Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lesleymoos

Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 11:31

Ik ben sinds een paar maanden in het bezit van een super leuke australian cattle dog :D
Nu ben ik opzoek naar een leuk adres waar ik kan leren schapendrijven met hem.

Dus wie weet kan hier iemand mij helpen aan een goed adres waar je ook welkom bent met een cattle?

Donja

Re: Wie weet een adres waar ik kan leren schapendrijven...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:29

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:36

welke provincie/gebied ongeveer?

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 21:55

woon in Vianen (naast Utrecht) wil er best een stuk voor rijden weet idd de JJranch maar zou leuk zijn als ik iets in de buurt zou kunnen vinden

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:40

Ik weet nog een adres in tilburg en in weelde (belgie) als je interesse hebt in 1 van de twee geef maar een gil :)

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:41

oeh ik zoek ook zoiets, in de achterhoek :)
Ik heb een kruising border collie/australian shepherd

Raja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:44

In Alphen aan de Rijn
Bij het Archeon werkt de moeder van een ex stalgenootje van mij
Hun doen ook schapen drijven daar en dat meisje heeft zelf ook een Australian Cattle dog

Miss als je contact opneemt met het Archeon, dat ze je meer kunnen vertellen?

Voor namen even een PB ;)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 15:47

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-12 17:38

lesleymoos schreef:

Waarom wil je dat? Heb je schapen?

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 23:25

Kuggur schreef:
lesleymoos schreef:

Waarom wil je dat? Heb je schapen?

Nee heb geen schapen, maar omdat deze honden gefokt zijn om tedrijven (eigenlijk koeien natuurlijk maargoed moet ergens beginnen)
en ook steeds weer nieuwe uitdagingen nodig hebben wil ik in de toekomst graag met hem leren drijven.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 00:37

Tsja, ik heb daar nooit zo de logica van die redenatie ingezien.
Het opleiden van een jonge onervaren hond betekent stress (vaak véél stress, soms verwondingen)voor de dieren waar op geoefend wordt, of dat nu schapen zijn of koeien.
Dat je hond "steeds nieuwe uitdagingen nodig heeft" is wat een zwakke reden voor dit soort training, schapen zijn geen trainingsspeelgoed om je hond te vermaken.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 10:25

Als je onervaren bent en het graag wil doen als sport zie ik niet in waarom je geen les kan nemen. Je moet ergens beginnen, maar dan wel het liefste onder kundige begeleiding en met ervaren schapen.
Waar ik vroeger les had was er ook altijd een goed getrainde hond standby (van de instructeur) die kon helpen als het even wat minder ging.
Ik heb tot nu toe 4 jonge honden leren drijven en ze hebben nog nooit een schaap verwond. Wel bordercollies weet niet of dat verschil maakt met de cattle dog.
1 hond had flink drijfobsessie en dreef voornamelijk thuis de katten - kleine honden - kinderen - fietsters. Sinds we zijn gaan drijven is dit over en we drijven nu thuis met loopeenden... Dus het kan ook heel goed zijn voor de hond - ik vind niet dat schapen (of eenden) er mee lijden.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:42

Ik begrijp de ts wel, maar vind het ook geen goede ontwikkeling dat steeds meer mensen het schapendrijven puur als "spelletje voor de hond omdat het zo leuk is" willen gaan doen.
En jammer genoeg dan nog vaak met honden waar weinig echt werkvermogen meer inzit!

@TS, wil je toch een goeie begeleiding zien te krijgen, kijk dan eens op de website van de bccn en dan onder trainingscentra, daar staan alle plaatsen in NL op waar je kunt gaan trainen.
Dan ben je in elk geval in vakkundige handen, en die mensen kunnen inschatten of je hond er wel het talent voor heeft en of het zinvol is of je aan die training zou beginnen.

Mensen waar ik zeker van weet dat ze andere rassen als de bc succesvol trainen zijn in elk geval de eerder genoemde JJ-ranch en Raf de Winter in Belgie.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 23:10

In de schaapskooi in het Zeisterbos zie ik regelmatig mensen met hun Borders de schapen drijven. Zal vast ook wel een club zijn. Ik begin er met onze Cattle niet aan. Ben bang dat ze onze paarden dan nog meer gaat drijven (en vandaag of morgen een fatale klap krijgt).

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:02

Kuggur schreef:
Het opleiden van een jonge onervaren hond betekent stress (vaak véél stress, soms verwondingen)voor de dieren waar op geoefend wordt, of dat nu schapen zijn of koeien.
Dat je hond "steeds nieuwe uitdagingen nodig heeft" is wat een zwakke reden voor dit soort training, schapen zijn geen trainingsspeelgoed om je hond te vermaken.

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en prima dat jij het zo ziet. Maar zoals jij het beschrijft, zou je dus je hond nooit kunnen trainen (wat voor training dan ook ) omdat het stress met zich mee brengt.

Mijn mening is dat als je je hond ook zonder druk en stress kan trainen. Ik zal mijn hond ook nooit onder druk (stress) ergens op trainen of dit nu schapendrijven of behendigheid ect ect is...

En dat de dieren verwond worden vindt ik wel erg ver gaan. Ik ben niet iemand die denkt, zo hondje hier heb je een paar schapen en leef je uit!
Ik wil dit serieus aanpakken en daarom ben ik ook opzoek naar een goed adres waar ze ervaring hebben en waar op een leuke manier voor de hond en schapen getraint wordt.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 16:07

Sassy schreef:
Ik begrijp de ts wel, maar vind het ook geen goede ontwikkeling dat steeds meer mensen het schapendrijven puur als "spelletje voor de hond omdat het zo leuk is" willen gaan doen.
En jammer genoeg dan nog vaak met honden waar weinig echt werkvermogen meer inzit!

@TS, wil je toch een goeie begeleiding zien te krijgen, kijk dan eens op de website van de bccn en dan onder trainingscentra, daar staan alle plaatsen in NL op waar je kunt gaan trainen.
Dan ben je in elk geval in vakkundige handen, en die mensen kunnen inschatten of je hond er wel het talent voor heeft en of het zinvol is of je aan die training zou beginnen.

Mensen waar ik zeker van weet dat ze andere rassen als de bc succesvol trainen zijn in elk geval de eerder genoemde JJ-ranch en Raf de Winter in Belgie.

Dankjewel voor de tip van de website!
En ik wil dit zoals boven aangegeven serieus aanpakken en niet even een dagje voor de lol. En als ik merk dat mijn hond geen aanleg of geen genoeg werk vermogen heeft stop ik er ook gelijk mee. Maar hij komt uit een "werklijn" en dat wil niet altijd zeggen dat je hond ook aanleg heeft maar ik wil dit graag op deze manier uitzoeken.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 17:43

Ik ga van het voorjaar waarschijnlijk met mijn Puli naar Zwolle waar ik een workshop schopen drijven met hem volgen wil. Over het waarom terwijl ik zelf geen schapen heb.. Ik wil gewoon kijken in hoeverre hij nog werkt zoals hij dat van oorsprong doet.

TS, Zwolle is voor jou ook een roteind, helaas weet ik zo niet een hondenschool bij jou in de buurt. Hoor ik iets, dan laat ik het horen!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:39

lesleymoos schreef:
Kuggur schreef:

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening en prima dat jij het zo ziet. Maar zoals jij het beschrijft, zou je dus je hond nooit kunnen trainen (wat voor training dan ook ) omdat het stress met zich mee brengt.

Mijn mening is dat als je je hond ook zonder druk en stress kan trainen. Ik zal mijn hond ook nooit onder druk (stress) ergens op trainen of dit nu schapendrijven of behendigheid ect ect is...

En dat de dieren verwond worden vindt ik wel erg ver gaan. Ik ben niet iemand die denkt, zo hondje hier heb je een paar schapen en leef je uit!
Ik wil dit serieus aanpakken en daarom ben ik ook opzoek naar een goed adres waar ze ervaring hebben en waar op een leuke manier voor de hond en schapen getraint wordt.

Je hebt me duidelijk niet begrepen; je kunt een hond geen schapendrijven bijbrengen zonder dat dat stress/risico voor de betreffende schapen betekent.
En hoe meer "drive" je hond heeft, hoe risicovoller het voor de betreffende schapen is. Australian cattledogs zijn oorspronkelijk voor koeien gefokt, en zijn in het land van herkomst waar ze serieus gewerkt worden, harde honden die als ze het nodig vinden bijten.
Het is voor de betreffende schaapjes dan ook te hopen dat je hond niet al teveel werkvermogen heeft, dit is gelukkig óók het waarschijnlijkst.
En als je zelf geen schapen hebt zou ik het niet doen in jouw plaats.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-12 15:22

Oke, sorry heb t idd verkeerd gelezen. Maar ben t verder niet met je eens maargoed hoeft ook niet. En ik weet heel goed zelf waar ze voor gefokt zijn dus die uitleg had niet gehoeven en fijn dat je er vanuit gaat dat mijn hond geen genoeg werk vermogen heeft. Maar voordat we teveel of topic gaan ben ik nog steeds heel blij als mensen adressen weten voor me.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:32

We hebben bij onze cattle echt heel veel moeite moeten doen om haar af te leren om in de kogels en neuzen van onze paarden te bijten. Dat zit er van nature in. Ze was een half jaar oud en ze beet al een gaatje in de kogel van een van de paarden. Ook kon ze een keer ternauwernood een schop met een voorbeen ontwijken omdat ze een ander paard in zijn neus wilde bijten.
Ik kan me dus wel wat van de bezorgdheid van Kuggur voorstellen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:43

Ik zou je wel alleen aanraden van te voren foto's van de heupen te laten maken, want het is wel een sport wat enorm zwaar is voor de gewrichten. Ik heb het ook gedaan voor de zekerheid en mijn hond blijkt helemaal niet geschikt te zijn om mee te sporten...... Heel erg jammer maar ik ben wel blij dat ik het weet zodat ik geen dingen van hem vraag die hij eigenlijk niet kan :j

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 23:01

In de buurt van Breda zit iemand die schapendrijf cursussen aanbied. Gaat allemaal erg gemoedelijk.
Kan via pb wel een adres/naam doorgeven.

Verder hoor ik meerdere goede verhalen van Mike van der Most ( www.descheperij.nl ). Hij is alleen wel behoorlijk border collie-geil. Niks mis mee, maar ik vond hem zelf persoonlijk de border collie iets teveel ophemelen, haha.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 11:44

assie schreef:
Verder hoor ik meerdere goede verhalen van Mike van der Most ( http://www.descheperij.nl ). Hij is alleen wel behoorlijk border collie-geil. Niks mis mee, maar ik vond hem zelf persoonlijk de border collie iets teveel ophemelen, haha.

Ik weet ook wel waarom, voor dit soort trial gericht werk, precisie werk met kleine groepen schapen, laat de border collie alle andere rassen vér achter zich.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 12:45

Haha, dat is dus exact wat Mike ook zou zeggen *Gniffel*

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 20:34

En we hebben beide gelijk, of kun jij een ander hondenras noemen dat in een open trial een kans maakt tegen border collies?