Wel of niet castreren/steriliseren van honden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal1973

Wel of niet castreren/steriliseren van honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 18:39

Ben je tegen of voor?
Komt dit door eigen ervaring of van anderen of door info op het internet?

Ik ben voor
en heb zowel mijn teefjes als reutjes altijd gesteriliseerd/gecastreerd.
Zijn allemaal oud geworden met een mooie vacht en een goed gewicht en hebben geen rare ziektes gehad.
Heb nu een teefje van 2 die na de eerste loopsheid is "geholpen" en onze Spanjaard zal binnenkort zijn balletjes moeten missen.
De voornaamste reden hiervoor is dat hij toch nooit zal mogen dekken (kruising en er zijn al genoeg honden)

Goedgekeurde rashonden die voor de fok gebruikt worden heb ik het dan niet over :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:41

Ik ben er voor. Zoveel honden die het slecht hebben en zoveel honden die in asielen zitten. En er worden maar raak gefokt/doorgefokt.

En helaas bij goedgekeurde rashonden is het niet veel soeps meer ivm dat er teveel inteelt zijn, allemaal familie van elkaar.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:43

Als beest zichzelf of een ander in de weg zit, gaan de balletjes eraf, zo niet mogen ze rustig blijven hangen.

We hebben zowel echte reuen en teven gehad als de je-weet-variant. Meestal was de keuzen van knipknip gemaakt omdat we combinatie hadden van reu en teef of omdat er een medisch probleem was. zoeizo niet de bedoeling dat ze erf af gaan.

Voornamelijk uit eigen ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:44

Onze teven zijn niet gesteriliseerd. Wel 1 reutje omdat deze net zo groot is als de teven.
En onze berner is ook nog volledige reu. Maar die heeft niet eens door dat hij reu is.

PineApple

Re: Wel of niet castreren/steriliseren van honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:49

Onze honden zijn altijd geholpen. Toevallig zijn de 3 teven die we hadden/hebben altijd heel onderdanig geweest en alles mocht erop. Moeders had geen zin in een nestje dus dat was voor haar gemak.
Mijn reu heb ik laten helpen na zijn eerste keer dekken. Daarna was het geen leuk ventje meer. Heel agressief naar alles. Na de knipknip was hij weer het lieve hondje wat ik had. Dus ben erg blij met de keuze!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 18:55

Mijn teefje was tijdens de loopsheid heel ziekjes ervan en ze was echt niet haar vrolijke zelf
dat heeft toen voor ons de doorslag gegeven om te sterreliseren :j

En de teef van mn vriend is gesterreliseerd omdat mn schoonmoeder niet heel de dag wou dweilen omdat hond zn loopsheid broekje eraf haalde :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:21

Ik ben er echt tegen, en wel hierom:

Castratie van reuen (en ook teven) is een operatie die geregeld op verzoek van eigenaren door de dierenarts wordt uitgevoerd. Meestal vanwege het gedrag van de hond of omdat de eigenaar denkt dat “het zo hoort”.

Reuen-eigenaren krijgen nog al eens van alle kanten het goedbedoelde advies tot castratie. Een reu die actief en druk is? Een reu die uitvalt naar andere honden? Een reu die achter de kinderen aanrent? Ruzie tussen meerdere honden binnen het gezin? Volgens goedbedoelde, maar ongefundeerde, adviezen allemaal redenen om een reu te castreren. En dan het liefst nog zo vroeg mogelijk om eventueel toekomstige gedragsproblemen te voorkomen.

Er is alleen één hele grote “maar”. Castratie is voor veel van deze problemen niet de oplossing. Sterker nog; vaak is er geen enkel verband en soms kan een castratie een probleem zelfs groter maken. Een onzekere reu kan na een castratie nog onzekerder worden en dat proberen te verbloemen met agressie op voorhand; de eerste klap is een daalder waard.
Er zijn inderdaad enkele problemen waarbij castratie een onderdeel kan zijn van de oplossing. Bijvoorbeeld bij markeergedrag in huis of weglopen (omdat er loopse teven zijn), waar de hormonen één van de veroorzakende prikkels kunnen zijn. Maar alleen castreren biedt zeker geen garantie, het zal dan gecombineerd moeten worden met andere maatregelen en trainingen.

Behalve dat castratie zeker niet altijd een oplossing is voor probleemgedrag, heeft het ook nog eens een aantal risico’s. Risico’s die bij een eigenaar niet altijd bekend zijn. Laura Sanborn heeft in het artikel The Long-term health effects of spay/neuter in dogs (2007) de voor- en nadelen van castraties op een rij gezet. De medische nadelen van castratie van een reu zijn volgens haar:
1) Als een reu wordt gecastreerd voordat hij volwassen is, neemt het risico op botkanker bijna vier keer zo veel toe.
2) Verhoging van het risico op een hemangiosarcoom (tumor) in het hart met een factor van 1,6
3) Verdrievoudigd risico op een te trage schildklier
4) Vergroot het risico op dementie bij de oudere reu
5) Verdrievoudigd het risico op overgewicht
6) Verviervoudiging van het risico op prostaatkanker. Hierbij moet opgemerkt worden dat in tegenstelling tot mensen, reuen niet snel prostaatkanker krijgen. Uit onderzoek is gebleken dat slechts 0,6% van de overleden reuen prostaatkanker had.
7) Vergroot het risico op kanker aan de urinewegen. Ook hiervoor geldt net als bij prostaatkanker, dan deze meestal kwaadaardige tumorsoort relatief weinig voorkomt. Minder dan één procent van de honden met kanker, heeft deze tumorsoort.
8) Vergroot het risico op orthopedische problemen
9) Vergroot het risico op bijwerkingen van vaccinaties

Er zijn natuurlijk ook voordelen (al is dat lijstje iets minder lang):
1) Neemt het risico op testikelkanker weg, aangezien bij een castratie de teelballen weggehaald worden. Hierbij moet opgemerkt worden dat de kans dat een intacte reu sterft aan testikelkanker kleiner is dan één procent. De tumor komt niet zo heel erg vaak voor, is zeer goed te behandelen en heeft weinig kans op uitzaaiïngen. Een uitzondering zijn de reuen bij wie die één of twee testikels niet zijn ingedaald en nog in de buikholte zitten. Daar is de kans op tumoren aanzienlijk groter. Bovendien worden die vaak laat ontdekt doordat ze in de buikholte zitten waar ze onzichtbaar en moeilijk te voelen zijn.
2) Verkleint het risico op problemen met de prostaat, die geen verband houden met kanker
3) Verkleint het risico op fistels rondom de anus
4) Er zijn aanwijzingen dat castratie het risico op diabetes verkleint, maar de resultaten van onderzoeken spreken elkaar hierin tegen.

Bij teven verkleint het het risico op mammatumoren, maar helaas heeft castratie ook daar heel veel nadelen.

Hier wordt dus niets gecastreerd, tenzij het om medische redenen niet anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:22

PineApple schreef:
Onze honden zijn altijd geholpen. Toevallig zijn de 3 teven die we hadden/hebben altijd heel onderdanig geweest en alles mocht erop. Moeders had geen zin in een nestje dus dat was voor haar gemak.
Mijn reu heb ik laten helpen na zijn eerste keer dekken. Daarna was het geen leuk ventje meer. Heel agressief naar alles. Na de knipknip was hij weer het lieve hondje wat ik had. Dus ben erg blij met de keuze!

Overigens heeft mijn Beau gedekt en die werd er niet anders van. Ik verwacht ook geen gedragsverandering bij Raphi.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:45

Yamcha schreef:
PineApple schreef:

Overigens heeft mijn Beau gedekt en die werd er niet anders van. Ik verwacht ook geen gedragsverandering bij Raphi.

Ik geloof gelijk dat mijn reutje hierin een uitzondering was hoor! Hij was ook zo makkelijk voor de dekking. Maar daarna was hij gewoon gevaarlijk in de buurt van onze oude teef. Heeft meerdere malen haar tot bloedens toe gebeten. Daarom heb ik *samen met de dierenarts* besloten om over te gaan tot castratie in de hoop dat zijn hormonen alleen maar opspeelden en dat het niet een echte gedragsverandering was. En voor mijn geluk was het zo!
Volgend reutje (wanneer het zo ver is dat die er ooit komt) zal ook reu mogen blijven tenzij het om de een of andere reden echt niet gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:48

Kan ik niet beoordelen, ik ken niet zoveel intacte reuen die ook gedekt hebben, namelijk, en mijn eigen staat nou niet echt model voor de algehele reuen populatie..... :+ :')

Ik vind het wel apart gedrag, probeerde hij te dekken, dat zij weigerde? Of was het wat anders?

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:50

Ik heb aan Yamcha's verhaal eigenlijk niks meer toe te voegen :) mijn reu blijft dus ook intact zolang ie geen (medische of psychische) last heeft van z'n ballen. En last heeft ie er gelukkig vooralsnog niet van; hij is absoluut niet wegloperig, doet niet aan thuis-markeren en van loopse teven heeft ie gelukkig geen last. Ja, toen z'n zusje hoogloops hier in huis zat wist ie op een gegeven moment van gekkigheid niet wat ie met zichzelf aan moest, maar van teven in de wijk of die we buiten tegenkomen heeft ie gelukkig echt helemaal niks :P

Mijn reu is overigens inmiddels zo'n "goedgekeurde rashond die voor de fok gebruikt mag worden", maar ook al zou ie een fokuitsluitende fout hebben zou ik 'm nog lekker intact laten. Niet snijden in gezond vlees, is mijn gedachte.. En de voordelen wegen voor mij niet op tegen de nadelen :)

Daarmee wil ik trouwens niet zeggen dat ik TEGEN castratie ben, iedereen moet doen en laten wat ie zelf wilt denk ik altijd maar, maar van mij hoeft het niet zo nodig :)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:56

Nou is een beetje stom verhaal. Meneer was weer eens terug op de boerderij waar hij vandaan kwam. (ik heb hem meegenomen toen hij al 6 maanden was) Dolblij om zusje en mams weer te zien natuurlijk! Bleek zusje loops te zijn, voordat ik wist dat ze dat was zaten ze al vast. En in die tijd deed het haar zeer natuurlijk, dus ze bleef maar janken. Hierdoor raakte de mijne in paniek en probeerde los te komen. Toen heeft ze een paar keer naar hem gehapt, maar wij zaten erbij dus ze heeft hem niet geraakt.
Was niet zo'n leuke ervaring :n

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 20:57

Mijn ene reu is al vroeg (8 maanden) geholpen en de andere op 3.5 jaar (toen kreeg ik hem) hij reed op elke hond die hij tegen kwam en dus ook op mijn geholpen reu zoveel hij maar voor elkaar kreeg. Heb hem laten helpen en een week later is hij gestopt met het willen rijden op elke hond. Nu heeft hij nooit meer de neiging ook niet op (hoog) loopse teven.
Hij heeft overigens wel bijna 100% zeker gedekt in de tijd voordat hij bij mij kwam.

Hij kon niet overweg met andere reuen (de meeste andere reuen) werd me nog verteld maar inmiddels kan hij bij elke hond die we tegen komen gelukkig. Alleen alle andere dieren die eet hij het liefst op.

Mijn vroeg gecastreerde reu rijd uit dominantie wel op andere honden maar als die andere hond er niet van gediend is of ik reageer dan houd hij gelijk op. Ook hij is heel sociaal naar alle andere honden EN alle andere dierne kan hij ook uitstekend mee overweg. Hij is sinds 1.5 á 2 jarige leeftijd wel gaan markeren dus daar moet ik extra op letten.

Mijn laat gecastreerde hond markeerde heel erg in het begin en doet nu hooguit 5x per dag een plas en dat is het.

Mijn honden zijn (en worden voor de toekomstige) geholpen puur om het feit dat ik zeker weet dat ze nooit ongewenst kunnen dekken en dat ik op dat gebied geen zorgen heb. Vroeg castratie vind ik tot nu toe heerlijk omdat ik nog geen enkele hond ken die na vroeg castratie (rond 6 maadnen eigenlijk) hond agressief geworden is, maar misschien ken ik alleen de nette honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:00

PineApple schreef:
Nou is een beetje stom verhaal. Meneer was weer eens terug op de boerderij waar hij vandaan kwam. (ik heb hem meegenomen toen hij al 6 maanden was) Dolblij om zusje en mams weer te zien natuurlijk! Bleek zusje loops te zijn, voordat ik wist dat ze dat was zaten ze al vast. En in die tijd deed het haar zeer natuurlijk, dus ze bleef maar janken. Hierdoor raakte de mijne in paniek en probeerde los te komen. Toen heeft ze een paar keer naar hem gehapt, maar wij zaten erbij dus ze heeft hem niet geraakt.
Was niet zo'n leuke ervaring :n

Da's voor de hond ook een heel slechte ervaring, dat schijnt echt heel erg zeer te doen bij een reu (bij de teef ook trouwens hoor).

Dan kan ik het wel plaatsen, toch een soort trauma dan......

@ dierenfan: die zekerheid zou je ook hebben als je een vasectonomie liet uitvoeren, alleen dan heb je niet de nadelen van een castratie :)

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:03

Yamcha schreef:
Da's voor de hond ook een heel slechte ervaring, dat schijnt echt heel erg zeer te doen bij een reu (bij de teef ook trouwens hoor).

Dan kan ik het wel plaatsen, toch een soort trauma dan......

@ dierenfan: die zekerheid zou je ook hebben als je een vasectonomie liet uitvoeren, alleen dan heb je niet de nadelen van een castratie :)

Ja geloof gelijk dat het hem ook pijn gedaan heeft! Zag er niet al te prettig uit in elk geval :=
Inmiddels kan hij wel weer super spelen met zijn zus als we op bezoek gaan, dus wat dat betreft heeft hij geen 'blijvende schade' opgelopen zullen we maar zeggen.
En het is weer de liefste hond die ik me kan wensen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:04

Dan is ie er goed overheen gekomen, mooi joh! Fijn dat hij weer goed in zijn vel zit! :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:10

Wij hebben hier in huis altijd teefjes gehad en die nooit gesteriliseerd.
Tja, het leek ons niet zo nodig en wij nemen die ene keer in het half jaar voor lief met het bloed op de grond. Al trekken we ze soms een onderbroek aan. Dat nemen ze gelukkig erg makkelijk aan! :)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:19

Ik twijfel nog steeds of ik mijn teef van 6 jaar zal laten steriliseren. Vooral het gevaar van baarmoederontsteking is bij teven een groot probleem op hogere leeftijd.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:25

Ik ben niet voor maar ook niet tegen castratie van honden.
Toch zegt Cesar Milan dat je een reu het beste kan castreren en een teefje steriliseren,omdat een reu die niet dekt erg veel last kan hebben van zijn hormonen.En dat veel reuen die agressief zijn,na een castratie niet meer agressief zijn.
Ik weet niet of dat wel zo is,miss. bij de ene hond wel,maar bij de andere niet?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:31

mijn reu is ook niet gecastreerd.

ik zie geen reden om het te doen. hij maakt op mij geen gefrustreerde indruk en ik heb er geen last van dat hij niet gecastreerd is.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:48

Mijn eigen reu is niet gecastreerd omdat hij heel erg angstig is en wanneer ik hem castreer word dit waarschijnlijk erger(advies van de da om het dus niet te doen) Ik heb verder geen last van hem, kan met de meeste honden samen, blijft netjes bij me als hij losloopt en is niet gefrustreerd.
Ben zeker niet tegen castreren en steriliseren maar voor mijn reu is het beter om een volle reu te blijven :j

amy_leftover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 21:59

Mijn hond is niet gesteriliseerd en dat zal voorlopig ook niet gaan gebeuren :n
Ik heb een rashond en wil kijken of ik haar kan laten aankeuren. Daarnaast genoeg nadelen aan steriliseren/castreren dus zolang het niet noodzakelijk is, gaan we niet steriliseren.

Ben geen voorstander van pretnestjes en niets vervelender dan wanneer je met een aangelijnde, loopse teef loopt en er ineens een loslopende, volle reu voor je neus staat >;)
Ik vind in principe dat iedereen voor zichzelf moet weten of ze de hond wel of niet laten steriliseren/castreren. Al vind ik wel dat je je verantwoordelijkheid moet nemen als je niet steriliseert of castreert en je hond dus in de gaten moet houden.

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 22:02

Om er maar vanuit te gaan dat men ivm gedrags problemen castreert is een beetje kort door de bocht. Zijn zat mensen die hun hond zeer goed onder controle hebben zowel gecastreerd als ongecastreerd.
Zijn gewoon heel veel mensen die niet aan een hond moeten beginnen. Werd zelfs net nog op tv gezegd bij editie nl. Omdat veel mensen het onderschatten hoeveel tijd er in een hond gaat zitten wil je het goed doen.
Lijstje voors en tegens ben ik al meerdere malen tegen gekomen maar van verschillende dierenartsen hele andere verhalen gehoord door ervaringen in de praktijk.
Vraag me toch af hoe het met dieren gaat die zich niet voortplanten. Zoals de fret die zichzelf langzaam vernietigd als ze zich niet voortplanten en dus ook geholpen moeten worden.
Lijkt me vooral voor reuen met ballen dat deze regelmatig klaar moet komen sperma cellen zitten er niet voor niks en moeten eruit.
Vaak ook een probleem bij oude mannen. Prostaat problemen zouden een stuk minder zijn als ze regelmatig ejaculeren.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 07:29

Ten eerste, wat een interessant topic!
Ten tweede, ben ik, in de basis, ook tegen. Onze reu is wel gecastreerd, maar dit omdat hij op iedere hond die hij tegenkwam reed. Hij was niet agressief, onaardig tegen andere reuen of wat dan ook, maar hij ging te ver. (andere hond op zijn rug liggend onder hem en hij bleef rijden)

Maar achteraf hadden we er misschien nog beter over na moeten denken, hij is namelijk nu bang voor alles. Hij was al nooit zo stoer, maar alle herders en zwarte labradors wordt nu al met een grote boog omheen gelopen, zonder überhaupt te snuffelen.

Dus als de hond zelf echt last van zijn 'mannelijkheid' heeft zeg ik castreren.
Maar bij problemen zoals agressief gedrag, niet goed luisteren, etc. Vind ik dat je eerst dat moet proberen op te lossen voordat je gaat castreren. Omdat dit misschien wel helemaal niet opgelost wordt door castratie.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 13:08

geen enkel bezwaar tegen castreren hier,reuen laat ik ip intact ,maar bij teven gaat voor de eerste loopsheid de boel eruit..

verder heb ik veel opvanghonden meestal vroeg castraten reuen,en ach,merk er niets vervelends aan hoor :)

gaat prima.....ken geen diersoort waar zoveel problemen over castreren bij gemaakt wordt als een hond in ieder geval...bij alle diersoorten wordt castreren toegejuicht, maar een hond gaat ineens dood aan de meest afschuwelijke ziektes :+

geloof er geen drol van :) :)