Op zoek naar een goede honden gedragsdeskundige.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LADPR

Op zoek naar een goede honden gedragsdeskundige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 21:37

Zoals de titel zegt ben ik op zoek naar een goede honden gedragsdeskundig.

Iemand met ruime ervaring die met vriendelijke oplossingen werkt en die zowel mij als de honden 1 op 1 kan begeleiden, dus niet iemand die enkel over de mail communiseerd maar iemand dus echt hier de problemen in de praktijk kan zien en daarop kan inspelen met oplossingen.

Ik hoor graag wie jullie kunnen aanraden, het liefst vanuit eigen ervaring.

Om het even kort te houden.
Het is nu twee weken geleden (en ik durf het nu eindelijk hardop te zeggen) dat wij (ik en mijn twee honden) zijn aangevallen door een man en zijn hond.
Het is een vreselijke en enge ervaring geweest voor zowel mij en de honden.
Wij hebben hier alledrie een behoorlijk klap van meegekregen.

Mijn pup was niet meer zindelijk, de oudste die gegrepen is begon mij te beschermen zelfs tegen mensen.
Elk geluidje is reden voor beide om vreselijk tekeer te gaan in huis.
Om het nog maar niet te hebben over hoe ze zich gedragen tegenover andere honden.

Nu na twee weken serieus trainen is de pup gelukkig weer zindelijk.
De oudste is niet meer overdreven beschermend.
Maat het blaffen/grommen bij geluiden en naar andere honden is nog steeds heel erg.
Als ze de bewuste hond nu horen blaffen gaat de oudste als een dolle stier het huis door en hoort/ziet dan niks meer.
Kortom wij hebben dus echt hulp nodig.

LADPR

Re: Op zoek naar een goede honden gedragsdeskundige.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:03

Niemand? Op internet zie ik door de bomen het bos niet meer.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:25

www.honden-coach.nl
Hij is vorige week bij ons in de winkel geweest voor gratis spreekuur en dat zag er erg goed uit

Zilie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:31

Quiebus.nl, zitten door heel Nederland wel enkele scholen en therapeuten.
Zelf erg goede ervaring mee maar dan wel met de Belgische Quiebus.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:38

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:41

Bedankt allemaal, ik ga ze gelijk allemaal even bekijken.

Het is erg moeilijk inderdaad, helemaal omdat de man hier een paar deuren verder woont nog op het moment.
Het is dus niet alleen een probleem van de honden maar ook een stukje angst van mij nog met het idee hem steeds te kunnen tegen komen.
Woensdag hoor ik wanneer de man moet verhuizen dus dat zal wel iets rust aan mij geven, dan wil ik zodra hij weg is zo snel mogelijk met begeleiding aan de slag gaan met de honden.

Roadracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:45

De hondoloog (http://www.hondoloog.nl) zit redelijk bij jou in de buurt en werkt in ieder geval 1-op-1. Zij werkt in ieder geval met vriendelijke oplossingen. Ik weet niet of ze op dit moment ruimte heeft, maar je kunt haar altijd benaderen :).

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 22:46

ik zie dat je in Harderwijk woont, waarom niet gewoon naar Martin Gaus, woont in Almere, voor jou redelijk dicht bij.
Op tv lijkt hij overdreven, maar in werkelijkheid is hij heel aardig.
Succes met je hond!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 22:49

Roadracer: Dank je, proberen kan altijd inderdaad.

Knakker: Ik wil niet ergens naar toe omdat naar mijn idee het probleem niet alleen met andere honden te maken heeft maar ook hier met de omgeving.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:13

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:17

Ik denk meer dat jij onzeker bent geworden en dat overdraagt aan je honden.

Een hond beschermt namelijk niet. Hij springt ervoor omdat hij van mening is dat hij niet op jou kan vertrouwen om het op te lossen. Ze zijn dus hun leiding kwijt.

Een goede gedragskundige zal je zeker kunnen helpen.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:33

Is dat zo: dat een hond niet beschermt? Ik dacht dat sommige honden het echt in zich hadden om als het nodig is aan te vallen naar iemand die je lastig zou vallen?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:36

Aangeleerd, tuurlijk :)

Voor de rest klinkt het wel heel romantisch, maar helaas werkt het niet zo :D

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:40

Thirty schreef:

Sorry, maar wat een baarlijke nonsens.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:52

Kuggur schreef:
Thirty schreef:

Sorry, maar wat een baarlijke nonsens.

Wat een geweldige bijdrage :+

Als je hond je 'beschermt' steun je hem ofwel te weinig, of te veel zodat hij een grote bek durft te geven.
Beiden vallen niet onder beschermen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:55

Dus een hond beschermt zijn roedel niet thirty?
Ik denk idd dat ie bij TS even geen leiding vindt nu maar denk wel dat hij verdedigt. Niets romantisch aan trouwens. TS heeft het liever niet.
Ze werd zelf aangevallen he?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 00:58

Als je een goede verstandhouding met je hond hebt, hoeft ie niets voor je op te lossen, inderdaad.

Dit gedrag van TS haar honden komt door haar eigen onzekerheid, dat kan ik je op een briefje geven.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:27

Ojajoh: Dank je, ga een kijkje nemen.

Alle tips zijn natuurlijk welkom. Zoals ik al zei hebben niet alleen de honden een tik overgehouden maar ik ook, daar ben ik me echt bewust van.
Maar het probleem ligt niet alleen bij mij want bij mijn man gedragen ze zich nagenoeg hetzelfde terwijl die er niet bij is geweest.
Daarom zoek ik een goede deskundige die mij en de honden kan begeleiden.

Om het kort te houden. We hebben het letterlijk op een rennen moeten zetten totdat ik hoorde dat de man vlak achter me was en rennen dus geen zin meer had. Toen ben ik omgedraaid omdat je naar mijn mening dan maar beter kan zien wat er gebeurd. Daardoor kwam mijn pup gelukkig achter me te staan. Mijn oudste is naar voren gedoken en is er tussen gaan staan waarop de man zijn hond op mijn oudste heeft afgestuurd die hem vervolgens in zijn nek greep en niet meer los liet.

Vervolgens toen ik eindelijk binnen was kwam hij nog aan de deur totdat de politie sirenes hier te horen waren.

Al met al was het zo vreselijk bedreigend en eng dat mijn buurvrouw die alles gezien heeft zelf ook zo bang is dat ze nouwelijks de deur uit durft. Dus het was echt geen pretje. Ik ben zelfs een dag weggeweest met de honden omdat ik gewoon niet thuis durfde te zijn. Nog steeds doe ik de deur niet open als ik alleen thuis ben.

Het is bij mij vooral de angst van het huis uit gaan en de trap af moeten, ik kan niet om het hoekje kijken dus ik kan hem nooit aan zien komen en kan hem dus elke keer dat ik naar buiten ga tegen komen.
Als ik echter hier weg ben en op wandeling ben heb ik geen angst maar zelfs dan reageren de honden zo abnormaal.
Als ik gewoon thuis ben en ze horen de bewuste hond of de man gaan ze ook tekeer terwijl ik binnen in mijn huis ook geen angst meer heb.
Geloof dus niet dat alles door mij komt.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:31

Zo, lekkere buurman zeg..
Naast een hondengedragsdeskundige zou je ook contact op kunnen nemen met slachtofferhulp, die club is er volgens mij voor precies dit soort dingen. Ik vermoed namelijk dat als jij je gevoel van veiligheid herwint je honden hierop ook goed reageren.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:36

ergens heeft thirty wel gelijk De zeer beschermende hond uit het verhaal neemt de leiding van de roedel over. Omdat ts ook al aangeeft onzeker te zijn.
Stap 1 zelf weer kalm en zelfverzekerd zijn (niet terug kijken naar wat er is gebeurd en niet vooruit kijken naar wat er kan gebeuren) Gewoon in het nu leven en niet wat als.
Stap 2 wandelen en de honden niet toestaan voorbij je te laten komen. zien ze een hond dan leidt je ze af met een geluidje of een klein rukje aan de riem o.i.d.

qua gedragsdeskundige of trainer:honden-coach.nl
Laatst bijgewerkt door Mandy op 13-03-12 11:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Niezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:37

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:38

waarschijnlijk ben jij vreselijk bang al voordat je de deur uitgaat...wat natuurlijk begrijpelijk is.
De honden vangen dat op.
Ik denk dat je eerst aan jezelf moet werken om dit vreselijke voorval te verwerken en weer ontspannen de deur uit te gaan.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 11:38

even iets anders, staat de buurman wel op punt van verhuizen?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-12 11:46

Ik hoor morgenavond wanneer de man gaat verhuizen, dat zal als het goed is niet lang meer duren omdat we nu al twee weken verder zijn en als het goed is hadden ze meerdere huizen beschikbaar en moesten ze dus alleen even kijken waar hij het beste op zijn plek was.

Als hij weg is maakt dat voor mij al een wereld van verschil, ik hoef dan niet meer op te letten en niet meer bang te zijn.

De honden zijn op het moment zo ver dat ze niet meer te corrigeren zijn. Doorlopen kan niet, andere kant op niet, zelfs met een stukje worst voor de neus is de oudste niet af te leiden. Daarom denk ik ook dat we echt hulp nodig hebben om hier doorheen te komen.

Vooral als de oudste nu een hond ziet van hetzelfde ras als van die man dan slaat hij gewoon door. Hoort en ziet niks meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-12 12:16

LADPR schreef:
De honden zijn op het moment zo ver dat ze niet meer te corrigeren zijn. Doorlopen kan niet, andere kant op niet, zelfs met een stukje worst voor de neus is de oudste niet af te leiden. Daarom denk ik ook dat we echt hulp nodig hebben om hier doorheen te komen.

Vooral als de oudste nu een hond ziet van hetzelfde ras als van die man dan slaat hij gewoon door. Hoort en ziet niks meer.

Ik denk eigenlijk dat de honden de leider (jou dus) niet meer vertrouwen. Ik weet niet wat je gedaan hebt toen je oudste gegrepen werd? Want jouw oudste sprong ervoor, terwijl jij dat had moeten zijn. En toen jouw oudste gegrepen werd, had jij als roedelleider de andere hond verschrikkelijk te grazen moeten nemen. De buitenstaander zat namelijk aan JOUW roedel, geen enkele leider zou dat gepikt hebben.

Leider zijn komt met rechten en plichten.

Ik hoop van harte dat je de man niet nog een keer tegen komt, maar mocht het wel zo zijn dan moet JIJ dus je roedel beschermen met alles wat je hebt.

Heel veel succes met dit vervelende probleem, ken helaas geen goeie GT in jouw buurt.