Na ruim een half jaar training en oefening is mijn Spaanse herplaatser Havanna eindelijk angstvrij. Bepaalde situaties zijn nog spannend voor haar maar dat zijn allemaal situaties die ik echt moet opzoeken (zoals veel mensen buiten etc).
Momenteel zit ze dusdanig goed in haar velletje dat ze pittig eigenwijs is geworden en zodoende is ze inmiddels op ''bootcamp''; na mentaal herstel gaan we nu echt trainen zodat ze zo vlot mogelijk lekker los kan en we die riem eigenlijk niet meer nodig hebben.
Echter wil ze regelmatig trekken aan de riem en loopt ze een eind voor me uit. Iets wat ik actief probeer te corrigeren maar ik moet af en toe nog een flinke hijs aan de riem geven om de aandacht terug naar mij te halen.
Nu heeft paps zn mind set op een slipketting en ik twijfel daar een beetje over. Ik weet wel dat het een nuttig trainingsmiddel kan zijn om in deze situatie de puntjes op de i te zetten op een wat eenvoudigere manier. Kan natuurlijk nog wel maanden doormodderen maar heeft Havanna daar meer aan?
Sowieso even een opmerking; zowel mijn vader (die Havanna ook dagelijks uitlaat) als ik hebben ervaring met slipketting en weten hoe hem te gebruiken. Ik ben me ervan bewust dat een slipketting een veelbesproken ding is en dat de meningen er erg over verdeeld zijn. Echter ben ik van mening dat bij goed gebruik, een slipketting geen schade aan kan richten.
Het is ook zeker niet de bedoeling Havanna ''effe in het gareel te krijgen'', maar het idee is juist om haar zo snel als mogelijk nét even dat tikkeltje gehoorzamer te krijgen wat nodig is om zo snel mogelijk zonder riem te gaan werken.
Maar ik twijfel er gewoon over... En mocht het wel een werkbaar idee zijn; er zijn ook lederen en kunststof ''kettingen'' op de markt, heeft iemand daar ervaring mee? Hoewel ik natuurlijk graag een wat sterkere inwerking wil, moet het wel alsnog zo vriendelijk mogelijk blijven

Bedankt alvast voor het meedenken!
Die gebruikten wij zelf. Komt het haar niet tussen en kan niet blijven haken. Echter weet ik niet of je het gewenste effect bereikt met een slipketting. Onze hond trekt ook, maar we gebruiken de slip alleen tegen het uitvallen naar andere honden. Tegen het trekken zijn we op hele andere manieren bezig. Anders blijf je teveel trekken.
. Puur op basis van de verhalen dus... Maar juist bij een hond met een verleden, die onzeker kan zijn, is het aan de andere kant extra belangrijk om duidelijk te zijn, zodat ze weet waar ze aan toe is. Het gevaar van 'doormodderen' is dat je je steeds meer gaat ergeren en dat voelt ze toch, ook al snapt ze niet waarom.