Probleem met kat 's nachts

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WhatsUp

Probleem met kat 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:15

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat één van jullie de oplossing heeft. Het probleem is als volgt:

Mijn vriend en ik wonen samen in een appartement. We hebben een hond en 2 katten. Dit gaat allemaal goed samen, ze spelen leuk en ze zijn allemaal vriendjes. Nu is het zo dat sinds een paar maanden 1 van de katten (Fred) iets nieuws heeft bedacht: hij is onze persoonlijke wekker :+ Dat lijkt handig, maar als je elke ochtend tussen 5 en 7 uur wakker gemaakt wordt als je er om 8 uur uit moet ben je dat gauw zat. Fred gaat 's ochtends voor de slaapkamerdeur zitten en zodra hij het idee heeft dat het tijd is springt hij tegen de deur op om aan de klink te gaan hangen (het is een grote kat, dus hij kan erbij als hij rechtop staat). Vervolgens laat hij zich zakken en ondertussen krast hij met zijn nagels langs de deur. Dit herhaalt zich net zo lang tot één van ons opstaat en hem wegjaagt. Als je dan weer gaat liggen begint hij 5 minuten later opnieuw.

We hebben al verschillende dingen geprobeerd. Sowieso heeft hij voldoende eten en drinken staan 's nachts, dus dat is niet het probleem. Wegjagen met een plantenspuit heeft een tijdje gewerkt, maar nu komt hij dus steeds weer terug. Hem erin laten/de deur open laten is geen succes, de andere kat is nog vrij jong en die gaat dan lopen klooien. Buiten de slaapkamer om hebben ze het hele huis om te slapen, rennen, vervelen e.d.
Wat ik nu meestal doe is even naar de wc gaan, terwijl hij constant om me heen blijft draaien. Vervolgens geef ik hem een aai, loop ik naar z'n voerbak, daar rommel ik dan even wat in, Fred gaat eten en het is weer goed. Soms blijft het hierbij, soms komt hij nadat hij gegeten heeft weer terug. Negeren helpt maar heel zelden, meestal blijft hij net zo lang doorgaan tot je eruit komt. Het is overigens ook niet altijd, hij heeft periodes dat hij het doet en daarna is het weer een paar dagen rustig.

Nog even wat achtergrondinformatie over Fred: leeftijd is ongeveer 5 jaar, hij is aan komen lopen en de da schatte hem toen op 1,5 jaar. Fred was heel mager en is nu best wel een beetje te dik, omdat hij ter compensatie ontzettend veel is gaan eten. Nu is dat wel gestabiliseerd, hij eet niet meer of minder dan de andere kat. Tot een jaar geleden woonde hij bij mijn moeder, daar kwam hij gewoon buiten, maar binnen-kat zijn bevalt hem ook goed. Fred is geen knuffelkat, ik heb zelfs het idee dat hij een beetje autistisch is :') Hij houdt er niet van om opgetild te worden en als je hem bijvoorbeeld over zijn rug aait trekt hij deze vaak helemaal weg. Verder is hij wel heel lief en grappig.

Ik hoop dat er iemand is die een idee heeft over wat we aan dit gedrag kunnen doen, want het is begint behoorlijk vervelend te worden _-:(

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:23

andere deurklink kan helpen,zo'n ronde....kan hij niet aan gaan hangen :D

maar denk toch dat je hem gewoon harder moet aanpakken???

ik heb altijd katten gehad en de laatste had er op een gegeven moment ook een handje van om om 5 uur aan de deur te gaan zitten krassen.
een paar keer gewoon weggejaagd hielp niet
en de laatste keer was ik zo kwaad dat heel zachtjes naar de deur ben gelopen,die met een klap open zodat ze schrok en de kat echt achterna ben gegaan en flink hard geroepen heb van potverdorie!! dat mag niet!
ik heb haar echt weggejaagd en een pets verkocht,tegen haar zij aan.( en ja die was wel hard,maar niet zo dat ze niet meer kon lopen haha }> )

misschien niet lief,maar de boodschap was wel duidelijk en ze heeft me daarna in 5 jaar tijd nog maar 1 wakker gemaakt

zorg wel voor voldoende afleiding voor de kat in de vorm van speeltjes enzo!!!

Tessa_1

Re: Probleem met kat 's nachts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:24

Een keer de waterspuit erop?

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:25

Kun je de gang waar de slaapkamerdeur is niet dichtdoen zodat hij om te beginnen al helemaal niet bij de slaapkamerdeur kan komen?
En als je hem alleen binnenlaat zonder dat de jongere kat dat in de gaten heeft? Gaat hij dan liggen slapen?
Tot slot, een emmer(tje) water boven op de deur zetten met een touwtje aan de klink bevestigen. Klink naar beneden is emmer water op z'n kop :x

We hebben hier zo'n portret dat doof is en het sinds kort ook erg leuk vind om gewoon keihard gaan zitten joelen 's nachts dan wel heel vroeg in de ochtend _-:(
Onze slaapkamer grenst aan de woonkamer dus wij kunnen helaas niets afsluiten.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:28

Heb je al aan bloesems gedacht, werkt echt super,heb een pers die ook net een paar weken aan de bloesem zit .

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:29

Mijn ouders hebben een Oosterse die ook met de deurklink omhoog hem makkelijk kan openen. Wat mijn ouders erop bedacht hebben is een bezem tussen de klink. In jouw geval moet je hem dus aan de binnenkant zetten, dus als jullie gaan slapen. Succes gegarandeerd.

Of gewoon een slot op de deur als dat mogelijk is.

pieps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:30

Je kan ook de deurklinkt een kwart slag draaien, omhoog, dan kan hij niet meer hangen en gaat de lol er wel af.
Zal een paar dagen duren voordat hij ook niet meer krabt en mauwt, vooral negeren. Oordopjes in en verder slapen. Niet aaien of voeren, dan beloon je hem juist.

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:33

Dit probleem was ook een keer op: cats from hell.
Oplossing was een luchtverfrisser voor de slaapkamerdeur zetten die op beweging reageert(sensor).
Als de kat naar desbetreffende deur liep spoot dat ding.Kat had er zo'n hekel aan dat het na een keer of 3 over was. :j

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:34

En negeren, geen aandacht geven,

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:36

Bedankt voor jullie reacties!

@ellepel: Haha, volgens mij kan hij overal aan hangen en anders gaat hij wel lekker krassen :P
Maar wat harder aanpakken betreft: we hebben hem ook al een paar keer laten schrikken inderdaad, als ik nu de deur open doe rent hij ook gelijk heel hard weg. Misschien eens een keer goed er achteraan rennen en hem toeschreeuwen (zullen de buren leuk vinden :') ).
Speeltjes doet hij overigens niks mee, daar vindt hij niks aan. Hij speelt liever met de andere kat of met de planten 8)7

@Tessa_1: Hebben we een paar keer geprobeerd, met een plantenspuit. Hielp maar voor even helaas.

@Ranna: Haha, fijn zo'n kat! Hoe pak jij dat aan dan?
Bij ons kun je helaas ook niks afsluiten, omdat de gang waar onze slaapkamer aan grenst ook de doorgang is naar de keuken (eten) en de andere slaapkamer (kattenbak). Als hij alleen in de slaapkamer komt zonder de andere kat gaat hij rondjes lopen. Hij heeft ook nog een stukje eelt onder één van zijn pootjes, waardoor je steeds stap-tik-stap-tik hoort :') Ook niet heel handig dus.
Emmer water is misschien wel een idee, ik zie het al helemaal voor me :=

@Traber: Wat een goed idee! Dat kunnen we zeker een keer proberen!

@Pieps en Lous: De deurklink is niet zozeer het probleem, maar meer dat krassen over de deur heen als hij zich laat zakken. Oordopjes ben ik niet zo'n fan van, want dan slaap ik door mijn wekker heen :P

@Marleen_usar: Wat bedoel je met bloesems?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:40

Bloesems werken in op het gedrag van een dier.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 15:43

marleen_usar schreef:
Bloesems werken in op het gedrag van een dier.

Daar moet ik me dan maar eens in gaan verdiepen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:46

Ha, ha, ha, erg herkenbaar. Heb er ook zo één. Bumper genaamd. Ik heb het maar geaccepteerd....

Soms raced hij door de slaapkamer heen en weer, rent de trap op en af, miauwt en vliegt dan door het open raam naar buiten. En later ook weer naar binnen.... Soms hoor je hem nachtenlang niet. Ik vind het wel grappig. Heb de deuren gewoon maar opengezet.
Heel af en toe zijn ze met z'n tweetjes in de weer. Soms krijgen ze ruzie en dan is het helemaal geen gehoor :D .

En troost je met de gedachte dat ik er om 5.30 uit moet. En Bumper heeft geen vaste tijd, hij begint soms om half 1 's nachts en de andere keer om 3 uur :j

De tip van de luchtverfrisser vind ik overigens een hele goede. Dat zou zomaar eens kunnen helpen en zou je kunnen proberen. Ik laat het lekker zoals het is. Het huis is nu eenmaal voor ons en onze "beessies".

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:48

Ehm, dat idee van de luchtverfrisser zou ik niet doen. Lekker, doe rotzooi in z'n gezicht... maar daarvoor zijn speciale "kattenverjagers", werkt hetzelfde, met sensor, maar daar komt gewoon lucht uit. Een stukje veiliger.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:48

Simone0308 schreef:
@Ranna: Haha, fijn zo'n kat! Hoe pak jij dat aan dan?
Bij ons kun je helaas ook niks afsluiten, omdat de gang waar onze slaapkamer aan grenst ook de doorgang is naar de keuken (eten) en de andere slaapkamer (kattenbak). Als hij alleen in de slaapkamer komt zonder de andere kat gaat hij rondjes lopen. Hij heeft ook nog een stukje eelt onder één van zijn pootjes, waardoor je steeds stap-tik-stap-tik hoort :') Ook niet heel handig dus.
Emmer water is misschien wel een idee, ik zie het al helemaal voor me :=

We hebben hier geen voer klaarstaan omdat we met 8 katten 4 verschillen soorten moeten voeren ivm, niet lussen, niet mogen hebben e.d. Ik geef hem nu 's avonds, bij de laatste voerbeurt van ca. 21.30 wat meer voer in de hoop dat hij langer slaapt en tot nu toe lijkt dat te helpen. Maar voor hoelang?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:49

Hoe lang negeer je hem?
Django moest ik echt een half uur negeren de eerste dag, de tweede dag nog maar een kwartier, de derde dag 5 minuten en nu krabt hij 2 keer komt er geen reactie dan gaat hij weer verder.
Negeren is een lang proces en als hij gewend is dat je na 5 minuten toch wel komt zal hij dat echt nog wel even blijven proberen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:54

zonnebloem18, je hebt er echte die-hards tussen zitten hoor! Ik kon voorheen mijn slaapkamerdeur niet dicht doen, de poes ging gewoon door met aan de deur krabbelen en mauwen, het record van negeren stond op 70 (!!) minuten. Toen ben ik van ellende uit bed gesprongen en heb de deur maar weer open gedaan. Volgens mij zou ze nog 4 uur door zijn gegaan, als ik het nog 4 uur volgehouden had.

Helaas heb ik deze poes in moeten laten slapen, maar de nieuwe kat slaapt samen met mijn andere kat gezellig in de woonkamer. Kan de deur open laten staan, ik heb geen kat meer op bed 's nachts. Best jammer, katten op bed vind ik gezellig, maar de poes ging niet want die ging lopen klooien en dan kon ik echt niet slapen.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 15:56

Je kunt in de dieren speciaal zaak een spray halen en die op je deur spuiten.
Wellicht komt je kat nooit meer in de buurt van je deur.
Anders werken kruidnagels ook erg anti kat :j
En ze houden ook niet van parfum, dus dan kun je ook nog op de deur spuiten mocht het niet werken.

Allemaal een poging waard denk ik ;)
Succes!
(de mijne is inmiddels "braaf" geworden, en miauwt alleen nog heul erg veel als ie naar buiten wil of als ie hoort dat je smorgens naar de wc gaat zonder hem te groeten :') )

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-12 16:03

@[***]: Gelukkig, ik ben niet de enige haha! Ik moet zeggen dat ik het ook wel redelijk heb geaccepteerd, maar vriendlief is er niet zo over te spreken. Als ik er niet uit ga springt hij woest uit bed en dat getier is nog erger dan een kat die aan de deur krabt :P

@GC: Ik heb even rondgekeken op Google en er zijn inderdaad ook van die spray's speciaal voor katten, dat is beter.

@Ranna: Hmm.. hopen dat het blijft werken! Mijn ervaring is dat de meeste dingen steeds maar voor even werken, dus daar schiet je nog niks mee op.

@Zonnebloem18: Net als GC zegt, ik kan hem uuuuren negeren en dan nog blijft hij doorgaan. Dit is ook echt zo'n volhardend monster. Op een gegeven moment word ik daar echt wanhopig van (en ik ben al niet zo'n zonnetje 's ochtends :P ).

@Branka: Bedankt voor de tips, ze zijn het zeker waard om te proberen! :D

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:35

Simone0308 schreef:
@GC: Ik heb even rondgekeken op Google en er zijn inderdaad ook van die spray's speciaal voor katten, dat is beter.

Heb je daar een linkje van? Misschien is dat ook iets voor ons.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:40

Ook handig om ze van het aanrecht te houden etc. Maar iki heb dat soort "regeltjes" allang opgegeven, ha ha ha!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:51

IK heb hetzelfde probleem maar die van mij begint ermee vanaf dat ik ga slapen :')
Ik probeer te negeren maar als hij na 2 uur nog altijd zit te miauwen, krabben aan de deur, de deur proberen in te beuken, dan heb ik het wel gehad.

Niets hielp, het enigse wat hielp was hem in zijn reisbakje zetten, in de garage voor een halfuur, maar dan moet ik wel nog eens uit mijn bed komen (mag zeker dan niet in slaap vallen) om hem eruit te halen want vind het te zielig als hij daar een hele nacht in moet liggen.

Overlaatst was ik het echt beu en heb ik hem bij zijn nekvel gepakt en echt boos gemaakt en dat hielp precies wel, hij isal een hele week braaf gaan slapen, enkel speelt hij wel als wekker als ik te lang in bed blijf liggen, maar dat vind ik minder erg.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:53

Wat me hier wel een beetje opvalt is dat sommige mensen methodes gebruiken om de kat "op te voeden", waar katten niks van kunnen begrijpen en angstig van kunnen worden. Beetje jammer wel.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 16:57

Ja, als ik al k weet niet hoeveel nachten niet kan slapen, mensen mij vragen waarom ik er zo moe uit zie en mijn buren (woon in een appartement) beginnen te klagen van het urenlange gemiauw om s'nachts, en ik alles anders heb geprobeerd dan moet het zo maar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 17:05

Ik wil hier geen opschudding veroorzaken, dus ik reageer niet meer op deze methoden en reacties. Dan houden we het niet gezellig ;)