Kat en vriend: tips om deze relatie te doen slagen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Katniss

Kat en vriend: tips om deze relatie te doen slagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 10:41

Na lang zeuren bij mijn vriend mag mijn poezebeest, die na mijn emigratie tijdelijk bij iemand anders gewoond heeft, bij ons komen wonen. Dat betekent dat ik dus alle poezeproducten opnieuw mag gaan aanschaffen. Nu wil ik de overstap van "geen kat" naar "wel kat" voor mijn vriend zo goed mogelijk doen verlopen en vandaar dit topic! Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit een match wordt?

Allereerst even een vraagje voor mezelf:
Ze vliegt dus vanaf Schiphol met mij mee naar Finland, zijn er mensen die weleens met hun kat gevlogen hebben? En hoe ging dit? Ik vlieg met KLM, ervaringen van vliegen met dieren zijn welkom :) Ze gaat overigens mee in de cabine.

Mijn vriend is lichtelijk allergisch voor sommige katten, nu heb ik gehoord dat er bepaald voer is voor de kat, waardoor hij minder van die stof aanmaakt waar mensen allergisch voor zijn. Zijn er mensen die dit gebruiken en maakt het echt verschil?

En de laatste: ik moet een nieuwe kattenbak aanschaffen. Nu vind ik eigenlijk zelf zo'n bak met kap het meest praktisch, maar is dit nu ook beter dan eentje zonder kap? Stinkt de ene meer dan de andere? En hoe zit het met kattenbakgrit.. Helpt het als je grit gebruikt met een geurtje? Mijn kat stinkt namelijk echt ENORM als ze een grote boodschap gedaan heeft :D

Andere tips waarvan je denkt dat ze weleens kunnen helpen, zijn absoluut welkom!

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:18

Wat voor kat heb/neem je dan mee?
Mijn vriendje is namelijk ook zwaar allergisch voor katten, maar onze eigen katten (een siamees en een birmaan) heeft hij nergens last van. Hoewel ze nu erg in de rui zijn dus hij moet wel zijn pilletje nemen, maar de katten bij mn ouders thuis 2 ek met korte ruwe vacht daar heeft hij wel ontzettend last van.
Vacht verschilt dus wel, omdat mijn eigen kat echt zo een zachte pluizen vacht heeft, maar van speciaal voer heb ik nog nooit gehoord. Ik weet wel dat acupunctuur kan helpen bij diverse allergie zoals hooikoorts en kat.

Mijn ervaring is dat katten in het begin in een nieuwe omgeving altijd heel erg stink ontlasting heeft vanwege de stress, dit was bij mij tenminste na een maand over.

Veel suc6 met de vlucht met je kat

Katniss

Re: Kat en vriend: tips om deze relatie te doen slagen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:22

Een asbakje. (Foto in de blog in mijn onderschrift.) Mijn schoonzus heeft ook een zelfde soort kat en daar heeft hij geen last van. Ik heb een vriendin die me de link voor het eten door gaat sturen, dus ik kan het eventueel nog wel melden, wat voor voer het is.

Ja, we gaan ons best doen. Ik heb wel een beetje medelijden met haar, ze weet niet wat haar overkomt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:27

Ik heb een grote hoekbak met kap, niet zozeer voor de stank, de bak staat boven op een ongebruikte slaapkamer, maar meer voor de rotzooi. Ik heb overigens de klep verwijderd, vinden de poezen fijner.

Toevallig ben ik vorige week overgestapt van fijn klontvormend grit naar grof klontvormend grit. Zooooo had ik veel eerder moeten doen. Eerder lag de hele slaapkamer + overloop + traptreden vol met de kleine kruimeltjes. Nu NIETS meer. De grote korrels blijven niet aan de pootjes plakken.

Klontvormend heeft als voordeel dat het de plasjes opneemt en die schep je er zo uit, maar omdat het het vocht ook heel erg absorbeert, drogen ook drolletjes vliegensvlug uit en stinken die ook niet.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:31

Dat klontvormige heb ik inderdaad al gebruikt, maar ik had de fijne variant en mijn kat sleepte dat, toen ik nog in Nederland woonde, mijn hele huis door. Dus goede tip, dat dat met de grove korrel niet gebeurt! En dat Aloë Vera grit? Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben?

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:32

Bij mijn ouders thuis hebben we 2 katten en 1 hond, terwijl mijn zus (zwaar) allergisch is en mijn broer een beetje. Mijn ouders zuigen om de dag, als er 1 in de rui is bijna elke dag. Hierdoor hebben ze er geen last van!! Bij andere mensen hebben ze er namelijk wel last van :)

Qua kattenbak: ik raad toch echt aan 1 met kap, onze katten gooien namelijk anders al het grit eruit. Wij hebben ook een soort 'rozenpoeder' geprobeerd maar uiteindelijk helpt het niet om dit er in de strooien voor de stank...

Succes! :)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:35

Corona86 schreef:
Dat klontvormige heb ik inderdaad al gebruikt, maar ik had de fijne variant en mijn kat sleepte dat, toen ik nog in Nederland woonde, mijn hele huis door. Dus goede tip, dat dat met de grove korrel niet gebeurt! En dat Aloë Vera grit? Zijn er mensen die daar ervaringen mee hebben?

Die ken ik niet, ik heb op goed geluk Biokats Fresh meegenomen (was er wat grove korrels betreft een beetje uit dus geen idee of het ging bevallen) en ik moet zeggen: het werkt goed, en het 'fresh' ruikt inderdaad heel fris.

De vraag is natuurlijk of ze in het buitenland hetzelfde verkopen als hier in NL?

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:38

Ikzelf ben ook zwaar allergisch aan katten,
maar dat heeft mij niet tegengehouden om een kat te houden :P
Ik heb de 1e 2 weken heel erg last van jeukende en tranende ogen,
een loopneus en niezen en zelfs astma-aanvallen, maar dit gaat voorbij; een soort gewenning.
Ik neem in het begin ook wel allergiepilletjes, tot die gewenningsfase voorbij is.
Nu kan ik mijn neus in mijn kat zijn vacht steken zonder last te krijgen,
maar als ik ergens binnenkom waar katten zitten heb ik nog steeds last van allergische reacties.
Aangezien ik hier net las dat er nog mensen zijn die van eigen katten geen last hebben en van andermans katten wel,
denk ik dat het dus echt wel kan dat je went aan je eigen kat en daar minder allergisch voor wordt.
Dus, als je vriend allergisch moest reageren op je kat; hopelijk trekt dit na een paar weken weer voorbij :)

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 11:40

Geen idee... Maar ik kan altijd iets wat redelijk dezelfde structuur heeft aanschaffen en eventueel veranderen als mijn kat er niet tevreden mee is.

Mijn schoonzussen hebben allebei een bak zonder kap en nou las ik dat als de geur makkelijker wegkan, het minder stinkt. Maar dat weegt denk ik toch niet op tegen het feit dat ik met kap niet de hele tijd tegen haar uitwerpselen aan hoef te kijken.

Caro, ik hoop dat je gelijk hebt. Ik heb stiekum enorme angst dat het een drama wordt met die allergie. Maar daar kom je maar op 1 manier achter...

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 11:42

dat zou je kunnen oplossen door het klepje weg te halen. Dan kan de geur wel weg, maar zit je niet met de rotzooi (en de inkijk).

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:17

Simpele oplossing. Dat ik zelf niet op dat soort dingen kom :-D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:20

Ach... daar heb je bokt voor toch :D

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:38

En stinkende ontlasting wordt in de meeste gevallen veroorzaakt door slechte voeding, wat voer je op dit moment.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:41

Ik voer niet, ik heb geen idee wat ze krijgt. Weet alleen dat de verzorger haar een tijdje terug duurder voer is gaan geven. Maar geen idee wat het is. Stinken deed ze trouwens nog steeds, ondanks het dure voer. :D

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:45

Inderdaad hangt heel erg van het voer af aan hoeveel ze stinken!
Carnibest, is het beste om te voeren. Dat is gewoon vers vlees :)

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:09

Ik heb trouwens net KLM gemaild over hun standaard maten voor het vervoer van een kat. Ik vind de maximum hoogte van 20 cm heel erg raar, de kat moet rechtop kunnen staan in 20 cm. Volgens mij kan geen enkele kat dit. Krijg ik echt een standaard riedel van hun KLM-website, met nogmaals de maten die ik dus ook al in mijn vraag gemaild had. Alsof ik niet slim genoeg ben om dat zelf te vinden...

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:14

je kunt enigzins creatief met die 20 cm omgaan. Wat zijn de exacte totale afmetingen? 45 x 55 x 20?
Mijn ragdoll kat vliegt geregeld NL - Kopenhagen in een (honden)tas. Tijdens het reizen is 20 cm de breedte (?). Zodra we boarden draai ik de tas een kwartslag en is de tas ' ineens' 20 cm hoog. Wel voorzichtig draaien ;)

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 16:27

Ik kan kijken of ik een tas kan krijgen waarbij dat lukt. Ik ga ze sowieso zo bellen...

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:30

Als ik jou was zou ik eens kijken naar eiwitarm voer, dat scheelt enorm in de stank!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:33

Tipje tegen stinkende ontlasting: nu ik carnibest voer (vers vlees) stinkt die van mij niet meer :+

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:41

Corona86 schreef:
Ik heb trouwens net KLM gemaild over hun standaard maten voor het vervoer van een kat. Ik vind de maximum hoogte van 20 cm heel erg raar, de kat moet rechtop kunnen staan in 20 cm. Volgens mij kan geen enkele kat dit. Krijg ik echt een standaard riedel van hun KLM-website, met nogmaals de maten die ik dus ook al in mijn vraag gemaild had. Alsof ik niet slim genoeg ben om dat zelf te vinden...

Mag ik vragen wat de reden is dat je haar/hem in de cabine vervoert? heb je hier bewust voor gekozen of was er geen andere mogelijkheid?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 23:09

Het is geven en nemen in een relatie, maar vooral zoveel van iemand kunnen houden, dat je kunt gúnnen. Die kat is deel van jou en die is belangrijk voor jou. Jou dat ontzeggen is geen blijk van liefde.
Dat wilde ik even voorop stellen.

Maar hij is geen katten gewend en moet door een acceptatieproces. En dan helpt het heel erg als je kat sociaal is, en niets kapot maakt wat van je vriend is, of bevuilt. Dat moet voldoende zijn.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 07:36

Langcara, dat heb ik ook als reden aangegeven waarom hij echt wel moest accepteren dat ze toch deze kant op ging komen. Het heeft even geduurd, maar hij is dan zelf ook tot de conclusie gekomen dat het dan maar moest :D

Steffiiy, ik wil haar zelf graag in de cabine omdat ik denk dat ze daar rustiger is. En daarnaast is het ook goedkoper, want in het ruim moet ik een speciale grote kennel voor haar hebben.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:15

Aha :j aan de ene kant begrijp ik je keuze, aan de andere kant is in het algemeen een kat niet rustiger in de cabine.

Katniss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 08:18

Ik dacht misschien dat ze zich wat minder gestressed zou voelen als er een bekend iemand bij haar is. Ze is overigens niet bang in het mandje zelf. Alleen het vliegen is nieuw voor haar, dus dat is even afwachten, hoe ze daarmee omgaat.