Konijn is te dik.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

furyke

Konijn is te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:20

Neem aan dat hier ook vast wel wat konijnen experts zitten?

Ik heb t volgende probleem: mijn konijntje is te dik en ze moet echt eens op dieet.

Afgelopen week is mijn gecastreerde ram overleden en nu zit de voedster dus alleen.
Ze was al altijd iets te dik, maar doordat de andere altijd aan de magere kant was kregen ze wel gewoon hun voer en af en toe iets extra (brood, wortel, appel en snoepjes). Dit was nooit vaak, max 1keer per week.
Nu heb ik t idee dat mevrouw flink dikker wordt, sinds ze alleen is.
Momenteel heeft ze een kleinere kooi, waardoor ze dus geen ladder meer op hoeft/moet.
Maar als die kooi goed schoon is, krijgt ze weer de grotere.

Maar hoe zet ik haar nu op dieeet?
De extra's zijn nu afgelopen en gaan naar de paardjes ;)
Maar heeft ze echt krachtvoer nodig? Of kan ik dat ook gewoon weglaten?

Captain

Re: Konijn is te dik.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:22

Je hoeft maar heeeeel weinig krachtvoer te geven. Echt maar heel weinig! Beter is het om ze heel veel hooi en groente te geven. Plus een hoop beweging. Probeer je konijn iedere dag even los te laten lopen en ga op zoek naar een vriendje, daar worden ze vaak ook een stuk actiever van. :) Succes!

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:24

het is net als alle dieren/mensen als je wil afvallen moet je minder eten en meer bewegen ;)

concreet:

max 1 eetlepel van het krachtvoer per konijn per dag dus dat is echt niet veel en dat doe je dan best in zon snoepbal dan zijn ze daar lkkr zoet mee de bal te verrollen en callorien te verbranden terwijl ze brokjes zoeken
verder hooi, groenvoer als gras andijvie paardenbloemen etc. Wortel bevat veel suiker dus als te dik zou ik dit beperken. evenals brood
verder zo veel mogelijk los laten lopen zodat ze lkkr beweegt erg belangrijk mensen vallen ook zelden af als niet meer beweging gedaan wordt ;)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 22:29

Misschien was t even handig geweest om te vermelden.
Ze krijgt een klein handje met voer in de ochtend en savonds krijgt ze een volle hooiruif.
Ze komt er dagelijks even uit, maar ik kan haar niet te lang alleen laten rennen, dan gaat ze de kamer slopen.
Snoepbal heb ik net weer uitgegraven, en zal dat morgen maar eens toepassen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 22:42

Je kan beter sochtends hooi geven, dan heeft ze de hele dag wat te knabbelen en dan savonds beetje biks

Een maatje en een groter hok helpt ook zeker voor meer beweging

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 23:20

hand vol bix is dus echt te veel ;)

ik neem aan dat ze hooi genoeg heeft tot de volgende voederbeurt? erg belangrijk
om je hok goedkoop uittebreiden kan je welicht 1 of 2 van die hekjes kopen voor konijnen, aan elkaar verbinden en zo een stukje van de kamer afzetten rond het hok ed. Dit stuk van de kamer dan konijnveilig maken en speelgoed in zoals een buis ed. dit zal stimuleren tot meer beweging

ook belangrijk weer een vriendje voor haar zoeken

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:17

Wat voor brok voer je? Beste brok vind ik persoonlijk Science Selective.
Konijn kan niet selectief de lekkerste brokjes gaan vissen en is een kwalitatief goede brok.

Ik voer hier per konijn zo'n 20-25 gram (zeker niet meer) 's ochtends en 20-25 g 's avonds van. Daarnaast hebben ze onbeperkt toegang tot hooi en krijgen ze dagelijks een handje groenvoer samen (wel variatie in aanbrengen).

Glitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 00:19

Daarnaast is beweging natuurlijk onmisbaar! Ik neem aan dat ze niet enkel in haar kooi zit?
Heeft ze een ren of vrije uitloop oid?

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-12 09:19

Ze krijgt regelmatig vrije uitloop.
Ik zal een wegen hoeveel voer ze nu krijgt. Ze krijgt trouwens de cuni-crunch van versele lage.
En dat eet ze ook helemaal op, wel selectief, t lekkerste t eerst, maar dat maakt niet uit.
Ze heeft net de voerbal gekregen,maar wist niet echt wat ze er mee moest.
Ach heeft ze wat te ontdekken vandaag.
En dan nu maar op zoek naar een nieuw vriendje

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 10:28

Je voert dus gemengd ? Je kan beter gewoon korrel geven, 25 gram per kilogewicht
Hoe groot is haar kooi/hok ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 13:20

Van gemengd voer worden ze dik :j
Je kan beter bijvoorbeeld ss brok geven, is luchtig maar zitten toch de voedingsstoffen in die belangrijk zijn. Je kunt ook met d'r gaan trainen, maar ik weet niet of je dat ziet zitten en of je daar tijd voor hebt.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-12 09:15

Trainen? Wat kan ik dan trainen?

Ze kreeg idd meer dan die 25 gr, dus nu krijgt ze al minder.
Voerbal was ook leeg gister avond.
Ga nu savonds voeren, maar blijf wel bij mn müsli, heb nog een halve zak staan en ga die niet weggooien.
En ik ga opzoek naar eem vriendje

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 11:31

furyke schreef:
Misschien was t even handig geweest om te vermelden.
Ze krijgt een klein handje met voer in de ochtend en savonds krijgt ze een volle hooiruif.
Ze komt er dagelijks even uit, maar ik kan haar niet te lang alleen laten rennen, dan gaat ze de kamer slopen.
Snoepbal heb ik net weer uitgegraven, en zal dat morgen maar eens toepassen.

En de rest van de dag zit ze in een kooi? Elke binnenkooi op de markt is namelijk te klein voor 2 konijnen in ieder geval. De allergrootsten 1.40/1.50/1.60 zou voor 1 konijn kunnen, maar persoonlijk vind ik het nog aan de kleine kant om echt te sprinten. En daarnaast veel dingen om te doen geven, een balletje, wilgentakken, wcrolletjes vullen met hooi en een klein beetje lekkers in het midden. En verzin van alles leuks.. verhogingen, tunnels, een zandbak etc.
Wat je kan doen tegen het slopen is een ren opzetten in de kamer van panelen hekjes, bij elke winkel te koop kan je ze zelf in een vorm zetten die je wil en om je spullen en dingen te beschermen.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-12 13:50

furyke schreef:
Trainen? Wat kan ik dan trainen?

Ze kreeg idd meer dan die 25 gr, dus nu krijgt ze al minder.
Voerbal was ook leeg gister avond.
Ga nu savonds voeren, maar blijf wel bij mn müsli, heb nog een halve zak staan en ga die niet weggooien.
En ik ga opzoek naar eem vriendje

Agility ofzo. Dan zijn ze lichamelijk intensief bezig.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 09:36

@faniek: voor mijn twee konijnen had ik een kooi van 1.20 lengte en geloof de standaard breedte, maar wel met twee verdiepingen, dus groot genoeg.
Nu zit ze tijdelijk, tot morgen in een kleiner kooi, zodat ik die ander een goed schoon kan maken.
Met een ren gaat helaas ook niet werken, er licht vloerbedekking in de kamer en daar bijt ze ook in.

Agility: dat klinkt goed, eens kijken wat ik kan bedenken. En het haar dan zonder voer laten doen?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 10:16

Een training zoals agility zal niet lukken zonder voer, je moet alleen zorgen dat het van de dagelijkse portie voer af gaat.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:31

furyke schreef:
@faniek: voor mijn twee konijnen had ik een kooi van 1.20 lengte en geloof de standaard breedte, maar wel met twee verdiepingen, dus groot genoeg.
Nu zit ze tijdelijk, tot morgen in een kleiner kooi, zodat ik die ander een goed schoon kan maken.
Met een ren gaat helaas ook niet werken, er licht vloerbedekking in de kamer en daar bijt ze ook in.

Agility: dat klinkt goed, eens kijken wat ik kan bedenken. En het haar dan zonder voer laten doen?

Geloof me een kooi van 1.20 met 2 verdiepingen is te klein voor 2 konijnen. Twee konijnen hebben een mimimale dag en nacht huisvesting nodig van 2 vierkante meter 1 verdieping, dat haal je niet met 1 verdieping 1.20 dat is nog geen 1 vierkante meter. Een konijn is 3 hupsen aan de andere kant van zo'n kooi dat is voor een konijn echt klein. Geloof me ik zeg dit niet om je te pesten oid, maar konijnen zijn zwaar ondergwaarde dieren.. kippen moeten scharrelen, honden mogen los, katten mogen los.. konijnen moeten wel in hokjes. En logisch dat je gebruik maakt van het aanbod op de markt je denkt dat het goed is, je denkt als je de nog kleinere hokjes ziet zo dat is een groot hok. Echter komt er nu steeds meer kennis naar boven van konijnen en word alles steeds groter gelukkig. Ik zeg dit alleen om je te helpen, omdat ze zo weinig kan bewegen in een de kooi zal ze daardoor ook te dik worden. Met een nieuw maatje in deze maat kooi kan het ook goed fout gaan, het is te vergelijken als 2 mensen dag en nacht opsluiten in een slaapkamertje en af en toe mogen ze eventjes de rest van het huis benutten..
Als je vloerbedekking hebt zou je een ren kunnen opzetten met daaronder op de plek van de ren zeil.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 15:06

Manou schreef:
Een training zoals agility zal niet lukken zonder voer, je moet alleen zorgen dat het van de dagelijkse portie voer af gaat.

Inderdaad, ik geef zelf de hele maaltijd tijdens het trainen.
Dan moet ze dus wel gemotiveerd zijn voor dat voer :j (Ik geef science selective)

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-12 11:35

Gemotiveerd voor dat voer is ze zeker!

Faniek: ja dat kan best, maar ik heb nu eenmaal niet de ruimte om een kooi van 4 vierkante meter neer te zetten,dus ze zal t moeten doen, met wat ik heb.
Bovendien: zo grote kooien kun je niet eens kopen!
Klinkt ego, ik weet, maar kan er ook niks aan veranderen.

Wel is t de bedoeling om een hok op t balkon te zetten, met uitloop, maar daar is t nu nog te koud voor.
Plus dat mn balkon eens een flinke reiniging nodig heeft.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:37

Waarom 4m2 ? 2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig
Zulke kooien zijn er idd niet, daarom moet er ook ren aanvast
Ik vind het egoistich als je dat niet wil voor je konijn, dan zou k kiezen om je konijn af te staan aan een opvang

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 11:41

Als je in de tuin een hoekje over hebt, zou ik daar een mooie ren maken met een binnenhok erboven. Liefst wat gaas ingraven zodat het konijn op het zand zit. Dan gaat het graven en daarmee krijgt het lichaamsbeweging. Dat is heel stimulerend voor konijnen. Het is ook onderhoudsvriendelijk, want het konijn zal niet meer in het hok poepen en plassen, alleen nog in het zand. Dat scheelt dus steeds hok uitmesten. En hoe meer vierkante meters je het konijn geeft, hoe schoner het zand blijft. Want het konijn zal 1 hoekje maken waar het poept en dat misschien geregeld ook nog ondergraven.

En natuurlijk een gecastreerd rammetje erbij nemen. In het asiel hebben ze die vaak en dat is daar goedkoper dan zelf een ram kopen en dat regelen bij je dierenarts.
Als je je buitenren dan af hebt, dan is dat verblijf voor beide konijnen nieuw en neutraal. DAn heb je grotere kans dat het klikt.
Ik heb zo geleerd dat konijnen zoveel meer zijn dan een stil en rustig beestje in de hoek van de kooi. Je krijgt zo meer van ze te zien, hoe ze werkelijk zijn.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:12

WinSel schreef:
Waarom 4m2 ? 2 konijnen hebben minimaal 2m2 nodig
Zulke kooien zijn er idd niet, daarom moet er ook ren aanvast
Ik vind het egoistich als je dat niet wil voor je konijn, dan zou k kiezen om je konijn af te staan aan een opvang

2 vierkante meter is 1 bij 1 da's echt te weinig voor 2 konijnen... :\

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:15

2 vierkante meter is toch 2 bij 2? :+

*Sorry voeg me even in gesprek

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:29

2m2 is idd 2 bij 2 Saskia ;)
1m2 is 1 bij 1

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-12 12:37

Nee, 2m2 is 2x1. 2 keer een stuk van 1 bij 1 om het anders te zeggen.

Ik vind zelf dat er nog wel een verschil zit tussen een hok waar de konijnen echt 24 uur per dag in zitten, of een situatie waar ze 2, 3 uur op een dag meer ruimte krijgen. Op 2m2 kan niet echt gerend worden, maar wel ruimte om te variëren, wat heen en weer te lopen, de partner even uit de weg te kunnen gaan en een speeltje te kunnen gebruiken.