Advies gevraagd over mijn konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_x_

Advies gevraagd over mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 22:37

Allereerst, ik heb liever niet dat dit een reltopic of whatever wordt. Laat elkaar in de waarde. Ik zal de situatie zo duidelijk mogelijk uitleggen ;)

Een ruime tijd geleden heb ik bij de zorgboederij, waar ik toendertijd werkte, een konijntje opgehaald. Ze was bedoeld als maatje voor mijn andere voedster (die inmiddels een goed tehuis heeft gevonden). Achteraf bleek mijn vertrouwen te goed en zat ik met een ongecastreerd mannetje. Jammer maar helaas, het is nu eenmaal zo gelopen.

We noemden hem Kruimel(tje). Het is een dwergkonijntje van ruim anderhalf jaar oud. (08-2010).

Nu hadden we in het begin niet door dat het zo'n 'probleemgevalletje' zou worden ...

Toen we hem kregen had hij:
- Aan één kant een half oortje. Zijn oor was afgebeten door de vader, net na de geboorte.
- Een zenuw kapot in zijn pootje.

We zijn, natuurlijk, bij de dierenarts geweest en zij zei dat, als we op zouden letten dat er geen vuil in het oortje zou komen (dus controleren), het geen kwaad kon. Van zijn kapotte zenuw had hij ook geen last, hij ligt enkel een beetje apart met zijn pootje. Als er toch complicaties zouden optreden, waren we altijd welkom.

Een tijd later, Kruimel lag in zijn hok en had het erg benauwd. Ook kwam er vuiligheid uit zijn neus, conclusie : Longontsteking. We hebben hem in huis gehaald en wekenlang heeft hij onder behandeling gestaan. (We moesten hem zelf injecties geven). Toen het eindelijk over was, ging hij weer naar zijn kooi in de, verwarmde, schuur samen met de andere dieren.

Hij heeft vaker dan andere konijnen last van ontstoken ogen en zou, volgens de dierenarts, nooit een hoge weerstand krijgen.

Maar nu is het de zoveelste keer dat hij traanogen (ontstoken ogen) heeft. We hebben hier al druppels voor meegekregen en (2 soorten) oogzalf. Of hij kon er niet tegen of het werkte niet en noem het maar op. En ik ben de wanhoop nabij.

De dierenarts zei dat ik het maar zo goed mogelijk moest proberen met de zalf, maar het blijft maar aan de gang.

Vanavond hebben we zijn oogje schoongemaakt met zakdoeken en sterke thee (ook op aanraden van de dierenarts, is een huis tuin en keuken middeltje). Dit werkt wel beter, maar het probleem is dat het steeds weer terugkomt.

Ik durf hem dus ook nog lang niet naar buiten te doen ('s Zomers gaat hij altijd de hele dag in een grote ren).

(Eigenlijk zocht ik voor hem een goed tehuis, aangezien ik een opvang heb. De laatste maand ging het eigenlijk heel goed, hij staat ook ter adoptie. Maar juist hierdoor hebben we besloten om hem toch een permanent huis te geven, hij mag dus in de opvang blijven).

Iemand die ook zoiets heeft meegemaakt en eventueel advies voor mij heeft? Ik ga sowieso binnenkort naar de dierenarts.

WinSel

Re: Advies gevraagd over mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 22:55

Hoe zijn zn tanden en kiezen ? Eet hij goed ?
Is verder alles uitgesloten ?

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:31

Wij hebben deze geloof ik 'Ophtosan oogzalf'.
Ik weet niet of je deze al geprobeerd hebt, is op internet te bestellen als het goed is.
Wij gebruikten het voor de cavia's, oogjes zaten helemaal dicht, eerst ook met thee gedaan maar het hielp niet. Met deze zalf werd het echt met de dag beter! :j
Mijn tante gebruikt deze zalf ook voor de katten, zo komen wij er aan, misschien werkt t ook voor jouw konijntje.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 23:43

Ik hoop niet dat hij pasteurella heeft.
Zelf zweer ik bij CAF oogzalf. Daar heb ik goede ervaringen mee.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 08:42

@ WinSel, hij eet verder goed. Ik zal bij de dierenarts de tanden nog wel laten controleren, maar ik ga er vanuit dat het daar niet aan ligt. Hij is daar de vorige keer namelijk ook al op nagekeken.

@ Aurelia, ik zal even kijken vanmiddag, maar die hebben wij (geloof ik) ook. Wat voor kleur heeft het doosje?

@ Langcare, wat is pasteurella precies? Ik zal het vanmiddag sowieso even googlen.

Reeltje_5

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:17

Het doosje is gewoon wit. Op een kant staan gele driehoekjes, waar de naam ook staat :P

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 09:23

Hier ook een fan van de cafzalf. Hier is het doosje wit met blauwe letters.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 14:51

Cafzalf hebben we ook meegekregen, helpt niet: wordt het nog erger van.
Oculsan hebben we ook, helpt niet.

Cafzalf willen we vanaf vandaag weer gaan proberen.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:13

Het zou mij niet heel erg verbazen dat hij snot heeft, maar dan alleen met ooguitvloeiing. Ook ivm de vorige keer longontsteking, misschien ook mogelijk iets van snot of een combinatie en veelal dragen ze het dan altijd bij zich. Dan kom je er met alleen oogzalf niet en zal je een goede antibiotica moeten gaan geven.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 15:25

Faniek schreef:
Het zou mij niet heel erg verbazen dat hij snot heeft, maar dan alleen met ooguitvloeiing. Ook ivm de vorige keer longontsteking, misschien ook mogelijk iets van snot of een combinatie en veelal dragen ze het dan altijd bij zich. Dan kom je er met alleen oogzalf niet en zal je een goede antibiotica moeten gaan geven.

Zou het niet chronisch kunnen zijn, ivm. de zwakke weerstand? (Ik zeg ook maar wat, ben geen dierenarts). Dus dat het steeds terug blijft komen? Want het gaat weer een tijdje goed en dan ineens gaat het weer minder. Moet hij dan zijn hele leven aan de antibiotica?

Ik ga sowieso weer naar de dierenarts, maar weet niet of ik dat wel mee krijg.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:40

Dat zou kunnen dat het chronisch word. Dan hoeft hij niet zijn hele leven antibiotica elke dag, maar wel zijn hele leven wanneer hij er weer last van heeft.
Helaas weten lang niet alle dierenartsen alleen met ooguitvloeiing het ook snot kan zijn.
Wat ik wel kan aanraden is om in ieder geval te proberen zijn weerstand zo hoog mogelijk te houden eventueel met kruiden. Ik zelf geef kruidenelixer door het drinkwater voor een hoge weerstand bij de opvangkonijnen.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 15:50

Kruidenelixer, waar kun je dat vandaan halen?

Hebben ze niet wat voor de weerstand bij bijvoorbeeld een groothandel? (welkoop) Daar kom ik vanavond nog, zal ik even kijken.
Ze hebben voor cavia's ook vitaminedruppen bijvoorbeeld.

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:59

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:09

Laura_x_ schreef:
Kruidenelixer, waar kun je dat vandaan halen?

Hebben ze niet wat voor de weerstand bij bijvoorbeeld een groothandel? (welkoop) Daar kom ik vanavond nog, zal ik even kijken.
Ze hebben voor cavia's ook vitaminedruppen bijvoorbeeld.

Dat bestel ik rechtstreeks bij Jan Smit die het maakt zie ook www.opvangaaenhunze.nl en dan bij sponsoren.

Nee, vitaminedruppels etc. is mijn ervaring help niks, sinds ik kruidenelixer gebruik boek ik wel hele goede resultaten bij vachten, ziektes als EC en snot. Het is gewoon een heel natuurlijk product.

@ Geeske_
Myxo lijkt me stug dan zie je een snellere achter uitgang.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:28

Ik schrok net echt, laat het alsjeblieft geen myxomatose zijn!! Op internet stond dat ze eerst wel longontsteking krijgen (en daaraan vaak sterven) bij myxomatose. Maar Kruimel is toen wel genezen van zijn longontsteking.

Pff ik vertrouw het niet meer.

Faniek, heb je een prijsindicatie? Ben wel voorstander van kruiden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:31

De kans op myx lijkt me klein, is hij wel geent?

Ik dacht 12,50 of 15,00 per fles particulier, is 1 liter dus kan je giga lang mee doen.. gaat maar 3cc op 600ml

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:33

Ik heb ze niet geeent. Wij hebben altijd konijnen gehad vroeger en die zijn ook nooit geeent. Ik heb ook nog nooit problemen gehad met de konijnen. Misschien toch een idee om de beide heren (heb nog een thuringer in de opvang zitten) even te laten enten. Ze staan samen met mijn opvang cavia's in een schuurtje (verwarmd, met laminaat. Van het zomer wordt het verbouwd).

Heb je ook een mailadres of iets dergelijks van hem? En een site waar het middel duidelijk wordt beschreven?
1 Liter kun je verschrikkelijk lang mee doen.

Misschien ook een idee voor één van de opvang cavia's.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:36

Hier ook nooit een konijn verloren aan myx, maar vorig jaar was het zo heavy en zijn er wel konijntjes die ik had herplaatst dood gegaan. Helaas toen nog geent met de oude inenting en sinds dit jaar is er een nieuwe enting op de markt daar ent ik ze nu mee.

Heb geen mail van hem, je kan wel googlen op kruidenelixer van Jan Smit en anders zou ik echt zeggen bel hem is, hij praat er graag over en kan je precies alles vertellen. Erg aardige man.
Ik geef het standaard aan alle opvang konijnen, omdat in de opvang de weerstand heel goed moet zijn. Als caavs hier zitten krijgen ze het ook.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 16:40

Ik heb meerdere zwakkere dieren in de opvang, dat zijn meestal de dieren met trauma's. Deze worden ook niet herplaatst. Ik zal eens een keer bellen :)
En sowieso even naar de dierenarts.

Denk je dan inenten als nog verstandig zou zijn?

Geeske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:41

Mijn vorige konijn had het ook, en ook erg last van traanogen dus ik dacht misschien is dit hetzelfe.
maar ik heb er ook niet mega veel verstand van.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 17:07

Geeske_ schreef:
Mijn vorige konijn had het ook, en ook erg last van traanogen dus ik dacht misschien is dit hetzelfe.
maar ik heb er ook niet mega veel verstand van.

En wat was dat uiteindelijk?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:34

Laura_x_ schreef:
Ik heb meerdere zwakkere dieren in de opvang, dat zijn meestal de dieren met trauma's. Deze worden ook niet herplaatst. Ik zal eens een keer bellen :)
En sowieso even naar de dierenarts.

Denk je dan inenten als nog verstandig zou zijn?

Inenten zou ik niet doen als de weerstand verzwakt is, dus zou eerst kijken of je dit kan oplossen. Weerstand verhogen en dan antibiotica erbij zou mooi zijn.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 19:16

Ik ga in ieder geval even kijken voor de kruidenelixer :)

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:09

oei wat naar. ik heb ook eens zoiets gehad, maandenlang gezalfd en alles gedaan. Toen werd opeens het oog (het was 1 oog) anders van vorm en bleek er een tumor achter te zitten. Oog laten amputeren.. konijn een week later doodgegaan...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-12 20:42

Nou, laten we hopen dat het dat niet is. Ik word wel een beetje bang van alle verhalen.. :o