Leuk hoor, de kat buiten...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Juut

Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 20:06

...vanochtend was het weer zover. Op de drukke rijskweg, waar toch 50 klm gereden wordt. Ik zie wat zwarts van links de weg op schieten, trap zelf al op de rem. Helaas kon mijn voorganger de kat niet ontwijken, en ik zie het beestje over het asfalt rondtollend onder de auto uit komen. Beestje kon zich op maximaal 3 pootjes snel uit de voeten maken, en verdween in de heg.

Ondertussen zit ik stijf van de adrenaline in de auto. Ik kan er niet tegen, te zien hoe een dier aangereden wordt. En als het nu een fazant was...nee, een kat!

Voor alle kattebaasjes die hun miauwers graag buiten laten spelen; is dat buitenspelen dit risico waard? Is er werkelijk geen mogelijkheid de kat in eigen tuin te houden?

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:12

Ik kan er ook niet tegen als er weer zo'n beestje op de weg loopt.
Nooit leuk om te zien. :n

Maar om daarvoor een poes binnen te houden...
Of een 'hokje' in de tuin te maken...
Zou ik nooit doen.
Ik zie liever een poes die na 5 jaar dood gaat door dat 'ie onder de auto is gekomen,
dan dat een poes 15 word en alleen maar naar buiten heeft kunnen kijken door een raampje.

Gelukkig hebben wij nu 5 poezen die allemaal op de auto's etc. letten en hebben dus al zo'n 5 jaar lang geen dode poes gehad.
(onze laatste poes heete ook niks voor niks sukkel :x )

troi

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:15

Yep dat is het zeker waard, liever mijn kat drie jaar gelukkig in vrijheid dan 18jaar minder gelukkig in opsluiting houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:19

Tja en ik zie mijn kat liever gelukkig binnen oud worden, dan het idee dat die misschien wel 2 dagen ergens in de bosjes ligt te creperen van de pijn als die toch wel onder een auto komt. Hij heeft het echt niet slechter binnen hoor :n Waarom zou hij minder gelukkig zijn als een kat die buiten loopt? Hij heeft binnen ook genoeg mogelijkheden om te klimmen, zich te verstoppen en achter bewegende dingen aan te rennen.

Hij weet ook wat buiten is, vorige kot balkon katproof gemaakt, bij mijn ouders mag hij in de tuin *met tuigje* en elk weekend gaat hij mee heen en weer van Antwerpen naar Nederland in zijn mandje. Hij doet geen enkele moeite om naar buiten toe te stormen, dus hoe slecht zal die zich voelen binnen?

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:20

Ekeif96 schreef:
(onze laatste poes heete ook niks voor niks sukkel :x )

Hier moest ik zo hard om lachen _O-

Maar inderdaad, volgens mij is het beter dat een kat gewoon naar buiten kan met het risico op een slecht eind, dan uit om uit angst daarvoor 't beest zijn hele leven in huis op te sluiten. Als je ervoor kan zorgen dat je kat de tuin niet uit kan dan is dat natuurlijk altijd beter, heeft 'ie toch nog lekker de ruimte en is er ook geen gevaar, maar anders... Wij hebben ervoor gezorgd dat ze er in ieder geval niet aan de voorkant uit kan, zodat ze niet zomaar op straat loopt. Er is natuurlijk nog steeds een risico als ze door de achterdeur naar buiten gaat, maar dan moet ze eerst een hoop schuttingen over voor ze op een 'gevaarlijke' weg komt en dat is nou niet bepaald iets waar ze goed in is :+

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:23

Mijn 2 katten van 6.5 jaar, zijn nog nooit buiten geweest en missen niets, heb dit op voorhand gevraagt aan de dierenarts of dit kwaad kon en hij zei van niet.
Als ze het niet gewoon zijn van kitten af, missen ze niets want ze kennen het niet.
Anders zou het zijn als je een oudere kat ineens binnen houd die altijd gewent is om buiten te gaan, dat gaat niet.

Hoeveel dode katten ik al niet gezien heb in de buurt waar ik woon, nee dank u.
Ik ben blij met mijn beslissing om ze binnen te houden.

Heb vorige week nog over een dode kat gereden (kon niet meer uitwijken) en ik was daar zelfs niet goed van. Het gedacht dat dit met mijn katten zou overkomen, brrrrr k mag er niet aan denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:26

Overigens wil ik hem ook niet verder als mijn eigen tuin hebben, de kat van de buren zeikt elke dag onze tuin onder (zwarte tegels, die je dus direct moet schoonmaken anders komen er witte vlekken in). Ik hou van katten, maar als ik die te pakken had gekregen dan had ik die de nek omgedraaid. Gelukkig voor dat beest hebben we nu een apparaatje staan die gaat piepen waardoor die de tuin niet meer inkomt. En ik kan me best voorstellen dat iemand die totaal niks met katten heeft helemaal gefrustreerd raakt als andermans kat eens lekker zijn tuin als kattenbak gaat gebruiken. Ik neem een kat, dan vind ik dat een ander daar geen last van moet hebben. M'n andere buren zetten hun hond toch ook niet in mijn tuin om zijn behoefte daar eens te gaan doen?

Die van mij heeft eens de keuze gehad los de tuin in te lopen (hopend dat die dan ook in onze tuin zou blijven) maar die ging liggen knorren op de deurmat. En toen er vogeltjes in de tuin zaten ging die achter het raam zitten kwetteren, terwijl die ook naar buiten had kunnen rennen richting de vogels. Tja graag of helemaal niet denk ik dan! Hij weet echt wel wat buiten is, maar hij lijkt er niet echt iets aan te missen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

chanel1985 schreef:
Als ze het gewoon zijn van kitten af, missen ze niets want ze kennen het niet.
Anders zou het zijn als je een oudere kat ineens binnen houd die altijd gewent is om buiten te gaan, dat gaat niet.
.

Ben ik helemaal met je eens hoor. Wat ze niet kennen missen ze niet, onze kat is een echte jager en doet niks liever dan muizen en konijnen jagen en opvreten :oo . Die houd je ook echt niet binnen.

Ik heb zelf een tijdje op een flat gewoond en mijn katjes toen kwamen het eerste jaar ook niet buiten, ik had toen ook zeker niet de indruk dat ze iets misten, immers ze wisten niet beter. Maar toen ik verhuisde en ze naar buiten mochten zag ik ze wel helemaal opleven. Voor mij wel een teken dat ze dat leven echt leuker vonden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:29

troi schreef:
Yep dat is het zeker waard, liever mijn kat drie jaar gelukkig in vrijheid dan 18jaar minder gelukkig in opsluiting houden.

Mij is het niet waard. Heb hier al meerdere malen met een grote schep 's ochtends rond 6 á 7 uur in weer en wind een kat van de rijksweg staan schrapen. Puur omdat ik er gelukkig tegen kan maar weet dat een hoop andere mensen en zeker kinderen dat niet kunnen. Soms ook puur om te maken dat het lijkje nog heel blijft voor een eventuele eigenaar.

Hier was een half wilde kat aan komen lopen. Na jaren kwam ze eindelijk ook in huis en uiteindelijk was ze in de winter ongeveer 23 uur per dag in huis en in de zomer maar een half uur. Aanhalen ging niet en zo'n kat kan je het niet aan doen de vrijheid te ontnemen.
7 jaar heeft ze ongeveer rond gelopen en toen is ze aan de rijksweg dood gereden. Helaas was rijkswaterstaat sneller dan ik met ophalen en heb ze nooit meer te zien gekregen....

echter mijn zelf aangeschafte kat kan rondom het huis lopen en muizen en vogels vangen, de tuin in om behoefte te doen, op het gras om te spelen en op het terras bij ons in een stoel lekker liggen slapen. Echter verder kan ze niet door een onzichtbare omheining. 120 meter draad hebben we rondom ingegraven. Een enorm karwei. Totale systeem kostte 180 euro en dat is het me echt wel waard. Mijn kat is gelukkig, wij zijn gelukkig en hopelijk wordt ze ook oud zonder ontsnappen en aanrijden. 100% safe is dit natuurlijk niet, het bandje kan zijn werk niet doen en als ze schrikt of echt wil kan ze door de stroom zone heen lopen. Echter in een hokje zetten wil ik niet omdat ze zo enorm mensgericht is en dan nog niet bij ons kan komen en een andere manier om ons terrein te omheinen is er ook niet.

Later als ik op mezelf ga dan is het afwachten wat ik krijg aan huis/tuin. Of ik ga maken via bijv. schutting en een horizontale plank dat ze niet uit de tuin kan of weer ddit systeem of een grote kattenren waar ook gelijk mijn terras in zit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:35

troi schreef:

Waar haal je de wijsheid vandaan dat een binnenkat per definitie ongelukkiger is dan een buitenkat? :)

Limonade

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:41

Mijn katten hebben een heerlijk leventje binnen, en zomers af en toe in de tuin.
No way dat ik ze los buiten laat. Helaas al menig kat mogen begraven, bah ;(

Het zijn trouwens Ragdolls, en springen/klauteren zijn ze niet zo goed in. Daarnaast zijn ze heel lief, en een kwaad willend iemand kan ze zo mee nemen.

Thirty

Re: Leuk hoor, de kat buiten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:42

Ja, mensen vinden het kennelijk heel normaal om hun dieren aan allerlei gevaren bloot te stellen en andere mensen tot groot overlast te zijn :)
En maar huilen als het beest wat overkomt :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:43

Mijn kat is een paar jaar geleden (waarschijnlijk) aangereden en heeft nu 3 poten. Ze loopt nu alleen maar op het pad en door achtertuinen, maar nooit op de weg. Dus daar hoeven we ook niet bang voor te zijn.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:45

Voor mij is het, het risico waard ja. Ik zeg niet dat een buitenkat persé gelukkiger is, maar ik zie gewoon hoe ze genieten van het buiten spelen, beide waren ze dit ook al gewend dus dat was voor mij een makkelijke keuze.
Mijn vroegere katten zijn nog nooit aan een verkeersongeval overleden, en janken doe ik sowieso wel als ze dood zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:48

Thirty schreef:
Ja, mensen vinden het kennelijk heel normaal om hun dieren aan allerlei gevaren bloot te stellen en andere mensen tot groot overlast te zijn :)

En andere mensen. Als je schrikt en remt voor zo'n beest heb je nog kans dat die bumperklever achter je bovenop je zit ook.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:49

Heino schreef:
troi schreef:

Waar haal je de wijsheid vandaan dat een binnenkat per definitie ongelukkiger is dan een buitenkat? :)

Waar heb je dat gelezen dan? Ik zeg toch mijn kat?

Wat betreft overlast, ik woon in het buitengebied. Die paar kattenpoepjes tussen de vossenpoep en andere wilde beesten poep valt hier niet zo op :D

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:49

Ja dat is het waard, elke van mijn katten die hier leeft en ooit heeft geleefd hadden absoluut een mindere levenskwaliteit gehad als ze binnen moesten blijven. Zou ik naast een drukke weg wonen, of midden in een dorp of stad of dat soort dingen, dan zou ik ook geen katten hebben gehad ;)
Desalniettemin blijft het een ***situatie als een dier wordt aangereden, wat voor dier dat ook is..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:52

Ja het is het voor mij ook zeker waard! Onze huidige durft niet verder dan de tuin, maar onze vorige kat was dol op rondstruinen door de buurt. Die had ik geen plezier gedaan door te beperken tot alleen tuin of erger... Binnen.
Het is een 30 zone bij ons :) (en in de straat stapvoet)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-03-12 20:53, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:52

Dat is dan persoonlik dat jouw katten binnen niet gelukkig waren.

Mijn katten zijn gelukkig, [naam] die loopt hier achter speelgoedmuizen alsof het echte waren en Gizmo die heeft graag een rustig leventje (moest ik die nu buiten laten krijgt ze ofwel een hartattack van de schrik of ze rent onder de eerste auto die voorbijrijd).

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:55

Voor mij is het ook waard,
Mijn kat vind het heerlijk om buiten te zijn..
Toen we verhuisd waren had ik besloten om haar binnen te houden omdat ik bang was dat ze hier dood gereden werd omdat ze 80 ipv 30 rijden.
Na 3 weken werd ze al helemaal gek en begon aan het behang en tapijt te krabben..
Vervolgens begon ze in huis te plassen, toch wilde ik doorzetten.. ze heeft in totaal 8 weken binnen gezeten.
Toen heb ik haar weer naar buiten gelaten omdat ze slecht in de vacht begon te zitten en haar ogen waren dof.

Sindsdien loopt ze weer lekker buiten, ze vind het heerlijk en had binnen 5 minuten vriendschap gesloten met de kater van de buren.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 20:59

en t enige wat ik me afvraag VOOR de discussie om een kat wel of niet buiten te laten is wat heb je gedaan met het beestje?!?!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:01

Meissieline schreef:
Voor mij is het ook waard,
Mijn kat vind het heerlijk om buiten te zijn..
Toen we verhuisd waren had ik besloten om haar binnen te houden omdat ik bang was dat ze hier dood gereden werd omdat ze 80 ipv 30 rijden.
Na 3 weken werd ze al helemaal gek en begon aan het behang en tapijt te krabben..
Vervolgens begon ze in huis te plassen, toch wilde ik doorzetten.. ze heeft in totaal 8 weken binnen gezeten.
Toen heb ik haar weer naar buiten gelaten omdat ze slecht in de vacht begon te zitten en haar ogen waren dof.

Sindsdien loopt ze weer lekker buiten, ze vind het heerlijk en had binnen 5 minuten vriendschap gesloten met de kater van de buren.

Maar dat is ook niet meer dan normaal, jouw kat was dit zo gewoon. Dan zou ik een kat ook niet binnenhouden.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:01

Ik ben vorige week nog over (nog levende) kat heengereden. Beestje was al een keer overreden maar lag op de weg geplakt. Ik kon niet remmen, reed op een 80 km met auto's achter mij, maar jeetje.. Ben er goed ziek van geweest.
Vreselijk om dieren aan te rijden.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:03

Thirty schreef:

Onze poezen zijn hier allemaal geboren, dus weten niet beter.
En overlast zullen ze echt niet zijn. Wonen in het buitengebied en doen hun behoefte in de kattenbak of in de paardrijbak. (of in de paardenstallen)
Ze verlossen alleen maar mensen van muizen, ratten, mollen, etc. ;)

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:03

Nee, wij vinden het niet waard. Kat is nog nooit buiten geweest, daar we aan een fietspad, busbaan en autoweg wonen..
Zou nooit rustig binnen kunnen zitten, afwachtend of mijn lieve kattenvriendje nog wel thuiskomt..