Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 19:38

Eerst maar even een korte profielschets van de hond in kwestie: Baron, 1,5 jaar oud, bij ons sinds hij 7 maanden oud is, tot 4 maanden leeftijd in Rusland geleefd in een onbekende situatie, daarna 3 maanden in een pleeggezin in Duitsland gezeten. Ontzetten lief dier, geen idee qua ras, heeft een beetje de bouw en kleur van een mechelaar, maar dan met een hele ruige vacht en hangoren.
Luistert op ons terrein vrij goed, heeft bij ons vanaf het begin los gelopen tijdens wandelingen. Hij is tijdens de wandeling behoorlijk 'in zichzelf gekeerd', zeker in het begin ging hij gewoon zijn eigen gangetje, draafde gemoedelijk voor me uit, zonder ook nog maar een blik achterom te werpen om te zien of het vrouwtje überhaupt nog wel aanwezig was. Dat gaat nu gelukkig wel beter, al kost het nog steeds veel moeite om de aandacht erbij te houden en ben ik hem bijna continu aan het waarschuwen dat hij 'ver genoeg' is. Ik heb een rammelkettinkje in de hand, welke ik in het begin een aantal keren in zijn richting heb gegooid als zijnde waarschuwing en waarop hij nu heel prima reageert als hij eens niet direkt luistert bij het terugroepen. Ben veel aan het oefenen, zowel op ons terrein als tijdens de wandeling met het commando 'hier'. Gaat op ons terrein heel goed, tijdens wandeling soms ook, tenzij er iets anders heel interessants te snuffelen is, dan wil meneer nog wel eens treuzelen of me zelfs negeren (dan wordt dus het rammelkettinkje ingezet). Sinds deze week ben ik begonnen de clicker te introduceren in de hoop dat hij daar iets beter op reageert.

Het grote probleem: jachtdrift. Hij is me al een paar keer ontschoten, roepen heeft dan geen enkele zin meer, hij is dan compleet doof en blind. Tot nu toe was hij steeds binnen een paar minuten terug. Vanmiddag was hij echter ruim een uur weg... Ik woon in een zeer uitgestrekt bos/heuvelgebied, met (zeker in de winter) wild dicht bij huis. Ik ben niet zo bang dat hij daadwerkelijk een ree te pakken krijgt, maar wel dat hij bv wild over de straat jaagt en een ongeluk veroorzaakt.
Dit kan dus echt zo niet, voorlopig gaat hij in elk geval aan de sleeplijn. Bijkomend 'probleem' is echter mijn andere hond, een dove, zeer enthousiaste aussie, die absoluut niet los kan lopen en dus ook altijd aan de sleeplijn loopt. 2 honden aan de sleeplijn zal niet echt makkelijk worden vrees ik... Ze gescheiden uitlaten is het komende jaar echt geen optie, ivm tijdgebrek (volg naast mijn drukke baan nog een pittige opleiding) en de beide honden hebben toch wel allebei dagelijks hun beweging nodig.

Wie heeft er tips voor mij, zodat ik Baron beter het commando 'hier' kan aanleren. (Oja, tips om met speeltjes de aandacht te vragen heeft geen zin, hij speelt zelden met speelgoed, is ook niet te porren voor wat apporteerwerk, het is meer een 'stoeihond')

Hhilde

Re: Jachtdrift + commando 'hier' in alle situaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:43

Vast houden. Absoluut.
Dit gaat 99 keer goed en 1 keer fout en dan komt 'ie onder een auto of veroorzaakt heftige ongelukken.
Wat heb je allemaal geprobeerd om het commando hier te leren?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:12

Tot nu toe steeds tijdens de wandeling bij me geroepen en hem direkt wat lekkers gegeven, waarna hij direkt weer zijn gang mag gaan. Dat doet ie op zich ook prima, maar ik denk niet dat mijn overwicht groot genoeg is om hem bv ook over te halen bij mij te komen als hij een andere hond tegen komt (wat hier maar zeer zelden gebeurd, zoals gezegd woon ik in een uitgestrekt bosgebied, met relatief weinig inwoners) 1x ben ik die situatie geweest, toen rende hij wel naar de andere honden, die honden overigens ook naar hem. Na een ogenblik spelen, kon ik hem wel weer bij me roepen, en liep hij weer braaf met mij mee verder.
Sinds deze week ben ik begonnen met clickertraining, maar dat staat dus nog in de kinderschoenen. Ben net aan het oefenen dat de klik, wat lekkers betekend.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:15

Even voor mijn beeldvorming... wat is een sleeplijn en waarom is het zo lastig om twee honden tegelijk uit te laten? Is dat een hele lange lijn die dan door elkaar gaat?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:15

Bij een jachthond die echt veel jachtdrift heeft is het gewoon heel moeilijk. Makkelijkste oplossing is aan de lijn. Grote kans dat als er iets voor de neus komt je kan roepen wat je wilt clicker of niet. Ik ken iemand die heeft er uiteindelijk een teletac om gehangen. Ik ben helemaal niet dol op die dingen, want zowel hond als eigenaar moeten er geschikt voor zijn. Maar bij haar heeft het geholpen. Maar ja dat is wat mij betreft wel de laatste oplossing.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:18

Zag dat B2 bij jou hoort, dat verhaal heb ik een beetje gevolgd op het hondenforum, leuk ding is dat :j
Clickertraining en dan het hierkomen opnieuw leren is ook een idee, met een nieuw commando voor hem. Als ik me niet vergis had B2 een trilband (of daar dacht je over?), dat kan eventueel ook helpen wanneer een hond heel fanatiek is met jagen. Een teletac of zo moet je niet aan willen beginnen, soms helpt het, maar het kan ook flink verergeren. Een jachtfluitje, zou hij daar wel naar luisteren? Is natuurlijk in tegenstelling tot een stemcommando continu dezelfde toon en het is dus 100% duidelijk dat hij je dan hoort.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:19

Sleeplijn is inderdaad een hele lange lijn, eigenlijk bedoeld om mee te trainen geloof ik. Bij B2 gebruik ik hem gewoon als uitlaatlijn, voor hem heb ik er eentje van 20 meter lang, dus hij kan gewoon lekker heen en weer rennen en lekker hond zijn. 2 van zulke lijnen wordt natuurlijk een leuk feest met knopen e.d.
(B2 en ik hebben al regelmatig ruzie met bomen, waar we elk aan een ander kant langs gaan :+ , of takken die in de lijn blijven haken)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:22

Trilband (zit ook shockfunctie op) heb ik gehad voor B2, maar dat ding is zo onbetrouwbaar, ondanks dat ik er ruim € 150,- voor betaald heb. Je kan er gewoon niet op vertrouwen dat de band ook daadwerkelijk een signaal geeft, als ik op de knop duw.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:23

Fluitsignaal zou ik kunnen proberen, dit dan aanleren met de clickertraining ??

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:25

Ik weet niet of je bereid bent wat te investeren maar anders is een goede teletac een oplossing.
Kies er dan wel een met een goed bereik, een waarschuwingspiepje en een goede instelbaarheid zoals bijv. de Dogtra 1210NCP.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:26

Hetzelfde aanleren als je clickertraining aanleert. Tenminste, dat heb ik met mijn beagle gedaan. Geen wegloper hoor, maar ik vind zo'n fluitje bij de hand altijd fijn, omdat ik het duidelijk vind en als ik hem niet zie geen zin heb om te blijven schreeuwen.

Dus fluiten = iets lekkers. En dan niet een normaal koekje of een stukje van zijn normale eten of zo, nee echt iets heeeeel lekkers. Zoals frikandel, stukjes kaas, etc.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:27

Albert schreef:
Ik weet niet of je bereid bent wat te investeren maar anders is een goede teletac een oplossing.
Kies er dan wel een met een goed bereik, een waarschuwingspiepje en een goede instelbaarheid zoals bijv. de Dogtra 1210NCP.

Ik wil geen discussie opstarten, maar dit is wel het laatste waar je naar moet grijpen.
Als ik TS mag inschatten vermoed ik dat ze wel met een teletac om kan gaan, maar toch, daar wordt het vaak niet beter van :n

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:31

Jagen is zelfbelonend gedrag en dus niet zo snel te doorbreken met een clicker bij een hond met echte jaag en buit-drift, met een goede teletac ben je altijd op tijd met je correctie als de loslopende hond je commando negeert.
Neem je er een met een trilstans/waarschuwingspiepje heb je de stroom vaak niet eens nodig.
Je geeft er gewoon heel duidelijk een grens mee aan bij de hond, net als een paard dat binnen stroomdraad staat weet wat de grens van zijn weiland is.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:45

Ik sta op zich niet negatief tegenover stroombanden hoor, heb er 1 in huis liggen van B2, die was vooral bedoeld voor de trilfunctie (wat uiteindelijk niet heeft gefunctioneerd), maar ik heb bij hem ook heus wel eens de shock functie gebruikt. Helaas is dat apparaat wat ik heb dus niet betrouwbaar, zoals gezegd. Bovendien heb ik bij B2 1x meegemaakt, dat ik hem een schokje gaf, waar hij niet op reageerde, (dus mogelijk gaf het apparaat helemaal geen signaal), waarna het apparaat plotseling een eigen leven ging leiden en schok na schok gaf aan de arme B2, die gillend naar me terug kwam rennen. Arm beest, gelukkig is B2 niet alleen stokdoof, maar ook erg vergevingsgezind, dus was hij het voorval na 5 minuten alweer vergeten. Sindsdien heb ik die band niet meer gebruikt, wel nog eens een andere aangeschaft (een nog goedkopere en helemaal onbetrouwbaar)
Ben eerlijk gezegd niet echt geneigd, nog eens € 300,- tot € 500,- te investeren, al ben ik het wel eens met wat Albert zegt.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:45

Siggy schreef:
Sleeplijn is inderdaad een hele lange lijn, eigenlijk bedoeld om mee te trainen geloof ik. Bij B2 gebruik ik hem gewoon als uitlaatlijn, voor hem heb ik er eentje van 20 meter lang, dus hij kan gewoon lekker heen en weer rennen en lekker hond zijn. 2 van zulke lijnen wordt natuurlijk een leuk feest met knopen e.d.
(B2 en ik hebben al regelmatig ruzie met bomen, waar we elk aan een ander kant langs gaan :+ , of takken die in de lijn blijven haken)

Oh my.... ja ik snap je probleem. Krijg direct beelden als in funnies home video ;)

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 20:49

Amaris schreef:
Siggy schreef:

Oh my.... ja ik snap je probleem. Krijg direct beelden als in funnies home video ;)

Soms is het inderdaad maar goed dat ik altijd in m'n eentje wandel :o :D

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:56

Ik snap :D

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 15:37

Geen andere mensen met tips of ervaringen ?

Ik denk dat ik ga proberen hem de fluit (ipv de clicker) aan te leren. Ik heb vanochtend nog met iemand gesproken die me nauwgezet heeft uitgelegd hoe te werk te gaan. ( en die me gewaarschuwd heeft, om geduld mee te brengen :o ). Ik weet dat jachtdrift er niet zo makkelijk uit te krijgen is, maar een betere controle over het commando 'hier' is uiteraard de eerste stap.
De teletac-optie houdt ik liever in gedachten, mocht echt niks anders functioneren, maar is niet iets waar ik direkt in het begin naar wil grijpen.

Voorlopig zal Baron in elk geval aan de lijn moeten, totdat we het commando er echt beter in hebben.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:40

Succes!

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:49

een goeie tip : ga zelf een jacht spoor uitzetten! zo kom je je hond te gemoed in zijn natuurlijk drang van jagen, verder duidelijk aangeven wanneer je dus gaat jagen dus bijvoorbeeld met een tuigje om of een rugzak en de gewone wandeling dan met een gewone riem, je kan ook om het verschil nog duidelijker te maken voor de hond het jagen op een bepaald gebied doen waar je normaal ze niet uitlaat. maak dus een duidelijk verschil tussen werk en ontspanning/sociaal gebeuren! dus door aan de behoefte te voorzien neemt de obsessie af , hij heeft z'n taak volbracht en kan tevreden zijn. snappie een beetje?

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:08

Siggy, dat is idd een hele nare ervaring.
Teletac heeft alleen zin als het systeem ook echt goed werkt, en een goed systeem is helaas erg duur.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:29

Poeeh moeilijk zeg.. mijn hond heeft ook wel jachtdrift maar meestal bij een flinke gil/schreeuw houdt ze wel op. Succes ermee.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:16

Waarschijnlijk kan jij prima je hond het commando 'hier' aanleren maar kan jij het commando nooit leuker krijgen dan hetgeen waar de hond voor gefokt en geboren is namelijk jagen. Jagen is echt ontzettend zelfbelonend, de kick die zij van het jagen krijgen kun je niet evenaren met koekjes, frikandellen stukjes kaas of ander lekkers. Ik ben bang dat dat in ieder geval iets is dat je moet gaan accepteren. Je zou uiteraard naar dingen als een teletac kunnen grijpen maar dan moet je 100% zeker zijn dat het ding ten eerste betrouwbaar is en ten tweede jij hier precies goed mee kunt timen. Je kunt met die dingen een hele hoop goed doen maar ook een hele hoop verpesten. Misschien voor jouw hond wel een idee om ermee te gaan speuren? Het kan zijn dat wanneer je die kant genoeg verzadigd ze het wat minder met de wandeling zal gaan doen maar het blijft linke soep. Een fluitje is gewoon een vervanging voor je stem die wat verder draagt en geen emoties meebrengt, ontzettend handig maar je hond zal er niet beter door gaan hierkomen. De clicker is een manier om het hierkomen mee te leren, de clicker is puur een hulpmiddel om je beloning perfect te kunnen timen (eerst de click conditioneren). Beide zijn handige hulpmiddelen voor het leren van het commando hier, maar de hond zal het jachtinstinct houden. Wees er dus zeker van dat je de hond ten alle tijden bij je kunt roepen voordat je hem loslaat, en wees het echte jagen voor. Zie je dat hij begint met het jagen moet je hem hier al uit halen want zodra hij op dreef is zal hij waarschijnlijk alsnog vervallen naar het negeren van de baas.

Mijn herder is ook een jager, maar enkel wanneer ze iets weg ziet rennen. Ik weet dat ik haar dan niet terug kan roepen omdat zij een enorme kick krijgt van die achtervolging. Ik zorg er dus voor dat ik zeker weet dat er geen klein wild loopt waar ze losgaat en dat ik een balletje bij me heb. Ik heb zelf het commando 'af' heel sterk gemaakt en kan haar vanaf overal in de 'af' leggen maar zodra ze gaat jagen hoef ik het niet eens te proberen en doe ik dat ook niet want dan ontkracht ik alleen maar het commando.

Daarom is een fluitje overigens wel een handig hulpmiddel, het fluitje kun je veel gemakkelijker 'sterk' maken dan het commando 'hier' want dat willen we nog wel eens iets te vaak roepen zonder het helemaal af te maken. Het fluitje kun je heel consequent houden dat de hond echt tot voor je gaat zitten bijvoorbeeld. Het fluitje hou je dan ook sterk door het niet te gebruiken als je weet dat hij toch niet zal gaan komen, dan ontkracht je het fluitje enkel maar. Het is dus voor jouw zaak het fluitje heel 'sterk' te maken en dat doe je door het commando ALTIJD af te maken, wanneer dan ook, waar dan ook, hoelang het ook duurt want zodra je 1x het fluitje niet af hebt gemaakt maak je hem alweer iets zwakker. De hond moet weten dat zodra dat fluitje klinkt hij bij je moet komen, geen uitzonderingen. Ik neem trouwens aan dat je met het fluitje bedoeld dat je hem op het fluit commando naar je toe laat komen? Het fluitje en de clicker zijn wel 2 verschillende dingen, het fluitje is de vervanging voor het commando 'hier' en de clicker is de vervanging voor 'goedzo braaf'.

.. Heel verhaal :') Ik hoop dat je er een klein beetje wat aan hebt, nogmaals een jachtdrift zijn ze mee geboren en zijn ze op gefokt en zul je er nooit uit kunnen krijgen. Maar je kunt het fluitje wel sterk maken en daardoor wat meer grip op je hond krijgen. Wanneer de hond echt de jacht inzet kun je het schudden dus probeer dat altijd voor te zijn door hem in het stadium daarvoor al bij je te roepen en even wat anders te doen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:43

Probleem met jachtdrift is dat het zelfbelonend is. Het jagen an sich, de geur snuiven en alles brengt een hond in een totaal andere staat van zijn (dat onbereikbaar zijn). Het snuffelen is al de beloning voor de hond, de bevrediging van een natuurlijke behoefte. Daarna komt er bij een flinke achtervolging veel adrenaline vrij wat nog eens extra bevredigend én verslavend is. Telkens als hij snuffelt, een spoortje op pikt of achter iets aan rent wat weg vliegt of rent, wordt hij instant beloond voor dat gedrag.
Echte jachtdrift is nagenoeg niet af te leren en héél moeilijk te beheersen als je dat niet van pup af aan al gedaan hebt.
Tenzij je je hond niet permanent met een stroomband wilt uit laten (want dat is dan nog het énige waarmee je'm kunt 'bereiken', maar is geen middel om te gebruiken als je niet HEEL goed weet wat je doet), is het enige advies 'aan de lijn houden'. Want hoe goed je er ook op traint en hoe goed je't weet te onderdrukken, het blijft een ingefokte eigenschap waar je hond gewoon aan wíl / moét voldoen. Er komt gewoon een keer dat'ie er weer vandoor gaat omdat jij een fractie van een seconde te laat bent met je commando. En je zou elke poging van hem om ook maar een luchtje op te pikken in het bos moeten ontmoedigen en acuut afbreken, een jachthond die je niet wilt laten jagen moet je van pup af aan direct onderbreken zodra hij ook maar aan spoortje uitwerken dénkt. Dat ga je met deze hond die dit al zo geleerd heeft te doen, niet meer redden. Als je een jachthond op latere leeftijd krijgt en hij heeft zichzelf op jonge leeftijd het jagen al aangeleerd (en die kans is erg groot bij een hond met deze achtergrond), dan is het ook nog eens zelfgeleerd gedrag en dat is nóg weer moeilijker af te leren.

Mijn Cairnterrier heeft de eerste 7 maanden van zijn leven voornamelijk in een bench gezeten, geen opvoeding gehad, nauwelijks uitgelaten en gesocialiseerd maar werd alleen in een tuin los gelaten om te piesen en te poepen. Daar ging hij uit verveling jagen, achter vogels aan of wat dan ook...
Ik had hem zo ver dat ik hem op de hei bij mijn huis los kon laten lopen met een lange lijn aan z'n halsband (die sleepte dan los mee, had ik niet vast). Alleen als ik op de brede zandpaden bleef, niet over de kleine paadjes over de hei. Ik dacht dat ik hem inmiddels goed onder controle had maar op een dag ging het toch mis omdat hij nét te ver weg was toen ik zijn blik zag veranderen. Ik kon niet op tijd bij de lijn komen en weg was hij... Ik heb héél veel geluk gehad dat we'm in het dichte bos gevonden hebben waar hij hopeloos vast zat met z'n lijn... hij had 1 klein blafje gegeven waardoor we wisten waar te zoeken. Anders had geen mens hem ooit gevonden. Sindsdien loopt hij aan een 8-meter flexi en mag gewoon niet meer los. Ik gok het niet meer...
Inmiddels ben ik verhuisd en woon ik niet meer in het bos, nu 'jaagt' hij in huis op denkbeeldige beestjes... kan als een gek zitten krabben op de bank of een deken in de mand en doet 'vosje' op een denkbeeldige prooi. Dit illustreert wel hoe diep die behoefte zit om ergens op te jagen. Nu hij in de tuin en in het bos niet af en toe even achter een merel of muizenluchtjes aan kan verzint hij wel wat anders.

Ik zou dus zeggen, koop de zware uitvoering van de Flex Comfort, die is 8 meter lang, of haal een metertje of 10 koord of koop (duurder oplossing) een speurlijn en laat hem daar aan uit (lange lijn sleept door het zand en modder en wordt dus vies en zwaar, vandaar dat ik nu een lange flex heb, werkt toch fijner). Dan kan hij toch enigszins vrij rondlopen en z'n ding doen als je gaat wandelen maar houd je ten alle tijden controle (wel de lijn vast houden dus als je een lange lijn gebruikt).

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 02:15

Ik heb een Saarloos Wolfhond en woon aan de rand van de duinen, vol met herten, vossen en konijntjes...
Mijn hond is keurig afgericht en heeft een gigantisch jachtinstinct. Wat ik vooral moet doen is constant naar mijn hond kijken. Het moment vlak voordat je hond er vandoor gaat moet je gaan herkennen, dit is het laatste moment waarop je nog tot hem kan doordringen. Op het moment dat hij al snelheid maakt zal de jachtdrift het altijd winnen van het baasje, ben ik bang...
Mijn advies is dan ook: kijk naar je hond! Herken je het "fixeer moment" niet of niet snel genoeg om dit te doorbreken, dan zou ik toch voor een flex lijn gaan.

Succes!