Ik zit met een probleem en ik hoop dat één van jullie de oplossing heeft. Het probleem is als volgt:
Mijn vriend en ik wonen samen in een appartement. We hebben een hond en 2 katten. Dit gaat allemaal goed samen, ze spelen leuk en ze zijn allemaal vriendjes. Nu is het zo dat sinds een paar maanden 1 van de katten (Fred) iets nieuws heeft bedacht: hij is onze persoonlijke wekker
Dat lijkt handig, maar als je elke ochtend tussen 5 en 7 uur wakker gemaakt wordt als je er om 8 uur uit moet ben je dat gauw zat. Fred gaat 's ochtends voor de slaapkamerdeur zitten en zodra hij het idee heeft dat het tijd is springt hij tegen de deur op om aan de klink te gaan hangen (het is een grote kat, dus hij kan erbij als hij rechtop staat). Vervolgens laat hij zich zakken en ondertussen krast hij met zijn nagels langs de deur. Dit herhaalt zich net zo lang tot één van ons opstaat en hem wegjaagt. Als je dan weer gaat liggen begint hij 5 minuten later opnieuw.We hebben al verschillende dingen geprobeerd. Sowieso heeft hij voldoende eten en drinken staan 's nachts, dus dat is niet het probleem. Wegjagen met een plantenspuit heeft een tijdje gewerkt, maar nu komt hij dus steeds weer terug. Hem erin laten/de deur open laten is geen succes, de andere kat is nog vrij jong en die gaat dan lopen klooien. Buiten de slaapkamer om hebben ze het hele huis om te slapen, rennen, vervelen e.d.
Wat ik nu meestal doe is even naar de wc gaan, terwijl hij constant om me heen blijft draaien. Vervolgens geef ik hem een aai, loop ik naar z'n voerbak, daar rommel ik dan even wat in, Fred gaat eten en het is weer goed. Soms blijft het hierbij, soms komt hij nadat hij gegeten heeft weer terug. Negeren helpt maar heel zelden, meestal blijft hij net zo lang doorgaan tot je eruit komt. Het is overigens ook niet altijd, hij heeft periodes dat hij het doet en daarna is het weer een paar dagen rustig.
Nog even wat achtergrondinformatie over Fred: leeftijd is ongeveer 5 jaar, hij is aan komen lopen en de da schatte hem toen op 1,5 jaar. Fred was heel mager en is nu best wel een beetje te dik, omdat hij ter compensatie ontzettend veel is gaan eten. Nu is dat wel gestabiliseerd, hij eet niet meer of minder dan de andere kat. Tot een jaar geleden woonde hij bij mijn moeder, daar kwam hij gewoon buiten, maar binnen-kat zijn bevalt hem ook goed. Fred is geen knuffelkat, ik heb zelfs het idee dat hij een beetje autistisch is
Hij houdt er niet van om opgetild te worden en als je hem bijvoorbeeld over zijn rug aait trekt hij deze vaak helemaal weg. Verder is hij wel heel lief en grappig.Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft over wat we aan dit gedrag kunnen doen, want het is begint behoorlijk vervelend te worden
)