Kleine HUISdiertjes met hoge levensverwachting gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mischa

Kleine HUISdiertjes met hoge levensverwachting gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:42

Graag jullie hulp gevraagd, want ik kom er niet meer uit.
Ik ben op zoek naar een dier met een hoge levensverwachting (>10) en interactie (met elkaar) is niet verkeerd om ze zo voor m'n studie (observatie) te kunnen gebruiken.
Alle suggesties zijn welkom :)

context iets aangepast
Laatst bijgewerkt door Mischa op 28-03-12 20:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Diaz

Re: Kleine HUISdiertjes met hoge levensverwachting gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:43

Chinchilla's of Fredjes? Niet bepaakd een klein hok, maar wel kleine(re) huisdieren

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:44

Chinchilla?

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:45

Schildpadden :D

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:46

Gerbils? Die worden (van een goeie fokker) een redelijke leeftijd: 3-5 jaar. En die moet je sowieso met twee houden, niet meer niet minder. En zijn ook veel overdag wakker.

Ik vind het ideaal. Bak moet je rekenen op minstens 80x40x40 (aquarium/gerbilarum).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:48

Je laat me gauw denken in de richting van een reptiel. Dit door de kleine huisvesting en lange levensverwachting.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:49

Chinchilla heeft absoluut ruimte nodig !

Gerbils zijn kunnen, maar dan wel in een glazen bak, want plastic bijten ze zich zo door heen
Het zijn wel erg gave dieren, neem er 2 en dan een mooie laag zand in de bak, zaagsel er over en je ziet geweldige gangen die ze gegraven hebben :D

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:50

Gerbils zijn nou niet echt stille huisdieren hihi.. vooral snachts niet, en worden niet zo oud..

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:51

Cavia's? Die worden geloof ik ook wel 6 jaar oud.
Mijn ratten helaas maar 2 a 3 jaar...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:51

Reptiel lijkt me dan idd het beste, die zijn stil...

Cavia''s zijn ook niet bepaald stil, moeten minimaal per 2 en dan minimaal een kooi van 1 meter
Worden gemiddeld 5 tot 8 jaar

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:52

arans schreef:
Chinchilla?

Hoort in een hele grote koooi.
Die minimum maat van 1 meter hoog is echt te laag..

rina schreef:

Moeten ook redelijk groot zijn..

delerium schreef:
Je laat me gauw denken in de richting van een reptiel. Dit door de kleine huisvesting en lange levensverwachting.

Reptielen horen ook in een groot terrarium te zitten (baardagamen en slangen ed)

Je moet rekening houden dat elk dier een groot hok nodig heeft..

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:52

een aquarium?

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:54

Ik hoor mijn gerbils niet, ook snachts niet? Wat zouden ze dan moeten doen dat zoveel lawaai maakt? Ze worden inderdaad niet superoud, wel ouder dan hamsters en ratjes denk ik.

Gerbils moeten inderdaad in een oud aqurium, niet in een traliekooi. Maargoed, tegenwoordig kun je volledige bakken ingericht en al bestellen, of zelf een oud aquarium kopen en deksel maken.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 28-03-12 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:54

rina schreef:

schildpadden hebben een heel groot aquarium/terrarium nodig met minimaal 40 cm water vanaf de grond, een zandstrand, speciale lampen etc... dat kost veel tijd, veel geld, stinkt en hebben veel ruimte nodig en ze kunnen best groot worden

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:56

Bedankt voor de snelle reacties al!
Wees gerust, ik ben bekend met knagers ect. en weet welke huisvesting ze nodig hebben. Ik zal voor m'n eigen plezier ook zeker geen chinchilla of fret alleen in een klein kooitje gaan houden oid.
Gerbil's heb ik aan gedacht maar durf die niet aan i.v.m. allergie in huis. Ratten/muizen kunnen echt niet maar een hamster is dan weer geen probleem (heel vrumd maar zo zal een allergie wel werken).
Schildpad heb ik ook aan gedacht, een vriendin van me heb waterschildpadden en een landschildpad, best leuk, vooral omdat ze zo onwijs oud kunnen worden, maar vind de interactie weer zo tegen vallen.
Ik denk ook dat het uiteindelijk wel op een reptielachtig dier neer komt maar daar ben ik toevallig net weer niet zo in thuis ;) misschien toch meer in gaan verdiepen wat me in die categorie aanspreekt.
Geen muisetende slangen oid in ieder geval :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:59

een aquarium kan je doen, maar moet je wel vissen nemen die daar weer in passen, want grote mooie maanvissen of discussen hebben weer een heel groot aquarium nodig, goudvissen overgens ook (minimaal anderhalve meter breed) dus dan kom je al gauw terug op guppen, garnaaltjes, pandatjes, en dat soort kleine visjes

cavia's vind ik zelf leuk, piepen wel veel.. je kan ook een konijn nemen, maar die hebben wel veel ruimte nodig en het liefst natuurlijk buiten, anders een uur of drie per dag in het huis rond dwalen enzo

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:02

Gekko?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:02

Maar konijnen moeten ook minimaal met 2 en hebben minimaal 1m2 nodig per konijn en dat is echt het minimale.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:05

Gifkikkers.

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 20:06

Konijnen/cavia's, ik ben van mening dat die groot gehuisvest moeten worden en ik hield ze altijd buiten, los op het erf, niet in een hok ;)

Ik denk dat ik toch richting die reptielen ga, maar dan wel eerst goed in verdiepen ;)

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:10

mieren

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:13

Mischa schreef:
Konijnen/cavia's, ik ben van mening dat die groot gehuisvest moeten worden en ik hield ze altijd buiten, los op het erf, niet in een hok ;)

Ik denk dat ik toch richting die reptielen ga, maar dan wel eerst goed in verdiepen ;)

Baardagamen!

Ongeveer terrarium van minimaal 1 meter sowieso voor 2
Ze zijn raar maar waar ontzettend tam te krijgen en ze zijn ontzettend leuk en oplettend!

Eten meelwormen en krekels.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:13

Utan schreef:
mieren

_O- Lag me kapot hier :D

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:16

Reptielen hebben inderdaad veel ruimte nodig.
Slangensoorten die geen muizen eten zijn in mijn opinie vaak te lastig voor beginners, dus die kan je denk ik beter van je lijstje schrappen.

Zou inderdaad richting hagedissen gaan kijken. Er zijn wel andere soorten apart van baardagamen die niet moeilijk te verzorgen zijn en die wat minder ruimte nodig hebben. Maar ik ben niet zo thuis in de hagedissen.

Bij reptielen: echt goed goed over nadenken en GOED inlezen! Heel belangrijk. Bij elk dier, maar reptielen hebben toch aparte zorg nodig :j

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:17

Mischa schreef:

Je zou ook naar bijvoorbeeld de Pandinus imperator (Keizerschorpioen) kunnen kijken. Erg fascinerende (groeps)dieren die zo'n 8 jaar en zelfs nog wel ouder worden. Al hebben die dan weer een relatief groot terrarium nodig...

ZusJacobs schreef:
Utan schreef:
mieren

_O- Lag me kapot hier :D

Ik lach liever :D.