Ontvlooien van de hond, hoe vaak?welk middel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Ontvlooien van de hond, hoe vaak?welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 10:55

Gewoon eens een vraagje.
even kijken hoe de mensen van het forum het doen.

Hoe vaak ontvlooien jullie je hond? (in zowel lente, zomer, herfst & winter)
en met welk middel ontvlooien jullie?

BraveSpots

Re: Ontvlooien van de hond, hoe vaak?welk middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:01

Niet of max. 1 keer per jaar (omdat het tegen teken werkt ook). In acht jaar nog nooit vlooien gehad.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:14

Alleen ontvlooien als je vlooien ziet en dan met een middel van de dierenarts (Stronghold, Advantage, Advocate).
Gewoon regelmatig (in de zomer wekelijks) even met een kammetje door de vacht en als je vlooien vind behandelen.

De hond van mijn vriend is al 5 jaar niet meer behandeld tegen vlooien want hij heeft ze gewoon nooit, waarom zou je ze dan toch regelmatig met gif behandelen?
Ik heb mijn katten al 3 jaar niet meer behandelend ondanks dat ik regelmatig opvangkittens heb met vlooien hebben mijn eigen katten het nooit.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 11:15

ik ga sowieso tegen de tijd dat onze puppy er is de dierenarts raadplegen wat het beste is.
en eventueel combineren met knoflooktabletjes (dat schijnt ook te helpen)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:29

Zelden, max. 2x per jaar maar vaak minder. Pas als we hem verdenken van vlooien.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 11:36

Ik ontvlooi elke maand, maar niet voor de vlooien. Dat spul is ook voor teken, en ik loop nogal eens met ze door het bos. 1 Van mijn hondjes heeft al eens lyme gehad, en dat wil ik niet nog een keer.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:23

Ik geef ook elke maand een pipetje want als je ze ziet ben je al te laat eigenlijk. 5% zit op de hond 95% in de omgeving en een vlooienplaag dat wil niemand lijkt mij. Aangezien die beestjes zich snel voorplanten hahaha.

Ik geef een pipet van advantix aangezien daar een extra middel in zit tegen teken. :)

A_man

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:27

in de zomermaanden elke maand, dit omdat ik vaak in de bossen/duinen ect. loop, wintermaanden eigenlijk nooit. ontwormen wel!

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:28

Je kan ook verse knoflook door het eten doen. Vlooien vinden de geur niet lekker en daarom kiezen ze liever voor een andere hond. Ik geef een pipet als ik iets zie. En daarnaast controleer ik hem om de dag met een vlooienkam.

Tineke90

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:33

knoflook zou ik niet te veel geven voor de darmen enzo is het niet super goed. Maar dat is mijn mening. Als je vlooien ziet hou er dan ook rekening mee dat een vlo de lintworm met zich mee kan brengen. Ontwormen doe ik 1x in de 3maanden

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:45

ik doe het ook elke maand omdat ik langs het bos woon.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:48

Mijn hondjes zijn mega gevoelig voor vlooien, die krijgen dus ook een sterk middel wat alleen bij de dierenarts te krijgen is, Stronghold. Dit gebruik ik van de lente tot de herfst, vanaf de herfst tot de winter gebruik ik een minder sterk middeltje, meestal Exil ofzo.

Ik ontvlooi ze om de 2 maanden in de 'vlooienperiode'.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-12 20:52

dus jij doet van april t/m september ofzo met stronghold? (en dan iedere 2 maanden? of iedere 4 weken?)
en van september t/m april met een ander middel en hoe vaak dan?

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:55

Ik doe altijd 1x in de 2 maand. Wij gebruikte Frontline maar nu Exil.
Er is een beter middel in de dierenwinkels alleen voor mijn hond betaal ik dan +/- 70 euro voor 3 pipetjes.
Betaal nu 35 euro voor 4 pipetjes. Dus dat valt mee!

Die ik gebruik is tegen teken (daarom doe ik het) en vlooien.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:56

O en ontvlooien zou ik anders ook wel doen. Een vlooienplaag in huis (heb je niet super snel) is echt walgelijk! Kun je zo 2 jaar last van hebben. (een cocon?!? kan 2 jaar in rust blijven liggen en dan uit komen.

MissPippin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 20:59

Tineke90 schreef:
Ik geef ook elke maand een pipetje want als je ze ziet ben je al te laat eigenlijk. 5% zit op de hond 95% in de omgeving en een vlooienplaag dat wil niemand lijkt mij. Aangezien die beestjes zich snel voorplanten hahaha.

Ik geef een pipet van advantix aangezien daar een extra middel in zit tegen teken. :)

totaal mee eens!!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:02

Onze hond heeft 1x echt vlooien gehad en 1x een paar, toen waren we er heel vroeg bij.

Ontvlooien (en ontwormen) is echt rotzooi. Dus we doen het liefst het zo min mogelijk. Moet ik wel bijzeggen dat onze hond geen straatvreter, roller, zwemmer, plasdrinker of bosjesrenner is.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 21:12

ik ontvlooi eigenlijk nooit en ook hij heeft ook nooit vlooie. Ik hou hem wel in de gaten en ontworm wel regelmatig

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 10:38

Ik heb toevallig een paar weken terug een scholingsdag gehad van bayer.
als eerste pas op met stronghold!! daar zit ivermectine in waar bepaalde hondenrassen niet tegen kunnen zoals bijvoorbeeld de collie soorten!

over het ontvlooien, de meeste mensen doen dat inderdaad pas als ze vlooien zien, op zich niets mis mee alleen moet je er rekening mee houden dat als je eenmaal vlooien hebt het tot 6 maanden kan duren voor je er van af bent.

een volwassen vlo legt zo'n 30 eitjes per dag.
die vallen na ongeveer 2 uur van de hond of kat af op de plek waar hij dan ook is.
de eitjes komen uit en worden larven en doe verstoppen zich vervolgens op donkere plaatsten zoals onde je bank.
de larven worden poppen( dit stadium is met geen enkel middel te bestrijden) en de poppen kunnen tot wel 6 maanden inactief blijven.
bij bepaalde omstandigheden komen de poppen uit en worden dan weer vlooien.
dus als je 6 maanden daarvoor ontvlooid hebt en daarna niet meer dan grote kans dat je weer vlooien ziet.
veel mensen denken dan dat het middel niet gewerkt heeft, dat heeft het wel alleen niet bij de popppen die er waarschijnlijk al waren.

wat ook een leuk weetje is, vlooien springen nooit over van dier op dier, als de vlo een goede gastheer heeft blijft hij lekker zitten waar hij zit.
wel van mensen op dieren, als jij bij de dierenarts bent geweest of een plek waar bijvoorbeeld veel honden komen en de ietjes zijn daar toevaalig van de hond afgevaalen en op je schoen, jas ofe dergelijke terechtgekomen neem jij ze meen naar huis waar volgens het hele proces begint.
belangrijk is dat als je vlooien hebt dat je ook ontwormd, vlooien brengen namelijk ook wormen mee.

qua middelen :
er zijn 2 middelen zonder ivermectine die het hele proces vlo, ei en larven stadium aanpakt.
Frontline combo en ecostyle vlovrij, deze zijn ook beide tegen teken.

dan heb je de snelwerkende middelen die direct de vlo doden maar niet de ietjes en larven.
dat is de de bolfo gold.

En je hebt nog een heel breed werkend middel die ook tegen tegen teken, zandvliegen, muggen en luizen en mijten werken.
en dat is de advantege. Let op ! zeer gevaarlijk voor katten! als je katten hebt 12 uur apart houden van de hond.

oke ontwormingsmiddelen Zonder ivermectine.
Mansonil erg breed werkend wormmiddel ook tegen spoelworwen! ( stronghold is niet tegen spoelwormen )
Beaphar
en de beste is de milbemax, deze werkt ook tegen hartworm! belangrijk als je naar het buitenland gaat.
probeer niet altijd hetzelfde wormmiddel te gebruiken maar wissel het bijvoorbeeld om de keer af.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 12:59

Ik ontvlooi en ontworm nooit onnodig, tenzij bewezen.
Ik voer dus ontlastingonderzoek uit, laat dat doen, en tot nu toe heeft hij nog nooit iets gehad.

Het is toch heftig spul he, dat gif.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:06

Hier eigenlijk ook alleen in het voorjaar en zomer ivm teken
Ik pak dan de combo die zowel de vlooien onvruchtbaar maakt als de eitjes ed en dus ook de teken (tenminste dat staat op de verpakking :+ ) en dat werkt hier prima

Ik heb hier zelden tot nooit last van vlooien

Zelfs de dame die ik hier bijna een jaar geleden heb opgepikt is nu zo goed als vrij (ik heb net 3 week geleden 1 gevonden maar thats it) en die stond nog net niet stijf van de vlooien

Ontwormen doe ik eigenlijk ook rond dezelfde periodes in het voor en na jaar

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:07

Hier worden de 2 (binnen)katten en de hond ook nooit ontvlooit. ze hebben nog nooit vlooien gehad. dus ik ga ze niet onnodig die rotzooi geven. met hannanas eens, het is best heftig spul. waarom zou je dat bij voorbaat er al op gaan spuiten of geven?

mijn ouders hebben ook nooit de honden ontvlooid en doen het nu nog niet. de vorige hond is 14 jaar geworden en heeft werkelijk waar, nooit vlooien gehad.

Bnet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:10

Wij ontvlooien minstens 1x in de twee maanden, met een middel van de dierenarts. Een van onze honden reageert extreem op vlooienbeten, dus die krabt zich helemaal open.

Verder hebben we van de DA een spuitbus gekregen waarmee we het huis regelmatig ontsmetten. We hebben 2 katten en twee honden, dus als 1 ook maar iets heeft, krabt het allergische beestje zoch weer helemaal lam. Honden krijgen ook altijd kattenvlooien, vandaar ook.
Ze worden altijd tegelijk behandeld. Nu heeft het allergosche beestje nergens last van. T kost een paar centen, maar elke keer met die open huid naar de DA is nog veel duurder.

Voordat we katten hadden, had onze oude hond ook nergens last van, heeft in haar 14 jarige leven ook nooit vlooien gehad. Maar deze honden komen vaak in aanraking met andere honden (hondencursus) en de katten komen wel eens buiten.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 13:49

avalonnancy schreef:
En je hebt nog een heel breed werkend middel die ook tegen tegen teken, zandvliegen, muggen en luizen en mijten werken.
en dat is de advantege. Let op ! zeer gevaarlijk voor katten! als je katten hebt 12 uur apart houden van de hond.

Je hebt ook advantage voor de kat, hoe zit dat dan?

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 14:02

die heeft een ander bestandsdeel qua werkende stof