Konijnen houden of wegdoen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jamiroquai

Konijnen houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 21:03

Ik zit met een moeilijk probleem.
Mijn 2 konijnen lopen nu los in onze tuin van 60 m2.
Deze zomer gaan wij de hele tuin vernieuwen en kunnen ze niet meer loslopen. Ze graven, knagen en zijn bijna niet zindelijk. Dus moeten ze in een ren.

Maar ik vind het zo zielig om ze in een ren van een paar m2 te zetten, mag niet groter dan 3m2 omdat het anders niet in de tuin past....... Toch wil ik ze ZO graag houden................

Iemand een tip?

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:06

Gewoon doen, wennen ze prima aan... En het is niet alsof je ze in 1x1 neerzet...
Tenzij je geen trek hebt in kooi/ren schoonmaken natuurlijk ;)
Je kan ze dan altijd nog bezig houden met een zandbak, tunnels, etc he
Wegdoen houd 9 vd 10x in dat ze nog kleiner komen te zitten dan je ze zelf kan bieden waarschijnlijk..
Laatst bijgewerkt door Creatas op 17-03-12 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Re: Konijnen houden of wegdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:06

Meerdere etages in het hok voor meer m2.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:07

Hoezo kan het niet groter dan 3 m2 ... je bent er toch zelf bij hoe je tuin wordt ingericht en waar er prioriteit aan wordt gesteld... je hebt konijnen die kunnen dan toch in het ontwerp meegenomen worden. Soms is met meerdere verdiepingen wel meer vierkante meters te maken... misschien is dat deel van de oplossing.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:11

Je tuin zo aanpassen dat je ze een grotere ren kan geven. Aan 3m2 gaan ze niet wennen als ze zo'n vrijheid gewend zijn :n
Je gaat toch geen tuinontwerp verkiezen boven levende wezens waar je, door ze te kopen, voor verantwoordelijk bent geworden.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 21:27

Ik zou dan inderdaad je tuin zo aanpassen dat het wel kan. Mijn moeder ontwerpt tuinen en moet ook regelmatig dierenverblijven erin verwerken, maar dat kan natuurlijk aangegeven worden. Wij hebben zelf een hele natuurlijke ren in de tuin van 30m2 met kastanjehoute afrastering, zandbak, tunnels. Wel bestraat, maar iedereen vind het geweldig.
Als het echt echt niet kan.. zou ik ze absoluut niet weg doen, je wil niet weten waar ze dan terecht kunnen komen. Ik ken mensen die ze naar andere mensen doen bij een groep konijnen of een groep bij een kinderboerderij, helaas hebben dit soort mensen helemaal niet door dat hun groep uberhaupt niet stabiel is. Dus in zo'n situatie zou ik ze niet plaatsen. Dan moet je al iemand zoeken met ook een giga verblijf, die zijn zeldzaam die willen vaak een groep die goed klikt en komen vaak weer terecht bij een opvang om op veilig te spelen. Oftewel weg doen lijkt mij een groter risico dan zelf op de minimale afmetingen ze huisvesten, maar als je het kan vergroten lijkt mij dat de mooiste optie.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 22:37

Nu zegt de een dat ze wel zullen wennen en de ander niet...... %) :P :=

Als ik ze aan een ander geef zullen ze ook nooit zo veel ruimte krijgen waarschijnlijk.

Meerdere etages zou wel een idee zijn!

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 22:40

Ik denk eerlijk gezegd gewoon niet dat je (makkelijk/tijdig) een vergelijkbaar huis gaat vinden..
Maar je kan dus denken aan meerdere etages. Evt. De ombouw met palen waardoor je daar ook weer plateau's op kan vastboren?
Denk aan een zandbak, tunnelbuizen ingraven, potplanten neerzetten etc.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-12 23:38

Ik wil ze alleen wegdoen als ik zeker weet dat ze bij elkaar blijven en meer ruimte dan ze bij mij zouden krijgen.

Eigenlijk wil ik ze helemaal niet weg doen! Maar ze zijn natuurlijk wel vreselijk verwend met hun complete tuin... ze zullen het echt met minder moeten doen.
Zou het schelen als ik ze nu al op een kleiner stuk zet, zodat ze aan minder ruimte wennen?

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:43

Het ligt ook aan de grootte van je konijnen maar 3m2 is helemaal nog niet zo klein hoor. Mijn konijnen gingen terug van 25 m2 naar 12 m2, en ook in 3m2 kunnen ze nog prima rennen. Als ik naar mijn flappies kijk zitten ze de halve dag in hun binnenhok en als ze buiten zijn liggen ze heel vaak rustig naast elkaar. Soms rennen ze, maar 3 m2 is nog altijd 1.70mx1.70m en daar kunnen ze prima in rennen.
Als je ze weg doet loop je het risico dat ze samen op een halve m2 komen, dus lekker houden. Wennen is niet nodig, ze zijn toch al vriendjes?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-12 23:51

Patsy schreef:
Het ligt ook aan de grootte van je konijnen maar 3m2 is helemaal nog niet zo klein hoor. Mijn konijnen gingen terug van 25 m2 naar 12 m2, en ook in 3m2 kunnen ze nog prima rennen. Als ik naar mijn flappies kijk zitten ze de halve dag in hun binnenhok en als ze buiten zijn liggen ze heel vaak rustig naast elkaar. Soms rennen ze, maar 3 m2 is nog altijd 1.70mx1.70m en daar kunnen ze prima in rennen.
Als je ze weg doet loop je het risico dat ze samen op een halve m2 komen, dus lekker houden. Wennen is niet nodig, ze zijn toch al vriendjes?

Van 25 naar 12 is de helft..... van 60 naar 3 is maar 5% van de ruimte die ze hadden!
Mijn konijnen hebben ook rond de 3,5m2. Die rennen daar inderdaad ook niet, dat wil niet zeggen dat ze niet willen rennen, want ik probeer ze zo vaak mogelijk los te laten in de tuin en juist dan gaan ze rennen en spelen.
Daarnaast zijn ze vooral 's nachts actief in hun ren.

Het is hier helemaal niet kiezen tussen twee dingen. Imo gaan levende dieren toch echt voor een ''ik wil mijn tuin perse....''.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 00:04

Het heeft een tijdje geduurd voordat ze vriendjes waren, maar nu is het net een Siamese tweeling! Ze mogen absoluut niet uit elkaar! Ze scharrelen altijd, ik zie ze nooit door de tuin scheuren of spelen. Ze zitten gewoon constant tegen elkaar aan als een stelletje bejaarden, of ze knabbelen aan elkaar.....

Ik ben heel bang dat ze slechter af zullen zijn als ik ze weg doe, of dat ze uit elkaar gehaald worden. (De dame heeft al 2 jaar in zo'n klein standaardhok doorgebracht....

Op zich denk ik dat een konijnenkoppel bij mij best een goed leven heeft , maar 3m2 klinkt zo weinig.

Air: het is wel degelijk kiezen tussen dingen! Ik woon hier met mijn gezin en we hebben allemaal onze wensen. En zoals dat hoort in een gezin proberen we ieder zijn deel te geven. En daarom is ook mijn twijfel. Ik weet wat ik de nijntjes kan geven. Dat is misschien niet zo veel, maar waarschijnlijk wel beter dan ze bij een ander zouden kunnen krijgen....

Dan kan ik ze beter zelf houden.
Ik kan niet van de rest van het gezin verwachten dat ze zich volledig aan mij (n konijnen) aanpassen. De dieren zijn voor de rest van ons gezin ongewenst en lastig. Dus moeten we een middenweg vinden.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:15

Air: Denk je werkelijk... dat er iemand is die hetzelfde kan bieden als TS nu heeft? Waarbij ze in een goede groep terechtkomen, die oog heeft voor medische zaken en het geld heeft? En dan die bak met ruimte/loslopen?
Het zijn allemaal + + +.
Als ik zo iemand had kunnen vinden dan waren mijn (bejaarde, kwakkelende, dúre > med. kosten/voer) konijnen al 3x verhuisd (zelf medische problemen waardoor verzorging pittig is). Ik heb zo iemand nog niet gezien; dan moet je je verantwoording nemen en roeien met de riemen die je hebt, buiten dat ze de dieren niet eens kwijt wil!

Imo is 3m dan helemaal geen slechte optie. Zeker niet als je weet dat het bij mening mens dan een konijnenflat wordt en dagelijks een hand voer, and that's all.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:17

Je kan die 3 m² heel ruimtelijk indelen natuurlijk, want dat is de oppervlakte. Met inhoud kun je veel doen! Etage erboven op bijvoorbeeld :)
(als je dan 1m bij 3 meter doet dan kunnen ze nog prima even huppelen! )

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 00:25

Bedoeling is inderdaad langer en smaller, dat is toch iets gemakkelijker bewegen dan in een vierkante ren. En dan gedeeltelijk een verdieping erin, een soort vide zeg maar. Zodat ze ook evt. zonder elkaar zouden kunnen liggen, als ze daar behoefte aan hebben. Als ze echt tijdelijk gescheiden zouden moeten worden, door ziekte of zo, dan heb ik nog altijd een binnenhok achter de hand.
Nadeel van een etage is dat je op de begane grond de stahoogte beperkt, ze moeten zich wel kunnen uitstrekken naar boven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:27

Niet als je een soort kippenhok hebt, want ons binnenhok is op aardige hoogte. Dus dan zal voor konijnen ook wel te realiseren zijn :j over de hele lengte zal inderdaad lastig worden (daglicht is ook belangrijk).

Ik denk dat je er leuk mee kunt spelen en 3 m² is echt niet klein als je de ruimte goed gebruikt!

Is wel een leuke uitdaging om dat te creëerden :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 00:29

Creatas: er staat nergens dat ik vind dat ze ze weg moet doen! Dieren neem je als het goed is met goed verstand en doe je niet weg, niet als dat niet noodzakelijk is.

Wensen zijn wat anders dan noodzakelijke dingen. Ieder een deel..... als je met zn vieren bent is dat dan, als je het zo goed wil verdelen, altijd nog 25% van de tuin, en geen 5% :+
3m2 is ook weinig. Niet als ze kleiner zaten, wel als ze zoals nu een hele tuin ter beschikking hebben.

Het lijkt mij gek dat de tuin alleen maar zo gemaakt kan worden dat de konijnen maar 3m2 hebben.
Oppervlakte vergroten dus. Als je dat in de hoogte wil doen: zijn ze bekend met trappetjes/opstapjes ed.?
Afhankelijk van hoe groot je konijnen zijn, als mijnnen gestrekt tegen een hekje aan staan op de achterpoten komen ze ong. 50cm hoog.

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 01:07

Mijn nijnen kunnen prima klimmen en draaien hun poot niet om voor opstapjes en obstakels. Ze zijn middelgroot. Ze liggen nu meestal op of onder een oude bijzettafel- daar springen ze ook op. Hun hok gebruiken ze alleen om te poepen. Zelfs met de enorme vorst hebben ze er niet gezeten!

Ik zal eens een foto opsnorren...

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 01:11

Afbeelding

Dana01Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:16

mijn konijnen gingen noodgedwongen van een tuin van 70 m2 naar een binnenhok van 90 cm.... wel heb ik ze veel loslopen maar de ene wil dat heel graag, de andere komt het hok niet uit, nu heb ik eindelijk een huis gekregen met een enorme tuin en kunnen ze de ruimte weer krijgen.

ik kan niet zeggen dat ze er onder geleden hebben :n
nu nog even wachten tot het wat warmer word, dan mogen ze weer dag en nacht naar buiten :D

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 01:20

De hangoor (Zwabber) was vroeger wel actiever maar volgens mij vindt hij het wel lekker dat hij zo bemoederd wordt door Swiffer. Ligt meestal relaxed languit ergens waar je langsmoet. Dan moet je gewoon over hem heen, meneer staat echt niet voor je op hoor!!!

Swiffer is (nog) veel banger, durft ook niet naar binnen, daar heb ik nog veel geduld voor nodig!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 01:25

tja zulke leuke konijnen zou ik ook niet zomaar wegsoen. Is het mogelijk om een ren van 3m lang en 1 m breed te maken waar je een bovenverdieping opmaakt van 1,5 m? dat de bovenverdieping 80cm boven de grond is? Als je dan het hoge gedeelte in een hoek van de tuin hebt (en dan het geheel in de lengte van de tuin)stoort het ook niet zo dat het een redelijk hoog hok is...Hoop dat je snapt wat ik bedoel haha

Zoiets als dit dus alleen dan de ren aan de onderkant langer:
http://dieren.tweedehands.net/knaagdier ... t-hok.html

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 10:48

Hesterve, dat is precies wat ik ook in gedachten heb....

Enne, ik het echt zijn ze nog veel leuker, vooral de hangoor!

jamiroquai

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-12 20:10

Afbeelding

Diw wil je toch niet weg doen.....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-12 20:24

Ik denk dat hier inderdaad echt wel leuk mee te spelen is! 't is niet enorm maar wel haalbaar, aangezien ze het bij een anders beslist niet beter gaan krijgen :n

Als je het nou allemaal echt flink de hoogte in brengt, tot maximale hoogte (dus zeg even 1.80, weet de exacte maat niet). Je zorgt dat je binnenhok ook die maximale hoogte heeft. Je hok op poten zetten zodat die geen ruimte van je ren afsnoept. In je binnenhok ook minstens 2 etages. Dan heb je sowieso al de binnenruimte verdubbelt.

Dan de ren, ik weet niet precies hoe die is qua lengte breedte maar zeg dat je hem 1x3 indeelt. Dan maak je een plateau van 2 meter lang en 40 cm breed, heb je die ruimte ook weer. Op die plateau ook nog verschillende verhogingen en speeltjes. Tunnels onder de plateau, speeltjes onder die plateau en misschien wat plantjes waar ze onder kunnen kruipen etc.

Dan de rest van de ren ook nog tunneltjes, plantjes, wat gras misschien (maar dat vertrappen ze al gauw) en wat je er ook in wilt zetten, klimtoestellen etc. Ikzelf heb in mijn kippenren onder het nachthok de zandbak geplaatst, zodat dat zand ook droog blijf bij slecht weer. Heb je ook echt nergens anders in de tuin nog een vierkant metertje over?