Labrador en voedings advies!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Labrador en voedings advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:05

hallo,

in opdracht van mijn oma plaats ik hier dit topic :)
mijn oma heeft een bruin Labrador teefje van 6 jaar,ze heeft 1x puppy's gehad bij de vorige eigenaar.
nu vroeg mijn oma zich af hoe ze haar hond kan laten afvallen en of ze nog gezonder kan voeden en of ik een schema voor haar wil opzetten.
nu heb ik zelf niet zoveel ervaring met honden dus bij deze mijn vraag :D
even een situatie schets:

* gehuisvest in een appartementencomplex.
* gemiddeld 3 a 4 uur beweging per dag incl spelen,zwemmen,zoeken enz. (s'ochtends 1 a 1.5 uur en begin van de avond 1 a 1.5 uur en tussendoor nog 3x een ronde voor een plas en poep)
* s'ochtends 2 handen brokken of 1 hand brokken en 1 a 2 sneetjes donker bruin brood, s'avonds ongeveer 300 gram vers vlees uit de diepvries of vers gemengt met 1 hand brokken of wat rijst of een broodje (tussendoor hier en daar een stukje worst, plakje kaas, brokje met uitlaten)
de brokken zijn van Bonzo of Pedigree.
* ze is vrolijk,zeer actief en geintresseerd in nieuwe dingen (tips?)
* krijgt alle vaccinaties, word optijd ontwormd en regelmatig nagekeken.

wie o wie heeft er veel verstand van deze honden en hun voeding, alle tips,merken voeding is welkom! (het liefst in een schema)
alvast bedankt!

zonnebloem18

Re: Labrador en voedings advies!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:33

Ze zou sowieso betere brokken of alleen nog vers voer kunnen gaan geven, Bonzo en Pedigree staan bekend als de slechtste merken, volledig vers of een kwalitatief betere brok kan al een groot verschil maken.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 22:44

merken?
en wat zouden de verhoudingen moeten zijn voor deze hond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:47

Brood volledig weglaten, is een dikmaker.

Een labrador teef mag 25-28 kg wegen (zo weinig? ja, dat is echt een gezond gewicht en niet te mager) 2% van haar gewicht mag zij eten aan rauw vlees. Dan zit je op zo'n beetje 500 gram per dag = een halve kilo rauw vlees. Dat staat gelijk aan 250 gram droge stof. Je kunt dat ook in brok geven, dan kom je op 250 gram brok per dag (van een premium merk, RC, Hills).
Ik zal niets aanbevelen, keuzes moet je zelf maken. Ikzelf voer liever vers vlees, maar dat is ieders voorkeur.
Voer ook altijd op het oog, als je de hond te mager vindt (als je de ribben kunt zien) dan mag je meer geven, maar je moet de ribben makkelijk kunnen blijven voelen, je moet niet hoeven prikken of duwen. Als je dat niet meer kunt is je hond te zwaar, en moet ze afvallen.

De hoeveelheid beweging is super.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 22:52

Brood is in ieder geval een dikmaker, dus die weglaten! dat zal het een ander schelen.
Bonzo is erg zout voer, ook niet aan te raden.

Ik zou dus in ieder geval het brood weglaten en op beter voer overstappen. Ik denk dat ze daarmee zeker op een mooier gewicht komt. (hoeveel kilo moet eraf?)

Hond krijgt goed beweging, dat is alvast mooi! (voor je oma trouwens ook, rust roest ;) )

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:05

bedankt voor de reacties!
ze is behoorlijk zwaar..ik gok 35 kilo.

brood zal ik doorgeven, ook zeg ik steeds dat mijn oma de tussendoortjes zoals kaas/worst weg moet laten.
ze had het ook over rijst voeren en sperzibonen voor een dieet?

wat voor rauw vlees is goed? ze voert van pens, tot gekookte kip de hond eet alles! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:13

Rijst mag best :)

Sperziebonen is buikvulling, helpt soms als ze nog wel een hongergevoel hebben maar niet meer mogen eten, er zitten voor een hond niet veel verteerbaars is, dus ze poepen het zo weer uit, maar welke een vol gevoel :j kaas en worst idd ook weglaten, da's net als snacken voor ons, je wordt er alleen maar vet van, en qua voedingswaarde heb je er niks aan.
Qua rauw vlees: je hebt eigenlijk best veel, makkelijkst voor jullie is Rodi, dat is in een soort hamburgers van 100 gram, je haalt er dan gewoon 5 hamburgers uit per dag, en die laat je ontdooien en die voer je, 's ochtends 3, 's avonds 2 of zo. Heeft ze dan nog honger, kun altijd nog gekookte sperziebonen voeren.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:17

is er ook nog bepaald vlees wat niet goed voor ze is?
oma koopt graag grote zakken bij de slager/grote dierenspeciaalzaken met hart,lam,pens en dergelijke en inderdaad soms ook Rodi oa die bij de supermarkt te koop zijn.

ze is zo gek op haar hond dat ze zelfs verste tartaar voert en dergelijke, maakt niet uit wat het kost maar tegenwoordig is er zoveel meer bekend over voeding en dat houd ze allemaal niet bij :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:22

Dat mag best :)
Maar ze moet wel compleet voeren, dus ik zou haar wel een kvv (kant & klaar vers vlees) aanraden :j
Geen gekookte kippenbot iig, dat kan splinteren, en een heleboel schade binnenin aanrichten, en geen dragende botten van grote dieren, zoals rund en paard, beter voer je botten van jonge dieren, zoals lamsribben, en zachte botten zoals kippennekken.

Wel even uitrekenen of je op het goede gewicht zit (dat je niet door extra's standaard opeens op 700 gram zit, dan wordt ze alsnog te zwaar) dus het extra's van het dagelijkse voer aftrekken. Maar dat kan best hoor, er zijn er veel die voeren als basis een kvv, en dan nog extra dingen erbij. Liefst wel alles rauw voeren :)

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:35

super! bedankt voor de info.
op een site lees ik dat iemand haar labrador 1 theelepel zonnebloemolie, 1 tablet vitamine B complex en 50mg natuurlijke vitamine C bij voert per dag..is dat zinvol?

als je alleen vers vlees voert is het dan nog nodig om extra vitamines bij te voeren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:44

Nee, vitamine C nooit voeren, dat maakt een hond zelf aan, als je bijvoert loop je het risico dat ie het niet meer maakt en dat wil je niet........
IPV zonnebloem olie kun je beter zalmolie of schapenvet geven, dierlijk vet is makkelijker opneembaar voor een hond, en vitamine B zit in voldoende mate in (vers) vlees.
Extra vitamines bijvoeren moet je niet doen, die verhoudingen luisteren zó nauw, moeder Natuur heeft dat heel netjes voor elkaar, wij mensen kunnen dat niet, althans niet zo perfect..... gewoon niet doen dus, die verhoudingen moeten kloppen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-12 23:48

wat doen zalm olie en schapen vet dan in het lichaam?
zorgen die dat de hond makkelijker kan poepen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 23:54

Nee, dat is te simpel gedacht :D
De vetten in schapenvet en zalmolie helpen bij de opbouw van de spieren, zijn goed voor de vacht en nagels.
Het zijn de plantaardige vezels die het poepen makkelijker te maken. Nou niet gelijk groente bijvoeren, aan een heel klein beetje heeft een hond al genoeg, en er zit genoeg van in alle kvv's en genoeg in pens, dus die kom je nooit te kort.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:41

Ik zou de brokken en brood volledig weglaten en een beetje expirimenteren met de hoeveelheden vlees waarbij dehond een stabiel gewicht houd of afvalt (net wat je zelf wilt).

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 12:44

Ik zou je oma (of nouja haar hond dan hè) ook over laten gaan op alleen vers vlees. Sowieso wordt het afgeraden om brok en vlees beiden te voeren, gezien de maag heel zuur moet zijn voor het verteren van rauw vlees (+ vernietigen van schadelijke bacteriën). Van brok wordt de maag minder zuur.

Aangezien de lab te dik is, zou ik voor een kwalitatief goed merk kvv gaan. Smuldier, Rodi en Lotgering zijn lekker goedkoop, nog altijd beter dan brok, maar wel een stuk vetter, teveel orgaan en vaak te weinig calcium.
Niet ideaal als je een hond gezond wilt af laten vallen.

Ik zou dan gaan voor een kvv zoals Tinlo, Shaweca/Haaksbarf of All-Animal oid.

Is dat niet/slecht te verkrijgen of wordt het dan toch wel duur, dan zou ik ze Smulider oid. + iets van kaal vleesbot geven. Bij smuldier gebruik ik een verhouding van 3:1. (Dus voor elke 300gram smuldier, krijgt mijn hond 100gr vleesbot)

Voor een lijst van geschikte vleesbotten klik op deze link: http://www.barfplaats.nl/handleiding-tot-barf/vleesbotten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:05

bedankt voor alle reacties!

ik zet alle tips en adviezen in een word document zodat ik deze binnekort aan haar kan geven.
verder hoop ik dat er nog meer reacties binnen komen :D

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 13:08

Wil je er dan ook nog even inzetten dat ik het super vindt dat je oma de hond zoveel beweging geeft _/-\o_

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-12 13:20

haha staat er in!
ze vind het heerlijk om lange wandelingen met de hond te maken, soms moet ze even uitrusten op een bankje.
de hond is gek op zwemmen en gek op ballen gooien dus rennen en zwemmen doet ze genoeg!
ze is ook flink gespierd maar, ze heeft gewoon een te dikke buik :')

ze wil het beste voor haar hond, maar computers zijn erg lastig haha vandaar dat ik het mocht uitzoeken :D

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 20:01

bij bepaalde problemen kan het heel zinvol zijn om bepaalde vitaminen/mineralen bij te voeren. Zo heeft mijn ene hodn diverse 'aanvallen' gehad die medisch niet te verklaren zijn. Nu geef ik extra magnesium bij en het probleem lijkt op te lossen (nu 1.5 week bezig en zie heel goed vooruitgang)

Echter zomaar lukraak erbij gaan geven nooit doen. Goed jezelf erin verdiepen en anders in elk geval een expert zoeken. Ben al 3 jaar bezig met voeding en durf het dus zelf wel aan nu. Levertraan ga ik ook nog extra geven maar wilde eerst kijken wat dit doet.

Zelf zou ik ook gaan voor bijv. alleen vlees en dan niet teveel, weg laten van lekkernijen tussendoor hoeft niet alleen moet je goed gaan opletten wat je geeft. Je kan ook net zoveel vlees blijven geven maar doe dan eens een keer een runderstrot geven (geen voedingswaarde, wel vulling) of eens een keer bijv. een runderborstbeen (idem, half uur tot uur knagen en vult goed maar bijna geen voedingswaarde) en neem eens een keer pens.

Brodd in elk geval weg laten!! Daarnaast kan ze als ze bij brok wil blijven veel beter een betere brok nemen maar dan ook senior voeding. Zitten minder voedingswaarden in.

Mijn honden eten 's ochtends 200 gram en 's avonds 400 á 500 gram en 1x per week krijgen ze 1 kg in de avond. Gewoon even vol eten en de dag erop krijgen ze ochtend 100 gram en middag 400 gram.

Mijn ene hond is 30 kg en de andere 38 kg. Krijgen ook veel beweging en zijn ook geholpen maar heb eigenlijk nog nooit honden gehad die te dik zijn geworden. Wel moet ik zeggen dat het bij mijn x labrador meer oppassen is dan bij al mijn boxers haha.

barf is te bestellen bijv. via www.lupa-diervoeding.nl qua merken geen idee. Ben zelf wel fan van smuldier is hier goed te verkrijgen en de glutenvrije versies zijn geweldig. Zeker bijv. lam/rijst en kip/rijst. Echter ze komen er heel snel van aan dus geef het niet zoveel omdat ze dan maar zo weinig te eten krijgen.

Echter misschien dan rodi, energiek of darf bijv. makkelijker is voor in de ochtend omdat dit hamburgers zijn van 100 gram. Je kan makkelijk in de ochtend 1 hamburger geven en in de avond de rest van de maaltijd.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 00:37

Simpelste oplossing; goed merk premium hondevoer kopen (Hills royal canine etc), twee keer per dag voeren. géén tussendoortjes, brood etc. Wat minder dan de op de verpakking aangegeven richtlijn, de hond heeft overgewicht.
Niet zelf gaan prutsen met rauw voer dieeten en allerlei supplementen.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-12 01:11

Kuggur schreef:
Simpelste oplossing; goed merk premium hondevoer kopen (Hills royal canine etc), twee keer per dag voeren. géén tussendoortjes, brood etc. Wat minder dan de op de verpakking aangegeven richtlijn, de hond heeft overgewicht.

mijn oma geeft haar al jaren vers vlees in combinatie met brokken..
ze wil ook niet van het vers vlees af aangezien zij dit erg gezond vind voor haar hond dus hier zal zij het niet mee eens zijn.

ze wil dat haar hond op een gezonde manier afvalt, en niet meer aan komt :+
en dat ze alles krijgt wat ze nodig heeft.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 08:06

Kuggur schreef:

:D de oplossing is simpel idd :D

Echter zou ik van goed vlees echt niet over gaan naar brokken die altijd veel slechter zijn. Bovendien kan je met vlees veel makkelijker 'spelen' dat ze wel alle goede stoffen in goede verhoudingen binnen krijgt en ze niet uit gehongerd hoeft te worden om toch af te vallen.

Zelf prutsen met rauw voer is in 90% van de gevallen altijd nog beter dan een standaart brok voeren. Immers als de ontlasting van je hond goed is dan is hetgeen wat erin gaat ook goed. Gezien bij vele soorten brok de ontlasting overdadig is of niet goed van kleur,geur, stevigheid heb ik weinig vertrouwen in brok. Vers kan je idd wat mee 'spelen' (zo krijgt mijn ene hond meer botwerk dan mijn andere omdat ik aan zijn ontlasting zie dat het nodig is. Dat kan ook kloppen want ze krijgen evenveel te eten maar schelen 10 kg in gewicht dus verhoudingen komen dan iets anders te liggen)
Weet overigens zelf ook heel goed wat ik doe want verdiep me er nu al 3 jaar in en zal dat blijven doen. Mijn honden doen het er in elk geval prefect op!!

Mijn honden krijgen 1x per week een kg in 1x. Dat is pens dat zet qua dik worden geen zoden aan de dijk maar vol zitten ze wel! Zo dus ook met runderstrotten en runderborstbeen. Ze zitten vol en zijn heerlijk verzadigd van het eten en knagen maar komen geen gram aan. Ideaal toch? Vind maar eens zulke brokken!

Verder zijn er genoeg snacks (bijv. runderoren) die vet en calorie arm zijn. Komt ze dus niet van aan maar ze heeft toch wat lekkers. Of je gaat iets minder vlees geven tegenover een lekkere snack.

Vind het wel makkelijk dat je honden kunt 'uithongeren' omdat ze zelf niet bij eten kunnen maar zeker labradors die meer behoefte hebben aan voeding dan dat ze van de baas krijgen kunnen vanalles van straat gaan eten.
En wees eerlijk, op straat ligt tegenwoordig zoveel troep dat ze daar veel beter maar vanaf kunnen blijven!!!

Wat ik zelf overigens doe, in vlees zit behoorlijk vocht maar na het uitlaten hebben ze toch dorst en ik voer na het uitlaten is wat extra water erbij doen. En dit goed mengen. Dan krijg je meer een vleespapje maar geeft ook weer meerr maagvulling en zeker te weten dat ze genoeg vocht binnen krijgen.
Uiteraard niet overdrijven want anders komt alles er net zo makkelijk weer terug uit ;)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:02

dierenfan schreef:
Zelf prutsen met rauw voer is in 90% van de gevallen altijd nog beter dan een standaart brok voeren.

Nonsens. Dit is grondig onderzocht, en dit soort doe het zelf dieten zijn in zo goed als alle gevallen deficient.
Als je interesse hebt kan ik nog wel een paar goede (wetenschappelijk betrouwbare) sites linken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:14

Kuggur schreef:
dierenfan schreef:
Zelf prutsen met rauw voer is in 90% van de gevallen altijd nog beter dan een standaart brok voeren.

Nonsens. Dit is grondig onderzocht, en dit soort doe het zelf dieten zijn in zo goed als alle gevallen deficient.
Als je interesse hebt kan ik nog wel een paar goede (wetenschappelijk betrouwbare) sites linken.

Ik zeg niet dat ik geen interesse heb, wel dat ik ze zeer waarschijnlijk al heb. Kan daarnaast ook linken geven, die het tegenovergestelde zeggen echter dat heeft net zoveel nut als dat jij mij linken gaat geven die het tegendeel bewijzen van vers. ;)

Dat is ook heel normaal bij dit soort dingen. Immers brokkenfabrikanten zijn gebaat bij het feit vlees naar beneden te halen en versfabrikanten zijn er voor brok af te raden.

Dan is het aan jezelf wat je doet. Heb voorheen jaren de brokkant gevolgd en na grondig onderzoek, lezingen, workshops, informatiedagen, zoeken op internet enz. Ben ik heel langzaam over gestapt tot helemaal vers vlees voeren.

Heb wel brok in huis als ik eens vergeet vlees eruit te halen of als ik ziek ben en mijn ouders moeten mijn honden verzorgen. Echter ze krijgen makkelijk weken geen brok maar mocht het nodig zijn dan heb ik nu een brok die ze gelukkig wel gelijk kunnen verdragen. Maar dan nooit brok en vlees op 1 dag.

Dit kan dus een eindeloze discussie worden maar die hoeven we niet te voeren. Wij voeren beiden waar we achter staan en waar onze honden het naar ons idee heel goed op doen. Alle partijen tevreden toch?

Ben ook heel makkelijk. Ik ben gaan zoeken e.d. toen mijn pup niet goed tierde op brok. Dit gaat nu fantastisch echter gezien zijn gestel heb ik nog steeds het idee dat hij zijn eerste 6 á 7 maanden van zijn leven teveel geweten heeft van de brok die niet goed viel. Het botwerk bij hem is namelijk verre van goed. Echter het kan ook zeer goed erfelijk zijn gezien hij niet voor niets in het asiel geboren is i.p.v. bij een particulier/goede fokker. Kan voeding dus niet de schuld geven ook omdat ik weet van meerder nestgenoten die ook problemen hebben met maag/darm stelsel en/of gewrichten of epilepsie.

Maar mocht een volgende hond niet goed gaan op vers vlees dan ga ik weer grondig verder met brokken onderzoeken en vergelijken om een redelijke brok te vinden. Echter de brok die ik nog zou willen voeren is weer onbetaalbaar voor mij.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 20:15

Kuggur schreef:
dierenfan schreef:

Overigens bedenk ik me nu, je hebt alleen deze zin gelinkt maar vergeet niet dat het zelf prutsen met rauw voer alleen kan in combinatie met gedegen kennis over vlees en wat ze nog meer nodig hebben aan groente/fruit of vitaminen/mineralen. Nooit zomaar vlees gaan voeren zonder dat je weet wat je doet als je zelf wil gaan samenstellen.