Een haan bij de kippen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Een haan bij de kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:36

Hoi,

het is weer zover, de paaskuikens worden overal verkocht!

Wat op zich altijd toch zielige frustraties leidt...
Manlief was in de dierenwinkel voor de kat zijn eten
en zag dat er commotie ontstaan was aan de kassa.

Kinderen hadden 3 kuikens gekocht zonder de ouders
en blijkbaar mocht dit niet (ik snap de ouders hun punt hélemaal ;) )

Ergste van al: winkel wilde de arme donders niet meer terug nemen!

Wij hebben 2 grote kippen zitten en wilden graag nog 2 kippen bij,
dus mijn man heeft een regeling kunnen treffen met de ouders en de 3 kuikens onder zijn hoede genomen,
zonder vrouw lief even in te lichten :+

Ondertussen zitten de kuikens lekker warm in huis in hun onderkomen voor de komende weken tot ze naar buiten kunnen.

Maar! Nu weet ik niet of het hennen of hanen zijn :\
Ik weet zelfs niet hoe oud ze zijn! De dierenwinkel kon hier allemaal niet op antwoorden.

Bij deze de nieuwe bewoners:

Afbeelding

Ik heb mij laten wijsmaken dat het bleke kuiken een haan is en de donkere 2 hennetjes.
Maar een haan, gaat dat niet voor overlast zorgen?

De kippen zitten in de tuin achteraan (35m van de huizen af), linkerkant van de ren is een muur, achterkant is een houten paneel, 2 zijdes zijn dus open.

Ik wil dus graag weten of iemand kan zeggen of deze hummeltjes mannetjes of vrouwtjes zijn
én of een haan nu echt zo ongelooflijk veel lawaai maakt?

Als er een haan tussenzit heb ik er wel alvast een thuis voor gevonden :j

Rennie89

Re: Een haan bij de kippen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:39

Ik dacht juist dat donkere mannetjes waren :') Ooit bij die show van Jamie Oliver gezien :=

Maar worden er daadwerkelijk kuikens in dierenwinkels verkocht? :oo En verkopen ze die ook gewoon aan kinderen? :oo Jeetje, dat mag toch helemaal niet...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 14:43

Hier worden ze nog stééds aan jan en alleman verkocht ja!

Ik hoop dan diep uit de grond van mijn hart dat het omgekeerd is haha :D
Voor 1 haan heb ik een thuis, maar niet voor 2 :')

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:45

Paaskuikentjes <3 ik wil al zo lang zo graag kuikentjes, maar nu nogsteeds kan ik het mijn moeder niet wijsmaken :')

Opzich heb je met een haan erbij natuurlijk dat je eieren bevrucht kunnen worden, voor heel veel overlast zal het wellicht niet zorgen, tenzij je een praatgrage haan hebt.

Het seksen van kuikens gaat bij elk ras weer anders, maar misschien heb je iets aan deze link :) http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewto ... =11&t=9034

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 14:50

of het hannen of hennen zijn is zo vanaf een foto haast niet te zeggen.
ik denk dat je je niet te veel moet vastleggen aan de kleuren donker of geel dat zegt namelijk niet zo veel
het kunnen ook veschillende rassen zijn.

ik denk dat je er met een paar weken wel achter komt meestal kun je het dan wel zien.
heb je de kuikentjes wel onder een lamp voor de warmte ?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:04

En of dat overlast gaat geven, elke ochtend rond zonsopkomst. Ik ben omringd door 4 hanen en heb er geen last van, vind het wel gezellig dat gekraai, maar veel mensen zien dat anders. Ach bekijk het zo dan heb je strakjes geheel biologisch verantwoordelijk scharrelvlees in je pan liggen toch? Diervriendelijker kip (nou ja, haan eigenlijk..) eten dan dat kan haast niet..
Laatst bijgewerkt door troi op 02-04-12 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:08

Aaah, wat schattig :)

De kleur zegt totaal niets over hen of haan. Je hebt witte hanen en donkere hennen en andersom. Dus met een beetje mazzel heb je 3 hanen }>
Je kunt het met een paar weken wel zien aan de kam, die gaat zich dan bij de heren veel sterker ontwikkelen.

Ik gok dat deze ongeveer één week oud zijn. Ik zie geen eitand meer zitten op de foto en ze hebben al íets vleugelveren, maar niet veel, dus vandaar die gok.

Hanen bij hennen kan prima. Je krijgt er wel flink wat lawaai van én je kunt zelf kuikens gaan verwachten wanneer je je kippen laat broeden. Maar dat lijkt me logisch.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:11

Paaskuikens ... brrrrr vindt dat zoiets onzinnigs ... Ben ook absoluut niet te spreken over de actie van de dierenwinkel ... bah.

Wij hebben zelf met regelmaat kuikens (zowel onder de hen als uit de broedmachine) en schat dat deze kuikens zo rond de 4 - 6 dagen oud zijn. Zie dat er bij ééntje al wat veertjes komen en bij kuikens gaat zoiets erg snel. Zulke jonge kuikens hebben zeker nog wel de aankomende weken een warmtelamp nodig, om zichzelf lekker warm te kunnen houden.

Wat betreft haan of kip ... dat ga je pas over enkele maanden echt goed zien. Wel kan je over een paar week al wel ongeveer een schattig maken of het hanen of hennetjes zijn, hanen zijn toch al snel wat groter en grover gebouwd, dat zal je ook gaan zien aan de pootjes.

Verder kan je over een paar maand dus de haan wel onderscheiden aan zijn lange halssierveren, staarveren en de zadelsiervieren op de rug. De kam, oorlelletjes en kinlelletjes zijn bij een haan ook groter en feller van kleur dan bij een kipje en hanen hebben sporen aan hun poten (niet te verwarren met hun achterteen).

Onze hanen lopen ook bij onze kippen, maar wij eten de eitjes gewoon op hoor! :)

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 15:13

Je kan nu nog niet zien of het een haan of een hen is. Onze haan kukelt er lekker op los en ik hoor het bijna al niet eens meer. Maar ja als je lastige buren hebt ( ik heb geen buren :-) )
In Nederland hadden we heel veel hanen en ook daar maakte de buren geen problemen.

Succes met je nieuwe pulletjes ze zijn wel schattig.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:38

Hier ook een haan met kippen. Maar geen zeurende buren wel een luidruchtige haan hahaha

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:53

Schattig ja, maar ik denk dat dit haantjes zijn.
Zo gaat dat nou eenmaal, in de legkipindustrie zijn hanen waardeloos. Ze worden normaal hups in de hakselaar gegooid... maar tijdens Pasen... ja dan kan de legindustrie nog wat geld verdienen aan die schattige donzige dingen. Dan worden die kuikens voor een euro per stuk verkocht op de markt of in winkels.
Wat de mensen niet weten is dat die schattige dingetjes uitgroeien tot grote hanen.

Dus.. ik denk dat je 3 hanen hebt.

Heb je trouwens een warmtelamp voor de kuikens? Drinkbak waar ze niet in kunnen verdrinken? Kuikenmeel?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 17:58

idd een drinkbak waar ze niet in kunnen verdrinken is heel belangrijk, is helaas geen prettig gezicht als je een verdronken kuiketje tegenkomt *spreekt uit ervaring helaas*

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:38

slik, 3 hanen? :\ God ik mag hopen dat je verkeerd zit en dat ik gewoon hennetjes heb :')

Ja ze hebben een gepast eet en drinkbakje, kuikenmeel én een warmtelamp :j
Heb me er dezelfde dag nog goed in verdiept :D

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:42

Paaskuikens, ik heb er ook nog van gehoord, maar de laatste jaren wordt dat bij ons niet meer verkocht (denk zelfs dat het verboden is). Gelukkig maar.

Ik heb vorig jaar zes kuikens van iemand gekregen en je kon pas zien welke hennen en hanen waren als de hanen begonnen te kraaien. Uiteindelijk bleken het drie hanen en drie hennen te zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:45

Ik denk dat nog niet echt te zeggen is wat hier eventueel hennen of hanen zijn. Meestal is dat pas te zien als de kammen en de wanglappen zeg maar gaan groeien.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 22:48

dan gaan we dus maar netjes wachten wat het zegt :D

Rond welke leeftijd kan je dat ongeveer zeggen?
Ga nu in elk geval elke week wat foto's trekken, wil dat wel eens degelijk zien opgroeien :j

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:52

Dat is toch wel als ze een paar maanden oud zijn...
Kan zelf alleen niet het precieze aantal geven.

Edit: heb even gespiekt bij onze eigen kipjes. Ongeveer een maand of 3.
Laatst bijgewerkt door Lous op 02-04-12 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:55

Ik kon het verschil 'horen' als ze ongeveer 4-5 maanden oud waren. Op de kamgroei zou ik in het begin niet te veel afgaan want zowel hanen als hennen hebben een kam (hennen natuurlijk kleiner dan hanen). Bij mijn kuikens was er 1 die al redelijk vroeg een duidelijke kam begon te ontwikkelen, en wij dachten natuurlijk dat is een haan, bleek later toch een hen te zijn.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:56

Bedoel bij de groei van de kammen ook de lengte, niet wanneer dat begint te groeien. Idd na een maand of 4-5 beginnen hanen toch wel de ' baard in de keel' te krijgen :=
Laatst bijgewerkt door Lous op 02-04-12 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:58

ik voel me nu echt dom, maar ik begrijp je vraag niet goed 8)7

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:06

wat begrijp je niet? :D

ik wil graag weten welk geslacht de kuikens zijn,
maar blijkbaar is dat nog niet mogelijk :n

Verder wil ik gewoon graag weten of een haan voor veel lawaai zorgt :-)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:09

haha nee sorry voor de onduidelijkheid maar ik had het tegen Lous

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:18

Ik stelde geen vraag,maar zei in mijn eerste post dat je naar de kammen en wangkwabben moest kijken. En dan in mijn laatste post dat je niet moet kijken naar wanneer die gaan groeien, maar de lengte, want die zijn bij hanen groter/langer..:)

En jammer genoeg kunnen maken hanen aardig wat lawaai en niet iedereen vind dat even fijn. Helaas hadden mijn ouders graag een haan gehouden, maar de buren waren niet zo tollerant.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 23:20

ah oke, sorry voor de onduidelijkheid dan :o

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 02:10

Afgezien van het lawaai en mogelijke gevechten is er nóg een reden waarom teveel hanen op te weinig kippen niet goed is. Ze, ehm, zijn vaak wat te enthousiast wat betreft hun sexuele avances, als ze te weinig hennen hebben om zich bot te vieren "verslijten" ze die nogal snel...
Een goede verhouding is zo´n 6 hennen op 1 haan (met wat minder kom je ook nog wel weg, maar minder dan 4 wordt snel twijfelachtig).