wie herkent dit gedrag van mijn hond????

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

quartel

wie herkent dit gedrag van mijn hond????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:47

Hallo,

Vandaag deed mijn hond zo raar.......

ze is een labrador van nu ongeveer 7 jaar oud.
Ze is geholpen en heeft nooit een nestje gehad.
Verder nooit ziek geweest!!

Ze liep heel raar alsof haar achterlijf verkrampte....een paar minuten eerder was er nog niks aan de hand.
Ze ademde toen nog normaal....het leek een soort verkramping van de spieren....
Langzaam aan begon ze wat te hijgen dus nam ik haar mee naar buiten.
Zitten tegen mijn been en ik probeerde haar gerust te stellen.
Ze was verder helemaal niet in paniek of angstig of wat dan ook.
Na een paar minuten gebruikte ze mijn benen om in balans te blijven viel mij op.
Nog steeds hijgen maar niet overdreven wilde ze naar binnen lopen.
In de keuken viel ze een paar keer om en bleef toen liggen.............heel eng maar ze was nog steeds rustig.......
Ze had zeer duidelijk een evenwichts probleem!!!
Weer na een paar minuten stond ze op en leek het beter te gaan.
Alles bij elkaar heeft dit ongeveer 15 minuten geduurd.
Haar tandvlees en tong bleven er normaal uit zien, geen warme oren, helemaal iks geks op te merken verder.
Ze bleef wel nog even buiten adem maar trok weer helemaal bij........
Nu inmiddels is ze weer helemaal de oude......niks raars meer te bekennen :?

Ik dacht eerst aan een bloeding in haar hoofd.......maar zou ze daar niet iets aan over gehouden moeten hebben?
Daarna dacht ik even aan haar hart..........maar er was geen paniek of angst of pijn te bekennen bij haar.
Weer later denk ik wellicht aan epileptie.............

Ik kan nu morgen wel naar de DA gaan maar er is niks geks meer te ontdekken aan haar.............
Is er iemand die dit herkent en me kan vwertellen waar ik aan moet denken??

Thirty

Re: wie herkent dit gedrag van mijn hond????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:49

En in de 15 minuten dacht je niet om even de DA te bellen ook?

Zou zeker even een bezoekje brengen hoor. Epileptie lijkt me zeker niet onmogelijk.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 00:54

mijn hond was op dat moment niet in staat vervoerd te worden.
Het dier kon niet eens lopen, ik wilde haar eerst even bij laten komen en dan gaan.
Maar het zag er ook uit of ze ieder moment er klaar mee kon zijn en dan is het niet onze keuze haar nog een heel vervoer aan te doen nee.
Het rare was ook dat er geen angst of paniek was.........
Hartslag....temp....reactievermogen....balans.....alles is weer helemaal normaal.
Als je hond zo iets doet sta je eerst even heel raar te kijken voordat tot je doordringt dat er iets fout is.
Voor het zelfde geld had ze gewoon moeten spugen oid

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:58

Je kan best raar staan te kijken, maar 15 minuten lang?

Waarom bel je de DA niet gewoon even?

Ik had het trouwens over bellen. Niet over in de auto gooien en gaan rijden.
Dat zou ik overigens wel gedaan hebben, maar goed.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:01

Altijd fijn om te horen hoe een ander het gedaan zou hebben maar hier is het nu eenmaal op deze manier gelopen :)
Mijn vraag was ook of iemand dit herkent

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:03

Zou het geen oorontsteking kunnen zijn?
Je evenwichtsorgaan zit in je oor en bij een flinke ontsteking kan dat van slag raken.
Misschien even temperaturen een ontsteking geeft toch altijd wel een lichte koorts.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:04

de dierenarts zal dit ongetwijfeld herkennen.

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:06

Was er verder nog iets aan de hond te zien ?
Heb een keer een bouvier met een epilepsie-aanval meegemaakt, maar die vloog door alle spierverkrampingen als een ongeleid projectiel door de huiskamer, en knalde op alles wat in de weg stond..
Mijn eigen oude herder heeft enkele malen een soort van Tia-tjes/hersenbloedingkjes gehad. De omschrijving die jij geeft lijkt daarop, maar bij mijn hond begint het met dat de ogen 'raar' gaan staan, en de kop scheef gaat... De dierenarts heeft eventuele schade bekeken door een achterpoot op te trekken en te kijken of haar coordinatie om hem weer op de grond te zetten goed is. Zover zijn de tia-tjes te kort geweest om echt schade op te lopen...
Wel even schrikken om het mee te maken...

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:09

Dit lijkt op een epileptie aanval.

Onze Jack Russel heeft het ook. En hij jij het omschrijft komt het overeen. Alleen onze hond trekt de voorbenen ook omhoog en zet haar ogen strak. Als ze een hele zware aanval heeft wordt haar tong blauw.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:11

Daar moest ik inderdaad ook aan denken, vandaar ook dat ik haar oren even gechecked heb.
Bij een ontsteking zijn die warm en dan zou ze met haar kop moeten schudden.
Dat heeft ze n.l. al eens eerder gehad......maar niet zo erg dat ze er van om viel.
Toen waren haar oren rood en warm en vies........nu zijn ze schoon, koel en normaal van kleur.
Ze heeft geen verhoging en eet en drinkt normaal, is alert, totaal niks aan op te merken.
Ze heeft niks geks gegeten, niet gespuugt, geen diaree echt helemaal niks te vinden.

Ze wilde de gang op lopen en werd door ons terug gestuurd.
Ipv zich om te draaien verkrampte ze helemaal.........echt raar.
De verkramping begon wel in het achterlijf.....en later was ze heel haar evenwicht kwijt.
Ik vind het nu wat eng om haar alleen te laten overdag.
Ik heb een kat gehad met epileptie en die ging ook eerst als een dolle door het huis.........mijn hond deed dit niet

Een Tia.......kan dat veel kwaad???

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:20

een tia is in principe een soort hersenbloeding...
Mijn hond heeft regelmatig dit soort 'kortsluitingkjes'. Ik zie het aan haar koppie / ogen als het gebeurt is als ik er niet bij ben. Zover heeft ze er nog geen blijvende schade opgeleverd.
Til eens een achterpoot naar achter, en laat los... Als ze hem weer keurig op het voetkussentje neerzet, is de coordinatie goed, zet ze hem op de 'sleep stand', is de coordinatie niet goed.
Misschien dat je dat nu even voor je eigen gemoedsrust kan doen, voordat je morgen een DA vraagt ?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 01:34

ze lag net naast me op de bank en springt daar vrolijk vanaf om met me te spelen.
Ik zie geen coördinatie problemen.
Ze oogt verder normaal en reageerd overal normaal op.
Niet moe of minder aanwezig en huppelt nu door de kamer.
Kwispelt als altijd........ik verwacht er nu niks geks meer van.

Ik ben benieuwd wat het geweest kan zijn en ben oprecht blij haar nu zo fit te zien

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:35

+:)+ fijn dat ze goed gaat.
Ben wel benieuwd wat het was, maar het zal in elk geval niet schade hebben opgeleverd...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:40

Kan ze niet gewoon even niet lekker / duizelig zijn geweest? Weet niet of honden daar ook last van hebben :)

En ik kan me goed voorstellen dat je niet gelijk met de DA aan de lijn hangt zolang je hond niet in paniek is of iets dergelijks..
Alleen laten, tja. Heb je geen buren die bijv elke 2 uur even kunnen kijken of alles ok is? Of familie/vrienden/kennissen waar ze kan blijven?

Zou morgen wel even bellen, voor wat het geweest kan zijn. Ze kunnen er allicht een notitie van maken mocht het nog een keer voorkomen.

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:41

Ik zit ook gelijk te denken aan epileptie... Ik zou toch morgen even contact opnemen met de DA, zeker met epileptie is de kans groot dat het weer gebeurt, wat is zo'n geval wel voor blijvende schade kan zorgen. Succes!

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 01:43

Magrathea schreef:
En ik kan me goed voorstellen dat je niet gelijk met de DA aan de lijn hangt zolang je hond niet in paniek is of iets dergelijks..

Ik ben normaal ook niet iemand die gelijk aan de tel hangt bij de DA, maar zoiets als dit zou mij toch wel zorgen baren...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 08:23

mijn hond heeft dit in oktober ook gehad. Gelijk ingeladen en naar DA gereden (was half uur rijden) daar aangekomen had hij er nog wat last van en hebben ze gelijk bloed afgenomen en alles gecontroleerd. Volgende dag was alles weer normaal. Toen weer urine laten testen en bloed en alles bleek later helemaal in orde te zijn (zeer uitgebreide bloed testen). In een aantal dagen heeft hij toen 4 aanvallen gehad.

Het enigste wat hij er misschien aan over gehouden heeft is het feit dat hij totaal geen halsband meer aan kan. Dan draait hij door. Nu wil het feit dat hij die dagen dat hij die aanvallen had toevallig hele dagen een halsband aan had dus kan ook zijn dat hij door de halsband getriggerd is om die aanvallen te krijgen.
Hier tast ik dus nog steeds over in het duister.
Inmiddels al fysio gehad en er komt nog een chiropractor er zijn van zijn hele lijf ook rontgenfoto's afgenomen en bekeken en naast beginnende spondylose en 1 mindere heup is daar niets op gevonden wat kan wijzen op de problemen die hij opeens heeft als er iets om zijn nek gaat. De eerste 3.5 jaar bij vorige eigenaar had hij altijd een halsband om (dag/nacht) dus hij was het wel gewend. Nu kan het nog wel als we gelijk gaan wandelen en dan bijv. een half uur maar voor langere tijd om hebben kan alleen nog maar een tuig gebruikt worden dat niet om zijn nek heen zit.

Een tip voor mocht het weer gebeuren: neem het duidelijk op met een camera. Voor een dierenarts kan dit heel belangrijk zijn!! En laat een zeer uitgebreid bloedonderzoek doen en urine na kijken (ochtend urine bijv.)
Immers als een orgaan niet goed werkt dan is dat heel vaak in het bloed terug te zien. Bij een oudere hond doe ik zelf als ik ergens over twijfel al best snel een bloedonderzoek.
Mijn eerste hond moest dat elk half jaar vanwege zijn schildklier en mijn vorige hond heb ik denk ik 3x geheel laten testen gezien hij heel zijn leven op metacam stond bij mij en dus was schade aan organen te verwachten (maar wel uitgebleven gelukkig!!)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 10:28

bedankt iedereen :)

Ik kom net beneden en alles is nog steeds normaal.
Ze staat nu onderaan de trap te piepen naar mijn man........of hij ook naar beneden komt :+
Nou, gelukkig maar!!!!

Ik zal vandaag even ee DA bellen voor overleg.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:11

mijn hond heeft een paar keer van dit soort "aanvallen "gehad. Ik dacht ook eerst aan epilepsie, maar leek meer op een evenwichtsprobleem van tijdelijke aard.
Volgens mijn dierenarts komt dit vaker voor bij oudere honden ( weet niet meer hoe het heet), en kun je hier niets mee. Is nog niet duidelijk hoe dit precies onstaat. Bloedpropje in de hersenen? ruggemerg?, TIAtje? Het ging iedere keer na ong 15 min. over. Uiteindelijk hield hij er wel een zwakkere achterhand aan over, maar toen was hij al 14.

Maar je moet even overleggen met je eigen dierenarts. Hij kent je hond.En 7 jaar is nog niet echt oud he.
Is idd een goed advies om het te filmen de volgende keer.

Sterkte.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:15

is je hond gesteriliseerd?
Zo nee,is de loopsheid uitgebleven?Laat even naar haar baarmoeder kijken,het zou kunnen dat er misschien een infectie zit(als ze niet gesteriliseerd is)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:18

ze is na haar eerste loopsheid gesteriliseerd.
Al onze dieren zijn geholpen want er zijn al dieren zat op de wereld

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:20

Klinkt idd. als Epileptie of een toeval.
Het kan eenmalig zijn geweest bij je hond.Gebeurt het nog een keer kan je altijd nog naar de D.A.
Jij raakt tenminste niet in paniek als je hond iets raars heeft [wat niet levens bedreigend is].
Ik vind dat je goed gehandeld hebt hoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:22

quartel schreef:
ze is na haar eerste loopsheid gesteriliseerd.
Al onze dieren zijn geholpen want er zijn al dieren zat op de wereld

:j ben het met je eens....dan is dat het niet dus.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-12 11:36

Net de DA gebelt.........ja dat was een aanval van het een of ander.

mja....zo ver was ik zelf ook al.
Ik kon nog even langs komen met haar maar als er niks meer aan te zien was werd dat ook lastig......mja
Volgende keer dan maar komen als het weer gebeurt.........sja dan is het al over tegen de tijd dat wij daar zijn......
Ja....dat had dan ook geen zin :roll:

kortom.....ze konden er niks op zeggen
Geen schuim op de mond?
Geen urine laten lopen????
Nee dan leek het ook niet echt op epileptie......ok dan.

Ik moet ook zeggen dat ik op dat moment zelf er sterk aan dacht dat er in het hoofd iets fout ging.
Mijn man dacht precies als ik.

Nou goed......gelukkig was het goed afgelopen allemaal.
Alleen nu wel erg jammer dat we er niet meer achter gaan komen wat het geweest kan zijn.
Bah......ik hoop maar dat het gewoon niet meer gebeurt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 14:33