spoed!!! baby konijntje krijgt niet genoeg eten!!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

tribeworld

spoed!!! baby konijntje krijgt niet genoeg eten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 11:39

een vriendin van mij haar konijn heeft 3 dagen geleden jonkies gekregen 4 stuks.
eentje ervan is 1 dag later dood gegaan deze was 3 keer zo klein als de rest en niet volgroeid.
nu heeft ze er nog 3, 2 daarvan zijn mooi dik rond en de oogjes beginnen al vorm te krijgen.
maar 1 tje die is nog steeds heel klein rimpelig en ligt onderin het nest is 2 keer zo klein als de andere 2.
het nestje was onverwachts ze hadden tegen der gezegt dat ze 2 mannetjes had wat dus (wat vaak gebeurd) niet klopt.
dus verder helemaal geen informatie ingewonnen wat je dan moet doen.
moet je deze bijvoeren of wat.

troi

Re: spoed!!! baby konijntje krijgt niet genoeg eten!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:06

DA bellen voor advies, die kan het het beste inschatten.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:18

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 12:32

ze heeft al melk gehaald voor ze dat is kittenmelk/puppy melk en ook voor zoogdieren de da zei dat ze dat moest halen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:34

Dat zou ik niet doen, ze moeten echt konijntjes melk hebben
Het is geen goed idee om kittenmelk, al dan niet aangelengd met (koffie)room of puppy-melk voor moederloze konijntjes te gebruiken. Deze melk wijkt namelijk heel erg af van de konijnenmelk, die heel vet en heel eiwitrijk is

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:40

Geen kittenmelk of wat dan ook. Waarschijnlijk is het jong gewoon niet sterk genoeg, maar mocht je vriendin het wel willen gaan redden, dan moet ze het jong uit het nest halen mee naar binnen en dan met de hand op gaan voeden. Dit is alleen wel moeilijk en ik raad haar dan ook aan door het door een ervaren iemand te laten doen. Waar wonen jullie? Ik heb ook een aantal konijntjes met de hand gevoed..

Bijvoeren is niet verstandig, de maagjes van kleine konijntjes kunnen twee verschillende soorten melk niet aan. Kijk op konijnenbelangen.nl en bel naar het nummer. Zij geeft je advies.
Ik zou de melk van konijnenbelangen dan alvast bestellen en voor nu VERSE geitenmelk halen, want het duurt een paar dagen voordat de melk is aangekomen. Waarschijnlijk zegt ze dat je ook bij de drogist iets moet halen, soort zoutoplossing, ben de naam vergeten, en dat eerst even geven, omdat het jong een 'achterstand' heeft gehad.

Dierenarts niet bellen, heb je echt geen flikker aan..

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 15:52

dierenarts zei idd dat ze dit moest nemen.
ik ben zelf net bij hem wezen kijken en hij is mager die andere 2 zijn een stuk dikker en hij is nog baby roze terwijl de andere 2 al vacht krijgen en heel veel rimpels heeft die.
maar zijn oogjes zijn al begonnen met op gaan eentje is al merendeels open en hij is heel levendig.
ik heb tegen der gezegt van jullie adviezen en ze gaat het als het goed is bellen daar heen en bestellen.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:54

Ik heb meerdere kleine konijntjes groot gebracht, dat deed ik door middel van bambix te mixen met water en dit te geven door een klein spuitje.
Ze zijn allemaal prima groot geworden.

melanie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:56

tribeworld schreef:
ik ben zelf net bij hem wezen kijken en hij is mager die andere 2 zijn een stuk dikker en hij is nog baby roze terwijl de andere 2 al vacht krijgen en heel veel rimpels heeft die.
maar zijn oogjes zijn al begonnen met op gaan eentje is al merendeels open en hij is heel levendig.
ik heb tegen der gezegt van jullie adviezen en ze gaat het als het goed is bellen daar heen en bestellen.

heb je misschien een foto? ik fok al meer dan 15 jr konijnen. en konijntjes die zo klein zijn en kwa verhouding niet kloppen, is een bepaalde factor... en die redden het nooit....

_pauline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:02

Toen ik mijn konijn moest bij voeren, was wel ouder gok een week of 6 - 8 (maar wel meer dood dan levend, helemaal koud, stijf en geen oog reflex meer, plus andere reflexen. Kon zich zelf ook niet meer bewegen). Heb ik dit gedaan door olvarit worteltjes pap (ja voor baby's) te voeren door een spuitje. Ook water door een spuitje en dit om het uur, ook 's nachts. Na iedere voeding heb ik het buikje gemasseerd zodat de darmen in beweging blijven, plus dat aaien / masseren ook warmte geeft. In een kleine doos gelegd, die geïsoleerd met handdoeken en aan beide kanten kruiken. Zodat ze niet zich niet zelf warm hoeft te houden, zodat ze die energie daarvoor anders kan gebruiken. Ook iedere keer even anders leggen zodat ze niet constant op dezelfde plekken liggen.

Maar deze was dus wel een slag ouder, dus weet niet hoe dat voor echt jonge konijntjes is. :)
Succes!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:04

ik heb wel een foto maar geen idee hoe ik die hier op moet zetten

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:04

tribeworld schreef:

maar weinig DA's hebben echt verstand van konijnen. :n
Je vriendin moet een keus maken of de natuur zijn beloop laten gaan of het jong met de hand voeden.
wil ze hem met de hand voeden dan moet ze hem er uit halen en konijnenbelang bellen (zoals boven mij al genoemt is)
en wil ze de natuur zijn gang laten gaan moet ze van het nestje afblijven.
steeds aan het nestje komen geeft stress voor de moeder.
als de oogjes open aan het gaan zijn dan is het nestje al ongveer 10 dagen.
als de ouders samen gekocht zijn moet je ook rekening houden met het feit dat het broer en zus kan zijn.
en dan kunnen de jongen ook afwijkingen hebben.
dus is er alsnog een kans dat het kleintje het niet red.
vind 2 jongen die de helft kleiner zijn best zorgenlijk (overleden jong was ook de helft kleiner toch? )

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:05

_pauline_ schreef:
Toen ik mijn konijn moest bij voeren, was wel ouder gok een week of 6 - 8 (maar wel meer dood dan levend, helemaal koud, stijf en geen oog reflex meer, plus andere reflexen. Kon zich zelf ook niet meer bewegen). Heb ik dit gedaan door olvarit worteltjes pap (ja voor baby's) te voeren door een spuitje. Ook water door een spuitje en dit om het uur, ook 's nachts. Na iedere voeding heb ik het buikje gemasseerd zodat de darmen in beweging blijven, plus dat aaien / masseren ook warmte geeft. In een kleine doos gelegd, die geïsoleerd met handdoeken en aan beide kanten kruiken. Zodat ze niet zich niet zelf warm hoeft te houden, zodat ze die energie daarvoor anders kan gebruiken. Ook iedere keer even anders leggen zodat ze niet constant op dezelfde plekken liggen.

Maar deze was dus wel een slag ouder, dus weet niet hoe dat voor echt jonge konijntjes is. :)
Succes!

Een konijntje van een week of 6 - 8 oud heeft geen melk meer nodig (al vanaf 4 weken niet per se meer nodig, uitzonderingen daargelaten) dus dat is een heel ander verhaal. Kleine konijntjes moeten ook zoveel mogelijk rust, dus dat zou alleen voeden en weer terug in het bakje doen worden, geen massage nodig etc. Wel helpen met plassen.
Fijn dat je zo veel moeite erin hebt gestoken! Is het goed gekomen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:07

_pauline_ schreef:

Succes!

nee dat zou ik niet doen.
voor wat oudere konijntjes (6 a 8 weken) wordt dit advies vaker gegeven.
maar deze kleintjes kunnen alleen nog maar melk verdragen het nu wortelpapje geven zal de darmen geen goed doen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:08

hanny_jelke schreef:
tribeworld schreef:

Je vriendin moet een keus maken of de natuur zijn beloop laten gaan of het jong met de hand voeden.
wil ze hem met de hand voeden dan moet ze hem er uit halen en konijnenbelang bellen (zoals boven mij al genoemt is)
als de ouders samen gekocht zijn moet je ook rekening houden met het feit dat het broer en zus kan zijn.
vind 2 jongen die de helft kleiner zijn best zorgenlijk (overleden jong was ook de helft kleiner toch? )

En maar heel weinig mensen weten dat maar weinig DA's er verstand van hebben jammer genoeg. Aangezien de anderen geen open oogjes hebben terwijl die toch echt lichamelijk ouder zijn, denk ik dat dit konijntje zoals melanie20 zegt, een konijntje is dat het niet gaat redden.

Overigens heb ik ook een paar nesten gehad van broer en zus, en van dochter en vader (ze waren verwaarloosd en zaten allemaal bij elkaar) en daar zijn echt veel konijntjes gewoon van opgegroeid! :D

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:08

ze waren niet van het zelfde nest de ouders dat weet ik wel zeker die andere was idd ook veel kleiner die was zeker 3 keer zo klein die was ook volgens mij niet volgroeid.
en idd het nest is waarschijnlijk al ouder het is een heel diep nest in het bijhok en de jonkies lagen helemaal in het midden verstopt.
ze had de konijnen al wel uit elkaar gehaald omdat ze elkaar de hele dag achter elkaar aan aan het rennen waren en ruzie hadden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:09

Wanneer zijn ze uit elkaar gehaald, na het nest of ervoor al? Als je een foto hier neer zet (ook van de andere konijntjes) dan kunnen wij ongeveer zeggen hoe oud ze zijn! Je moet je foto eerst uploaden bij bijvoorbeeld imageshack.us (ofzo) of photobucket.com, en dan de link ervan hier neer zetten!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:11

denk al wel 3 weken geleden ze vielen elkaar telkens aan het vrouwtje deed dat ik ga het proberen met de foto's

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:13

Geryon schreef:
hanny_jelke schreef:

En maar heel weinig mensen weten dat maar weinig DA's er verstand van hebben jammer genoeg. Aangezien de anderen geen open oogjes hebben terwijl die toch echt lichamelijk ouder zijn, denk ik dat dit konijntje zoals melanie20 zegt, een konijntje is dat het niet gaat redden.

Overigens heb ik ook een paar nesten gehad van broer en zus, en van dochter en vader (ze waren verwaarloosd en zaten allemaal bij elkaar) en daar zijn echt veel konijntjes gewoon van opgegroeid! :D

De vriendin van de TS heeft natuurlijk met de beste bedoelingen de DA gebeld dus dat was ook niet aanvalend bedoelt.
sorry als dat wel zo overkwam.

broer met zus of vader met dochter,
hoeft geen problemen te geven.
maar kan wel dus is het toch iets waar je rekening mee moet houden.
vaak gaat het goed. maar de jongen kunnen hier door wel afwijkingen hebben.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:15

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:17

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:17

Ik zou bijna zeggen dat dit 1 is van een latere dekking en daardoor dus min of meer prematuur.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-12 16:19

ja zei ik ook ik maar dat is wel de gene die 1 oogje al deels open heeft dat is zo raar eraan.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:21

Als het een latere dekking zou zijn moeten de jongen 4 weken schelen en moeten de andere jongen al zonder moeder kunnen leven.. Maar die hebben hun oogjes nog niet eens open dus dat kan niet? Ik heb geen ervaring met 'mislukte' konijntjes, maar dit konijntje lijkt me echt erg jong, paar dagen oud.

edit: is de tweede foto een van de twee normale konijntjes? Want die lijkt me gewoon goed in orde hoor

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:30

het jong met vacht geed ik een dag of 4 5.
maar die zonder haar, geef ik hooguit 1 dag.
wat vreemd is, is dat juist zijn oogje al open is.
ik vind het heel dapper als je vriendin het probeerd,
maar ik geef hem weinig kans