Fokken van Konijnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

hanny_jelke

Fokken van Konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 21:55

Na aanleiding van een ander topic,
Wil ik graag een discussie starten.

Dit ging om een baby konijn die niet goed is.

Hierop reageerde een bokker,
Citaat:
echt waar.... die gaat het niet redden.... zover ik op de foto kan zien zijn de achterpoten ook niet goed krom)

dit heeft overigens niks temaken dat het misschien broer op zus is....
van de 9 van 10 nesten die ik heb, heb je altijd 1 of 2 van dit soort diertjes tussen zitten....

Hier schrok ik best van.
Ik fok zelf ook regelmatig een nestje, (waneer er voldoende vraag na is)
en heb er 1x een slechte bij gehad.
De vader had al vaker een nestje gegeven de moeder niet.
Ik heb de moeder ook nooit meer gebruikt om mee te fokken.

dus vroeg haar of haar konijnen dan wel geschikt zijn voor de fok.
Dit waren ze want ze haalde goede punten op tentoonstellingen.

Nu snap ik als je daar echt voor fokt je die punten ook belangrijk vind :j

Maar bij zouden er toch vraagtekens gaan dwalen, want dit lijkt mij dan wel duidelijk een geneties probleem.

Wat is jullie mening,
Het kan geen kwaad dat er slechte konijnen in een fok nestje zitten (ook al gebeurt dit vaker)
Of zeggen jullie het is better niet meer te fokken met een konijn waarvan je weet dat dit soort jonkies kunnen komen.

Houd het wel netjes alsjeblieft, iedereen is vrij zijn eigen menig te geven.

WinSel

Re: Fokken van Konijnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:59

Mijn mening is niet meer verder fokken met een konijn waarvan je weet dat dit soort jonkies komen
Je doet het moeder dier er ook geen plezier mee, geef der een leuke gecastreerde ram en geef haar een fijn konijnen leven PUNT

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:00

1 of 2 van dat soort diertjes in 9 nesten lijkt mij gewoon normaal hoor. De kans dat dit gebeurt blijft altijd.. Het lijkt mij dan ook geen genetisch probleem hebben.

edit: ik vind broodfokkers en mensen (zoals jij) die voor de lol regelmatig een neste nemen erger. Er zijn al genoeg konijntjes op de wereld. Echte fokkers doen dit tenminste met konijnen waarvan zij de gehele stambomen van weten etc.
Laatst bijgewerkt door Geryon op 28-02-12 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:02

Geloof me, sommige voedsters zijn gewoon niet geschikt als fokdier, dan mogen ze nog zulke goeie punten halen, gezondheid staat voorop lijkt me

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:04

WinSel schreef:
Geloof me, sommige voedsters zijn gewoon niet geschikt als fokdier, dan mogen ze nog zulke goeie punten halen, gezondheid staat voorop lijkt me

Ben ik met je eens :) Maar dat hoeft niet zo te zijn in dit geval..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:04

Het gaat ook niet speciaal om dit geval, maar over het algemeen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:05

In andere gevallen waar heel soms slechte konijntjes in zitten gaat het om hetzelfde principe..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 22:07

Geryon schreef:
1 of 2 van dat soort diertjes in 9 nesten lijkt mij gewoon normaal hoor. De kans dat dit gebeurt blijft altijd.. Het lijkt mij dan ook geen genetisch probleem hebben.

edit: ik vind broodfokkers en mensen (zoals jij) die voor de lol regelmatig een neste nemen erger. Er zijn al genoeg konijntjes op de wereld. Echte fokkers doen dit tenminste met konijnen waarvan zij de gehele stambomen van weten etc.

sorry maar 9 van de 10 nestjes di dit hebben lijkt mij niet gezond.
ook niet voor de voedster.

ik fok enkel waneer er vraag naar is met raszuivere konijn.
ik zie het blang van de tentoonstellingen niet in.
mijn konijn zijn minder waard. maar mensen die bij mij om een konijn vragen weten dat het even kan duren omdat ik pas fok waneer ik genoeg huisjes heb. dus broodfokkr zou ik mezelf niet noemen.
de gezongheid van mijn konijn staat voorop :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:07

Dat kun je niet zeggen, je weet niet of het moeder dier van binnen wat mankeert
Net als voedsters die een miskraam krijgen, bij mij op school ook, er wordt gewoon weer mee gefokt, maar zn miskraam is niet voor niks

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:21

Citaat:
van de 9 van 10 nesten die ik heb, heb je altijd 1 of 2 van dit soort diertjes tussen zitten....

Hier viel ik ook over inderdaad. Hopelijk is het een ''loze'' opmerking, anders vraag ik me af waarom ze nog door zou fokken, de dieren zijn niet geschikt en de eigenaar daarvan blijkbaar ook niet.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:23

Idd _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:23

Als je geen ruimte en verstand hebt moet je niet fokken , ik ruim al tijden de troep van een zorgboerderij op. Ze fokken en fokken maar de rammen eindigden altijd in het bos , met dank aan een opvang gaat het stukken beter daar. Nu een groep van 10 dames daar , nu is het een kwestie van volhouden .

Fokken zonder doel is gewoon doelloos , opvangen zitten gewoon vol omdat de kids het na een tijdje niks meer aan vinden. Dan belanden er vast ook genoeg in het bos....

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:27

ik vind in 9 van de 10 nesten, 1 of 2 konijntjes met een geboorte afwijking veel. Dan moet je denk ik toch af gaan vragen welke combo's je op elkaar zet. Bij een 1e keer zou ik misschien nog denken van pech, maar bij een 2e keer zou ik nooit meer verder fokken met een dier.

Wel netjes van jou hanny_jelke dat je pas een nestje fokt als je genoeg huisje hebt.

takkie-muis: erg triest idd, mensen moeten hun verantwoordelijkheid eens nemen. Bij mij voor de deur lopen ook best veel wilde konijnen (ondanks dat ik op een flatje in de stad loop) maar daar zitten er ook een paar tussen die overduidelijk ooit tam geweest zijn.
Het is overigens wel heel schattig: ik zie al jaren een paartje samen, een konijn met echt een wildkleur samen met een hele lichte bruine. Ik zit ze vaak te begluren als ik op mn gallerij zit, vind het zo leuk dat ik ze al jaren lang samen zie scharrelen.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:29

ik heb een jaar geleden 2 teddy widders gekocht bij een fokster, juist omdat ik een kwalitatief goed konijn wilde en het ras me erg aansprak qua kindvriendelijkheid. nu jaar later heb ik 1 kween en 1 die volgens mij slechtziend en doof is en over het algemeen wat "achterlijk" overkomt....

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:29

Wij hebben in de opvang nu een konijn zitten die in het hertenkamp is gedumpt, zn hele oog is ontstoken en het was de vraag of het oog er nog wel zat, die zit er nog, maar hij zit er niks meer mee

Dit gaat opzich niet meer over fokken, maar als mensen doodleuk door gaan met fokken, krijg je dit...
Opvangcentra puilen uit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:38

Teddy,s dat ze dat een ras willen maken , vreselijke lange vacht etc en maar fokken

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 22:46

Jonge konijnen die ernstige afwijkingen vertonen (bijvoorbeeld 5 poten, 1 oor etc) hebben bijna zonder uitzondering veel inteelt in de stamboom zitten. Dit komt dus ook vooral voor bij raskonijnen die voor de shows zijn gefokt. Doel van inteelt is: de goede eigenschappen dubbel vastleggen, met een grote(re) kans op afwijkingen. Slechte eigenschappen worden dus ook dubbel vastgelegd. Konijnen die dus gefokt zijn voor de shows hebben veel vaker afwijkingen.
"Vuilnisbakkies'' bij konijnen zijn net als bij bijvoorbeeld honden vaak gezonder en hebben minder afwijkingen dan raskonijnen die bomvol met inteelt zitten.

Begrijp me niet verkeerd; ik wil hier natuurlijk niet het fokken van alles door elkaar heen aanmoedigen.

Daarbij komt ook dat sommige voedsters absoluut niet geschikt zijn als moederdier, die vaker dode jongen in een nestje hebben zitten en minder makkelijk drachtig worden.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:24

Ik vind het niet echt normaal, als zulke afwijkingen zo vaak voorkomen. Die ouderdieren had ik dan absoluut uit de fok gehaald. Al had ik het sowieso niet laten komen tot een punt dat ik kan zeggen dat ik tientallen nesten vergelijkingsmateriaal heb :D Maar dat is een andere discussie.
Ik heb er helemaal niks op tegen als een enkele keer een weldoordacht nestje wordt gefokt, niet iedereen zit te springen om alle afdank-dump-konijnen al dan niet met een trauma. Of doorgefokte raskonijnen. Een gewoon mooi gezond raszuiver konijntje, leuk toch? Althans, na 15 jaar afdankers van anderen te hebben gehad, al dan niet zelf uit het bos gevangen.. kan ik zeggen dat het best erg leuk is om een paar jonge gezonde nijntjes van een nette fokker te hebben zonder enige gedrags- of dominantieproblemen. Maar dan dus wel drie keer nadenken voor je fokt en op de hoogte zijn van de vraag naar het betreffende soort. :)

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 00:57

takkie_muis schreef:
Teddy,s dat ze dat een ras willen maken , vreselijke lange vacht etc en maar fokken

en wat is er mis met een lange vacht? of is een pers of collie ook "fout". Tis een keuze die je maakt. wat bedoel je met etc?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:01

Ik heb er verder geen verstand van, maar gaat het nu over:

Er zijn tien nesten, en in al die tien nesten samen zijn er twee konijntjes geboren met een afwijking(dus twee in totaal)
of
Er zijn tien nesten, en in elk van die tien nesten zitten er wel twee met een afwijking (dus twintig in totaal) ?

Ik heb het gevoel dat er verschillende dingen bedoelt worden als ik zo meelees, of ik ben niet meer goed wakker :o .

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:03

Kwanyin schreef:
Ik heb er verder geen verstand van, maar gaat het nu over:

Er zijn tien nesten, en in al die tien nesten samen zijn er twee konijntjes geboren met een afwijking(dus twee in totaal)
of
Er zijn tien nesten, en in elk van die tien nesten zitten er wel twee met een afwijking (dus twintig in totaal) ?

Ik heb het gevoel dat er verschillende dingen bedoelt worden als ik zo meelees, of ik ben niet meer goed wakker :o .

Goed opmerkt! In las het gewoon als dus twee in totaal van 10 nesten..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-12 01:43

wat ik er uit haal,
is dat uit 10 nestjes 9 nestjes 1 of 2 jongen met een afwijking geboren wordt.
en dat baart mij zorgen.
heb 1 keer een jong met afwijking dan kan dat altijd gebeuren natuurlijk

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 01:46

tja fokken als konijnen en helaas ook een hoop zwakte door inteelt. voordat je weet of het sterke dieren zijn genetish moet je wel wat werk verichten. al kan het natuurlijk altijd mis gaan

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:04

nu ik zelf vorig jaar rond juni 2 vlamen gehaald heb van een 'goede' fokker (1 van 1 jaar en 1 van 3.5 maand) en deze inmiddels beiden al heb moeten laten inslapen vanwege een erfelijke afwijking (sore hocks) vind ik het afschuwelijk dat mensen zulke ideen hebben van gewoon door fokken!! En vaak ook gewoon totaal niet op letten.

Nu hebben grote nijnen meer kans op deze afwijking en lopen ze bij mij in een grote ren en in een groep en daar zitten ze apart in een klein hokje dus krijgen ze het niet zo snel.
Echter bij mijn eerste meldig (en dat konijn had 2 nesten gehad) vond de fokker het niet noemenswaardig. Hij kende de afwijking niet en had het nog nooit gezien dus was het er ook niet. Gewoon domme pech.

Nu 2de melding gedaan en nu werd hij (denk ik) serieuzer genomen. Oornummers zijn door gegeven en hij heeft onderzoek gedaan naar het probleem en sprak over 'uit de fok halen' (of het ook gebeurd?) hij had alle dieren nu weer gecontroleerd en 1 voedster die totaal niet verwant is aan mijn voedsters gevonden die het ook had.

En het is pijnlijk voor die dieren! Ze lopen op wondjes (lijkt het) maar stiekum wordt van binnen zo ongeveer hun poten opgegeten. Mijn laatste konijn leek nog maar beginnende plekken te hebben. ben gaan behandelen toen en opeens sprong het open t/m de slagader en al. Wondje van 3 cm was nu een gat van 6 cm lang.......

Gelukkig zijn mijn vondelingen van straat wel in uitstekende conditie maar eigenlijk is dat toch te erg voor woorden? Die vaak onzorgvuldig gefokte nijnen die men gratis kan afhalen en na een half jaar/jaar weer op straat dumpt zijn gewoon veel gezonder dan de 'netjes' gefokte raszuivere konijnen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 08:07

overigens wil mijn verhaal niet zeggen dat ik dus nooit meer ras konijnen ga nemen (uiteraard echter nooit meer nijnen van die betreffende fokker of vereniging om meer uit te sluiten).

Wel zal ik nooit een nijn meer nemen van een oeps nest of bewust niet zorgvuldig gefokt. Waarom? Heb dat 1x gedaan. Die mensen zouden leuk een nestje hebben. Bleek al leuk 2 nestjes te zijn en daarnaast heb ik ze zeker 6 maanden lang met jonge nijnen op MP zien staan en steeds weer nieuwe en vaak 2 nesten tegelijk. Wist dat ze 3 voedster en 1 ram hadden.
Heb het afschuwelijk gevonden dat ik dat soort praktijken ondersteund heb!!!

Ga voortaan wel eerst kijken bij een konijnenopvang. Wat een enorme leuke schatten zitten daar!!!!