Cavia met 2 gebroken pootjes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Melvern

Cavia met 2 gebroken pootjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 21:44

Hoi allemaal,

Vandaag zijn we 2 van onze cavia's naar de dierenarts geweest.

Vorige week kregen we een kleine zwarte van een kinderboerderij. Het viel meteen op dat hij niet goed liep. Hij hupte en hij stond niet echt op zijn pootjes. Even bij de dierenarst geweest en die verdacht vitamine gebrek. Meteen begonnen met de vitamines . Hij werd elke dag vrolijker maar zijn pootjes blijven slecht en hij loopt eigenlijk niet, alleen als hij buiten het hok is hupt hij een klein beetje, maar dan moet de ondergrond zacht zijn.

Vanavond zijn we naar een andere dierenarst geweest en die heeft hem even goed onderzocht. De uitslag was nogal een schok. Het kleine ding heeft beide voorpootjes gebroken. Het ergste heeft hij al gehad want het is al aan het genezen. Helaas zijn ze wel schreef maar als hij nu goed rust houd en weinig loopt kan hij gewoon zonder pijn leven. Hij heeft dus nu ook geen pijnstillers omdat hij anders teveel gaat lopen. De kans is groot dat hij is gevallen toen hij nog op bij de kinderboerderij zat. Hij ligt nu heerlijk in een berg hooi te knabbelen aan zijn worteltje en we hopen dat hij snel opknapt...

We hebben vandaag ook nog een sheltie zeugje gekocht bij een dierenwinkel. Helaas is er niet helemaal goed gekeken en kwam we er thuis achter dat ze ongelovelijk benauwd is. Ze voelde wel dun maar niet extreem dus mijn moeder en zusje hebben haar gekocht. Vanavond hebben we ook haar maar even meegenomen want we konden haar gewoon in de woonkamer horen puffen. Nu blijkt ze een zware luchtweginfectie te hebben en is ze er serieus slecht aan toe want het klonk echt helemaal niet goed. Ze heeft nu medicijnen en ook bij haar is het afwachten hoe het zal gaan.

Wie duimt er mee voor deze lieve caafjes

xJolien

Re: Cavia met 2 gebroken pootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:48

Jeetje, arme beestjes.... :(:)
Zo te horen zijn ze stukken beter af bij jou! Maare, ik hoop dat je beseft dat (over het algemeen) dieren uit dierenwinkels kopen bijdraagt aan de broodfokhandel..

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:50

Jeetje, wat een cavia ellende. Gelukkig dat ze bij jou zijn terecht gekomen. En idd een cavia kan je beter niet uit een dierenwinkel halen vanwege broodfok.

Ik hoop dat beide cavia's snel opknappen, aan jouw goede zorg zal het denk ik niet liggen :-)

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:51

Ah gossie, arme beestjes. Fijn dat ze bij jou in goede handen zijn en ik ga voor ze duimen hoor!

Janneke93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 21:52

Ach arme diertjes :(
Dat de dierenart niet meteen heeft gekeken naar zijn pootjes? Aangezien hij raar liep?
En het gebeurt jammer genoeg vaak dat er zieke dieren in de dierenwinkel zitten :( daarom heb ik die van mij bij een fokker vandaan :)
Hopelijk knappen ze snel op en kunnen ze een gelukkig leventje bij jullie hebben :(:)

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-12 22:01

Wij hebben meer en deels dieren bij de fokker vandaag en ook al meerdere uit deze winkel ( mede doordat wij de man kennen die daar de cavia's naartoe doet. De man die zijn langhaartjes erheen doet, doet ze alleen weg omdat hij ze voor de show niet goed genoeg vind. Maar de langhaar fokker is geen broodfokker. Ik koop ook absoluut niet bij andere dierenwinkels.

Tevens ben ik ''blij'' dat wij haar nu hebben want in de dierenwinkel met de benauwdheid die ze nu heeft is absoluut niet dierwaardig. Waarschijnlijk is dit ook echt een van de cavia's die ziek wordt, kan een keer gebeuren. Ik ka er wel zeker even bericht van doen.

De gebroken pootjes cavia is de eerste keer idd niet goed onderzocht, alleen even snel gekeken en laten lopen. Maar de arts zag er geen gebroken poten in blijkbaar.

Maar idd, de dierewinkel is geen goede plek om dieren vandaan te halen, puur omdat er ook niet gelet wordt op hun gezondheid. Dat is gewoon een feit, dat blijkt ook nu wel weer.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:06

Onze hummeltjes <3 Hoop dat ze er beide snel weer bovenop zijn.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 22:20

Ahw wat een lieve geluidjes maakt dat kleine zwartje.
Beterschap, hopelijk zijn je caafjes er snel bovenop.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 23:21

Even terugkomend op mijn vorige post, ik zie nu dat ik hem niet zo lekker heb neergezet :=
Bedoelde het ook absoluut niet aanvallend of negatief, vind het super dat jij deze beestjes een nieuwe toekomst geeft!

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 11:55

Toen ik hem zag dacht ik... dat is toch niet Max!
Maar nee, .. het is hem niet.

We hadden vorige week namelijk ook jonge zwarte cavia's te koop op de kinderboerderij.

Denk dat iemand van de kinderen de cavia's heeft laten vallen (lijkt mij). Bij ons zitten alle cavia's nu in dichte hokken, eerder liepen er ook tussen de konijnen in de knuffelhoek.. maar dat ging niet goed samen met de kinderen.
Die pakte ze zo aan de haren op en lieten ze vallen, dus daar hebben we een punt achtergezet.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 12:11

xJolien schreef:
Jeetje, arme beestjes.... :(:)
Zo te horen zijn ze stukken beter af bij jou! Maare, ik hoop dat je beseft dat (over het algemeen) dieren uit dierenwinkels kopen bijdraagt aan de broodfokhandel..

Dit is onzin. Toen ik nog cavia's fokte gingen de jongen regelmatig naar de plaatselijke dierenwinkel, in ruil voor een zak voer. Met cavia's is echt geen geld te verdienen :n

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:23

Het is geen onzin stef ;)
De broodfok dieren zitten in veel te kleine kooien, krijgen niet de medische verzorging die ze behoren te krijgen, en zitten vaak met teveel dieren in een hok. Daarbij wordt er onverantwoord gefokt en krijgt het dier vaak aan een stuk door jongen, die dan ook nog eens te vroeg bij hun moeder worden weggehaald, omdat kleine diertjes beter verkopen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:26

Je hoeft me niet uit te leggen wat broodfok is.

Het is gewoon niet waar dat je (over het algemeen) de broodfok in stand houdt als je bij een dierenwinkel koopt (op gebied van cavia's).
Been there, done that...

In de tijd dat ik fokte gingen heel veel dierenwinkels over op particulieren, omdat ze via de handelaren gewoon geen goede beestjes kregen (veel te vroeg zwanger, ziek, etc)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:37

De dierenwinkel waar deze cavia vandaan komt verkoopt geen ''Broodfok'' cavia's :) Ze kopen jongen van fokkers op en verkopen die cavia's dan in de winkel.
Maargoed ook dieren van fokkers kunnen slecht zijn en ziek zijn/worden.

Deze dierenwinkel heeft ons ook al gevraagd, omdat wij cavia's fokken. Eigenlijk heel positief, dat ze dieren verkopen van fokkers, maar wij doen geen dieren naar winkels :Y)

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:44

Veel dierenspeciaalzaken hebben de diertjes van een groothandel, en ja vaak is dit broodfok.. Maar er zijn ook zeker dierenspeciaalzaken die veel waarde hechten aan goede gezonde dieren en deze bij een erkende fokker vandaan halen..

En ziekte komt overal voor, ook bij fokkers en particulieren..
Alleen zijn deze vaak meer oplettend, zien sneller de symtomen en hebben zeker geen zieke dieren in het zicht zitten als er iemand komt om een diertje aan te schaffen..

Ook alle fokkers zijn niet allemaal even pluis, vaak worden de hokken snel schoongemaakt voordat je langskomt, en betaal je zo 60 euro voor een cavia'tje van 6 weken met een "kampioenen" stamboom waarvan de vader en moeder op de stamboom al 3 jaar dood blijken te zijn..

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:46

60 euro voor een cavia? En er zijn serieus mensen die dat eraan uit geven?

Ik fokte niet met stamboek dieren (is er uberhaubt een stamboek?) ik fokte echter wel gecontroleerd, zocht dus uit welke beer bij welke zeug, etc.

Vind ze geweldig, maar op een gegeven moment raakte ik ze echt niet meer kwijt, en ben ik gestopt.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 15:57

Tuurlijk zijn fokkers ook niet allemaal geweldig, maar als je zo moet gaan rekenen dan kun je beter gewoon niet aan cavia's beginnen, omdat het bij cavia's altijd onzeker is. Uit winkels kunnen ze van broodfokkers zijn en fokkers kunnen net zo slecht zijn... Maar hoe kom je erachter of een fokker écht goed is voor zijn dieren wanneer je er niet bent?
Er is geen stamboek, een stamboom kun je gewoon verzinnen, etc...

Zelfs fokkers die bekend staan als goede en vriendelijke fokkers, zijn dat niet altijd... ken een bekende showfokker, nou die cavia's daar zitten er niet best bij :n

Stef; Jahoor :j Als ik een goede cavia vind die voor de fok wat toevoegd, dan heb ik daar 60 euro voor over. Maar tot nu toe heb ik nog geen echt goede voor zoveel gevonden, prijzen liggen beetje rond de 30 euro :Y)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:25

zoveel???
Jeutje, dan is er aardig wat verandert ;)

Bij mij gingen beren voor 5 euro weg en zeugen voor 10 euro (particulier).
Naar dierenwinkels in ruil voor een zak voer/hooi/zaagsel, etc.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:33

5 tot 10 euro daar vind je nu geen goede cavia's meer voor. Zelfs mensen die één keer een nestje nemen van hun zeug en de beer van de buren vragen nu rond de 10 euro :P

Ik heb pas 2 zeugjes en één beer gekocht, daar was ik rond de 100 euro voor kwijt :j En eentje blijkt ook nog een fikse haarfout te hebben, dus daar heb ik niks aan :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 16:34

damn! Ik ga weer fokken! :wow: :$

Alleen aparte kleurslagen vroeg ik soms wat meer voor, een heel mooi getekende rus ging dan voor 20 ofzo

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:01

Haha :')

Maargoed, ik weet niet hoeveel je vroeger betaalde voor voer etc? Hier gaat er elke dag ongeveer een kilo/anderhalve kilo doorheen alleen aan brok. Koop zakken van 25 kilo, dus doe zo'n 25 dagen per zak, één zak kost 20 euro.
Dan nog zo'n 2 Kilo groenvoer en 3 plakken hooi per dag.
Elke week gaat er een heel pak bodembedekking van zo'n 10 euro doorheen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:04

dat durf ik echt niet meer te zeggen.... ik had gewoon cavia brok (niks van die gemengde zooi) en kocht dat in 20 kilo zakken. Hooi nam ik van stal mee

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:20

Zullen we het ontopic houden?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:24

Ik zie niet in waarom dit ozo offtopic is? :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 17:38

Nou, het gaat over een cavia met 2 gebroken poten :D. Niet over de prijs van een goede zeug/beer en een discussie over broodfok in dierenwinkels :D