Konijn overleden aan baarmoederkanker.. en nu..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Konijn overleden aan baarmoederkanker.. en nu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:42

Ik zie nu dat dit een lang verhaal is geworden, de eigenlijke 'vragen' staan onderaan..

De laatste tijd was mijn konijntje Fluffy al een beetje aan het sukkelen, af en toe minder eten (maar had ook steeds haken op haar kiezen), andere ontlasting, maar iedere keer knapte ze weer op en was het weer normaal. Afgelopen zomer was ze ook nog een keer helemaal onderzocht, en toen heeft de dierenarts niks afwijkends gevonden. 3 weken geleden nog vond ik ook dat ze er juist zo goed uit zag. Hele mooie vacht, goede conditie en vrolijk.

Ik woon sinds 5 maanden op kamer, dus ik zag haar meestal alleen nog maar in het weekend. 3 weken geleden zat ze in de huiskamer en toen maakte ze ineens rare schokken terwijl ze zich waste. Nadat ze klaar was met wassen waren de schokken ook weg, waardoor ik dacht dat ze gewoon steeds vervelende jeuk had gevoeld die ze weg wilde wassen. Ik weet wel dat ik toen ik in de trein stapte aan mijn moeder vroeg of ze haar goed in de gaten wilde houden.

Vorige week hebben we haar bewust in haar hok laten zitten en niet binnen gehaald aangezien het zo koud was, en ze vorige winter snot had gehad. Ik weet nog dat ik toen ik haar aaide haar ribbetjes ineens erg voelde, maar me tegelijkertijd af vroeg of dat vorige winter niet hetzelfde was geweest. Ik heb toen nog even naar haar gekeken, en ik vroeg me toen volgens mij af of ze niet weer snot had, omdat haar neusje wat wijder open was. Dat laatste kan ik me alleen niet meer helemaal herinneren. Ik heb toen weer aan mijn moeder gevraagd of ze haar goed in de gaten wilde houden.

Afgelopen dinsdag belde mijn moeder op dat ze haar naar binnen had gehaald aangezien ze dacht dat ze het heel koud had omdat ze duidelijk aangaf uit haar hok te willen (de hele tijd heen en weer voor het gaas lopen, duwen etc.) Ook wilde ze niet eten. Toen heeft mijn moeder haar binnen gehaald, en de dierenarts gebeld. Toen mijn moeder vervolgens weer bij haar ging kijken, zat ze gewoon te eten, en oogde ze verder ook normaal, waarna mijn moeder de dierenarts weer afgebeld heeft. Wel heeft ze haar binnen laten zitten, waardoor ze volgens mijn moeder duidelijk opknapte.

Ik vroeg me telkens af of ik niet naar mijn ouders moest gaan om te kijken hoe het met haar ging, maar ik voelde me ook op de één of andere manier tegengehouden. Ik vraag me nu af of dit door de drukte kwam, en omdat ik toch al niet zo lekker in mijn vel zat, of dat het een (bijgelovig) 'teken' was. Ook belde mijn moeder op dat ze vond dat het weer een stuk beter met haar ging naar haar idee, waarop ik dacht dat ik me weer voor niks zorgen had gemaakt.

Normaal gesproken ga ik vrijdagavond naar mijn ouders, maar ik had nu een open avond van een studentenvereniging, waardoor ik zaterdagochtend pas ging. Ik moest vroeg mijn bed uit omdat ik eigenlijk paardrijden had, maar ik weet nog dat ik er gek genoeg geen moment over twijfelde of ik wel of niet zou gaan ondanks dat ik onzettend moe was, en eigenlijk zo snel mogelijk naar mijn ouders wilde.

Toen ik bij mijn ouders kwam liep ik gek genoeg eerst langs Fluffy, die in de gang zat, zette mijn spullen in de kamer en bedacht me toen pas dat ik bij haar moest kijken.. Toen ik haar zag zat ze met haar hoofde helemaal in haar nek en met wijdopen neusgaten te eten. Volgens mijn moeder zat ze vrijdagavond pas voor het eerst zo, en zat ze toen met een andere blik in haar ogen in de lamp te staren die aan het plafond hangt. Toen ik haar aaide voelde ik al meteen dat ze ontzettend mager was, en toen ik haar optilde voelde ik al meteen: dit is helemaal niet goed. Ook zag ik dat ze een heel vies achterwerk had (dit had ze al sinds 3 weken, maar vorige week was het een stuk schoner). Mijn moeder en ik dachten eigenlijk allebei hetzelfde: een tumor. Ik heb daarop meteen de weekenddierenarts gebeld. Die zei gek genoeg niet dat we meteen moesten komen, maar na even overlegd te hebben zijn we toch zo snel mogelijk gegaan. Ik voelde dat we niet te lang meer moesten wachten..

Onderweg naar de dierenarts zat ze rechtop, en hipte af en toe wat heen en weer. Hierdoor vroegen we ons zelfs nog even af of ze niet ontzettend kou zou hebben gevat, waardoor ze weer snot had. Toen we bij de dierenarts aangekomen waren was ze duidelijk ook erg benauwd, en de 2 dierenartsen zeiden ook dat ze in erg slechte conditie was, en het erg zwaar had. Na haar onderzocht en bevoeld te hebben hoorde we wat we eigenlijk al wisten: baarmoederkanker, met mogelijk uitzaaiingen in de longen. Het advies was om haar zo snel mogelijk in te laten slapen, en daar was voor mij ook geen twijfel over. Ik mocht haar zelfs nog meenemen naar huis en maandag in laten slapen, maar dat wilde ik absoluut niet.

We werden nog even alleen met haar gelaten om afscheid te nemen. Ik voelde al dat ze ontzettend slap lag in m'n armen. Ze schoot ook even omhoog, waarna de dierenarts vroeg of we haar maar het spuitje zouden geven. Toen ze het spuitje kreeg maakte ze nog een schokje, waarna ik haar weer op schoot mocht nemen. Ik tilde haar nog even op om haar een kusje te geven, maar toen was ze al helemaal slap, en waarschijnlijk dus al overleden.. Het zou 2-20 minuten kunnen duren, maar wij hadden het idee dat ze het spuitje kreeg op het moment dat ze anders ook al een natuurlijke dood was gestorven, zo snel ging het. We mochten haar gelukkig wel mee naar huis nemen.

Toen we thuis waren en ik even bij haar gingen kijken zag ik dat er bloed uit haar neusje kwam, ontzettend naar.. en ik weet ook niet wat dat geweest is..

Ze is bijna 8 jaar oud geworden, en ze is vanaf dat ze een maand of 2 was bij ons geweest..

Afbeelding
Fluffy ~ 04-2004 - 11-02-2012 ~

Ik mis haar natuurlijk ontzettend, maar daarbij spoken er ook allemaal vragen door mijn hoofd. 1 daarvan die ik hier wilde stellen is of ik er wel goed aan gedaan heb om de keuze te maken haar niet te steriliseren. We hebben het er meerdere malen over gehad, maar kwamen elke keer tot de conclusie dat het risico van een operatie, het snijden in een gezond konijn, de eventuele pijn en narigheid die een operatie zou kunnen meebrengen, niet opwoog tegen de kàns dat ze baarmoederkanker zou kunnen krijgen. Ik lees echter pas net dat die kans wel 80% was. Maar dan nog twijfel ik erover of ik het wel natuurlijk vind om een risico te nemen, alleen om haar eventueel langer bij me te kunnen houden, en lijden te kunnen besparen, terwijl ik ook niet weet aan wat voor mogelijke lijdensweg ze anders misschien was komen te overlijden. Dan is dit toch het meest natuurlijke geweest, en het blijft een dier die zelf niet vooruit kan kijken, en er zelf geen notie van heeft hoe oud ze nou eigenlijk geworden is. Toch zit het me dwars..

Het tweede wat ik me af vraag is of ik eerder met haar langs de dierenarts had moeten gaan, maar omdat ze iedere keer weer opknapte, en wel eens vaker in haar leven 'raar' had gedaan wat niks bleek te zijn, keek ik het aan. Ook vraag ik me af of ik er misschien juist niet goed aan had gedaan als ik haar eerder in haar laten slapen, aangezien ze dan misschien tegen het spuitje had 'gevochten', terwijl ze nu rustig in is geslapen. Ik kan nu alleen maar hopen dat ze niet te lang en te erg geleden heeft..

Allemaal vragen achteraf dus, maar ik zit er heel erg mee en ik zou hier wel heel graag andere ervaringen/ meningen over willen horen.

Anoniem

Re: Konijn overleden aan baarmoederkanker.. en nu..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:20

Ik merk aan je verhaal dat je je uiterste best voor haar hebt gedaan. Naar de dierenarts, volledige controle, ect.
Ik denk dat je inderdaad de keuze goed hebt gemaakt door haar niet te steriliseren, het risico is volgens mij best groot.

Sterkte! :(:)

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 19:14

Tja je hebt je best gedaan, jammer dat ze niet bij jou woonde daardoor heb je sommige dingen misschien te laat gezien, maar het is niet anders.
Ik heb 1 van mijn voedsters wel gesteriliseerd, en nu ben ik daar blij mee, maar het is een hele onderneming geweest. Het viel me tegen hoe slecht de operatie haar is bekomen. Heb nog zeker 2 weken met haar getobt, niet willen eten, weer naar de da voor pijnstillers, etc. Op een gegeven moment dacht ik zelfs van als ze nu niet gaat eten weet ik niet of ze het redt.
Dus voor alles is iets te zeggen.
Ik zou zeggen dat je je niet schuldig hoeft te voelen dat je haar destijds niet hebt gesteriliseerd :)
Vind het eigenlijk erger dat ze blijkbaar alleen heeft gezeten.

Maar maak je niet te druk, jij hebt naar jouw kunnen gehandeld en het konijntje heeft nu geen pijn meer. En 8 is best een mooie leeftijd.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 23:27

Ik wil je ten eerste heel veel sterkte wensen.
Wat was ze een prachtig konijn en wat heeft ze een mooie leeftijd behaald. Ik snap wel dat je het steeds opnieuw hebt aangekeken, ook omdat ze al wat op leeftijd was kon het inderdaad zijn dat ze gewoon niet goed meer tegen de kou zou kunnen. Ik vind dat je je niet schuldig moet voelen, alleen je moeder had wel wat eerder het kunnen melden of die vrijdag naar de DA moeten gaan aangezien het niet normaal is als ze zo met dat hoofd deed. Maar hé het is gebeurd. Het is moedig en knap van je dat je toen je bij de DA was haar gelijk hebt laten gaan, daar wil ik je voor complimenteren, lijkt me heel moeilijk.
Ik laat hier mijn voedsters ook niet castreren, inderdaad om het risico van de operatie, ook omdat het een boel geld kost, maar ook omdat ik nog nooit een oud konijn heb gehad en als een konijn al 7 zou worden zou ik er tevreden mee zijn. Ga maar na dat konijnen in het wild 2 tot 3 jaar worden, dan is 8 echt oud hoor. Ik zou eerder een maatje erbij hebben gehad, kwaliteit van het leven is veel belangrijker dan de levensduur, tenminste zo zie ik het. Natuurlijk heb je het liefst allebei maar dat kan nu eenmaal niet altijd en kwaliteit heb je wat over te zeggen en levensduur heb je niet zo goed onder controle.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 08:58

Uit je verhaal begrijp ik dat ze buiten zat maar je haar regelmatig naar binnen haalde? Dit moet je zeker met dit weer nóóit doen, de 'warmteklap' is veel te groot en kan ook dodelijk zijn voor konijnen, helemaal als ze daarna weer naar buiten moeten.
Gecondoleerd!
Kijk eens op www.asielgoofy.nl daa staat heel veel informatie op over konijnen, ze horen ook niet alleen te zitten, en je zou er goed aan doen een konijnenstelletje uit het asiel te halen mocht je weer een nieuw konijntje willen.

Gr Claudia

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 09:17

Gecondoleert met je nijntje!!

1 van mijn nijntjes is op 10 jarige leeftijd ook overleden aan baarmoederkanker (we hebben haar in laten slapen). Bij haar ging het vrij snel: ze begon met bloed plassen, zijn naar de DA geweest, die heeft nog een echo gemaakt en daaruit bleek dat haar hele baarmoeder vol zat met tumoren. Zelf at ze en dronk ze nog goed, keek alert uit haar oogjes, niets wees erop dat ze pijn zou moeten hebben. Echter omdat ze al wat ouder was, en de kans van overleven bij een operatie nihil was, hebben we besloten haar te laten inslapen. Gaf een tegenstrijdig gevoel, juist omdat ze er zo levendig en vrolijk bij zat.

Heb nu weer twee koppeltjes lopen (2 x een gecastreerde ram + voedster, alle 4 uit de opvang), en zit nu ook te dubben of ik de voedsters zal laten steriliseren ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 15:47

Dankjulliewel :)

Ten eerste is ze nooit ongelukkig geweest naar ons idee. Ook ging ze niet steeds van binnen naar buiten en weer terug, dat was 1 keer per week als haar hok helemaal werd verschoond, met de deur open en de kachel uit.
We hebben destijds bewust gekozen haar alleen te houden, aangezien we toendertijd van alle kanten hoorden, en lazen dat je konijnen beter niet samen kunt houden, en als je dan écht een koppel wil: 2 zusjes, en die beiden laten castreren. En dan nog was de kans groot dat ze elkaar op een later tijdstip de tent uit zouden vechten. Maargoed, hier zullen de meningen altijd over verdeeld blijven, net als over het castreren. Wel heeft ze zo'n 2 jaar geleden een knuffelhondje gekregen, en daar was ze vaak druk mee in de weer, maar ze graafde hem van tijd tot tijd ook onder. Het was altijd een gelukkig, druk en relaxt konijn naar ons idee. Ik heb er dus ook mijn twijfels bij gehad wat het beste was, maar deze keuze bewust gemaakt, en niet uit eigenbelang oid. Maargoed, hier wil ik verder ook niet opin gaan in dit topic, per PB mag natuurlijk altijd :)

@ millenium: Weet jij misschien ook (van je DA gehoord oid) hoe je bij konijnen met baarmoederkanker kan zien dat ze pijn hebben? Ik vraag het me ontzettend af. Zaterdag had ze het duidelijk moeilijk, maar wat ik van mijn moeder begreep was dat ze tot vrijdagavond nog heeft zitten rondscharrelen, uit de bench heeft proberen te klimmen, haar knuffelhondje versleept heeft en ontzettend druk was als haar eten eraan kwam. Een konijn dat veel pijn heeft zou toch eerder stilzitten/ piepen/ knarsetanden?

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:19

Nee, ze heeft mij dat niet verteld. Wij vragen ons ook echt af of ze wel echte pijn had, of dat deze nog moest komen.
Afgelopen oktober heb ik nog in van mijn nijntjes in moeten laten slapen na een 'verstopping' in haar darmpjes. Bij haar viel het vrij snel op dat ze niet lekker in haar vel zat; ze viel binnen 2 dagen echt enorm af (twas net een gratenpakhuis), zat stilletjes in een hoekje, lag heel raar, wou niet meer eten en drinken etc. Echter vertoonde het voedstertje met baarmoederkanker geen van deze symptomen. Misschien is het ook konijn-afhankelijk? Net zoals als mensen zal ieder konijn ook z'n eigen pijngrens hebben.
Wat verder denk ik ook belangrijk is om te weten, is dat konijnen nooit snel pijn laten zien. "t zijn echte binnenvetters, dat zal ook wel moeten want vanuit de natuur kan pijn tonen een teken van zwakte zijn, om te overleven zal je die zwakte niet te snel moeten laten zien.

Tip: anders even Faniek op bokt PB'en. Zij heeft een konijenopvang (heb er ook mijn nijntjes vandaan) en is als het goed is ook paraveterinair. Zij weet echt donders veel over nijntjes en kan je vast verder helpen met je vragen.

paardjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:24

Heel veel sterkte met je verlies!

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 20:24

Wij hebben er ook 1 een spuitje laten geven op 2jarige leeftijd. At weinig meer,zat er stilletjes bij(maar dat deed ze eigelijk al van kleins af aan al, we dachten eerst aan een verstopping dus een beetje de buik masseren, toen ging het weer beter. Paar dagen erna lag ze er heel raar bij en meteen naar de da gegaan, die voelde de buik en voelde een flink gezwel zitten. (Ik voelde me schuldig omdat ik het niet goed gevoeld had ondanks ik het buikje nog gemasseerd had en waarschijnlijk zat het er al heel lang en hebben we het niet gemerkt). We hadden een optie om foto's te laten maken en haar te laten opereren maar ik vond het te risicovol voor zo'n klein beestje dus toen voor een spuitje gekozen.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 22:57

Ik heb een koppeltje konijntjes genomen waarvan het vrouwtje plotseling overleden is (wat dat is geweest weet ik niet). Heb daarna bij de opvang een nieuwe vriendin voor Meneer Grote Konijn ( :Y) ) gehaald en die was nog niet geholpen. Ondanks dat het mannetje gecastreerd is wilde ik het vrouwtje wel laten helpen ivm baarmoederkanker. Heb dus ook duidelijk bij de dierenarts aangegeven toen ik haar wegbracht dat ik graag wilde dat de baarmoeder ook verwijderd werd. Dit hebben ze gedaan en maar goed ook, want daar zat al slecht weefsel op. Konijntje was toen pas 3jr oud. Het komt echt best veel voor :j

In ieder geval sterkte, nooit leuk en zeker niet als je zo'n beestje al zo lang hebt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:36

Bedankt :)

@ millennium: Dankje voor de tip, ik heb haar gePB't :) Fluf was wel in één week tijd héél mager geworden, maar ze kwam dus nog wel heel duidelijk op haar eten af en at het ook snel op..

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:48

Ach, wat sneu, zo'n mooi konijn ook. Die zul je wel vreselijk missen. Ik denk niet dat je er nog iets aan had kunnen doen, één dag eerder naar de dierenarts gaan zal niet uitmaken als ze al tumoren had.

Het steriliseren is een lastig issue. Het is een behoorlijke operatie die een konijntje wel ziek en zielig maakt. Ik heb er zelf lang over gedubd maar het toch gedaan, mede omdat ik wilde proberen haar te koppelen aan mijn 10 jaar oude niet-gecastreerde mannetje (wat overigens niet gelukt is, maar dat terzijde). Ik ben er nu heel blij mee dat ik dat destijds toch gedaan heb, het is een pak van mijn hart dat ze dat risico nu niet meer loopt. Maar ze was wel even zielig na de operatie, gelukkig knapte ze snel weer op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:04

@ Naomi_Azzet: Ze had het sowieso niet overleefd idd, dat is 1 ding wat zeker is. Alleen vraag ik me af of ik haar eerder uit haar lijden had moeten verlossen. Ook mijn moeder (die haar de hele week verzorgd heeft) vraagt zich dat af. Maar ze vond haar niet zielig ogen, tot zaterdagochtend. Wel deed ze anders dan anders, en dat is natuurlijk al een reden om naar de dierenarts te gaan, maar mijn moeder en ik maken zich ook vaak té snel zorgen, en dan blijkt er niks aan de hand te zijn. Deze keer keken we het aan, en nu was het wel ernstig.. Ik begrijp mezelf gewoon niet.. Mijn moeder zei ook dat ze bang was geweest dat ze erg tegen het spuitje zou hebben gevochten als we eerder waren gegaan, daar was haar karakter namelijk wel naar.. Nu was ze duidelijk op, en met 1 minuutje weg.. Maar het feit dat ik gewoon niet weet of we er goed aan hebben gedaan hoe het is gelopen laat me niet met rust..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 16:52

Ik heb destijds ook mijn voedsters niet laten castreren, gewoon omdat ik niet wist hoe groot de kans is dat het ontspoort op latere leeftijd. Mij is door verschillende dierenartsen aangeraden om als ik nog een keer een voedster heb haar toch tussen de 3 en 4 jaar wel te laten castreren.

Mijn ene konijn (ik heb twee zusjes) heeft nergens last van - ja, af en toe flink schijnzwanger maar het valt meestal mee. De ander ontdekte ik in september een aantal rare bobbels op de buik bij...

In de kliniek in Utrecht (want die hadden wel een echo-apparaat, echo is achteraf niet eens gemaakt) heb ik haar nog eens laten onderzoeken, want in het uitstrijkje dat mijn eigen dierenarts uit de bulten had gehaald bleken cellen te zitten maar ze konden niet zeggen of het kwaadaardig was. De dierenarts/docent/watdanook (vind dat altijd zo verwarrend bij ons hihi) raadde me aan toch echt de bulten te laten weghalen.
Dat heb ik gedaan (buikwand hoefde niet open dus vooruit) en ze kwam wel wat moeilijk uit de narcose maar at daarna weer prima en het was ook min of meer mogelijk haar medicijnen daarna toe te dienen. Ze was alleen ontzettend kwaad, en ze was altijd al schuw geweest maar nu wilde ze helemaal niet meer eten als er iemand in de buurt van het hok stond. Dat is gelukkig geleidelijk aan weer beter geworden.

Maar goed, dat was september. De docent/dierenarts had gezegd dat hij toen het buikje slap was tijdens de narcose toch wel een soort onregelmatigheid voelde in de buik, maar niet zeker wist of het de baarmoeder was die mis ging, of wat anders, dus wilde toen een echo laten maken. Inmiddels had ik al met dat kwade konijn gezeten en besloten dat ik haar niet nog eens liet opereren. Een echo maken had dus ook weinig zin...

En nou ja nu deze week begint ze ineens heel slecht te eten. Of ze bloed plast weet ik niet (bepaalde momenten is konijnen-urine nu eenmaal wat roodbruinig), maar ze komt mij ook mager voor en er blijft veel eten liggen (zusje vreet vrolijk verder maar niet meer dan ze op kan).

Ik zie d'r ook nauwelijks meer buiten in de ren zitten helaas.

Dus ik snap precies waarom jij twijfelt... Ze zijn allebei 8 maar hadden gezien hun gezondheid allebei prima 12 jaar oud kunnen worden, daar twijfel ik dan weer niet aan. Alleen gaat de ene dat dus duidelijk niet redden, want ik ben bang dat inderdaad haar baarmoeder nu gewoon een grote tumor is. Ik ga haar morgen zelf even op tafel onderzoeken en dan naar mijn eigen dierenarts op maandag. Goede kans dat ze het eind van de week niet haalt.

Dus tja, op basis van ervaringen met mijn ene konijn zeg ik nee, castreren is nergens voor nodig, maar op basis van de ervaringen met haar zusje zeg ik volmondig ja.

Ook omdat op de leeftijd waarop ze gecastreerd worden ze vaak nog prima uit de narcose komen. Juist konijnen worden extra goed in de gaten gehouden wat dat betreft. Maar het kost inderdaad wel veel geld, vooral vanwege het gas dat gebruikt wordt.

Net als jij twijfel ik ook nog steeds wat nuttiger is, dus.
Mijn eigen konijnen waren al 6 toen ik hoorde dat het verstandig was de baarmoeders te laten verwijderen, dus dat heb ik toen i.v.m. hun leeftijd niet meer gedaan. Bovendien wil mijn moeder al niet eens de kosten van de halfjaarlijkse entingen betalen dus dat wordt ook niet gedaan als het niet nodig is (en ben zelf een sloeberige student). Laat staan dat zo'n castratie dan even gesponsord wordt. :+

Mijn eigen dierenarts en de docent op de kliniek raadden het allebei aan, maar ja, ik studeer het zelf ook en ik hecht ook veel waarde aan mijn eigen observaties.

Je kunt het nooit weten, denk ik.

Edit: En ik maak me ook te snel zorgen, juist omdat ik precies weet hoe ik van een afstandje alles moet observeren en er dus al met een dierenarts-oog naar kijk. :') Toen ze echt duidelijk slecht werd hebben jullie haar in laten slapen, dus daar hoef je jezelf niet voor te straffen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 10:58

Dankjewel voor je reactie :) Fijn om wat ervaringen te horen.. Ik zat ook nog te denken dat ik haar dan met een leeftijd van zo'n 7 mnd - 1 jaar had moeten laten helpen, maar toen had ze net een flinke optater achter de rug van een lang zeurend abces in haar huid. Dat was ook gewoon teveel geweest dan.. Dus al met al denk ik wel 'beter' zo. En ja, ze kunnen inderdaad 12 jaar worden, maargoed ik denk dan ook weer, als ze toch blijkbaar gevoelig voor kanker was, had ze dat dan misschien ergens anders gekregen op dezelfde leeftijd. Die dingen weet je gewoon niet. Ze hebben gewoon niet het eeuwige leven, helaas....

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 13:22

Mij werd verteld (want ik ging toen maar gelijk naar leeftijd vragen) - die 7 maand tot een jaar geldt vooral voor rammetjes omdat ze tussen 4-6 maand vruchtbaar worden geloof ik. Voor de voedstertjes is 3-3,5 ook een prima leeftijd, omdat het vaak puur gaat om te zorgen dat ze geen kanker krijgen.

Bij honden en katten wordt het al jaren om die reden gedaan (en omdat sommige eigenaren de loopsheid vervelend vinden), terwijl daar de kans op baarmoederkanker kleiner is dan bij konijnen (bij konijnen is die na 6 jaar gewoon 50-80%). Vandaar dat veel mensen het aanraden.

Mijn konijn heb ik gisteren op tafel genomen (en vergeten dat ook mijn docent haar niet kon temperaturen, kijken mag, dingen in stoppen NIET, dus mooie haal over mijn arm gekregen :') ) en eigenlijk voelde ik alleen maar een sterk vermagerd konijn met helemaal niks in de buik.
Ik denk de blaas wel te hebben gevonden. Als het de baarmoeder was, ook prima, want de wand voelde lekker glad.

Maar geen maag, geen darmen, geen keutels, en toch gaat er eten in. Ja, alleen dat wat ze heel erg lekker vindt, dus ik heb haar een papje gegeven en dat vrat ze met smaak op.

Kauwen kan ze ook dus daar ligt het niet aan.
Ze ademt wel wat zwaarder en uitzaaiingen gaan altijd eerst naar de longen, maar ze lijkt geen pijn te hebben.

Ik weet onderhand niet meer of het kanker met uitzaaiingen is of niet, dus ik heb morgenmiddag een afspraak bij de DA, want ik heb geen diploma en ga me in paarden specialiseren dus ik kom er sowieso niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:52

Okee, ik hoorde juist dat het na een leeftijd van 1 - 2 jaar te risicovol werd. Wel interessant dat je je eigen konijn kunt onderzoeken, al is de reden natuurlijk verrot. Wel fijn dat ze geen pijn lijkt te hebben, dat is toch het belangrijkste :) Fluf had ook niet meer zoveel keutels de laatste tijd. Of nouja, met periodes meer en minder. Laat je weten wat de DA zei?

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 13:28

Zoals ik het begrepen heb neemt het risico vanaf 2 jaar wel wat toe, maar het kan nog zeker wel gedaan worden. Mijn voedster was in ieder geval al minstens twee toen ze geopereerd is en dat is prima verlopen. Ik ben heel blij dat ik het heb laten doen, want bij de operatie bleek dat het al mis was met haar baarmoeder.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 19:38

Correctie: mijn eigen DA zei vanmiddag inderdaad dat ze ze het liefst voor 1 jaar oud helpt. Dus op een paar maanden inderdaad. Dan hoef je alleen de eierstokken eruit te halen en niet de hele baarmoeder, wat toch weer zwaarder is. :j

Maar evt. zou het tot het derde jaar kunnen alleen is het dan dus zwaarder.

Overigens had konijntje wel uitzaaiingen, maar die kwamen nog vanuit de melkkliertumoren, want de baarmoeder was niets mis mee. Toen ik haar in september liet opereren waren ze dus waarschijnlijk al uitgezaaid, vandaag op de röntgenfoto was geen longinhoud meer te zien en leken er ook massa's in de lever te zitten.

Heb haar vanmiddag dus meteen maar laten inslapen... vreesde het al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:41

Bah wat naar... sterkte..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 15:13

Dank je wel.

Zusje lijkt zich vooral te vervelen, maar dat deed ze daarvoor ook al omdat nijn natuurlijk minder energie had om gezellig met zijn tweetjes te gaan klieren. :+
Ik ging haar even lastigvallen in haar hok en ze kwam wel (ze komt altijd) maar vervolgens ging ze strootjes knabbelen.

Ga toch een vriendje voor d'r zoeken. :)

Edit: Ik hoorde vandaag dat een jaargenoot van mij haar scriptie over dit soort dingen doet, dus ik hoop dat ik hem mag lezen van haar wanneer het af is. We hadden namelijk vandaag ook een hele discussie met onze werkgroep wat nou beter is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:58

Interessant!

En ja het zal idd wel even wennen voor t zusje zijn! Die snapt er ook vrij weinig van natuurlijk..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:04

Valt toch wel mee, in hoeverre ze dat snapt. Ze heeft besloten dat nu ze niet meer tegen zus aan hoeft te zitten, ze de ren wel even opnieuw kan decoreren... heleboel omgeploegd. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 15:20

Aahhh :) Haha dat deed Fluf ook altijd, haar hele hok overhoop halen. Vooral als het net verschoond was, dan moest het écht allemaal anders :)) t was wel echt een karaktertje...