Working Kelpie Puck 1e x schapen (3 mnd oud)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Moragh

Working Kelpie Puck 1e x schapen (3 mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:47

Puck mocht vandaag voor de erste keer kennismaken met de schapen, en dat ging uitzonderlijk goed.
Ze was niet bang, maar ook niet als een malle aan het jagen.
Eigenlijk precies zoals je het wilt zien, dus heel tevreden over dit begin.

Even veilig de boel verkennen:
Afbeelding

Afbeelding

Bruce doet het "backen" voor:
Afbeelding

Puck mag ook op de ruggen, en kijken hoe haar reactie is. Ze blijft mooi ontspannen en heeft veel interesse voor de schapen. Met name dat ze de kop opzoekt is goed.
Afbeelding

Afbeelding

Daarna mag ze bij een klein groepje jonge rammen eens kijken wat ze doet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtig om te zien hoe de aanleg om met schapen om te gaan er zo inzit!

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:50

Wat leuk om te zien zeg. Had zelf nog nooit van dat backen gehoord.
En een heel mooi hondje hoor! :j

acera1991

Re: Working Kelpie Puck 1e x schapen (3 mnd oud)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:52

waarvoor is dat backen???

Maysie

Oh wat doet ie het super ! En wat een knapperd :9! Zo mooi om te zien hoe graag die honden willen werken :))

Stoof

Wow leuk, en wat een mooie pup zeg <3

Train jij bij iemand of doe je dit thuis? Ik heb namelijk een ACD die dat dolgraag ook eens zou willen proberen. :))

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:54

Wat een leuke Kelpi heb je.. en wat goed zeg.. ben wel heel benieuwd naar de vorderingen.. Vind het altijd heel leuk om te zien hoe die honden met de schapen omgaan... het zit er gewoon helemaal ingebakken :)

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:55

Apart om te zien zeg! Fijn dat hij het zo goed doet al!
Ik heb ook nog nooit van dat Backen gehoord, en ben ook erg benieuwd waar dat goed voor is ;)
Heb het al opgezocht op internet maar krijg helemaal niets gevonden.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 00:56

acera1991 schreef:
waarvoor is dat backen???

Het backen is iets wat Kelpies doen (of durven ;) ), ze lopen over de ruggen van de schapen, om vervolgens vooraan of halverwege de schapen terug of juist nog iets beter naar voren te drijven.
Op deze manier is er meer of vooral andere controle over de schapen. Handig hulpmiddel dus vooral.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 00:58

Gaaf zeg! Vind het altijd zo machtig om te zien hoe ze zo geconcentreerd te werk gaan!

Wat ik me afvraag, eigenlijk al best een tijdje, is dit stressvol voor de schapen? Aangezien ze toch een soort van opgejaagd worden? Of zijn die er echt voor getraind ofzo?

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:04

Beetje stress is het natuurlijk wel, maar dit soort trainingen worden niet heel lang gedaan.
Een goede hond gaat niet jagen maar zorgt voor rust in de groep.
Puck heeft dat van nature al, want anders moet de herder veel meer ingrijpen om de rust in de schapen te bewaren.

NatassJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:07

Ah oké! Bedankt voor je uitleg.

Heb er ook hélemaal geen verstand van, maar was gewoon benieuwd!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:25

Oh dit ziet er wel heel leuk uit.. Misschien dat we met onze Beardie ook eens een kudde schapen moeten gaan vangen :P (al zal het ongetwijfeld moeilijker zijn dan het lijkt.. en het lijkt niet eens zo heel makkelijk :P)

Je hebt ook een hele mooie hond trouwens :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:27

Ziet er wel grappig uit, mooie hond!

Ik vind dat 'backen' maar vreemd. Niet echt vriendelijk voor die schapen, die zijn vaak toch al zo stress gevoelig, of zeg ik nu iets doms?

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 01:37

Hm.. denk dat het ook aan de verdere aanpak ligt?
Je hebt rassen die staren naar de schapen (bijv border collie), kelpies kunnen backen en ik meen ergens ooit ook gelezen te hebben dat er een ras is dat ook gerust een schaap in zijn poten bijt als t niet luistert :P
En dan zit er ook nog een verschil in drijven (schapen opdrijven) en hoeden (schapen bij elkaar houden)..

Denk trouwens dat je als schaap liever een kelpie op je rug hebt dan een briard :P

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 01:45

Kijk, schapen zijn nu eenmaal schapen...
En die worden gebruikt in Nederland vooral voor natuurbeheer, in andere landen voor wol, vlees of vroeger mest. Daarvoor zullen ze bij elkaar gehouden moeten worden en daarvoor worden honden gebruikt... En die honden werken vanuit hun instinct als jager... En de schapen zijn "prooi". Daar moet je ook weer niet te soft over zijn. Het merendeel van de tijd mogen ze lekker over de hei sleteren en vreten, en af en toe komen ze zo'n hond tegen... Een goede herder (en herdershond) zullen niet teveel druk uitoefenen.

Kelpies hebben oog (dat staren), ze zijn meer headers (tegenhouders) dan drijvers (want je wilt niet dat alle schapen lukraak wegrennen ;) ) en zowel Kelpies als Collies kunnen ook wel een keer een nip (beet) geven, maar dat mag eigenlijk geen bloed trekken.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:34

Moragh schreef:
Kijk, schapen zijn nu eenmaal schapen...
En die worden gebruikt in Nederland vooral voor natuurbeheer, in andere landen voor wol, vlees of vroeger mest. Daarvoor zullen ze bij elkaar gehouden moeten worden en daarvoor worden honden gebruikt... En die honden werken vanuit hun instinct als jager... En de schapen zijn "prooi". Daar moet je ook weer niet te soft over zijn. Het merendeel van de tijd mogen ze lekker over de hei sleteren en vreten, en af en toe komen ze zo'n hond tegen.. Een goede herder (en herdershond) zullen niet teveel druk uitoefenen.

Kelpies hebben oog (dat staren), ze zijn meer headers (tegenhouders) dan drijvers (want je wilt niet dat alle schapen lukraak wegrennen ;) ) en zowel Kelpies als Collies kunnen ook wel een keer een nip (beet) geven, maar dat mag eigenlijk geen bloed trekken.

Moest van het dikgedrukte toch even lachen, geniaal verwoord :D
Verder ben ik het helemaal met je eens :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 03:38

Miracle_ schreef:
Ziet er wel grappig uit, mooie hond!

Ik vind dat 'backen' maar vreemd. Niet echt vriendelijk voor die schapen, die zijn vaak toch al zo stress gevoelig, of zeg ik nu iets doms?

Al es gewerkt met schapen?

Ze zijn heel kudde-minded maar ook ontzettend dwaas bij momenten. Zo gaat de hele kudde netjes rechtdoor, kalm.
Volgende moment, geen aanleiding gaat er eentje naar rechts en de kudde volgt, en dit gaat snél.
Een goede hond maakt net het verschil tussen rustig of hectisch hoeden :)

(je moet es schapen te paard hoeden, vraagt véél van je geduld :') )

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:15

Ahh wat gaaf zeg. Mooi he om te zien hoe t erin zit.
Ga je nog meer laten zien in de toekomst.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:21

Ah, wat doet ze het goed zeg. Net kina toen ze voor eht eerst meeging, die begon ook schapen te likken tijdens het op de rug zetten. Geweldig.

MamaMiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 08:37

Wat een leuke hond!
Dat ze over die ruggen lopen, had ik al wel eens "gezien op tv" :j Maar waarom is het belangrijk dat je pup de kop van een schaap op zoekt? Welke functie heeft dat? :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 09:55

Omdat daaruit blijkt dat ze niet bang zijn voor die kop. Willen ze namelijk die schapen stoppen zal dat aan de voorkaant moeten, dus aan de kant van de kop. Ook schapen zoeken soms de confrontatie op, zelf bij deze jonge rammetjes was er al 1 die deze pup probeerde aan te vallen, en door netjes een sprongetje naar voren te doen en hem weer bij de groep te drijven kon ze hem dus mooi op de plaats houden.

Een hond die bang is voor de kop zal of te heftig zijn (uit angst) of zou de ram hebben laten gaan...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 12:08

Schoonebekers plus ander spul ertussen? :+ Ik zie bekende brillen op de snoeten van die schapen maar verder kom ik er maar half uit.

Wel fijn dat ze de kop opzoekt!

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 15:27

Wat mooi om te zien! Geweldig om te zien hoe dat drijfinstinct erin zit. Interessant om te zien hoe dat backen gebeurt; ik wist niet dat honden dat konden. Drijft Kylie ook schapen of heeft ze daar geen aanleg voor? :)

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-12 17:39

Gaby schreef:
Wat mooi om te zien! Geweldig om te zien hoe dat drijfinstinct erin zit. Interessant om te zien hoe dat backen gebeurt; ik wist niet dat honden dat konden. Drijft Kylie ook schapen of heeft ze daar geen aanleg voor? :)

Met Kylie heb ik het wel geprobeerd, maar die is heel veel drukker. Dus om dat goed in banen te leiden moet je best fiks ervaring hebben. Dat werd 'm dus echt niet.
Kylie heeft wel opleiding tot reddingshond gedaan, zij kon mensen onder lagen puin vinden, ook heel apart.

En tegenwoordig vind ze zichzelf onmisbaar bij mijn paarden, want je denkt toch niet dat zo'n simpel stroomdraadje genoeg is????

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:12

mooi actie-foto's, apart dat backen, nooit van gehoord.
Knap hoor van die Puck!