Hond (teef!) rijdt op mijn kinderen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Hond (teef!) rijdt op mijn kinderen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:01

Hallo!!

Wij hebben sinds anderhalf jaar een Engelse Bulldog, Kiss. Toen ze bij ons kwam was ze erg onzeker.
Inmiddels gaat het veel beter, ze is echter nog erg alert buiten, als ze bijvoorbeeld aan het poepen
is en ze hoort een geluidje, dat stopt ze meteen en rent ze weg of kijkt ze om zich heen of er gevaar
is. Door haar onzekerheid vraagt ze veel bevestiging, ze is dan ook het liefst bij de kindjes als ze aan
het spelen zijn en komt vaak bij mij voor een aai.

Mijn dochter (2) is gek op Kiss, ze gebruikt haar als paardje en vind het helemaal niet erg dat Kiss wat
lomp is aangelegd. Als Kiss uit de tuin aangerend komt dan zorgt mijn dochter er gewoon voor dat ze niet
in de weg staat. Mijn zoontje (4) is echter bang van Kiss, hij is een paar keer omver gelopen en dat vergeet
hij niet. Soms gaat het even beter, maar dat maakt Kiss dan meteen ongedaan. Zojuist was mijn zoontje
haar aan het knuffelen, wat hij anders niet vaak doet. Kiss draait zich om, duwt hem tegen de muur en
begint op hem te rijden. Mijn zoontje stoot zijn hoofd tegen de muur en is uiteraard weer meteen in tranen.

Ik vind het opvallend dat een teef rijdt op kinderen, ze doet het ook wel eens bij mijn dochtertje. Ik heb
dat nog nooit eerder gezien. Ze is overigens wel al geholpen. Zijn er echte hondenkenners/trainers die
dit eerder hebben gezien? Komt het door haar onzekerheid? En hoe los ik dit in vvredesnaam op?

Riddershow

Re: Hond (teef!) rijdt op mijn kinderen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:03

Honden rijden ook op elkaar ivm dominantie. Dit moet je de kop in drukken want dit kan uiteindelij voor problemen zorgen!

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:03

Ja ik heb haar meteen gecorrigeerd en naar haar plaats gestuurd.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:05

ja, dit moet je meteen de kop indrukken hoor... je kinderen staan hoger in rang dan de hond.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:07

LCharlotte schreef:
Ja ik heb haar meteen gecorrigeerd en naar haar plaats gestuurd.

dominantie is het eerste wat in me op komt inderdaad :j

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:09

Dat had ik niet verwacht van zo een onderdanige en onzekere hond...

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:09

Quote gedragsdeskundige:

Reuen en teven rijden op elkaar en op zaken en zelfs op mensen om te domineren. Hierover kan ik kort zijn, verbieden……!! Als je dit rijgedrag toestaat, dan wordt het van kwaad tot erger en uiteindelijk moet door de reu eerst alles bereden worden voor het is goed gekeurd.

Succes!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:11

Ook een onderdanige hond wil altijd proberen een plaatsje hoger in de rangorde te komen, en dat probeert ze dus.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:12

Juist omdat ze daar wel de mogelijkheid krijgt, neemt ze die, uit onzekerheid. Een hond wil dingen duidelijk hebben. En dit kan van onschuldig rijden, naar wat minder onschuldig gedrag omslaan.

Ik zou ook met een GT kijken hoe je het in de huislijke situatie kan aanpakken!

Moontje1991

LCharlotte schreef:
Dat had ik niet verwacht van zo een onderdanige en onzekere hond...

Als ze inderdaad zo onzeker is kan het ook daaruit voortkomen.
Rijden is niet altijd dominantie.
Rijden kan meerdere oorzaken hebben zoals dominantie, stress/onzekerheid en spelen.
Mijn hond doet dit soms uit onzekerheid/stress bijvoorbeeld in een situatie die voor hem vreemd/eng is.
Maar er zijn ook honden waarvoor dit onderdeel van het spel is vooral bij jonge honden en honden die in hun pupytijd zijn blijven hangen.
En natuurlijk de honden die dit wel uit dominantie doen.

shilady

Mijn amerikaanse bulldog teefje doet het ook :P

Punz

Oei... laat jij het toe dat je kinderen je hond als paardje gebruiken?
Dat is vragen om problemen!

Kind rijdt op hond = dominatie gebaar.
Hond neemt dit niet en gaat op kind rijden = 'ik ben dominanter'
En dan mag je héél blij zijn dat je hond het op deze manier doet!

Zelfde met het knuffelen; als je kind zijn armen om de nek van je hond slaat is dat voor je hond geen "knuffelen" maar gewoon een dominantie gebaar. De meeste honden nemen dat niet van een kind! Jouw hond kiest deze manier om te laten zien dat dat wat je zoon doet écht niet kán. Ze kan niet anders.

Jij kunt en moet wél wat anders gaan doen. Het is gevaarlijk wat je aan het doen bent, wat je je kinderen met je hond laat doen! De oplossing is dat je je kinderen leert hoe ze op een juiste manier met honden om moeten gaan ( laat jezelf informeren!!)
Dat wil zeggen: niet op de hond rijden, niet met de armen om de nek van de hond, niet achter de hond aanrennen. Nóóit alleen zijn met de hond! Het enige wat kan is ONDER JOU TOEZICHT de hond voorzichtig over de borst aaien, een balletje weggooien en eventueel met een speetje een zoekspelletje doen.. thats it.
Op deze manier heeft de hond ook geen kans om op de kinderen te gaan rijden, zal dat dan waarschijnlijk uit zichzelf al niet meer doen.

Ga aub heel veel lezen over honden en kinderen, want op deze manier gaat het mis. Je hond gaat een keer bijten als er zo grensoverschrijdend met haar omgegaan wordt, en dat is dan niet om dat je een foute hond hebt, maar omdat je je hond veel te weinig in bescherming neemt tegen je kinderen!

En over dat de kop indrukken wat hierboven allemaal gezegd wordt; dat kan ALLEEN als je eerst een goede baas ben voor je hond, en haar beschermt tegen te veel opdringerigheid/ onbeleefdheid van je kinderen

En nee: dit is geen typische bokt reactie. Ik heb een semi professionele hondenschool en werk veel met probleemhonden.. ( dan wel probleem eigenaren...) en weet waar ik het over heb.

Aanvulling; in de optiek van een hond zijn kinderen tot een ci 6/8 jaar gewoon PUPS en staan dus in de ogen van de hond zeker niet hoger in rang!
Laatst bijgewerkt door Punz op 12-03-12 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:13

Oke dus doorgaan met afstraffen en wegsturen, maar dat heb ik uiteraard altijd al gedaan. Dat arme ventje is weer geschrokken van Kiss. Het zo zo een lief diier, zou nooit bijten of wat dan ook, maar oh zo onhandig. :roll:

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:15

Misschien wat offtopic maar ik vraag me af, kan een hond echt onhandig zijn? Mensen beschrijven hun paard wel eens als lomp maar 9 van de 10 keer is dat gewoon een gebrek aan respect van het paard richting de eigenaar. Zit dit bij honden ook zo of kan een hond wel echt lomp zijn? Onze honden lopen je namelijk ook zo ondersteboven als je niet uit kijkt.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:17

Mijn dochter rijdt niet op haar als een paardje ;) Bij gebrek aan mijn pony doet ze wel alsof Kiss een paardje is :)

Ik ben zelf opgegroeid met honden, dus op zich ben ik wel wat gewend, maar Kiss is een apart geval. Ze was ook als laatste over van het nest, volgens mij was ze terug gebracht naar de fokker. Had ook problemen met urine etc ophouden, maar dat is inmiddels helemaal onder de duim. Ik leer de kinderen inderdaad om niet met 2 handen om de nek te gaan maar om zachtjes te aaien en vertel ze waar ze haar kunnen aaien. Dat gaat op zich allemaal goed. Het is puur dit stukje even wat me verbaasde, ik kon me voorstellen dat het uit onzekerheid kwam, maar ik vond het toch fijn om het met andere hondenmensen te bespreken.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:17

Ja haha een hond kan echt onhandig zijn, daar staan Engelse Bulldogs om bekend :)

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:19

ik ben het absoluut eens met riagr.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:21

Ik ook maar zoals eerder vermeld, ik ben geen leek wat honden betreft. Het rijden van een teef op een kind was echter nieuwe voor mij,
vandaar dat ik toch even die bevestiging wilde. Tips etc zijn altijd welkom! Mijn kinderen zijn totaal niet opdringerig t.a.v. Kiss, wel andersom.
Vooral mijn zoontje vind dat erg vervelend want die speelt ook graag eens alleen.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:23

LCharlotte schreef:
Ik ook maar zoals eerder vermeld, ik ben geen leek wat honden betreft. Het rijden van een teef op een kind was echter nieuwe voor mij,
vandaar dat ik toch even die bevestiging wilde. Tips etc zijn altijd welkom! Mijn kinderen zijn totaal niet opdringerig t.a.v. Kiss, wel andersom.
Vooral mijn zoontje vind dat erg vervelend want die speelt ook graag eens alleen.

zorgen dat het niet kan gebeuren, nu rijd ze op ze straks bijt ze een keer ;)

BertinaBvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:34

Zoals al eerder gezegd is het een teken van dominantie,

Het opdringerige gedrag zal je moeten afleren.
Dus er word alleen gespeeld als jullie het aangeven.
als jullie haar niet roepen om te spelen heeft ze ook niets te zoeken daar en hoort gewoon op haar plaats te liggen of waar ze anders normaal gesproken is als er niet gespeeld word.
Door concequente herhaling zal dit goed komen :)
Is ook gelijk weer een bevestiging voor haar dat ze onderaan de rangorde staat ( dus ook onder de kinderen)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:38

Maar vertel jij je kinderen ook dat ze dat beter niet kunnen doen? Of beter gezegd je zoontje?
riagr verwoord heel mooi hoe de hond de dingen ziet en zelf probeert te regelen.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:47

Uiteraard maar mijn zoontje vind het moeilijk omdat hij bang van haar is. We blijven echter oefenen en ik blijf hopen dat mijn zoontje over de angst heen gaat groeien. Ik denk dat het contrast tussen onze 17 jarige chihuahua en een Bulldog pup wat groot is voor mijn zoontje :=

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:51

Sja, Engels Buldoggen zijn nou eenmaal dominante etters met en behoorlijk bord voor hun kop.
Heel kort houden die hond. Ik vind het wel heel zielig voor je zoontje dat hij zo bang voor haar is. Die zou zich toch veilig moeten kunnen voelen in z'n eigen huis. Persoonlijk zou ik de hond herplaatsen, terwille van je zoontje en om escalatie te voorkomen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:52

LCharlotte schreef:
Oke dus doorgaan met afstraffen en wegsturen, maar dat heb ik uiteraard altijd al gedaan. Dat arme ventje is weer geschrokken van Kiss. Het zo zo een lief diier, zou nooit bijten of wat dan ook, maar oh zo onhandig. :roll:

En daar ga je de fout in, dit is om de donder geen onhandig gedrag, maar dominant gedrag!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:52

Ik snap de angst van je zoontje ook heel goed, hoop voor je dat hij er over heen groeit.
Zolang je beide verteld wat wel en niet kan en vol blijft houden zal het vast goed gaan komen.
Jij kan je hond wel op zijn plek zetten als ze iets doet bij je zoontje maar zolang je zoontje dingen blijft doen die dat gedrag uitlokken blijf je ook aan de gang. Dus ik ben blij te lezen dat je ook probeert om je kinderen te leren wat wel en niet mag/kan.