Bokkers met chinchilla's?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Bokkers met chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:41

Hoi!

Ik vroeg me af of er hier nog bokkers zijn met chinchilla's. :D Ik heb er sinds Januari twee, lijkt me heel leuk om ervaringen/verhalen te delen.

Kom maar op :))

MirandaNH

Re: Bokkers met chinchilla's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:44

Mijn vriend zou er wel graag 2 willen, we zijn ons nu dus druk aan het inlezen en hopelijk over een tijdje kunnen we 2 chinnies verwelkomen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 23:57

Wat leuk! Weet je al waar je ze vandaan gaat halen :)?

MirandaNH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:22

Ik heb nog geen idee! :D Wil me eerst inlezen over wat voor kooi ze moeten, wat ze qua benodigheden nodig zijn, wat hun eten is etc. Daarna ga ik uitzoeken waar we ze weg willen.. Ik denk persoonlijk dat het een opvang gaat worden. Heb wat met opvangers haha!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:30

Ik heb een groepje van 3 mannetjes, opvang ook inderdaad. Terwijl ik dit schrijf heb ik uitzicht op ze. Heb net hun zandbadje ververst en ze zijn aan het rollen. Ze proberen het nu met z'n tweeen tegelijk en dat lukt niet echt! Ze zijn heel leuk, 's avonds dan, om naar te kijken want overdag slapen ze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 00:35

Knap als jullie voor opvang kiezen! Ik heb ze rechtstreeks vd fokker, wilde liever nog geen opvangers omdat ik en mn vriend nog geen ervaring hadden met chins. Afgezien van het inlezen dan :+ gaat drie mannetjes goed?
Ik heb zelf twee zusjes, Mimi en Boo. Heb ze elke avond loslopen, staan in de slaapkamer. Heb jij ze ook loslopen, josien_m?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 01:43

MirandaNH schreef:
Ik heb nog geen idee! :D Wil me eerst inlezen over wat voor kooi ze moeten, wat ze qua benodigheden nodig zijn, wat hun eten is etc. Daarna ga ik uitzoeken waar we ze weg willen.. Ik denk persoonlijk dat het een opvang gaat worden. Heb wat met opvangers haha!

ik heb thuis altijd chins gehad, en we hebben er uiteraard ook in de winkel waar we ze verkopen. dus met je vragen kan ik je wel helpen.
ikzelf raad altijd aan:

- kwa kooi:
Minimum 1 m op 0.80 op minstens 1.5 m hoog. (Maar uiteraard, dit zijn minimummaten voor een koppel, hoe groter hoe beter!)
ofwel kun je een kooi speciaal voor chins/fretten nemen, ofwel kun je opteren voor een grote voliere/papegaaikooi.
Let op de trailiebreedte, als het koppie erdoor past, komt de rest ook.
kwa grondbedekking iets stofvrij, houtbrokjes, of aubiose oid.
ze hebben een zandbakje nodig, die je ofwel er altijd in laat (en dan dagelijks zeeft en wnnr vuil het ververst, want ze mesten en urineren erin) ofwel een halfuurtje per dag aanbied (dan gaat het zand langer mee)
veel springmogelijkheden, laddertjes zijn niet nodig, chins kunnen makkelijk 1.5 m hoog springen, dus dat is geen probleem.
veel knaagmogelijkheden aanbieden.
sommige chins spelen met bv papegaaienspeelgoed, maar de meeste eigenlijk niet.

Voer:
-basisvoer is altijd hoor (goede kwaliteit)
aangevuld met een chinchillabrok (géén knaagdierbrok!), bv charlie chinchilla, chinchilla nature, chinchilla pro, chinchilla complete, etc.

enkele malen per week een klein stukje groente of fruit, liefst niet te vochtrijk, en niet te vaak/veel.

Edit: kwa koppelen zijn chins soms moeilijk, sommige kun je bijna niet koppelen, andere kun je bij alles samengooien.
meestal is het wel zo, dat als je groep eenmaal gevormd is het erg moeilijk is om er eentje bij te krijgen.
Beste dat je kunt doen is de drie chins op zo jong mogelijke leeftijd kopen (min 3 mnd) en ze dan samen in een nieuwe (voor hun) kooi te zetten, eenmaal gekoppeld niks meer veranderen. maar zelfs dan gebeurd het nog dat een groep die al maanden of zelfs jaren samen zit plots beginnen te vechten.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 08:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 13:27

Sorry MicheyenVici, niet gezien! Ben idd ook benieuwd of er meer bokkers zijn, je hoort er nooit zo veel over. Terwijl ze toch zo leuk zijn!

Fijne uitleg, Duhelo :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:32

AmySP schreef:
Sorry MicheyenVici, niet gezien! Ben idd ook benieuwd of er meer bokkers zijn, je hoort er nooit zo veel over. Terwijl ze toch zo leuk zijn!

dank je,
ik zie wel dat ik een typo gemaakt heb bij de voeding,
Basisvoeding is dus geen hoor, maar HOOI :D

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 16:36

AmySP schreef:

Maakt niet uit, ik zal snel hier nog wat foto's plaatsen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:22

Ja leuk! Hebben jullie ook nog foto's, duhelo en josien :)?

Ik heb zo snel ook even geen foto's van mijn eigen chins, wel van de moeder:
Afbeelding

Mimi en Boo zijn van November 2011, dus ze beginnen al op hun mams te lijken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:23

Duhelo schreef:
AmySP schreef:

dank je,
ik zie wel dat ik een typo gemaakt heb bij de voeding,
Basisvoeding is dus geen hoor, maar HOOI :D

Snap ik :D

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 19:26

ik denk niet dat ik echt foto's heb, zou er eens moeten maken.
we zijn in tijde begonnen met 1 grijs mannetje, na een jaar een grijs vrouwtje erbij, die hebben gejongd, 1 man 1 vrouw, beide mannetjes laten castreren.
helaas had de moeder tandproblemen, en de dochter na verloop van tijd ook, beide verschillende keren laten bijwerken onder narcose, maar uiteindelijk zijn ze gestorven.
het zoontje is afgelopen zomer gestorven,die heeft een hersenbloeding gedaan, en nu hebben we enkel nog het oorspronkelijke mannetje over (die inmiddels ietsjes te dik is, maar ik woon niet meer thuis, dus heb er niet veel meer over te zeggen)
waren alle 4 gewoon standaard.
op het werk hebben we alles, van standaard-beige-bruin-violet- whilson white-pink white-mozaiek, en héél soms eens zilver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 20:55

Jeetje, dat is ook niet niks! Vermaakt het oorspronkelijke mannetje zich wel een beetje, nu de rest weg is?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-12 21:37

ja hoor, die geniet van alle aandacht en voer dat die krijgt :D
het is "gelukkig" altijd een beetje de eenzaat geweest zeg maar, de rest zat samen en hij zat vaak alleen, heeft ook niet echt getreurd dusja, ik probeer men ouders te overhalen om er terug eentje bij te nemen, maar zij willen afbouwen met dieren, en als er weer een chin bijkomt, en de huidige sterft, dan zit er weer een alleen, moet er een vriendje komen voor die, en zo blijf je bezig ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 09:00

ahh dat is leuk :D ja daar zit je natuulijk ook niet op te wachten, kan je er beter al eentje hebben die het al min of meer gewend is om alleen te zijn.
Hoe veel hebben jullie er op het werk?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 10:02

we hebben 5 kleine bakken (1 m op 1 m op 1.80 hoog) en 1 gigantische bak (zelfde hoogte maar 3 vierkante meter denk ik)
de gigantische bak wordt meestal gebruikt voor fretten.
de kleinere bakken zitten er meestal een stuk of 5 per bak, soms eens minder (nu hebben we in een bak een koppeltje zitten die niet samen kan met andere) soms (zoals straks voor de opendeurdagen) hebben we er wel eens een stuk of 10 zittten (zijn dan jonge chins die net van de particuliere fokkers komen en daar ook in groep zaten), maar op dergelijke dagen worden er zoveel verkocht dat er na het weekend max 5 per kooi zitten :D
maar normaal gem 5 per kooi, is een stuk of 25 in totaal dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:42

wauw, die gigantische bak is erg leuk! Wat een paradijs haha, voor de fretten :)
Worden de chins veel aan kleine kinderen verkocht in de winkel?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:53

Ik heb er nu nog 2 :) 2 grijze mannekes die al behoorlijk op leeftijd zijn.
Had nog een Black Velvet en een Albino , ook 2 mannetjes maar die wouden vrouwtjes hebben :(:)
Dus heb ik ze verkocht voor veels te weinig :( Maar de beestjes werden er hier niet blijer van.

Bij mij staan ze op mijn kamer in een hok van
1 meter diep en 1.50 hoog, zelf gemaakt :j
Zit aan de voor en zijkanten plexie glas, voorkant verdeeld in 2 grote deuren.
En bovenkant is gaas.
Verder hebben ze heel luxe 2 slaaphuisjes boven op elkaar staan, jaja een flat :D
Plankjes om naar boven te komen, zandbakje nog een bloempot om te verstoppen.
Een hangmatje en 2 hooibolletjes en 2 voerbakjes :Y)
Heerlijke verwende nesten :=
Bij ons krijgen ze alleen geperste brokken, en daarnaast brandnetel hooi en paardenbloem hooi.

Las iets over Charlie Chinchilla voer.. Die hoef ik nooit weer.. Zijn 2 eerder chinchilla's van mij aan gestorven.\
Zaten larven in van motjes, het was warm weer en die beestjes zijn uitgekomen met honderden in het voer, hok en alles. Waarschijnlijk hebben ze de larven binnengekregen met eten en zijn ze uitgekomen.
Kort na elkaar zijn van beiden hun darmen stil komen te liggen en gestorven.
Eentje zwol helemaal op door al het gas in zijn lichaam en is gestikt in mijn armen.. :\

De eerste 2 komen komen uit het asiel, die wie ik nu heb ook uit het asiel die waren daar voor de deur gedumpt :( daarna eentje van een dierenwinkel gered. En eentje van een hobbyfokster gekocht.

Die van mij aai ik alleen en komen af en toe buiten het hok. Eentje is altijd beetje knorrig en wil maar al te graag mijn vingers doormidden bijten. De ander is wel heel lief :)
De zwarte en witte die ik had kon ik wel overal mee naar toe nemen, evenals die ervoor.
Al met al blijf ik het leuke beestjes vinden en deze blijven ook tot dat ze doodgaan

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:56

Hee das mooi :D Wij hebben op 't werk ook 2 chinchilla's gehad, waarvan er nu nog maar 1 over is.
Kan je daar nou vrij makkelijk een soortgenoot bij zetten?

nikkialex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 17:57

Erg leuk topic!
Mag ik me ook melden?
Ik heb zelf geen chin, Maar bij mij op school wel.
En ikmoet ze vaak verschonen en vezorgen enzo..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 19:24

Nikki__ schreef:
Hee das mooi :D Wij hebben op 't werk ook 2 chinchilla's gehad, waarvan er nu nog maar 1 over is.

Meestal wel, chins hebben gewoon een soortgenootje nodig,
Toen eentje was overleden hebben we een knuffel erin gedaan als tijdelijke oplossing.
Helemaal gek was die van dat ding.
Toen we een nieuw maatje hadden was hij meteen gek van hem :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-12 21:28

AmySP schreef:
wauw, die gigantische bak is erg leuk! Wat een paradijs haha, voor de fretten :)
Worden de chins veel aan kleine kinderen verkocht in de winkel?

eigenlijk niet, de meeste kinderen zijn toch wel een jaar of 12, en altijd onder begeleiding van de ouders (wij verkopen geen levende dieren aan kinderen onder de 16 zonder begeleiding)ik informeer ze altijd heel duidelijk dat het geen echte knuffeldieren zijn, geef ze alle voors en tegens mee, en meestal vertrekken ze dan OF met 2 chins en een grote kooi, OF met een ander dier (konijn, cavia oid)
Uiteraard weet ik niet precies wat mijn collega's ze aanraden, maar de meeste hebben bij mij info komen vragen, dus we zitten wel een beetje op 1 lijn. :D

mensen die willen weten waar ik werk kan ik wel de site pb'en, maar zet dit liever niet zo openbaar :D

Nikki__ schreef:

chins zijn idd groepsdieren, maar zijn niet altijd makkelijk om te koppelen.
over het algemeen gaan 2 chins die samen in een voor hun vreemde kooi gezet worden vrij snel een groepje vormen, heb je echter al eentje die al een paar jaar in zijn kooi leeft, kun je daar niet zomaar een vreemde bijgooien (uitzonderingen daar gelaten)
ook is het zo, eenmaal ze gevochten hebben, ze vaak niet meer koppelbaar zijn.
ik raad aan: laat de chins kennismaken op een voor hun onbekend en neutraal terrein.
(bv een grote karton doos, de gang, oid)
kuis dan uw kooi volledig en grondig uit, liefst met bleekwater of dettol oid
richt de kooi volledig anders in.
zet daarna de twee chins samen in de kooi.
eerst eventjes afloeren, als er een van de twee zich dominant maakt, kun je de dominantste nemen, en in een kleinere kooi (bv een grote hamsterkooi) in de grote kooi plaatsen (dit doen wij vaak als we bv 2 nieuwe in een groep moeten steken, eerst de nieuwtjes twee dagen in de kleinere kooi, en dan in de groep loslaten, als er een ruzie zoekt, vliegt die enkele dagen in de kleine kooi :D)
en enkele daagjes zo laten (uiteraard wle regelmatig eens los laten lopen en zandbadje laten nemen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 09:17

nikkialex schreef:
Erg leuk topic!
Mag ik me ook melden?
Ik heb zelf geen chin, Maar bij mij op school wel.
En ikmoet ze vaak verschonen en vezorgen enzo..

Tuurlijk! Zou je er later zelf ook een willen :)? Wel leuk dat je er nu een beetje ervaring mee opdoet! Hoeveel zijn er bij je op school?