voordat je een kat neemt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

pinuts

voordat je een kat neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 17:13

hoi ( als hier al een topic van is laat het me weten )

Ik wil misschien over een tijd een kat ( paar jaar )
En nu wil ik eerst weten waar je rekening mee moet houden. ( kat of poes, en waarom?)
Ik zie zoveel mensen om mij heen zomaar een kat nemen, maar dan denk ik, wat doe je als het diertje ziek word
en het 200 euro operatiekosten kost?
Plast het diertje de boel eronder? En krabt hij je meubels kapot?
En hoeveel ben je kwijt aan voer, kattengrid etc?
Als ik een kat neem, haal ik een oudere uit het asiel:) om hem/haar nog een fijn leven te biedden.

Het is allemaal nog lang niet zeker, maar wil graag goed op de hoogte zijn. Ik heb vroeger wel een kat gehad, maar dat is zoo lang geleden:)

Sabinee__

Re: voordat je een kat neemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:20

Kosten verschild heel erg qua voer. Wij hebben lange tijd vers vlees gevoerd aan de kat, dat is natuurlijk duurder als euroshopperbrokken :) .
Ook hebben wij geen kattegrid maar houtkorrels, scheelt ook wat in prijs geloof ik.
Castratie was inderdaad ook prijzig :j . Net als het kattennet op het balkon :D .
Verder was de kat ook de eerste 2 levensjaren verzekerd, just in case.
Het is allemaal net wat je zelf wilt

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:25

Ik heb een oudje uit het asiel gehaald en kon na een kleine maand gelijk 500 euro dierenartskosten aftikken. Tsja, dat hoort erbij. Ze kunnen duur uitvallen, maar je kan ook altijd mazzel hebben. Als je geen geld hebt om onverwachte dierenartskosten op te vangen zou ik in ieder geval een ziektekostenverzekering aanbevelen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 17:36

Wij hebben een jonkie (bijna een jaar) uit het asiel. Kostte 75 euro gecastreerd en geënt. Koorts na 1 week bezoekje dierenarts 42 euro.
Voer en grind kun je prijzen en kwaliteit gemakkelijk vergelijken online.

Vanuit het asiel konden ze wel al meegeven dat de kat gewend was om op de kattebak te gaan. Aan de meubels krabben doet ie niet.

Ik ben van thuis uit gewend aan katten, dus het valt ons al bij al mee. Ik weet goed wat er bij komt kijken en wat de kosten kunnen zijn. Dus wij hebben ook vrij plotseling besloten een katje te nemen, vooral omdat vriend het zo miste.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:42

Goed dat je er over nadenkt, dat zouden meer mensen moeten doen !

Wat je eventueel in huis neemt hangt van je levenstijl, voorkeur en financien af. Wil je perse een kitten, dan doe je je meubels en gordijnen een groot plezier door er 2 te nemen (en niet te vergeten de kittens zelf)

1...of beter 2 oudere katten zullen je heel dankbaar zijn als je ze uit het asiel haalt- met ouder bedoel ik alles boven de 6mnd- voorbij de aaaahhhh hoe schattig - kitten - stadium !

Wil je de kat ook buiten laten ? ik ben daar ook voor...maar dan in een afgezette tuin. Niemand anders hoeft last te hebben van mijn dieren- los daarvan ik wil geen aangereden kat !!!

In tegenstelling wat vaak gezegd wordt zijn katten juist geen solitaire dieren, een kat alleen maak je niet gelukkig! Er wordt vaak wilde katten bijgehaald om deze denkwijze te ondersteunen...maar leeuwen zijn ook groepsdieren, leven in familieverband.

Een krolse kat is geen lolletje....bovendien ben ik als asielmedewerkster tegen het vermeerderen van katten...dus aub steriliseren/castreren. voorkomt ook sproeigedrag e.d.

Ik vang de onplaatsbare schuwe wilde en zieke katten op, ik heb er gemiddeld 7-8 in huis, dit gaat de laatste 15 jaar eigenlijk zonder uitzonderig goed, geen gevechten, alles kan met elkaar door 1 deur. Ik heb al zeker 60 katten opgevangen voor hun laatste rusthuis, aidskatten, nierpatienten, katten met kogelwonden, brandwonden omdat er zuur overheen is gegooid, katten met vergroeiingen aan de ruggegraad. En los daarvan heel veel moederpoezen met kittens, losse kittens....etc. en dat is ook heel dankbaar werk.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:48

in ieder geval een ziektekostenverzekering of een grote spaarrekening. hier had ik een jonkie en die kreeg last van blaasgruis en verstopping. moest geopereerd worden. was 1200 euro kwijt :$
en hij moest op dieetvoer. ook een grote kostenpost.
je kan er geluk mee hebben maar ook flink pech.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 21:52

Dat je meubels eraan gaan
want wij hebben sinds geb 2011 een jonge kat
en naar omstandigheden gaat alles wel erg goed ze is erg zindelijk
maar ze zet toch graag haar nagels overal in ookal heeft ze een reuze krabpaal

Onze poes pikt ook veel dingen vanalles wat je je maar kan bedenken ik ben vaak de centuur van mn badjas kwijt en bv ook haar speltjes vind ik nooit meer terug of een paar verdiepingen lager dus ze halen echt kattenkwaad uit...

En tja als ze naar de bak zijn geweest kan er wellis wat grind door de kamer vliegen
grint heb je al bij de ah voor 1 euro....

Kijk even op http://www.zooplus.nl daar kan je meestal veel dingen voor redelijke prijzen kopen

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-12 23:14

hmm ik wil kijken naar een oudere poes van 8 jaar ofzo. 1 die ik een kans kan geven door uit het asiel te halen. Alleen ik heb niet echt een groot huis. Heb een appartement. De vrouw die hiervoor woonde had ook een poes, dat wel. Maar het dier zou dus niet naar buiten kunnen. Dan zou ik 1 willen nemen die dat gewend is. Wil het beestje een plezier doen om het uit het asiel te halen en een fijn thuis te geven.Wil geen dier dat gewend is om buiten te zijn hier "opsluiten", dan kan ik beter geen nemen. Ik ben veel alleen thuis, en het lijkt me gezellig zon beest. Maar ik denk er nog wel een tijd overna voordat ik het doe. Ik heb nu het idee, en ik moet t na sowieso een jaar nog een goed idee vinden. Ik denk altijd erg lang na voordat ik een dier in huis neem.. Zoals 1200 euro aan da kosten dat is weer een ding van.. hoever ga je voor je dier? Zijn genoeg mensen die dat er niet voor over hebben. Ik zou dan zeker moeten kijken naar een verzekering. Iemand idee hoe duur dat is per maand?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 23:19

Mwah die van ons komt ook niet buiten
maar als ik bv bij zooplus kijk is er genoeg tk voor niet veel geld om de katten binnen te vermaken
die van ons vind het prachtig om hoog te kunnen klimmen..

Mijn poes is verzekert maarja ik moet zeggen als ze zouden zeggen van tja de poes heeft K en hij moet gestraalt worden of hij is op een andere manier heel erg ziek laat ik haar wel in slapen ben gewoon niet zo van het (alles om het dier maar in leven te houden princiepe) Sterrelisatie was 100 euro geloof ik.....

Een kan kost meestal minder dan een hond kwa kosten is mij opgevallen
en gewoon goed op de aanbiedingen bij zooplus letten kan zoveel schelen kwa spullen of voer :D

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:27

shilady schreef:
Mwah die van ons komt ook niet buiten
maar als ik bv bij zooplus kijk is er genoeg tk voor niet veel geld om de katten binnen te vermaken
die van ons vind het prachtig om hoog te kunnen klimmen..

Mijn poes is verzekert maarja ik moet zeggen als ze zouden zeggen van tja de poes heeft K en hij moet gestraalt worden of hij is op een andere manier heel erg ziek laat ik haar wel in slapen ben gewoon niet zo van het (alles om het dier maar in leven te houden princiepe) Sterrelisatie was 100 euro geloof ik.....

Een kan kost meestal minder dan een hond kwa kosten is mij opgevallen
en gewoon goed op de aanbiedingen bij zooplus letten kan zoveel schelen kwa spullen of voer :D

Wat is K?

Wij hebben met de huisgenoten een kat en gewoon verzekerd. Mocht ze echt iets mankeren dat veel geld kost doen we het uit de spaarpot van het huis, wel zo makkelijk :D

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:28

ehmm wat ze tegenwoordig ook wellis in scheldwoorden gebruiken ...

Spaarpotje is idd handig want meestal moet je voorschieten ookal ben je verzekert

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 03:31

Je mag kanker best wel voluit schrijven, mensen die het hebben hoeven zich nergens voor te schamen. Het is geen Voldemort, het is niet zo dat wanneer je het niet uitspreekt het er niet is.

edit: Over dat voorschieten, je betaalt steeds een eigen risico tenzij je alle rekeningen bewaart en in 1 keer indient aan het einde van het jaar, dan betaal je maar 1 keer je eigen risico. Wij zitten bij petplan geloof ik, onder een tientje per maand.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:39

pinuts schreef:
Zoals 1200 euro aan da kosten dat is weer een ding van.. hoever ga je voor je dier? Zijn genoeg mensen die dat er niet voor over hebben.

nou ja, het begon met een operatie van 400 euro. maar daarna paar x complicatie en het verblijf en medicijnen en dergelijke en je zit er zo aan.
mensen die het er niet voor over hebben moeten geen dieren nemen. dat is simpel. je neemt een beest, dan ben je er ook verantwoordelijk voor. beestje was nog geen 2 toen de operatie nodig was en dan denk je, 400 euro is te doen. maar kosten kunnen oplopen en dan zeg je niet na een kleine tegenslag, laat hem maar inslapen.
met m'n paard ook gehad, operatie op zich was niet duur. 500 euro. dan denk je, doen. maar alles eromheen en 1x een tegenslag doet het aardig aantikken. en dan zit je zo aan de 2000 euro.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:44

Denken aan waar je genzen liggen met dieren kan veel opleveren later wanneer er opeens een stressvolle situatie is.

Kwaadaardige of uitgezaaide kanker daar begin ik niet aan om te behandelen. Dan is het pijnstillers en spuitje. Ook verlammingen ed. vind ik het persoonlijk niet waardig voor het dier zelf om te behandelen.

Voor de rest hebben we financiëel wel wat ruimte hier en voor een operatie die goede resultaten levert ben ik best bereid om redelijk wat uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:47

Wij hebben twee katten op een appartement (1 hoog), maar ze kunnen zo naar buiten en zonder trappenhuis naar beneden. Tot nu toe hebben we eigenlijk alleen de aanschafkosten pas gehad (asielvergoeding). Verder voer: natvoer a 89 cent een blikje (doen we 4 dagen mee met twee katten, ze krijgen er niet zoveel van: dikmakers) en 55 euro voor een grote zak Royal Canin (12 kilo, doen we wel wat langer mee :j ) kattegrit halen we bij de makro, dat hoeft niet zo heel duur te zijn, mits je niet veel eisend bent. Wij verschonen de bak zodra de katten beginnen te miepen (en dat is al snel twee keer per week.)

Dierenarts hebben we uiteraard wel wat geld bij de hand, maar hebben we nog niet nodig gehad. :)

Bank gebruiken ze hier niet als krabpaal, of ze moeten het doen als wij niet thuis zijn, maar ik zie nergens lelijke plekken dus volgens mij valt het mee. We hebben dan ook twee krabpalen staan (middelgrote en een kleintje). Heel soms graven ze in de plant, en ze plassen er ook in.. zelfs als ik koffieboontjes of poeder er op strooi.

Zera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 12:59

Zelf heb ik 1 kat. Hij krijgt eigenlijk alleen maar droogvoer en af en toe iets lekkers. Betaal voor een grote zak royal canin 10 kilo 45 euro(ex collega krijgt dit goedkoop via via) daar doe ik ongeveer een maand of 8 mee. Voor de rest jaarlijkse entingen 40 euro en dan betaal ik voor het kattengrind 30 liter 4,95. Dat haal ik bij de hornbach.

Voor de rest krijgt hij frontline. Dat kost 21,95 en een wormkuur van bolfo(weet niet wat die kost).
Hij is wel gecastreerd. Maar dat heb ik niet zelf hoeven te betalen. ik heb de kat meegenomen van thuis uit. Oja aanschaf kosten hadden we niet. Hij was een campingkat van 3 weken. Moeder was dood gereden.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:35

Wij hebben bijna een jaar geleden voor 2 kater kittens gekozen
wij wilden een ras en hebben dus een hele poos ons ingelezen over rassen.
Onze katten kunnen niet naar buiten, dus een druk ras viel al af en zo zijn we doorgegaan
we hebben gespaard voor de aanschaf van onze katten en we hebben een spaarrekening voor de katten (verzekeringen hebben teveel kleine lettertjes of zijn vreselijk duur)
houdt rekening met castratie / sterilisatie kosten. Kater is goedkoper te castreren dan een poes
zorg dat je van tevoren genoeg geld hebt voor spulletjes als kattenbak, krabpalen enz.
Voer is afhankelijk van wat je wilt voeren, ik heb me op internet goed ingelezen over de voor en nadelen van brokken enz. En ben uiteindelijk op KVV van Tinlo uitgekomen, ik ben ongeveer 1euro per kat per dag kwijt

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 13:56

Kindertjes mochten hier twee jaar geleden een kitten uitzoeken. Er was ergens in het dorp een nestje (half wild) gevonden en bij iemand opgevangen in de kelder. De avond voordat we hem opgingen halen kwamen ze langs van de dierenbescherming. Er hing wel een prijkaartje aan van 100,00 (incl castreren), dit was ons van te voren niet verteld.
Kat opgehaald, heeft ongeveer 3 maanden geduurd voordat ze wat tammer werd. Bleek achteraf ook een poes te zijn ipv kater.

Ik voer Royal Caninn, grote zak 65,00. Poes doet het er daar toch beter op. Verzekering heb ik niet, als er iets is gaan we naar de da.
Behoefte doet ze buiten, ik verbruik misschien 1 zak kattenbak korrels per jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 15:49

Goed topic, hier zijn we ook aan het orienteren om een kat in huis te nemen.
Het liefst neem ik er ook 1 uit het asiel :j Mijn vriend moet alleen nog aan het idee wennen en wilt persé een grijze kat :')

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-12 21:16

nja ik heb nu een cavia, en die is gelukkig nog hardstikke gezond, en doet t prima. Maar merk wel dat dat natuurlijk anders is dan een kat. Het allerliefste zou ik een hond willen, maar daar heb ik geen ruimte/tijd voor. Kijk gewoon rustig rond. Misschien kom ik er achter dat ik het toch niet wil, of juist wel. Eerst geniet ik nog van mijn cavia:)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:11

Goed dat je erover nadenkt. Belangrijk is ook te weten dat een kat best oud kan worden, een kat is niet voor 'even'.
Eten en grit kan je zo duur maken als je zelf wil. Ik geef m'n kat royal canin brokjes en verder krijgt ze wel eens een stukje kip of vis. Toen ik haar een week bij m'n moeder gelaten heb ivm vakantie was ze verdikt en vond ik haar vacht iets slechter. Bij moeder at ze zakjes van whiskas en brokjes van friskies. De andere katten eten al jaren dat voedsel en ze zijn verder gezond maar bij mijn kat merkte ik wel direct het verschil.
Qua grit heb ik klontervormend grit, vind het zelf ideaal. Dagelijks klonters/drolletjes eruit scheppen en het propere grit kan makkelijk een week mee (dan is het 'op' en moet er nieuw in, maar de bak is dus wel dagelijks proper).
Inentingen, ontwormingen zijn ook vaste kosten. Castratie staat nog in de planning, ze is nu nog te jong.
Jonge katten kunnen idd heel actief zijn, sommige individuen blijven dat hun hele leven, andere stellen zich tevreden met gezellig bankhangen.

Het poesje dat ik er nu bij heb is een impulsbeslissing geweest. Beestje zat met 4 weken leeftijd verkleumd en verzopen te mieuwen langs de kant van de weg dus heb haar in huis gehaald. Heb verder al heel m'n leven katten gehad en financieel kan poesje alles krijgen wat nodig is. Ze is verder ook niet verzekerd.

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 12:19

Het ligt er denk ik vooral aan hoe je je kat houdt.
Die van mij heb ik gratis gehad. Chippen en enten was 80 euro (ofzoiets, is al lang geleden). Ze is een keer ziek geweest, koortsremmers gehad, was geloof ik 40-60 euro. Verder is ze geholpen, dat was 75 euro.
Ze krijgt Royal Canin, zak van ong 35 euro, maar daar doe ik heel lang mee. Het is een klein poesje en ze eet echt weinig. Ik verdenk haar ervan om ergens anders ook te eten, of ze vangt vogels.
Verder heb ik een kattenbak, maar die gebruikt ze niet, dus kost ook niks.

Ik vind een kat ideaal, ik heb een kattenluikje in mijn balkondeur en zo kan ze via de schutting naar binnen en buiten. Zo kan ze zichzelf prima vermaken en als ze zin heeft komt ze lekker binnen een slaapje doen. Een hond is toch veel meer werk en zou voor mij echt niet te doen zijn.

Ik heb ook geen verzekering. Ik heb wel een spaarpotje en anders kunnen mijn ouders altijd bijspringen.
En heel eerlijk, als een ingreep heel veel geld zou kosten weet ik niet of ik het zou doen.(dan heb ik het niet over een paar tientjes)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:58

Mijn (asiel)katten doen samen ongeveer 2 maanden met een zak voer van €60 (Hill's T/D)
Ze zijn netjes zindelijk (waren ze van asiel uit al) en krabben niet aan de bank of gordijnen ofzo. Ja, weleens in een enthousiaste speelbui perongeluk, dat ze er met nageltjes uit overheen rennen, en dan geef ik een brul en is 't klaar :P
Voor de dierenartskosten heb ik een spaarpotje, stop ik iedere maand geld in, zodat ik evt. operaties enzo gewoon kan dragen. Heb wel gekeken naar een verzekering maar die sluit zoveel van vergoeding uit dat zelf sparen aantrekkelijker blijkt.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:05

De katten die ik bij mijn ouders had zijn nooit ziek geweest en altijd gezond. Daar waren we alleen de jaarlijkse entingskosten aan kwijt en sterilisaties. Plus vlooien en wormenspul en eten en kattenbak spul.

Nu ik samenwoon wilden mijn ouders de katten graag houden en heb ik een nieuwe kitten genomen en tsjah die tikte lekker aan na een halfjaar bleek dat ze ziek was en was ik rond de 600 euro kwijt, aan operatie en antibiotica´s. Verder zijn onze meubels niet echt katproof, want als ze lekker gek doen met elkaar (vriend had al een kater uit het asiel) sneuvelt er wel eens wat. Er zit dus wel eens wat krasjes in de leren stoelen.. Helaas maarja. Voer ben ik denk ik 20 euro per maand kwijt aan de ene kat, en de andere kat 15. Verder ontwormingsspul 10 euro per spuit, en ontvlooiingspul 40 euro in de 4maanden.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:06

Wij hebben nu nog 2 katten, we hadden er ooit 4 haha. Oudste kat is vorig jaar ingeslapen wegens lymfeklierkanker. Bij ons gaan er ongeveer 2 zakken brokken van de C1000 per week doorheen, weet even niet welk merk het is. In ieder geval een zilvere zak.
Kattenbak hebben wij hier niet, dat doen ze maar in de tuin :D
Krabben aan de meubels doen ze helaas wel.. Maar even een keer gillen of op tafel slaan en ze houden er wel mee op.

Onze kleinste kat heeft heel veel geld gekost (de kat alleen was al 150 euro, heb ik zelf betaald). Beestje was zo ziek als wat, longontsteking, bronchitis, mijt, schimmel, niesziekte, kan een kat nog meer hebben? Dan dat ook nog allemaal. Volgens de dierenarts zou ze de nacht niet halen, maar we hebben ons best gedaan en nu loopt zie hier hartstikke gezond rond. (Inmiddels 3 jaar oud). De vrouw waar we haar gehaald hebben is aangeklaagd (oplichterij, vertelde ons dat het beestje 8 weken was ipv ongeveer 4 weken, was ook zogenaamd een raskat, vandaar de prijs). Ze woonde in een heel klein huis met 21 katten, 6 honden en 3 kinderen. Katten zaten grotendeels opgesloten in een bench, kattenbak al tijdje niet schoongemaakt en geen voer en de honden leefden in de mini achtertuin. Ik moest en zou het katje hebben, dus meegenomen. Achteraf natuurlijk hartstikke dom, want het heeft ons denk ik ruim 1000 euro gekost. Maar nu hebben we een geweldig beest.
Ik weet eerlijk gezegd niet of onze katten verzekerd zijn.