Shaking head sydrome bij honden.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Shaking head sydrome bij honden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:19

Ik heb eens zitten zoeken hier op bokt, maar alle topics zijn al redelijk oud en allemaal paard gerelateerd.
Op het internet vind ik er ook niet bijzonder veel informatie over en dacht "waar vind ik meer hondenliehebbers op één plaats dan bokt?"
Dus ik was eens benieuwd of er bokkers zijn die een hond hebben met het shaking head syndrome.
Mijn beagle heeft dit namelijk, met alle waarschijnlijkheid.
het begin met een simpele smak beweging. Bellen blazen zoals ik het noemde... Zijn onderkaak bewoon zachtjes op en neer met een vrij snelle beweging en dat veroorzaakte bubbeltjes.
Dit is toen uitgebreid naar een zachtjes op en neer beweging van zijn hele hoofd, maar helaas is deze beweging wel heftiger geworden de laatste tijd.
Gister avond heeft hij zijn laatste "aanval" gehad. De rest van zijn lijfje schud nu ook een heel klein beetje, maar het is voornamelijk een heftigere beweging van zijn hoofdje.
Gelukkig heeft hij niet elke dag een "aanval" Maar het laatste jaar zijn ze wel duidelijker zichtbaar geworden. Hij wordt over een maand 3 jaar, dus het is nog een jonge reu.
Ik hoop dus dat er meer bokkers zijn die een hond hebben met dit probleem ( niet dat ik dit iemand toewens) want ik zou er graag over willen praten.
alvast bedankt voor het lezen.
Groetjes
Barbara a.k.a LecyTinker

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 19:21

Heeft hij geen epilepsie ??

LecyTinker

Re: Shaking head sydrome bij honden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 19:23

daar zat ik ook aan te denken, maar hij is gewoon bij bewustzijn. Reageerd gewoon op alles. Hij kijkt alleen wel extreem zielig als hij weer een aanval heeft, maar het is ( op dit moment) alleen puur een beweging die hij maakt, voor de rest is er niets anders aan hem.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 21:19

LecyTinker schreef:
daar zat ik ook aan te denken, maar hij is gewoon bij bewustzijn. Reageerd gewoon op alles. Hij kijkt alleen wel extreem zielig als hij weer een aanval heeft, maar het is ( op dit moment) alleen puur een beweging die hij maakt, voor de rest is er niets anders aan hem.

bij epilepsie kunnen ze gewoon bij bewustzijn zijn.
ik heb een drentse patrijs gehad met epilepsie. die verstijfde met z'n hele lichaam (gewoon staand/zittend)- en keek super angstig. hij kon tijdens zo'n aanval wel lopen maar dat was net bambi op glad ijs. als hij een aanval kreeg dan zocht hij me altijd op, legde z'n voorpoten op m'n schoot en verstijfde dan.

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 22:00

LZP->BB

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 08:54

Tieme, het is echt alleen zijn hoofd. De rest van zijn lijf is super relaxed. Toevallig dat zijn lijfje ook schudde eergister, maar hij ziet er niet gespannen uit. Hij gaat er gewoon voor zitten of liggen en dat is het. Het lijkt hem niet zo heel erg veel te storen.
Maar zou epileptie opspoorbaar zijn via een bloed en urine test?

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:03

LecyTinker schreef:
Tieme, het is echt alleen zijn hoofd. De rest van zijn lijf is super relaxed. Toevallig dat zijn lijfje ook schudde eergister, maar hij ziet er niet gespannen uit. Hij gaat er gewoon voor zitten of liggen en dat is het. Het lijkt hem niet zo heel erg veel te storen.
Maar zou epileptie opspoorbaar zijn via een bloed en urine test?

heb je hem al laten onderzoeken door de dierenarts?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:09

Hij heeft gwoon zijn standaad onderzoekjes gehad. Toen hij 4 maanden was, is hij geopereerd aan een tumor aan zijn voorbeen en dat was eigenlijk de laatste keer dat hij een serieus onderzoek heeft gehad.
Het punt was eigenlijk dat hij tot voorheen altijd maar kleine aanvalletjes had en ik er eigenlijk nooit echt bij stil heb gestaan. Bij de vaccinaties etc is hij altijd gewoon netjes onderzocht, maar geen bloed of urine test laten doen. Maar nu dat zijn laatste aanval toch ect weftiger was dan die voorheen, denk ik dat het misschien geen slecht idee is om een bloed en urine test te laten doen.
Hij heeft ook een beetje overgewicht en had gelezen dat het dus ook door een glucose probleem veroozaakt kan worden. Misschien dat zijn overgewicht er wat mee te maken kan hebben ook.
Ik weet het niet, wilde me een beetje inlezen in wat en hoe, voordat ik hem ga laten testen. Op die manier ben ik een stuk beter voorbereid en weet ik wat te vragen en waar op te letten.

Ik las namelijk in een artikel da veel DA's niet zo bekent zijn met Shaken Head Syndrome en het al snel afschuiven naar epileptie en de hond aan medicatie zetten. Maar Shaken Head Syndrome is niet schadelijk voor de hond en als je dan epileptie medicatie gaat geven, dan maak je je hond dus ziek van dat spul. Zijn hele lijfje raakt dan ontregelt.
Dus wil graag wat meer weten hierover.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 09:18

LecyTinker schreef:
Hij heeft gwoon zijn standaad onderzoekjes gehad. Toen hij 4 maanden was, is hij geopereerd aan een tumor aan zijn voorbeen en dat was eigenlijk de laatste keer dat hij een serieus onderzoek heeft gehad.
Het punt was eigenlijk dat hij tot voorheen altijd maar kleine aanvalletjes had en ik er eigenlijk nooit echt bij stil heb gestaan. Bij de vaccinaties etc is hij altijd gewoon netjes onderzocht, maar geen bloed of urine test laten doen. Maar nu dat zijn laatste aanval toch ect weftiger was dan die voorheen, denk ik dat het misschien geen slecht idee is om een bloed en urine test te laten doen.
Hij heeft ook een beetje overgewicht en had gelezen dat het dus ook door een glucose probleem veroozaakt kan worden. Misschien dat zijn overgewicht er wat mee te maken kan hebben ook.
Ik weet het niet, wilde me een beetje inlezen in wat en hoe, voordat ik hem ga laten testen. Op die manier ben ik een stuk beter voorbereid en weet ik wat te vragen en waar op te letten.

Ik las namelijk in een artikel da veel DA's niet zo bekent zijn met Shaken Head Syndrome en het al snel afschuiven naar epileptie en de hond aan medicatie zetten. Maar Shaken Head Syndrome is niet schadelijk voor de hond en als je dan epileptie medicatie gaat geven, dan maak je je hond dus ziek van dat spul. Zijn hele lijfje raakt dan ontregelt.
Dus wil graag wat meer weten hierover.

ik zou hem maar laten onderzoeken door een da voordat je roept, mijn hond heeft dit of dat.

ik denk namelijk ook meteen aan epilepsie en dit uit zich in verschillende aanvallen, elke hond is anders.
wij hebben een hond bij ons in de hondenuitlaatservice gehad die aanvallen kreeg en dan als een dolle door de auto begon te rennen ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 09:47

@Fjordowner... juist als je wat onderzoek doet op het net dan kom je erachter dat veel DA's het op epileptie gooien. Ik heb wat filmpjes gezien en een aantal artikelen gelezen over Shaken Head Syndrome en die komen overeen met die van mij. Ik zal hem wel laten onderzoeken, maar wil eerst meer info.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 14:46

Epilepsie schijnt wel veel voorkomend te zijn bij beagles....?
Als je hem laat onderzoeken ben je toch niet verplicht mee te gaan in hun diagnose en advies, maar ben je wellicht wel wat wijzer geworden.

Ik had overigens nog niet eerder gehoord van headshakers onder de honden, dus volg dit eventjes :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:19

ja tuur lijk want uit artikelen kun je beter uitmaken wat jou hond heeft dat de da......
dus dan ga je naar de da en zegt, ja hij heeft dat?
nee sorry, maar vind ik een beetje vreemd...

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:29

bedankt voor je mening Fjordowner. Misschien dat we nu weer ontopic kunnen gaan?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 18:41

fjordowner18 schreef:
ja tuur lijk want uit artikelen kun je beter uitmaken wat jou hond heeft dat de da......

Mee eens, niet helemaal mijn bewoording maar waarom niet naar de DA.
Stel het is headshake syndrome, kannie 100 mee worden met gemak :)
Stel het is epileptie; kan hij dood neervallen.
Ik begrijp niet waarom je niet met zulke klachten een DA inschakeld ipv een topicje op een forum.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 18:48

xRomana schreef:
fjordowner18 schreef:

Mee eens, niet helemaal mijn bewoording maar waarom niet naar de DA.
Stel het is headshake syndrome, kannie 100 mee worden met gemak :)
Stel het is epileptie; kan hij dood neervallen.
Ik begrijp niet waarom je niet met zulke klachten een DA inschakeld ipv een topicje op een forum.

voor de simpele reden, omdat het nog niet zo erg is en ik me eerst wat wil inlezen. Hij is pas geleden nog gezien door een DA en hij was in orde, zover toen gezien werd.
Dus een weekje wachten en mezelf wat verdiepen in de materie zou niet direct een regelrechte ramp zijn in mijn ogen.
Moest het in mijn ogen echt direct noodzakelijk zijn, dan had ik zeker gegaan. Maar ik hoef niet voor elke piep naar de DA te rennen. Mijn mening is dat hier op bokt altijd gelijk "DA" wordt geroepen, is prima ieder zijn eigen recht. Maar als ik gewoon om mensen hun ervaringen vraag, neem ik aan dat dit ook mijn recht is.
Dus ik dank iedereen zijn geroep om een DA, maar daar is dit topic niet voor.
Ik ben gewoon op zoek naar mensen met ervaring met Shaking Head Syndrome bij honden.
Als iedereen gelijk naar de DA zou rennen en geen topic zou openen, dan zou het verdraait stil zijn op Bokt mbt dit soort dingen.
Dus bedankt voor alle DA opmerkingen, maar misschien dat we terug ontopic kunnen gaan nu?

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:04

Als het wel epileptie is zou ik mij toch maar echt haast maken. Je heb nu werkelijk waar geen flauw idee wat het is en neemt een risico.
Ik heb hier honden met een HS syndrome, toen ik dan de eerste keer zag, dat was op een vrijdag avond om 2 uur snachts, hing ik aan de telefoon. Dit omdat ikzelf geen dierenarts ben en het verschil tussen een epileptie en een HS syndrome niet kan zien, en als ik jou verhaal zo lees heb je daar zelf ook totaal geen kaas van gegeten.
Prima zo, houden zo, maar ga hiermee wel naar een Da.
Als je kind zo ligt te trillen ga je toch ook niet op je dooie gemak een topic op het net zitten openen?

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:04

máár als het epileptie is dan is het wel degelijk gevaarlijk en snap ik niet dat je dit niet zsm laat onderzoeken?
hoe kan jij nou zien dat het niet erg is? en bij een gewone controle bij de da word er niet gekeken naar epileptie.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:06

tja, zoals dit topic nu loopt kom ik er ook nooit achter he? _O-

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:06

LecyTinker schreef:
tja, zoals dit topic nu loopt kom ik er ook nooit achter he? _O-

klopt daarvoor moet je bij de da zijn

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:09

Mijn DA gaat echt niet een hele middag op een stoel zitten om met mij het over Shaken Head Syndrome te hebben, denk ik. Hij heeft wel wat beters te doen. DUS kom ik naar hier om het te vragen aan bokkers die zelf een hond hebben met SHS.

@XRomana... ik vind het wel jammer dat als je dus zelf een hond(en) hebt lopen met SHS, dat je hier niet over wilt uitwijden.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:11

maar jij weet helemaal niet of jou hond shaken head syndrome heeft, dat heb je helemaal niet laten onderzoeken, je denkt het alleen maar.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:16

princesmax schreef:
maar jij weet helemaal niet of jou hond shaken head syndrome heeft, dat heb je helemaal niet laten onderzoeken, je denkt het alleen maar.

ongeacht of hij SHS heeft of wat anders, ben ik nog steeds geintereseerd in het SHS en zou ik er nog steeds meer over willen weten.

xRomana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:32

LecyTinker schreef:
Mijn DA gaat echt niet een hele middag op een stoel zitten om met mij het over Shaken Head Syndrome te hebben, denk ik. Hij heeft wel wat beters te doen. DUS kom ik naar hier om het te vragen aan bokkers die zelf een hond hebben met SHS.

@XRomana... ik vind het wel jammer dat als je dus zelf een hond(en) hebt lopen met SHS, dat je hier niet over wilt uitwijden.

Dat zou niet best zijn, een da die er een hele middag over moet doen om hierover een diagnose te stellen.

Waarom neem je dit risico? Geld zeker? Want ik kan jou met beide handen in het vuur namelijk vertellen dat dit geen HS is.
Waarom ik mij niet verder uitwijd over het HS syndrome?
Omdat ik haast zeker weet dat dit het niet is.

Deze verschijnselen zie je vaak bij een hersenaandoening/tumor, vergiftiging, leveraandoening en epileptie.
Allemaal aandoeningen die onmiddellijk specifieke actie vragen, en geen gedoe in een topic wat nergens over gaat.

Dus zet dat HS maar uit je hoofd, en ga naar een arts, voordat je straks het nacht tarief ingaat, want je verhaal is doorzichtig genoeg. ;)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 19:36

Okay dames, nogmaals bedankt voor jullie reacties, maar ik zou nu echt graag weer ontopic willen gaan.
Ik hoef een opmerkingen meer te hebben over een DA of iets dergelijks.
Dus gelieve de opmerkingen alleen nog beperken tot SHS opmerkingen.
alvast bedankt.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 19:49

Ehm, wat wil je eigenlijk, iemand mét ervaring met SHS heeft je net verteld dat de symptomen van jouw hond daar niet op lijken en een andere wellicht meer morbide diagnose waarschijnlijker is.
Maar jij bept liever gezellig verderr over SHS...omdat daar wat over gelezen hebt op het internet....