Op vakantie! en de kat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Op vakantie! en de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 13:37

Hoi bokkers,

Even een vraagje wat jullie zouden doen in dit geval.

Wij hebben sinds oktober een poezebeest in huis. Het is een binnenkat aangezien wij op een appartement zonder terras wonen. Eind april gaan wij voor 4 dagen naar Parijs. Allemaal heel leuk, maar je voelt het aankomen, wat doen we met de poes?
Ze is voor het steriliseren een nachtje bij de DA gebleven en was daar (waarschijnlijk ook door de operatie en sedatie natuurlijk) wel van ondersteboven en het heeft 2 dagen geduurd eer ze thuis weer haar draai vond.
Ze komt van het zwerfkattenproject hier uit de buurt dus heeft uiteraard tot haar 8 weken met andere poezen geleefd.
We weten niet goed of we haar naar een huisdierenpension willen brengen voor die 4 dagen omdat ze al zo van slag was na de DA. Het liefst van al laat ik haar thuis en zoek ik iemand die haar eten en drinken wilt komen geven. Maar ja, dan zit ze natuurlijk wel 4 dagen alleen. Ook allesbehalve ideaal natuurlijk.

Iemand advies hoe ik dit het beste aanpak of oplos?

Alvast bedankt!

myrt3

Re: Op vakantie! en de kat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:44

Als wij op vakantie gingen, deed altijd de buurjongen onze katten eten / drinken/ kattenbakverschonen. 's morgens en 's avonds. Maar bij ons waren ze in de tussentijd ook gewoon buiten als ze dat wilde.. en dat kan die van jou dan weer niet..
Heb je geen kennis die 4 dagen in je huisje wil zitten? heb je ook gelijk een oppas voor je huis!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:51

Toen ik 3 dagen (2 nachten) wegging heb ik de kat (nog een jong beestje) in het appartement gelaten met een automatische voeder- en drinkbak. Denk dat ze het alleen-zijn niet heel tof vond.
Toen ik 10 dagen wegging heb ik haar bij mijn moeder gedropt, zat ze samen met 3 andere katten (wat ze niet gewend was), een hond en dagelijks mensen in huis. Blijkbaar vond ze dat helemaal geweldig.
Tegen de volgende keer dat ik op vakantie ga zal ze wss niet meer enige kat in huis zijn en dan hangt het van de vakantieduur af of ik ze thuis laat (en vrijwilliger vindt) of naar een pension doe.

4 dagen vind ik te kort om de kat over en weer te zeulen, zeker als ze daar van onder de indruk is. Maar het is ook net te lang om volledig alleen te laten. Ik zou dus proberen om een vrijwilliger te vinden die dagelijks eten komt geven en even kijkt hoe het met haar gaat..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:54

Zoek een oppas die ook zo nu en dan eens een uurtje wil kroelen.
Of misschien een vriend-in/familielid die lekker die 4 dagen jou stadje wil verkennen en logeert?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:58

Met een weekendje weg verzorgd schoonmams de poezen en die komt dan ook 's avond even met ze knuffelen etc. Als we echt een paar weken op vakantie gaan proberen we iemand hier in huis te laten slapen. Of iig dat ze een periode per dag aanwezig zijn voor de poezen. Het scheelt dat ze met zijn tweeen zijn dus voor mij hoeft het niet per se. Maar vriendlief vind dat fijner :+

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 13:58

Inderdaad lekker thuis laten en iemand zoeken die hem eten wil geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:01

Wij vragen dan altijd de buren :) kat willen wij absoluut in eigen omgeving houden :)

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:07

Bij langer dan 1 nacht gaat die van mij naar mijn ouders. Alleen thuis vind ik eigenlijk erg sneu, en ik ken mijn buren niet goed genoeg om ze te vragen voor hem te zorgen :+

Nu heb ik een erg makkelijke kat, die heeft er niet zo veel van dat hij een paar dagen ergens anders is. Die van mij reageert heftiger op een bezoekje aan de DA dan een paar dagen uit logeren.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:14

Als ik op vakantie ga, zorgen mijn buren voor mijn katten, zij komen 2 keer per dag, geven dan eten, en drinken, kattebak proper maken, en geven de katten aandacht en een snoepje.

Ik doe dit al bijna 7 jaar zo, en soms is dat zelfs voor 2 weken, nog geen enkel probleem gehad.

Een andere optie heb ik niet, want ik heb een stresskat en die overleeft een kattenpension zeker niet.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-12 14:25

Bedankt allemaal voor het goede advies.
Het merendeel zegt hier dus ook lekker thuis laten en daar opteerde ik zelf ook wel voor.
Ik hoop wel dat we een oppas vinden die ook even lekker met haar speelt (spelen vind ze nu nog leuker dan kroelen :D )

Voor de mensen die hun kat thuis laten met een oppas. Konden die dan wel buiten of zijn het ook binnenkatten?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:26

Die van mij zin binnenkatten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:27

Wij hebben een kat die niet verder dan de tuin durft te komen, dus meestal ging de oppas dan even mee naar buiten (geen kattenluik en de kat moet sowieso s nachts binnen dus de hele dag buiten is geen optie. Dus tja, echt een buitenkat durf ik haar ook niet te noemen :') ).
(onze vissen en kippen moesten ook gevoerd worden, dus diegene moes sowieso even naar buiten)

Oppasser bleeft elke dag ook even een half uurtje :j kat knuffelen, kat even naar buiten laten etc :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:28

De kat die ik nu heb komt nog niet buiten (binnenkort wel, als ik verhuisd ben) en blijft dus altijd binnen. Ook bij mijn moeder bleef ze binnen (andere katten gaan daar buiten). De katten bij mijn moeder gaan dus buiten en met vakantie vraagt ze familie of buren om eten te komen geven, katten kunnen dan wel binnen en buiten zoals ze willen.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 14:49

Mijn zijn echte buitenkatten (evt snachts of winter slapen ze binnen).
Als je echt geen bekende kan vinden kan je kijken of jullie in Belgie ook dierenoppascentrales hebben?

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:49

Bij ons doet de oppas ze gewoon sochtends naar buitend en savonds weer binnen ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 15:57

Ik zou er toch voor kiezen om vrienden/buren/fam/oid te vragen of die willen voeren/water geven/verschonen. Dan is je kat inderdaad 4 dagen alleen maar, persoonlijk zou ik die 4 dagen verkiezen boven een pension. IMO is 4 dagen daar gewoon te kort voor, je haalt ze dan volledig uit hun eigen systeem en ritme en dat voor 4 dagen. Lijkt me stress voor niets :) .

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-12 20:51

Paar weken geleden waren wij van zaterdag t/m maandag in Londen, hebben toen zelf 's ochtends gewoon gevoerd, genoeg water en brokjes gegeven en voor zaterdag en zondagavond iemand geregeld die haar medicijnen kwam geven en even wilde kroelen :j Gaat prima, ze slaapt veel en normaal werken wij ook fulltime, dus is ze alleen 's avonds mensen gewend.

Bij langer dan 3 dagen laten we altijd iemand op het huis passen, brengen haar liever niet naar een pension ivm stress, is ze erg gevoelig voor :j Wij wonen overigens ook op een appartement en ze komt dus niet buiten.

Dus met voldoende brokjes en water is dat prima te doen hoor, mits je idd iemand hebt die even controleert of alles oké is :)

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 10:28

Ik heb 3 binnenkatten, en ik heb of oppas in huis of aan huis. Merk dat dat voor mn katten het prettigst is.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:14

Ik heb 2 binnenkatten (alleen balkon als ik thuis ben en het lekker weer is, maar zelfs dan liggen ze meer binnen te slapen dan dat ze op balkon te vinden zijn.)

En als ik een paar dagen of een week weg ben zorgt mijn buurvrouw voor ze. Als de buurvrouw weg is zorg ik weer voor haar kat :)
Het is 1 deur verder dus dat is de moeite niet en erg prettig voor de beesten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:20

Ben je echt vier dagen weg of is dat één de dag van vertrek en dag vier de dag dat je terugkomt? Want als dat zo is, zit je kat maar twee dagen echt alleen.

Ik laat mijn katten altijd thuis maar in zo'n geval zorg ik voor voldoende eten en drinken en blijven ze toch echt gewoon alleen thuis. Ik ga zelf met het paasweekend weg, vrijdag heen en maandagavond terug. Ik zet voldoende neer en dan komt dat goed.

Als ik langer wegga, is er altijd iemand die tijdelijk in mijn huis woont.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:33

Wij dachten haar naar een kattenhotel te brengen (€ 5 per dag) maar nu ze zo dik bevriend is op de kitten van de buren denk ik dat er wel wat te regelen valt met hen :)

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:36

kattenhotel klinkt leuk, maar de meeste katten worden er niet gelukkig van als je ze uit hun eigen omgeving weghaalt.....

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:37

Ik heb gebruik gemaakt van oppasdienst 2x daags: zij komen aan huis en kunnen indien gewenst naast eten/drinken geven ook de kat aandacht geven. Weet niet of zoiets bij jou in de buurt zit?
Op andere locatie zitten is voor de meeste katten erg stressvol, dus zou ik zelf niet zo snel voor kiezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-12 11:38

Ik zou de kat gewoon lekker thuislaten, die 4 dagen vallen echt wel mee. Ik heb mijn kat in november-december helaas plotseling 2 weken alleen thuis moeten laten, zij was toen ook net haar vriendje kwijt en na die 2 weken merkten we echt heel erg dat ze ons had gemist. Nu heeft ze een nieuw vriendje en merk je het een stuk minder als je weg bent geweest, dus mijn tip zou zijn op termijn een 2e kat erbij en voor nu een oppas regelen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-12 12:16

@ daffodil : We vertrekken zaterdagochtend heel vroeg (6u ofzo) en komen dinsdagavond rond 22u weer aan, het is dus echt wel 4 dagen alleen :)

@Ffortuna : Een 2de kat erbij gaat het hem echt niet worden :) Ik heb met deze mijn handen al meer dan vol.

We werken beide trouwens ook wel fulltime maar vanaf 5u is er normaal altijd wel iemand thuis, of uitzonderlijk is niet. Dit is ze dus ook al wel van kleins af gewend. In het weekend proberen we natuurlijk wel rekening met haar te houden.

Ik ben er wel uit, ik hou haar thuis. Nu alleen nog iemand vinden om oppas te spelen :)