Muis of hamster? En waar vind ik fokker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

x_Layla_x

Muis of hamster? En waar vind ik fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 22:17

Hallo Bokkers!

Ik woon sinds een jaar op kamers en vind het wel tijd worden voor een klein huisdiertje.
Vroeger hebben we oa een dwerghamster gehad, was een erg leuk beestje, alleen jammer dat ie erg hard kon bijten.
Nu ben ik al een tijdje internet aan het afspeuren en wat ik steeds lees is dat je een hamster het beste bij een fokker kunt kopen, want dan zijn ze van jongs af aan in de hand geweest. En dan zouden ze minder snel gaan bijten?
Dus ben nu van plan er één bij een fokker te kopen, maar waar vind ik die? Ik kom er niet uit, zelfs niet met Google.

Ondertussen twijfel ik ook nog steeds of ik niet liever muisjes wil.
Het enige wat ik daarover weet is dat ze niet alleen mogen. Dat is verder geen probleem.
Maar verder weet ik eigenlijk niks over muizen houden.

Heeft iemand hier toevallig ervaring met beiden en dus de voor- en nadelen van allebei?

Alvast bedankt! _/-\o_

WinSel

Re: Muis of hamster? En waar vind ik fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:23

Ik heb ervaring met hamsters, en vind ze helemaal geweldig
Een dwerghamster heeft een kooi van minimaal 50x30 nodig, incl loopwiel huisje en speelgoed
Al mijn hamsters komen uit de opvang en ze zijn tam
Ik zou dus zeker ook es kijken bij een opvang in je buurt
Over muizen weet ik helaas niet zoveel...

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:25

Hamsters zijn geweldig!
Syrische (goudhamster) heb ik en die is echt geweldig!
Mocht je ze nemen (geld ook voor muizen) lees je echt in over de behoeften van deze dieren!
Een kooitje van 20 x 20 is niet goed voor een klein rusje. Al is ie maar zo klein als je duim zowat :=

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:27

Goudhamsters hebben minimaal een kooi van 60x40 nodig
Maar hoe groter hoe beter, maar dat is bij alles zo denk ik...

Campelli's en Roborovski hamsters kunnen samen, maar dit kan ook vaak fout gaan
Dus ik zou aanraden om ook deze hamsters sollitair te laten
Je kan je ook aanmelden op het hamster forum
forum.dehamster.nl

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:28

60x40 toch een rusje? Ik dacht 70x40 / 80x50 voor syrtje

8AngelEyes8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:29

Hier satijn muisjes, ook erg leuke diertjes! Hebben mij nog nooit gebeten en zijn heel rustig :)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:29

nope minimaal is 50x30 rusje en 60x40 syr

Alleen wordt er op het hamsterforum eigenlijk altijd jou maten aangehouden :)

Najoveh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:31

Misschien kan je eens op het muizen- en hamsterforum rondkijken?
Daar staat ontzettend veel info over de diertjes, en kan je ook foto's bekijken en meelezen om te beslissen welk diertje je het meest aanstaat.
http://www.muizenforum.com/index.php
forum.dehamster.nl/index.php
Op beide fora vind je ook een lijst met fokkers :)

De meeste hamsters kan je best alleen houden. Enkel campbelli en roborovski dwerghamsters kan je per 2 houden. Hamsters zijn meer nachtdieren, dus je moet respecteren dat je die pas 's avonds ziet.
Vooral russen en syren kunnen ontzettend tam worden. Ik vind het persoonlijk echt geweldige diertjes.

Muizen zijn eerder kijkdiertjes. Ze zijn overdag wakker en kunnen echt gekke capriolen uithalen. Het zijn ook echt groepdiertjes, dus je kan ze gezellig samen bezig zien.

Muizen ruik je wel harder en sneller als hamsters. Die moet je echt elke week/2 x per week verschonen, terwijl ik mijn hamsters amper 1x per maand hoef te doen (ze plassen netjes in hun chinchillazand).
Muizen worden ook vaak niet zo oud als hamsters, ze zitten vaker rond de 1/1.5 jaar, terwijl hamsters eerder de 2 of ouder halen. Maar dat klopt uiteraard niet altijd, er zullen altijd diertjes zijn die sneller sterven of die een stuk ouder worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:31

Ik zou je als fokker Janneke Gerlings aanraden, zit ook nog redelijk in jouw buurt (Eindhoven). http://hamsterydesnoezeltjes.nl/ is de website. Ze fokt campbelli dwerghamsters, erg leuk en tam, en is persoonlijk betrokken bij alles, geeft goed advies. :)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:33

WinSel schreef:
nope minimaal is 50x30 rusje en 60x40 syr

Alleen wordt er op het hamsterforum eigenlijk altijd jou maten aangehouden :)

Oké ,naja ik had 60x 40 tijdelijk vooor mijn syr en moet zeggen dat er net1 huisje ,radje (@ ts voor syr moet diameter minimaal 30 cm voor syr zijn) en nog wat mini spulletjes konden..

Erg krap!

MusicELINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 22:42

Ik heb zowel ervaring met muisjes als hamsters. Ik moet zeggen dat ik meer gecharmeerd ben van muisjes, maar deze gaan wel veel sneller "stinken" dus deze moet je vaker verschonen. Waar je trouwens wel rekening mee moet houden met muizen is dat ze niet op zaagsel mogen vanwege het stof, dus daar moet je stro voor hebben. Dat versterkt ook weer het "stinken" van de muizen omdat vocht minder goed op wordt genomen. Misschien is er voor muizen ook een alternatieve bodembedekking te vinden zonder stofdeeltjes die beter vocht opneemt... En anders flink vaak verschonen. Heb je daar minder tijd voor zou ik voor een hamster gaan, die zijn wat schoner kwa onderhoud.

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:13

Wow bedankt voor alle snelle reacties :D
Ik zal idd eens een kijkje gaan nemen op die fora.

Vooral het stinken houdt me wel een beetje tegen. Ik heb maar een kleine kamer dus denk dat de stank dan al snel erger is. Dus misschien dat de hamster dan toch een beter optie is.
Zal ook eens kijken voor een opvang dan idd!

Alle ervaringen en adviezen zijn verder nog steeds welkom natuurlijk ;)

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:14

Mijn hamster is vaak ook wakker overdag, als ik op mn kamer ben is mevrouw te nieuwsgierig wat ik allemaal aan het doen ben :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:15

Ik heb heel veel ervaring met muizen, ben fokker (geweest). Mocht je vragen hebben dan hoor ik dat graag.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:23

Heb beiden gehad. Momenteel alleen nog een hamstertje :) Veeeel lol gehad aan de muizen, die spelen, doen en kan je zoooo vermaken, hamstertjes zijn wat dat betreft wat 'saaier'. In een kleine kamer zou ik absoluut voor een hamster gaan. Als eerste vanwege de stank. Een kennis van mij had muizen in een kleine kamer en echt alles rook naar muizen. Haarzelf inclusief. Zeer oncharmant! En verder hebben muizen, zeker in groepen meer ruimte nodig en das ook gewoon niet handig...

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:31

wij hebben ook beide gehad, en muizen stinken ind erger als een hamster, dus ik zou voor een hamster gaan! succes.

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 23:34

Even de site bekeken die hierboven genoemd wordt. Als mijn ham overlijd (ze begint wat ouwig te worden) ga ik op zoek naar een koppel cambelli's :D Die mixen het groepsgevoel van de muis, met de relaxtere hamster :) En ze komen in leuke kleurtjes!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-12 23:41

Hmm nee als ik bij mn paard ben geweest en daarna heb gedoucht en omgekleed en heb daarna college, dan ben ik nog steeds bang dat ik naar paard stink :o Dus denk dat het toch geen muisjes worden dan.
Wel jammer, vind ze erg schattig. Vooral omdat ze elkaar dan ook bezig kunnen houden. Is toch gezelliger.
Maar ja als een hamster liever alleen is, moet ie het zelf maar weten :')

@fjordje; toch bedankt voor je aanbod ;) als ik mij bedenk weet ik bij wie ik moet zijn!

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 00:05

En wat als ik één of twee nachtjes naar huis ga, is het dan verstandig om de hamster mee te nemen in zo'n reiskooitje (in de winter lijkt me dat niet)? Of is het mogelijk dat ik hem zoveel eten geef dat hij er 2 dagen tegen aan kan? Aangezien ze 'hamsteren'? Of is dat zielig? (zal niet vaak voor komen aangezien mijn paard ook hier staat en ik dus toch voor mn paard hier moet zijn)

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 00:06

(hoop niet dat mensen nu spontaan 144 gaan bellen :o )

Sijs15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:12

Niet meenemen. Levert zo ontzettend veel stress op! Gewoon voer en water. Stukje droog brood zijn ze ook wel mee bezig :) Hamsters zijn fijn :)

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:15

Toen ik op kamers woonde bleef hamstertjelief ook rustig 2 daagjes alleen... met giga voorraad voer en groente... :') voor het geval dat...

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 00:19

Ja daar zeg je wat. Lijkt me idd niet echt comfortabel reizen voor zo'n klein beestje.
Gedroogd brood is een goed idee! En gewoon hele voorraad voer en water!
Ik ben verkocht trouwens, weet het nu zeker! Zat net even op het hamsterforum naar hamsters te kijken
die de fotowedstrijden gewonnen hadden. Echt zo schattig! Ben weer helemaal verliefd :D

x_Layla_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-12 00:41

Hmmm ik kan toch echt niet zo snel vinden waar er hier in de buurt een fokker zit.
Is er echt geen één dichterbij dan Eindhoven?

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:54

Woont gabrielle niet dicht bij jou in de buurt? Van het hamsterforum...