Nieuwe poes? Wat zal ik doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Krips

Nieuwe poes? Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 15:20

Ik woon naast mijn ouders en hun katten zitten heel vaak bij ons. Pas was mijn vriend bij kennissen van ons die maine coons fokken. Wij zijn helemaal verkocht. Het idee om een kat voor onszelf te hebben sprak mij (na lang na denken natuurlijk) erg aan. De kat is in eerste instantie dan echt van mij en kan ik ook meenemen als ik ergens anders ga wonen enzovoorts. Nu is daar een heel lief poesje waar ik nu al helemaal verliefd op ben.. maar toch.. een maine coon kost niet niks en ik kan ook gewoon kijken voor een 'vuilnisbak' poesje...

Wat zouden jullie doen?

assie

Re: Nieuwe poes? Wat zal ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:34

Ik zou kijken naar de gezondheidstesten van de ouders, of het goede lijnen zijn, of het karakter bij je past. En als dat allemaal naar wens is, dan zou ik gewoon lekker voor die Maine Coon gaan. Wat een mooie, gave poezen met een top karakter zijn dat!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:38

Coons zijn gaaf ik heb er zelf ook een *D 8-) ik heb een supermooie herplaatser (was toen 4) die had ik gratis wegens gedragsproblemen in de groep :D misschien een idee?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 15:52

Coons zijn echt leuk en eenmaal verliefd op het ras wordt het alleen maar erger!
Wel merk ik dat onze coon erg blij is met haar vriendinnetje, persoonlijk zou ik er dus nooit voor kiezen maar 1 kat te nemen.
Wij hebben een Coon en Birmaan genomen en deze zijn samen als kitten hier gekomen. Ze zijn onafscheidelijk en dit is echt prachtig om te zien. Plaatjes zoals deze http://i35.photobucket.com/albums/d198/ ... 920112.jpg zijn voor ons "normaal" geworden.

Nou is het natuurlijk wel zo dat bij jou ook de katten van je ouders rondlopen, maar mocht je ooit verhuizen kunnen deze niet mee. Al kun je er natuurlijk voor kiezen dan pas een vriendinnetje/vriendje voor haar te kopen.

Het feit dat ze een vriendinnetje heeft maakt haar bij ons ook niet minder aanhankelijk naar ons toe. Als ik op de bank lig komt ze op mijn borst zo dicht mogelijk bij mijn gezicht liggen.

Wel merk ik dat ze behalve de aanschafwaarde meer heeft gekost dan alleen dat. Zo is de onze erg gevoelig voor voer, royal canin enz doet ze het heel slecht op daarom eet ze nu taste of the wild (€63 voor 13 kg) en applaws natvoer (a 1 euro per blikje). Verder hebben ze pas samen de waterfontein gesloopt, is er een vaas gesloopt toen ze een keer in een gekke bui over tafel rende (ze mag absoluut niet op tafel).
De bank en gordijnen enz zijn gelukkig heel stevig anders hadden we hier ook nieuwe van moeten halen.
Daarbij wordt ze dinsdag gesterriliseerd wat ook weer €125 kost.

Ook is het verstandig om na te denken wat te doen met vakanties. Nu kunnen je ouders nog voor haar zorgen, maar wat als je verhuisd?

Wel denk ik dat je deze beslissing zelf het beste kan maken. Wij kunnen natuurlijk niet in jouw portomonnee kijken.
Een maine coon is een prachtig dier en het is GEWELDIG om te zien hoe ze uitgroeien, maargoed een htk kat kan natuurlijk net zo leuk zijn.

Mocht je voor de maine coon gaan zou ik er absoluut 1 nemen waarvan de ouders overal op getest zijn, met stamboom.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:00

ze vreten idd wel voor 3 :') Jack weegt 13 kilo :P

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 16:05

Die van ons wordt 12 maart 1 jaar oud en weegt nu 4.2 kg.
Zij is een poes, dus verwacht dat ze kleiner blijft dan jack :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:08

Ik heb alles gewoon uitgevogeld voordat ik besloot er een kat bij te nemen natuurlijk. :) Wij hebben thuis altijd veel dieren gehad bij mijn ouders dus ik ken de verantwoordelijkheid die ik neem. :) Zodra ik haar meeneem ergens anders heen zou ik inderdaad een andere kat overwegen. Met de andere katten hier zou ze gewoon de hele dag kunnen spelen, ook lopen er nog twee honden (cairnterriers) op het erf. Dus qua aandacht van andere dieren zit ze voorlopig wel goed!

We hebben de middelen om alles aan voer te bekostigen en we willen ivm met veel weidekatten (halfwild) in de omgeving de poes sowieso gelijk later steriliseren. Dus die kosten hebben we sowieso. Het is meer.. klinkt misschien een beetje stom... is het het waard om 500 euro meer te betalen als we ergens anders een gratis katje kunnen ophalen.. Is het niet overdreven ofzo... Als je snapt wat ik bedoel, niet om iemand te beledigen. Maar is dat de meerwaarde van een Coon?

We halen haar bij een goede erkende fokster waar ze een stamboek heeft en alles getest is :)

Wij zijn gewoon student/starter, dus nog niet veel waardevols om te slopen... :p En we zijn ook wel echte dierenvrienden dus we weten wat we in huis halen :P ze zien eruit als knuffeltjes maar het blijven katten natuurlijk :D

Edit: Bedankt voor de reacties natuurlijk :D

Ennn niet meer zulke foto's plaatsen hoor :D <3 dan kan ik geen weloverwogen keuze maken :o

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:14

Krips schreef:
Het is meer.. klinkt misschien een beetje stom... is het het waard om 500 euro meer te betalen als we ergens anders een gratis katje kunnen ophalen.. Is het niet overdreven ofzo... Als je snapt wat ik bedoel, niet om iemand te beledigen. Maar is dat de meerwaarde van een Coon?

En dit is dus iets heel persoonlijks.
Mijn vriend wilde persé een coon en als de fokker €600 had gevraagd hadden we haar nog meegenomen, want we waren meteen helemaal verliefd.

Jij bent de enige die kan beslissen of ze €500 waard is.
Je hebt natuurlijk wel iets bijzonders, maar het is inderdaad een hoop geld.

Is het niet een idee zoals hier in het topic al eerder werd gezegd om een herplaats coon te zoeken?
Deze zal zeker geen €500 kosten.

Ik weet trouwens niet hoe die fokster is, maar in het contract van onze katten staat dat ze niet los buiten rond mogen lopen. Enkel aan een tuigje of in een kattenren.
En ben je niet bang dat ze gestolen wordt bij jullie als ze buiten rondloopt?

Edit: Sorry :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:21

Wij wonen op een vrij afgesloten erf dus samen met mijn ouders. Ze kan dus als het ware in een hele grote tuin lopen. We wonen niet in een woonwijk dus niemand zal haar zien lopen. Het erf heeft allemaal sloten eromheen. De andere katten lopen heel soms wel eens buiten het erf daarom zal ze toch wel gesteriliseerd moeten worden, de katten van de buurboerderij proberen ook wel eens hier te komen, maar worden dan al snel weggejaagd door de honden :P Uiteindelijk zal ze gewoon hier op het erf scharrelen. De fokster weet dit. :) Ik heb de mogelijkheid haar buiten te laten en wil ook eigenlijk de kat niet de hele dag binnen laten.

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:22

Ok dan is dat dus geen probleem :)

Wat spreekt je trouwens zo aan aan een coon?
Alleen het uiterlijk of het karakter ook?

En is een herplaatser ook een optie of heeft de kleine meid je hart al ingepikt?

KSB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:26

Wij hebben ook een Coon! :D
Samen met een have pers en een vuilnisbak, en als ik op mezelf ga wonen word het zeker weten een coon.
Hij is zelfstandig, rustig, een enorme knuffelbeer en sloopt niks. Alleen inderdaad, eten doen ze voor 3!
Die van ons gaat gewoon naar buiten, heeft wel een bandje om. Nog nooit problemen mee gehad.. Is wel net zo fijn voor hem!

Afbeelding

luanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:29

Misschien een beetje kort door de bocht, maar al ik hier mensen een kostenplaatje op zie sommen... Die kosten heb je bij een htk-kat ook.
Mijn dierenarts rekent net zo veel voor het steriliseren van een htk-kat als voor een coon ;)
Het enige echte prijsverschil is de aanschafprijs, en jij bent de enige die kan beslissen of je dat het waard vind. De aanschaf is ook maar eenmalig.
Natuurlijk kan je heel moraliserend redeneren dat de asiels overvol zitten, maar als een coon nu iets is wat je graag wilt...
Ik weet nog dat ik voor mijn eerste paardje keek, en graag een fries wilde (in de tijd dat friezen nog echt duur waren) en mijn toenmalige partner, bij de prijzen zuchtte ; kan je niet een gewoon bruin paard kopen ?
In onderhoud zijn ze net zo duur, en anders had ik jaren rondgereden op een paardje, terwijl ik mijn hoofd om zou draaien bij elke fries en zou denken, goh, die had ik graag gehad....

Mijn noorse boskat loopt ook altijd buiten, vind het eigenlijk sneu om haar binnen te laten. Nu heeft die wel een karakter waarvan ik altijd zeg; als die ooit gestolen wordt, komen ze haar binnen 2 dagen met een strikje erom terugbrengen :')

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:32

Beide. Sowieso zijn ze natuurlijk prachtig en is het leuk iets bijzonders te hebben :D
Ook het karakter omdat je leest dat ze toch wat typischer zijn dan de 'gewone' kat. Wij hebben er drie met een heel ander karakter nu hier rond lopen en daar heb je als je een kitten haalt natuurlijk helemaal geen weet van. Ook vind ik het heerlijk om in huis een maatje te hebben, ik vind het heerlijk als ze bij me liggen. Mijn vriend werkt veel en dan kan ik lekker op de bank liggen met mijn maatje, ze me aan het lachen maken met kattenkwaad. En dit is toch wel de omschrijving die bij de Coon veel gegeven wordt. Alles bij elkaar moet ik de komende 10-15 jaar met dit beestje de tijd doorbrengen, en als je dan iets van een idee hebt wat je in huis haalt is dat natuurlijk wel lekker. En nu kan ze gewoon naar buiten, maar als ik zometeen een echte buitenkat in huis haal en vervolgens in de stad ga wonen zit ik met een heel onafhankelijke en afstandige kat.. En dat is toch niet helemaal waar ik naar op zoek ben.

Een herplaatser ben ik iets huiveriger voor omdat ze dus wel over weg moet kunnen met de andere twee die hier heel veel zitten. Ze zitten liever bij ons dan bij mijn ouders. Er is een tweescheiding bij de katten onstaan. Het kan allemaal samen maar Kikker en Beer (de katten van 'hier') hebben een kamp gevormd tegen Muis (kat ;)) en de twee honden :P Dus ik vind het ook zo sneu als die hier niet meer kunnen liggen omdat het niet samen gaat met de coon. Maar alles bij elkaar zoals ik al zei, dit zijn toch de katten van mijn ouders, die ik al wel heeeel lang heb, maar het is anders dan een nieuwe kat echt voor mij en mijn vriend. De katten zijn ondertussen allemaal de tien bijna gepasseerd. En wat ik al zeg, ik blijf hier zo dicht bij mijn ouders ook niet altijd wonen, en dan mag ik Kikker en Beer toch niet meenemen!

Vroeger in de woonwijk hadden ze een Noorse boskat, wat wel weer wat anders is natuurlijk maar die was ook zoo stoer en zo typisch in zijn gedrag dat ik eigenlijk dacht ik wil ooit nog eens een keer zo een aparte kat.

Zozo wat een verhaal!

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:35

@luanova dat kosten opsommen heb ik bewust gedaan omdat niet iedereen hier bij nadenkt.
Veel mensen roepen iets zonder erbij na te denken, daarom leek het mij handig haar extra alert te maken.
Gelukkig is de ts niet iemand die zomaar iets roept, maar er zover ik kan lezen, goed over nagedacht heeft.

Over dat binnen laten zitten. Niet iedereen heeft de mogelijkheid om zijn/haar kat buiten te laten.
Zelf woon ik op een appartement in Rotterdam en geloof me, hier wil je je kat niet los naar buiten. (al is het voor mij ook niet mogelijk).
Een afgezette kattenren of afgezet balkon lijkt me ideaal, maar helaas daar zullen ze nog een paar jaartjes op moeten wachten.

Wat je zegt over dat bruine paard is een hele goede!!!
Heb je uiteindelijk toch een fries gekocht?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:40

@krips, Als ik jou zo hoor ben je helemaal verliefd!
Show je ons wel foto's van je coon meisje als je haar opgehaald hebt? :D

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 18:44

@laura1987
En ja.. ik geloof dat ik al een beetje verliefd ben.. En jullie goede verhalen.. Ik ga waarschijnlijk van de week ook kijken.. Mijn vriend vond het niet zo gek dat ie zo duur was met al de entingen e.d. er al bij. Maar die dacht dat alle katten in principe wel wat zouden kosten :P Maar ik moet nog eens met hem overleggen. Maar ik denk dat hij zegt dat het het wel waard is.. Omgerekend met hoeveel je ervan terug krijgt natuurlijk. Je hebt mij door Laura. Ik moet alleen de rechtvaardiging nog vinden ;) Maar mijn gevoel zegt JAAAAAA!! mijn verstand zoekt alleen nog rechtvaardiging ;)

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 18:46

Haha zal ik je een omschrijving van mijn coon geven?
Dan ben je helemaal verliefd :D

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:10

Bij een gratis HTK katje zijn de ouders niet getest op ziekten, is er niet naar karakter gekeken en moet je maar gokken dat je een gezond dier mee krijgt.
(Even heel zwart wit gezegd, want zo is het vast niet overal ;) )

Bij je Coon fokster heb je daar waarschijnlijk wat meer zekerheid over.
Kort gezegd: met een beetje pech ben je straks alsnog 500 euro kwijt aan het gratis, maar zieke HTK katje ;)

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:16

Nou Assie, heus niet alle HTK-kittens zijn ziek hoor ;)
En ook een raskat kan ziek worden, dat weet je nooit van te voren.

Zelf heb ik helemaal niets met raskatten, dus als ik een 'nieuwe' kat zocht zou ik eerst in het asiel gaan kijken. Maar dat is iets wat ieder voor zich persoonlijk moet afwegen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:30

Rhys. Ik ben ook benieuwd naar jou mening :) tot nu toe was iedereen pro natuurlijk! Maar ik heb het liefst wel een kitten! Ik wil graag gewoon van het begin beginnen zo dat ik alles kan leren enzovoorts en het geen bedreiging is voor de andere katten.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:37

Die aanschafprijs ben je vergeten op het moment dat je d'r ophaalt! :D Je zal er zoooo veel plezier van hebben.

Ik weet niet, raskatten zijn toch anders. Ik ben dólblij met mijn Heilige Birmanen en wil nooit meer anders dan een raskat. En als je verliefd op dat kleine Coontje bent... Tja.. Waarom niet he? :D <3 Natuurlijk is de aanschafprijs even slikken, maar geloof me, dat ben je zó vergeten. Mijn hondje kostte meer dan het dubbele en op het moment dat ze geboren werd was ik het vergeten. Als je er verliefd op bent en er een klik mee hebt maakt het niet uit.

Natuurlijk blijft het levende have en ook je Maine Coon poesje kan ziek worden etc. maarja dat kan een HTK ook.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:42

In het asiel zitten ook kittens (is niet gratis trouwens).

Snap je bezwaar tegen een volwassen kat wel hoor. En snap ook wel dat als je een prachtige kitten hebt gezien je die niet zo makkelijk uit je hoofd zet. En je moet het ook zelf weten, maar wilde nog wel even erop wijzen dat er meer mogelijkheden zijn dan óf een raskat van een goede fokker of een kitten van de boerderij plukken.

Zelf ben ik gewoon heel blij met onze HTK-poes (is aan komen lopen dus mevrouw heeft zelf haar huis uitgezocht :o ), geloof ook niet dat je zomaar kunt zeggen dat het karakter val alle raskatten beter (of slechter) is dan van alle HTK-katten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-12 19:45

Ja. Dat is absoluut waar. Vandaar ook de twijfel.. Doe ik er wel goed aan om voor haar te gaan terwijl er zo veel andere HTK-katten zijn die ook opzoek zijn naar een liefdevol huis..

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:48

Dan ga je toch een keer vrijblijvend kijken bij een asiel bij jou in de buurt?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 19:56

Allereerst: met het willen van een Maine Coon is niets mis hoor, en zeker niet als er al een je hart gestolen heeft :D.
Echter, de asiels zitten inderdaad vol met beestjes die een goed tehuis zoeken, daar zijn ook jonge katten (<1 jaar) bij die je nog helemaal kunt opvoeden maar waarvan het karakter al wel duidelijk is. Het kan misschien geen kwaad om daar toch eens te gaan kijken.

Waarom zouden Kikker en Beer trouwens niet met jou mee mogen als je zou gaan verhuizen? Zo te horen hebben zij hun keuze al een beetje gemaakt?