Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) goed gehoorzaam. Een snoepje krijgt ze al sinds een tijdje bij uitzondering.
. 
Eten is nou eenmaal een geschikt middel om je hond wat aan te leren. Dat kan een oefening zijn, maar ook dat het geluid van een clicker positief is 
of liggen
Als je het langzaam afbouwt, dan moet het toch goed komen.
Luf_Midnight schreef:helaas werkt voor niet alle hondjes een snoepjes beloning.
ik kom alles wat ik kon verzinnen naar binnen stoppen maar hij at op cursus niets op, thuis met oefenen ging het wel goed met stukje worst of een lekker brokje of cursus echter moest hij er niet van hebben.
piep speeltje tennisbal enz intresseert hem ook niet enorm.
iemand nog een idee waar je dan mee kan belonen?
Paintlinger schreef:Maar ik vind echt dat een gemiddelde hond echt geen koekje nodig heeft om beloond te worden.
Er zijn zoveel manier om je hond te belonen.
Het kan er uiteindelijk in resulteren dat je dier het puur en alleen voor het koekje gaat doen ipv voor de geleider.
Dit is mijn visie.........
riagr schreef:Verdiep je eens in de theorie van het leren, dan begrijp je waarom er met voerbeloningen gewerkt wordt.
Via correctie en straffen kán het idd ook ( de ouderwetse opvoedingsmethodes) maar de hond leert dan minder snel, en is minder gretig, enthousiast in de gehoorzaamheid.
Google maar eens op leerprincipes / conditionering dan ga je snappen waarom er met beloningen gewerkt wordt.
Verder:
Zoek op youtube eens wat doggydance filmpjes (oa brigitte van gestel). Ja.. Deze mensen werken allemaal met beloningsbrokjes. Nee: ze belonen niet voortdurend met voer.. ( maar blijven zo nu en dan wel een beloning geven ( kan voer zijn, of spel), om er voor te zorgen dat de hond gretig blijft gehoorzamen)
Citaat:De clickermethode, gebaseerd op het markeren en belonen van gewenst gedrag.
Wanneer u volgens de clickertrainingsmethode uw hond het commando ZIT wilt aanleren, dan gaat dat alsvolgt. U heeft de clicker en een beloning in uw hand (u heeft uw hond de betekenis van de clicker inmiddels geleerd). De meeste honden zijn bij het zien van een beloning in uw hand uit zichzelf geneigd om, al dan niet na een tijdje, voor u te gaan zitten. Doet uw hond dat niet dan helpt u hem daarbij een handje door het lekkers boven zijn neus te houden en het dan langzaam schuin omhoog/naar achteren te bewegen. Zodra de hond zit, "clickt" u en geeft u de hond daarna zijn beloning. Razendsnel zal uw hond leren dat gaan zitten hem een beloning oplevert.
De hond leert op deze manier dat er leuke dingen gebeuren als u hem iets wilt leren. Hij neemt actief deel aan het leerproces door zelf uit te vinden wat u van hem verwacht (door deze actieve houding leert hij sneller en onthoudt hij beter). Deze manier van leren sluit aan bij hoe een hond zichzelf gedrag aanleert, namelijk door actief dingen uit te proberen en gedrag dat succes heeft te herhalen. Deze positieve motivatie is er ook wanneer de hond niet is aangelijnd. De clicker en het belonen met lekkers worden overigens alleen gebruikt om nieuw gedrag aan te leren. Wanneer de hond de oefening eenmaal kent, worden het gebruik van de clicker en het belonen met lekkers weer afgebouwd.
neres schreef:riagr schreef:Verdiep je eens in de theorie van het leren, dan begrijp je waarom er met voerbeloningen gewerkt wordt.
Via correctie en straffen kán het idd ook ( de ouderwetse opvoedingsmethodes) maar de hond leert dan minder snel, en is minder gretig, enthousiast in de gehoorzaamheid.
Google maar eens op leerprincipes / conditionering dan ga je snappen waarom er met beloningen gewerkt wordt.
Verder:
Zoek op youtube eens wat doggydance filmpjes (oa brigitte van gestel). Ja.. Deze mensen werken allemaal met beloningsbrokjes. Nee: ze belonen niet voortdurend met voer.. ( maar blijven zo nu en dan wel een beloning geven ( kan voer zijn, of spel), om er voor te zorgen dat de hond gretig blijft gehoorzamen)
Ik begrijp heus wel de theorie van het leren en ook begrijp ik dat voedsel werkt.
En je leest hier ook absoluut niet dat ik voor correctie en straffen ben!
Maar ik vraag me af of er andere mogelijkheden zijn dan voerbeloningen en hier heb ik mijn antwoord al op gehad dmv clicker of clicker woord.
Ik ben het deels met paintlinger eens ook al snap ik hoe handig het is om voerbeloningen te geven. Voor mij zit er wel een grens aan...