Wie helpt mij en mijn lieve cavia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MusicIsLife

Wie helpt mij en mijn lieve cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:14

Hoi,
Ik heb een hele leuke cavia alleen is er iets hij krijgt 1bakje voer per dag heeft altijd een evuld flesje water en elke dag hooi, eerst beet hij maar af en toe aan de tralies van zijn kooi nu doet hij het steeds vaker terwijl hij alles heeft, ik denk zelf dat hij dan aandacht wil maar als ik em er uit haal en op schoot neem bijt hij allee maar dat vind ik erg jammer, het is echt een leuk beestje maar vind het niet leuk dat hij steeds bijt wat denken jullie wat er met mijn lieve beestje is? ;(

Chessie

Re: Wie helpt mij en mijn lieve cavia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:16

Toch een vriendje erbij, klinkt als verveling en cavia's zijn echt groepsdieren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:19

Een vriendje doet wonderen! :)

Wietsje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:21

Inderdaad op zoek naar een vriendje. :j Cavia's zijn inderdaad groepsdieren, die van mij zitten met z'n 4en en er is geen verveling..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:21

Je cavia heeft als ik het goed begrijp geen vriendje, dus dat mist hij sowieso. Tralieknagen heb ik zelf een absolute bloedhekel aan, dus als ze dat doen laat ik ze schrikken. Eerst door in mijn handen te klappen, daarna door iets tegen de tralie te gooien als ze toch doorgaan. Dat hebben ze vaak heel snel door. Maar ik moet wel zeggen, mijn cavia's zitten met zijn tweeën (2 beren), op 4 vierkante meter (maar eerder op 1m2 en dat ging ook goed) met onbeperkt hooi en voldoende schuilmogelijkheden.

Sommige cavia's vinden het niet fijn om op schoot te zitten. Dit kunnen ze tonen door doodstil te zitten (freeze), door proberen weg te rennen (flight) of door te gaan bijten (fight). Dit is totaal normaal gedrag. Als je perse door wil gaan met hem op schoot te nemen, neem hem dan op schoot zonder hem te aaien en biedt hem een blaadje witlof ofzo aan. Probeer het stressniveau zo laag mogelijk te houden als hij op schoot zit.

In wat voor maat kooi zit hij nu? Heeft hij onbeperkt hooi of krijgt hij iedere dag een plukje? Wat voor hardvoer krijgt hij? Krijgt hij groenvoer? Hoe oud is de cavia? Is het inderdaad een beertje (mannetje)? Wat heeft hij aan schuilmogelijkheden in zijn hok? Staat hij op zaagsel/houtsnippers/hennep/stro/iets anders?

Sommige van deze vragen lijken stom, maar ik probeer een plaatje te krijgen hoe hij gehouden wordt. Dan helpt meer info.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:25

Geef ze een oud telefoonboek! Mijn konijn is onwijs blij met haar telefoonboek en schoenendoos! :D

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:29

BB-ITP >> BB

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:34

Dat is dus het probleem, hij kan niet samen met anderen, heb hem bij een caviastal vandaan hij is nu ong 2 jaar, het is een beertje, hij heeft inbeperkt hooi, ik heb al verschillende spullen zoals zijn huisje die kreg ik samen met de cavia mee hij heb een balletje en een tak waar hij aan kan knagen maar dat doet hij niet, hij staat op zaagsel daar heeft hij bij vorige eigenaar ook op gestaan hij krijgt gemeng voer en regelmatig iets lekkers, het is een borstel

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:35

@joukje haha zal het is proberen wat grappig

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:38

@mizora nee hoor zijn geen stomme vragen ben blij dat je wil helpen want vorige eigenaar weet ook geen raad ik mag hem ook omruilen maar dat doe ik niet want want hou wel van het beestje

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:39

Haha srry moet onbeperkt hooi zijn er staat inbeperkt

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:50

De inkt van telefoonboeken is niet gezond voor dieren. Kunnen ze erg ziek van worden.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-12 23:53

Ik ken meer mensen die ook kranten er in hebben liggen maar dat is dan ook niet goed lijkt me

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:41

Hoe weet je zo zeker dat hij niet met een ander caafje samen
kan? Een beertje, of je laat hem helpen en dan een zeugje?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 09:54

Idd als het een man is castreren en als het een vrouw is een gecas. mannetje erbij (bijv. via een opvang) dat kan al veel schelen.
Daarnaast moet je zelf denken wat als jij een hele dag in een kooi zit en 1x per dag een bakje voer krijgt? Dan verveel je je toch ook te pletter?
Maak een speeltuin voor je cavia's (ze horen samen dus altijd een maatje erbij nemen). Bijv. een dik zeil en daar zet je een rennetje op (bij dierenwinkel verkrijgbaar). Doe er knaag materiaal in, hokjes, speelgoed en geef wat groenvoeding of biks door de hele ren. Laat ze het maar zoeken, ontdekken en op eten. Het humeur en de aanhankelijkheid zal zeker omhoog gaan.

Succes!!!

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 10:32

Er zijn maar weinig cavia's die echt niet met andere cavia's kunnen... Het is duidelijk uit verveling, en dat kan je oplossen door er een andere caaf bij de zetten. Cavia's zijn groepsdieren en worden doodongelukkig van hun hele leven alleen in een kooitje zitten.
Castreren en een zeug is de beste oplossing, maar een jong beertje kan ook vaak goed gaan. (mits je kooi groot genoeg is)

Ik heb zelf een beer die niet goed samen kon met beren, heb hem laten castreren en na 5 weken een zeug gegeven. In die 5 weken heb ik hem nog nooit zo ongelukkig/verveeld gezien, ondanks dat hij vaak uit de kooi kwam. Tralieknagen deed hij toen ook. :j toen zijn zeug er was was het in 1 klap over. Imo komt tralieknagen dus echt puur uit verveling... Cavia's worden zoveel gelukkiger met een soortgenootje erbij! :)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:31

Bij vorige eigenaar waren heel veel cavia's maar hij heeft daar ook alleen gezeten want ze heb hem bij andere caafs gezet maar dat ging niet goed:( misch is castreren dan een idee en een vrouwtje erbij, verder heb ik alles voor hem een ren een ruim hok hij staat op zaagsel heeft onbeperkt hooi en een bakje voer per dag altijd een gevuld flesje water regelmatig iets lekkers hij staat namelijk maast de bank dus als ik een appel eet merkt hij dat gelijk en begint heel hard tte knerpen vandaar zijn naam knerpie, in zijn hok heeft hij een huisje die hij al van kleinsafaan heeft dus die is met hem meegegaan naar mij hij heeft een balletje een hooiballetje die in de lucht hangt en een tak om aan te knagen maar met de meeste dingen doet hij niks:( als hij in de rent staat probeeert hij er ook uit te komen maar als ik hem gewoon even los in de tuin of huiskamer zet dan peert hij hem gelijk of gaat aan snoeren knagen... Dus ik denk dat een vrouwtje erbij beste oplossing is want hij heb alles allen geen maatje want tot nu toe ging dat niet goed:(

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 13:34

Het is trouwens een beertje, hij is gek op eten

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 17:53

Ben vandaag bij me stage geweest loop stage bij dierenwinkel die meneer zei dat ind sommige cavias niet met andere kunnen dus gelukkig is het niet raar:)

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:42

iedere cavia kan samenzitten met een ander cavia, je moet alleen het juiste vriendje vinden voor hem (net zoals bij mensen, de ene mens heeft die liever terwijl de andere mens iemand anders liever heeft)
het is dus wel raar

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:45

Het zou kunnen dat het met andere beren niet goed gegaan is. Ik kan je verzekeren dat in 99% van de gevallen het goed gaat met een zeug. (na castratie uiteraard..) Dierenwinkels zijn trouwens niet de beste plekken om advies in te winnen.. :n (uitzonderingen daargelaten)

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:47

Ik zou hem laten castreren en een vriendinnetje geven. Mijn konijn was super agressief voordat hij gecastreerd werd, nu is hij heel gelukkig en zit met twee vriendjes samen in een ren. Castreren is niet zielig, het kan de kwaliteit van leven van je huisdier aanzienlijk verbeteren.

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 01:09

Oke, heel erg bedankt iedereen:) ik hoop dat dit me beesie gaat helpen:) heb meerdere dieren thuis maar heb dit nog niet meegemaakt...

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 08:40

Ik ga met de mensen uit het topic mee. Speelgoed vervangt nooit een vriendje ;)

MusicIsLife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:25

Derest van mijn beesten zitten wel samen allen mr knerp heeft met andere caafs gevochten:( dus is casteren wel goede oplossing( best dom eigenlijk dat ik daar zelf niet aandacht)