Kunnen een valkparkiet, grasparkiet en turquisine samen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Kunnen een valkparkiet, grasparkiet en turquisine samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:47

Ik heb thuis een grasparkiet en een turquoisine parkiet zitten. Ze zitten in een kooi en hebben dagelijks meerdere vlieguren. Nu is me gevraagd om een valkparkiet (permanent?) op te vangen. Op zich wil ik dat wel doen.. het is een leuk dier, ook een kromsnavel en waar 2 vogels eten kunnen er ook 3 eten… :)

Nu hoorde ik van iemand dat een valkparkiet niet met een turquoisine parkiet samen kan omdat de valkparkiet dan de turquoisine gaat aanvallen of zelfs vermoorden.
Wat klopt hiervan?

Zelf heb ik al jaren kromsnavels en heb altijd allerlei soorten bij elkaar gehad, grasparkieten, valkparkieten, bourkesparkieten… en dat is altijd goed gegaan… maar nu wil ik toch navragen wat er van het verhaal klopt… ik zie het niet zitten dat een van mijn vogels dalijk “vermoord” wordt…

Voor wie niet weet wat een turquoisine parkiet is een voorbeeldplaatje... vogel is net een slag groter dan een grasparkiet en net een slag kleiner dan een valkparkiet.
Afbeelding

Wilawander

Re: Kunnen een valkparkiet, grasparkiet en turquisine samen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:53

Ik zou nooit een grasparkiet samen zetten met een turqoisine of een valk. Grasparkieten zijn behoorlijk teroristen en zeker voor de turquosine kan dit erg sneu zijn. Sowieso zou ik ze ieder met een eigen maatje houden. Worden ze een stuk gelukkiger van.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 12:55

Grasparkiet en turquoisine zitten nu al een hele tijd samen en dat gaat perfect... grasparkiet is erg lief voor turquoisine... :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 12:57

Grasparkieten het liefst niet bij anderen zetten. Er zijn al zoveel valkjes die pootjes kwijt zijn geraakt hierdoor. Grasparkieten kunnen zoals Wilawander al zegt enorme terroristen zijn. Een enkele keer gaat het goed maar neem die gok alsjeblieft niet.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:00

de grasparkiet zit al een tijdje met de turquoisine... dus dat "kwaad" is al geschied zeg maar... ;)
Het gaat meer om de combinatie turquoisine en valkparkiet... :)

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:02

Met turquiosines heb ik geen ervaring. Moeten die geen aangepast voer hebben?
In ieder geval zou ik wel ander voer neerzetten want valkparkieten hebben grover zaad nodig als grasparkieten. Valkparkieten hebben ook vaak een te zacht karakter waardoor ze andere vogelsoorten over zich heen laten lopen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:04

De fokker waar de turquoisine vandaan komt heeft het voer laten zien dat ze moeten hebben en dat is hetzelfde als de grasparkiet krijgt... :) Mocht het doorgaan, dan komt er sowieso een bakje voer voor grote parkieten, dus met zonnebloempitten... :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:49

Alle 3 soorten hebben anderevoer nodig. neophema voer, valkparkieten voer en grasparkietenvoer.

je kan geen zonnepitten voeren bij grasparkieten die vervetten veel te snel en krijgen daardoor problemen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:51

hmmm... dan zou de fokker van de turquoisine me verkeerd hebben voorgelicht... :\

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 13:55

Ja die soorten hebben ander voer nodig. En het zijn daarbij nog eens vrij gevoelige vogels wat vroeg of laat probleme gaat oplevren met andere soorten of je moet ze paartjes wijze in een hele grote ruimte hebben.

maar soweiso zou ik echt overwegen om ze beide een passend maatje te geven. je zult zien dat dat heel wat meer plezier geeft voor ze ondanks dat het nu nog goed gaat.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 13:58

dan zou ik een van de 2 weg moeten doen.... heb de ruimte niet om nog een vogelkooi in de kamer te zetten (staan ook 2 grote rattenkooien en een aquarium in de kamer).... ik zie het eerlijk gezegd niet zitten om een levend dier weg te doen... ik ga eens nadenken over hoe en wat ik het beste zou kunnen doen.

Maar dan nog zit ik ook met de valkparkiet... het dier zit nu bij iemand binnen... ze kunnen het dier wel ergens "kwijt" maar dan komt ie in een buitenvolière... en voor nu lijkt dat me veel te koud... ;(

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:01

Ja dat gaat niet. Die kunnen pas naar buiten als het nachts boven de 10 graden blijft.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 14:03

Daarom... snap je mijn twijfel? Ik weet voor nu even niet wat "goed" is voor alle vogels...

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:06

Een valk heeft veel ruimte nodig ze hebben een behoorlijke spanwijdte. Je hebt een hele ruime kamervoliere nodig wil dat enigzins gaan. daar komt bij dat 3 soweiso geen goed aantal is.

Ik zou het niet doen je gaat problemen krijgen hiermee.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:32

Ik zou het inderdaad ook bij een even aantal houden, anders, komt er gegarandeerd ruzie.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:40

Hier zitten alle drie de soorten samen, maar wel in een voliere van 12 m2.
Gaat prima, alleen de grasparkieten vallen de Turquoise inderdaad vaak lastig. Hij heeft maar 1 poot,... maar is wel vliegensvlug. De poot was er trouwens al af toen we hem kregen van de dierenambulance. Ze hadden hem gevonden in een bos.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:41

Banjer schreef:
hmmm... dan zou de fokker van de turquoisine me verkeerd hebben voorgelicht... :\

Lijkt me stug, ik zou het nog even navragen. Hier hoor je ook allemaal verschillende antwoorden.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:47

Banjer schreef:

Iedere kweker doet het weer anders,mijn man stelt zijn voer voor zijn kromsnavels vaak helemaal zelf samen.
En ik neem aan dat de vogel er goed uitziet en het dus goed deed op het voer wat de kweker hem gaf.
Mijn man heeft vele soorten zitten zal vanavond is voor je vragen of hij de turquoisines wel eens bij andere vogels heeft gehad.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 14:50

Wilawander schreef:
.

maar soweiso zou ik echt overwegen om ze beide een passend maatje te geven. je zult zien dat dat heel wat meer plezier geeft voor ze ondanks dat het nu nog goed gaat.

Wilawander daar in ben ik het zeker met je eens,want een soortgenootje is altijd leuker en als die dan ook nog eens van het andere geslacht is word het helemaal leuk <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:11

Ik heb er geen ervaring mee. Het enige dat ik weet dat ze ander voer nodig hebben, dat heb ik toen nagevraagd bij de fokker van mijn grasparkiet die ook andere soorten fokt.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-12 16:11

Bedankt voor de input zover :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 16:48

Een turquoise is een Neophema en het is algemeen bekend dat deze neophemavoer eten. Je hebt kwekers en kwekers helaas.

jolandapinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-12 17:01

ik had in de voliere een koppel grasparkieten zitten en een koppel bourkes, dit ging prima tot ze eieren gingen leggen, toen had mijn bourkes nog maar 1 oog door de grasparkieten, dus niet doen! en bourkes eten ind neophemavoer, succes ermee.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:00

Wilawander schreef:
Een turquoise is een Neophema en het is algemeen bekend dat deze neophemavoer eten. Je hebt kwekers en kwekers helaas.

Tja ....en wie doet het goed?
Ze zijn allemaal met het zelfde bezig neem ik aan en dat is mooie gezonde vogels kweken,zeker als je er ook nog eens mee op tentoonstellingen wilt staan.
Hier dus een zelf samengesteld voer,niet het echte kant en klare Neophemavoer uit de winkel maar wel een voer waar over nagedacht is.....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 23:39

Prima toch maar waarschijnlijk geen gewoon grasparkietenvoer.

Ik stel mijn voer ook samen voor mijn grasparkieten maar het hoofdbestandeel is dat wat voor hun in de eerste plaats bedoeld is.