probeerd hij kwijt te raken door te happen. Dit kan met fietsen ook zo zijn. Hij is heel enthousiast misschien en vond het enorm leuk. Je stopt even om te draaien en uit enthousiasme 'bijt' hij dus.

Mijn boxer heeft het 1x gedaan in mijn knie bijten. HIj wilde een andere hond pakken (heeft 1 hond die hij totaal niet mag en die kwamen we tegen). Hij raakte zeer opgewonden en gefrustreerd dat hij er niet bij kon. HIj pakte het eerste en beste wat hij wel pakken kon en dat was mijn voet.

Heb daar toen enorm op getraind. Rustig gedrag beloond en als hij opgewonden werd omdraaien en bij rust weer belonen enz. Inmiddels lijkt het probleem verholpen (en die hond is verhuisd ook gelukkig)

Op momenten dat je weet dat hij dit gedrag wil gaan doen is afleiden. Dus als hij even moet wachten omdat er fietsers langs komen bijv. laat hem dan zitten. Maak dus dat het commando 'zit' er heel goed in zit bij hem!! Hij moet dat gewoon goed opvolgen en beloon hem ervoor dat hij dat doet. Dus gooi een balletje met hond aan lange lijn. Hij brengt het terug en laat hem zitten. Als hij rustig zit beloon je door 'vrij' en bal te gooien met blijde toon. Eerst belonen voor even zitten en langzaam uitbreiden tot langer blijven zitten. Lijn eraan voor het gemak dat je de controle heb. Of laat hem liggen net wat makkelijker is.

In elk geval dus maken dat hij het gedrag niet meer kan vertonen. Als hij spanning op bouwt moet hij dat op een andere manier leren kwijt te raken. Het makkelijkste is nog te leren aan hem dat hij rustiger moet zijn en dat het dan ook gebeurd.
In elk geval als hij hapt en jij gaat daarop in met stem of toch bal gooien of toch door fietsen dan heeft hij zijn zin gekregen met dat happen en wordt het gedrag erger. Immers gedrag wat beloond wordt herhaald zich en wordt steeds heviger.

Als ik mijn hond steeds een stuk rookworst of frikandel of kaas geef als ik 'hier' roep dan zal hij over een paar dagen zijn poten breken om bij me te komen.
Geef ik hem er niets voor dan kan ik over een paar dagen roepen wat ik wil waarschijnlijk want hij moet dan komen en dan is het afgelopen met het loslopen bijv.

Gedrag wat hij niet meer kan vertonen omdat je ander gedrag vraagt (zitten of liggen bijv.) gaat uitsterven. De kans is wel als hij gewend is dat er gereageerd wordt op het happen dat het nog even erger wordt.
Proberen dus te voorkomen door een commando op te geven en uit te laten voeren dat hij gaat happen en mocht hij toch happen dan kappen waar je mee bezig bent en je rug naar de hond draaien. Is hij daarna weer helemaal rustig dan gewoon rustig weg lopen en eventueel later weer spel op pakken als hij rustig met je mee is gegaan. Niet op in gaan door roepen/dreigen/spel verder voortzetten enz.

Mijn idee is dit hoor, maar je gaat vast nog veel meer tips en trucs krijgen en hopelijk werkt van alle tips en trucs er een goede tip of truc of een combinatie van manieren. Elke hond is weer anders namelijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:55

overigens dat is net zoiets als het blaffen wat veel honden doen als ze opgewonden zijn. Zo zie je een hoop honden die blaffend aanwezig zijn bij flyball of behendigheid. Voor mij is dit een enorme fout in de aanleer fase. Zeker zal het niet bij elke hond even makkelijk zijn!!! Echter als mijn hond zou gaan blaffen dan is het spel afgelopen en wachten op een volgende beurt. Gaat hij dan weer blaffen dan weer gelijk klaar en dan zou ik niets zeggen maar gewoon stoppen met het spel, hond aanlijnen en aan de kant gaan staan. Als hij daarna niet blaft dan enorm belonen met stem en door het parcours bijv. af te lopen verder. Zo leer je ze dat ze bij blaffen gelijk het spel stoppen. HOnden zijn niet dom, wel mega slim!

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 21:15

@marleen_asar: ik zie steeds meer voordelen aan castreren

@ Vjestagirl: dankjewel voor je suggestie!

@ dierenfan: met het balletje gooien moet hij eerst gaan zitten en soms liggen voordat wij het balletje gooien. Maar hij blijft gefixeerd op de bal. Stoppen we met het spel en lopen we verder ( +commando "klaar" ) springt hij om ons heen/ tegen ons aan om dat balletje weer te pakken.
Het balletje halen is geen probleem, het terug brengen ook niet, het loslaten is ook geen probleem en gaat uit zichzelf vaak al zitten na een paar seconde.

Met fietsen merkte ik niet veel van enthousiasme en hij hapte nadat ik alweer 5 meter aan het fietsen was na het omkeren.
Rustig gedrag belonen zijn we mee bezig, met name als er iemand aan de deur is ( springt graag tegen mensen op en is erg energie vol dan)
Het commando "zit" zit er redelijk goed in, alleen als er andere honden zijn of als hij ergens een geurtje heeft geroken ( als hij afgeleid is dus) dan luistert hij slecht.
Ook het commando "hier" lukt goed, zeker als er niet te veel afleiding is zoals andere honden of bijzondere geurtjes. Als hij dan komt moet hij voor ons gaan zitten voordat wij hem belonen.

Wat bedoel je met :" Gedrag wat hij niet meer kan vertonen omdat je ander gedrag vraagt (zitten of liggen bijv.) gaat uitsterven."?

Conclusie van jouw verhaal: leren eerst rustig te worden is het belangrijkst denk ik.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:22

idd castreren. ik lees al dat je op cursus gaat, heel goed, daar kan je dit ongewenste gedrag wel leren aanpakken, want dat moet zeker gaan gebeuren.
En dat pootjes geven en omrollen, vergeet dat maar even dat heeft niets met opvoedkunde te maken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:46

Fiero6 schreef:
@marleen_asar: ik zie steeds meer voordelen aan castreren

@ Vjestagirl: dankjewel voor je suggestie!

@ dierenfan: met het balletje gooien moet hij eerst gaan zitten en soms liggen voordat wij het balletje gooien. Maar hij blijft gefixeerd op de bal. Stoppen we met het spel en lopen we verder ( +commando "klaar" ) springt hij om ons heen/ tegen ons aan om dat balletje weer te pakken.
Het balletje halen is geen probleem, het terug brengen ook niet, het loslaten is ook geen probleem en gaat uit zichzelf vaak al zitten na een paar seconde.

Met fietsen merkte ik niet veel van enthousiasme en hij hapte nadat ik alweer 5 meter aan het fietsen was na het omkeren.
Rustig gedrag belonen zijn we mee bezig, met name als er iemand aan de deur is ( springt graag tegen mensen op en is erg energie vol dan)
Het commando "zit" zit er redelijk goed in, alleen als er andere honden zijn of als hij ergens een geurtje heeft geroken ( als hij afgeleid is dus) dan luistert hij slecht.
Ook het commando "hier" lukt goed, zeker als er niet te veel afleiding is zoals andere honden of bijzondere geurtjes. Als hij dan komt moet hij voor ons gaan zitten voordat wij hem belonen.

Wat bedoel je met :" Gedrag wat hij niet meer kan vertonen omdat je ander gedrag vraagt (zitten of liggen bijv.) gaat uitsterven."?

Conclusie van jouw verhaal: leren eerst rustig te worden is het belangrijkst denk ik.

Klopt ja, eerst rustig leren worden en dat kan zelfs op commando.
Let wel op, castreren kan gerust helpen maar druk gedrag zit niet in de ballen maar in de kop/hersenen!

Hij klinkt als een hele leuke jonge werkwillige hond die gewoon nog heel onbeheerst is. Uiteindelijk na veel trainen hoop je waarschijlijk een hond te krijgen die lekker met de bal speelt maar na het commando 'klaar' de bal vergeet en verder gaat met snuffelen/poepen/plassen wat dan ook. Dat is gerust te leren door hem te leren zichzelf te beheersen. Dit is niet te leren door de ballen weg te halen (overigens, mijn reuen zijn ook gecastreerd hoor heb daar ook niets op tegen alleen denk niet dat het helpt qua druk gedrag als dit).

Ik bedoel maar als je gedrag wat je niet wil negeerd (Dus het springen en vragen om de bal en het happen naar je) dan gaat hij het na verloop van tijd niet meer laten zien. Dit kost tijd en goed belonen op het juiste moment. Als iets nooit iets op leverd is het onnodig dat gedrag te vertonen. Als ik tegen mijn honden na balspel 'klaar' gezegd heb dan is het ook 'klaar' en zeuren ze ook niet meer want dat heeft geen zin. Echter heb ik geen klaar gezet dan zijn ze heel gefocust op de bal tot waneer ik die gooi. En dat mag ook alleen als ze gaan blaffen dan stop ik de bal weg, draai me om en loop de andere kant uit. Totdat ze rustig zijn en rustig mee lopen en dan roep ik ze, komen ze dan bij me dan beloon ik doro de bal te gooien en kunnen we verder gaan.

Alleen dit werkt dus bij mijn honden goed, en vast bij een hoop andere honden ook, maar niet alle honden pakken het op deze manier op. Vandaar dat je je nooit blind moet staren op 1 methode en 1 manier. Soms heb je 10 manieren nodig om 1 ding aan te leren.

Nu ben ik zelf veel bezig met grondwerk en ttouch en leer mijn hond op die manier op aanrakingen van mij te ontspannen. Dit werkt ook weer heel goed bij mijn honden.

Corrigeren en als ze iets doen wat niet mag en ik reageer daar met een stem commando op dat werkt niet. Negatieve aandacht is ook aandacht en dus hebben ze bereikt wat ze willen en dat was mijn aandacht krijgen.

Enorm leuk dus om van alles uit te proberen, zo probeer ik soms zo min mogelijk te praten tijdens wandelingen. Ze lopen makkelijk vele km's los en houden mij in de gaten. Regelmatig steek ik dan mijn duim op en dan komen ze aan gevlogen want dan krijgen ze wat lekkers of gaan we even spelen bijv.

Zo houden hun mij in de gaten en niet alleen ik hun. In het bos ook zo. Soms geef ik een aanwijzing welke kant we op gaan met handgebaar of als ze fout gaan zeg ik 'piep' en meer niet. Ze snappen het echt wel want draaien ook gelijk om en kijken en gaan het goede pad in. Dit wordt altijd beloond want ik ga ook mee die kant op met hun.
Mijn honden kennen veel 'onzin' maar het is zo leuk samen bezig te zijn en het geeft een onderlinge band die enorm sterk wordt omdat je zo op elkaar ingespeeld raakt. zeker op het moment dat je stem commando's af ga bouwen of commando's ga fluisteren. Je raakt zo op elkaar in gespeeld, elk gebaar wordt gevolgd en aandacht is 100% vaak.
Door veel trainen en dingen aan leren ben je ook al bezig met leren beheersen. Hij moet wachten tot wat jij zegt wat hij moet doen anders komt er niets van. Daarnaast moet jij weer opletten wat hij aan het doen is anders pakt hij jou signalen en gebaren en commando's niet op en gebeurd er ook niets.
Met rust en duidelijkheid kom je vrijwel overal.

Ben zeer benieuwd naar nog meer tips en trucs hier over. Als ik het goed heb dan is dit min of meer wat ze noemen: omgerichte of redirectie agressie

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:52

met castreren los je niet alles op. ik verwacht dat je dit op moet lossen door training en dat het niet opgelost wordt door castratie.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:56

hoe corrigeer je hem als hij dit doet?
Ik zal wel zeker half bokt over mij hen krijgen maar van mij had hij een pets met de riem gehad :o

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:01

geerke schreef:
Ik zal wel zeker half bokt over mij hen krijgen maar van mij had hij een pets met de riem gehad :o

die van mij ook op zijn minst ;)

maar ik denk dat dit per hond en situatie verschilt of dat helpt of niet. advies via de computer is eigenlijk bijna niet mogelijk.
om te beginnen kan het al zijn dat de ts de situatie heel ander interpreteert dan dat jij of ik dat zou doen. en dan heb je het nog niet eens over het type hond. bij een onzeker hondje is het waarschijnlijk niet handig hem een flink pak rammel te geven.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:02

Beetje kort door de bocht: castreren. Waarom castreren? Er zitten ook genoeg nadelen aan castreren. Castreren wordt vaak als oplossing gezien voor veel opvoedkundige problemen.

Ik kan mij erg vinden in de posts van dierenfan.
Bij trainingen wilde mijn hond ook nog wel eens blaffen en twee maal heeft hij met zijn snuit tegen mijn kuiten getikt. Op dat moment staakte ik de training en liep ik een andere kan op. Wanneer er weer rust was, ging is verder. Mijn hond had zit , vooral met de trainingen, snel door.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:06

mijn hond hapt alleen tijdens het fietsen in mn broekspijp :+ alleen als we net vertrekken. Het is iets lachwekkender bij mij omdat het een teckeltje is, maar zou het bij een grote hond minder grappig vinden! Ik heb ook geen idee waarom hij dit doet, misschien ook enthousiasme. Het houd na een minuutje ofzo al op.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:20

geerke schreef:

Ach welnee, ik heb mijn bericht zelfs weggehaald :D

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 22:33

Even een kort berichtje vanuit bed, want ik moet morgen vroeg op.
Normaal corrigeer ik met een rukje aan de lijn maar met het happen heb ik een tik gegeven tegen de zijkant van zn bek.
Ik ben blij dat ik volgende week de cursus ga volgen met hem.

Ik weet niet zeker of mijn hond rustig wordt na t omdraaien, ik denk dat hij dan gewoon vrolijk met mij mee draaid, al stuiterend en wel. Dus dat moet ik nog uitproberen...

Over castreren: we weten het nog niet zeker, ook omdat er medische voordelen aan zitten. Als we hem laten helpen zal dat niet zijn vanwege zijn gedrag, althans niet de voornaamste reden!

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 00:29

Ja, want castreren is een magische oplossing voor elk probleem :)* Nee even serieus, ik ben echt geen volleerd hondentrainer maar ik denk serieus dat dit eerder een uiting van spanning/opwinding/stress is dan een probleem met de ballen.

Mijn (volle) reu deed het ook toen we net begonnen met fietsen. Voor mij een teken dat we te snel gegaan waren en dat we een stapje terug moesten doen. Het kan ook een kwestie van overprikkeld zijn denk ik.. Heb je 'm wel goed aan de fiets laten wennen? Dus eerst wandelen met de fiets aan de ene kant en de hond aan de andere kant, als dat helemaal normaal is wandelen met de fiets tussen jullie in enzo? Ik kan me overigens verder heel erg vinden in de posts van dierenfan :)

Veel plezier trouwens op cursus met 'm! Helemaal goed dat je dat gaat doen, want samen dingen leren is hartstikke goed voor de baas-hond-band :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 07:22

corrigeren kan helpen maar als je verkeerd corrigeerd (en je doet het vele malen sneller verkeerd dan goed) dan is de kans dat het gedrag ergere vormen aan neemt groter dan dat het gedrag verdwijnt. Idd is het per hond verschillend hoe je moet en kan corrigeren en veel mensen verkijken zich daarop. Daarnaast is een correctie bedoeld als correctie en dan moet het daarna ook klaar zijn en je moet geen 100x moeten corrigeren want dan corrigeer je fout.
Net als dat honden aan de lijn trekken en mensen trekken terug. Mensen doen dat gemakkelijk 100den keren. Hebben die correcties dan nut gehad? Nee dus, verspeelde moeite en je bent er niets mee opgeschoten.

Zou dus zelf echt kiezen voor plaatsvervangend gedrag i.p.v. corrigeren.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 10:50

@ neej: voordat we voor het "echtje" gingen fietsen had ik al 3 dagen me de fiets gewandeld, eerst de fiets aan de ene kant en hond aan de andere kant, daarna de fiets in het midden en als laatste wat gestept.
Maar ik zal een stapje terug doen en nog een paar dagen hetzelfde en nog niet echt fietsen.

@ dierenfan: Onze hond kent t woord "nee", als hij in de badkamer of slaapkamer wil komen en ik zeg nee, draait hij om of blijft hij voor de drempel wachten. Als hij naast me moet lopen tijdens het uitlaten ( wat hij lastig vindt want hij is snel afgeleid door de geuren reageert hij beter op een kort klein rukje aan de lijn dan op stem.
Toen we hem net hadden trok hij ook erg aan de lijn, maar dat hebben we hem al zo goed als afgeleerd door te gaan stil staan als hij trekt ( zo komt hij niet verder bij zijn doel wat hij voor ogen heeft) of zelfs om te draaien en de andere kant op te lopen. Hij trekt nu alleen nog wanneer hij zich niet kan inhouden als hij een super interessant geurtje ruikt waar hij naar toe moet....

Zoals je zegt is er eigenlijk geen juiste manier van corrigeren wat bij elke hond helpt. Iedere hond is uniek, hopelijk kan ik op de cursus leren hoe ik hem het beste in deze situatie kan corrigeren/afleren.

Ik ben vanochtend al gelijk begonnen om de rust er in te brengen, lukt al aardig ( al zeg ik het zelf...)

peugotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:53

Gezien er toch wel schapenbloed in jouw hond zit, lijkt mij dat zijn drijf instinct opgewekt wordt als jullie fietsen. Een hond hapt dan in de pootjes van schapen, om ze te drijven.
Wellicht dat je daar wel iets mee kunt.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:59

Castereren heeft totaal geen zin. Zal dit probleem niks oplossen.

Ik zie het ook niet zo als een probleem. Maar iets wat het mechelaar bloed meebrengt. Je hond komt in de driften en door stress en driften moet hij dit kwijt wat zich in happen uit. Is op zich vrij makkelijk af te leren als je dat wilt. Commando nee of foei reageert hij daarop gelijk belonen met een bal of wat anders. Reageert hij daar niet op dan met een iets hardere hand met commando nee en belonen als hij luistert.

je hebt een mix van honden die graag werken voor de baas krijgt hij genoeg te doen? ook geestelijk?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:00

Fiero6 schreef:
Even een kort berichtje vanuit bed, want ik moet morgen vroeg op.
Normaal corrigeer ik met een rukje aan de lijn maar met het happen heb ik een tik gegeven tegen de zijkant van zn bek.
Ik ben blij dat ik volgende week de cursus ga volgen met hem.

Ik weet niet zeker of mijn hond rustig wordt na t omdraaien, ik denk dat hij dan gewoon vrolijk met mij mee draaid, al stuiterend en wel. Dus dat moet ik nog uitproberen...

Over castreren: we weten het nog niet zeker, ook omdat er medische voordelen aan zitten. Als we hem laten helpen zal dat niet zijn vanwege zijn gedrag, althans niet de voornaamste reden!

Welke medische voordelen zitten er aan een castratie? ik ken er geen alleen maar een hoop nadelen.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 11:11

Wilawander schreef:
je hebt een mix van honden die graag werken voor de baas krijgt hij genoeg te doen? ook geestelijk?

Daar dacht ik ook al aan. Zowel een mechelse herder als een schotse collie zijn rassen met een will-to-please. Dit zijn rassen die je aan het werk moet zetten.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 11:17

@ Wilawander: Elke dag wandelen we 4 a 5 keer per dag ( bij elkaar minimaal 2 a 2,5 uur of meer)
We gooien bijna elke dag met de bal en oefenen elke dag meerdere korte sessies op commando's zoals blijven. Regelmatig spelen we met hem ( met speeltjes) en we verstoppen hondensnoepjes onder 1 van 3 bloempotten welke hij moet zoeken/ruiken.

Ik hoop in de toekomst agilitie te gaan doen met hem maar daarvoor moet hij eerst andere cursussen volgen voordat we daaraan kunnen beginnen.

Voordelen castratie medisch: ( opgezocht op internet en met de dierenarts besproken wat de voordelen en nadelen waren)
-In de meeste gevallen verdwijnt de voorhuidontsteking. Dit is een etterige ontsteking van de voorhuid, die bij elke reu aanwezig is.
-Er kan geen teelbalkanker ontstaan/ Castratie kan testikeltumoren voorkomen.
-Voorkomt de op oudere leeftijd (meestal vanaf 5 jarige leeftijd) veel voorkomende goedaardige vergroting van de prostaat. Het voorkomt echter geen prostaatkanker.
-Voorkomt in 90 % van de gevallen dat peri-anaalkliertumoren terugkomen. Peri-anaalklieren zitten rondom de anus. Het zijn niet de twee anaalzakjes.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:09

Fiero6 schreef:
@ Wilawander: Elke dag wandelen we 4 a 5 keer per dag ( bij elkaar minimaal 2 a 2,5 uur of meer)
We gooien bijna elke dag met de bal en oefenen elke dag meerdere korte sessies op commando's zoals blijven. Regelmatig spelen we met hem ( met speeltjes) en we verstoppen hondensnoepjes onder 1 van 3 bloempotten welke hij moet zoeken/ruiken.

Ik hoop in de toekomst agilitie te gaan doen met hem maar daarvoor moet hij eerst andere cursussen volgen voordat we daaraan kunnen beginnen.

Voordelen castratie medisch: ( opgezocht op internet en met de dierenarts besproken wat de voordelen en nadelen waren)
-In de meeste gevallen verdwijnt de voorhuidontsteking. Dit is een etterige ontsteking van de voorhuid, die bij elke reu aanwezig is.
-Er kan geen teelbalkanker ontstaan/ Castratie kan testikeltumoren voorkomen.
-Voorkomt de op oudere leeftijd (meestal vanaf 5 jarige leeftijd) veel voorkomende goedaardige vergroting van de prostaat. Het voorkomt echter geen prostaatkanker.
-Voorkomt in 90 % van de gevallen dat peri-anaalkliertumoren terugkomen. Peri-anaalklieren zitten rondom de anus. Het zijn niet de twee anaalzakjes.

Wat betreft de medische problemen. Die komen maar zelden voor en de meeste daar helpt castratie niet tegen. Evenals de voorhuid ontsteking. 1 van mijn reuen heeft hier ook problemen mee maar met wat aanpassingen druppelt hij al meer als een jaar niet meer. Dus dat hoeft geen probleem te zijn maar is vaak nog steeds een probleem na castratie als je er zelf niks aandoet.

Voor mij een groot bijkomend probleem bij castraties is dat veel reuen toch best onzeker zijn. Door het castreren verandert de hormoonhuishouding waardoor ze vaak nog onzekerder worden. Is een probleem wat ik regelmatig zie en veel dierenartsen niet aan denken.

Ik zie maar weinig tot eigenlijk geen voordelen van een castratie bij een reu. Sommige doen het om dat reuen zo geïnteresseerd zijn in teefjes maar dat heeft imo te maken met opvoeding. Ik kan met mijn reu gerust een examen lopen met 4 loopse teven om hem heen.

Wat betreft de beweging lichamelijk zeker goed bezig maar ik mis toch wel het geestelijke oftewel het werken wat jou hond waarschijnlijk graag wil en daarom hapt.

Fiero6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 12:14

@ Wilwander: zou je me tips kunnen geven hoe ik mijn hond geestelijk kan uitdagen?

Ik heb hem net weer uitgelaten en balletje met hem gegooid. Normaal rent hij er gelijk achteraan als ik heb gegooid maar deze keer heb ik een paar keer hem tegen gehouden aan de halsband en pas los gelaten als hij "rustig" was. Zo moest hij echt goed zoeken en snuffelen. Is dit ook geestelijk werk?