Kosten hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silver_Bolly

Kosten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:23

Wat zijn de kosten die je maakt aan een hond? Wij denken er aan om een hond aan te schaffen maar ik moet van mijn ouders eerst alles op een rijtje zetten.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:25

Hmm, hier komt ie:

voer: afhankelijk, mijn honden eten enkel aveve-voer, kost me maandelijks €90 voor 3 honden.
water: grondwater, kosten: 0 :j
dierenarts: €62 per jaar aan inentingen per hond
vlooipipetjes: €45 voor 3 stuks, elke maand eentje, dus €180 per jaar per hond
mand: afhankelijk
halsband: afhankelijk

Eigelijk is het héél moeilijk! Je kan prima een hond houden aan €20/maand,
maar dat wil niet zeggen dat dat de correcte manier is ;)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 10-02-12 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:26

Je moet niet alleen aan de kosten denken maar ook dat de hond minimaal 3 x per dag moet worden uitgelaten, als pup zijnde moet je hem zindelijk maken en ook snachts eff buiten plasje laten doen en natuurlijk ervoor zorgen dat je ten alle tijden een opvanghuisje hebt als je op vakantie gaat etc...

Verder moet je uitgaan van rond de 30/40 euro (brok) aan eten per maand voor een middelgrote hond als ik het goed heb, en je hebt verder natuurlijk kans op een zieke hond etc .

Ben zelf geen hondeneigenaar, wil er later wel 1, maar echt alleen als ik de hond kan geven wat die nodig heeft

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:27

denk ook aan eventuele operaties andere dierenarts bezoeken.!, goede voeding, een mand, goede halsband of tuigje + lijn, speeltjes, TIJD!

Silver_Bolly

Re: Kosten hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:32

Ik snap dat ik er genoeg tijd voor moet hebben, en dat er natuurlijk altijd wat kan gebeuren waardoor er extra dierenartskosten bij komen. Ik vraag hier enkel om de ´standaart´ kosten.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:39

dat is ook afhankelijk van de kwaliteit van producten. royal canin is een heel ander voer kwaliteit dan een goedkope brok van de aldi bijvoorbeeld. je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. dit is ook zo met andere producten. goedkope mand, of een dure mand...

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:41

De kosten voor voer zijn geheel afhankelijk van de grootte van je hond. Wij hebben een Kaninchen pup en zij zal later rond de 15 euro per maand eten :j We geven dan wel een goed voer.

Entingen en pipetjes etc weet ik de werkelijke prijs niet van, want die krijgen wij voor de inkoopprijs.

De halsband en lijn waren samen 15 euro, de mand was 33 euro (zijn er ook al voor 20 euro, maar waren verliefd op deze) en speeltjes krijg je veel van mensen, die op bezoek komen in het begin

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:42

De kosten voor het aankopen van een mand en andere spullen (en hond zelf) maak je maar 1 x.

Verder ben ik per maand 30 euro aan voer kwijt.
En jaarlijks zo'n 40 euro aan inenting.

That's it. En dan maar hopen dat je geen gekke dierenartskosten krijgt, want dat kan natuurlijk wel oplopen.

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:43

vergeet niet dat een hondenmand of kussen ook eens moeten worden vervangen (net zoals alle andere spullen) heb je een ras waarmee je naar de trimsalon toe moet, dan kost dat natuurlijk ook geld.

vuurneon

Vergeet niet de mogelijke hondenbelasting :) even kijken op de gemeente website om te zien of het van toepassing is.

Suusie22

vuurneon schreef:
Vergeet niet de mogelijke hondenbelasting :) even kijken op de gemeente website om te zien of het van toepassing is.

ook niet onbelangrijk inderdaad :P

Laura1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:52

Suusie22 schreef:
vuurneon schreef:

ook niet onbelangrijk inderdaad :P

Oja die was ik ook even vergeten :)*
Bij ons is het 70 euro per jaar

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:55

Goof schreef:
De kosten voor het aankopen van een mand en andere spullen (en hond zelf) maak je maar 1 x.

That's it. En dan maar hopen dat je geen gekke dierenartskosten krijgt, want dat kan natuurlijk wel oplopen.

een vlooien en wormen keuren dan,
die zijn ook belangrijk :j

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:03

hanny_jelke schreef:
Goof schreef:

een vlooien en wormen keuren dan,
die zijn ook belangrijk :j

Nooit gedaan ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:14

Als hij ziek wordt, kan hij bijvoorbeeld mogelijk ander voer nodig hebben. Dat kan ook heel duur worden.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:17

1 van onze honden heeft een allergie, dat gaat pas in de kosten/tijd zitten

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:26

Onze hond wordt eens in het half jaar ontwormt en ontvlooit. Het is bocht namelijk en we hebben een schone hond (geen bosjeskruiper, poepeter, slootzwemmer, vuile dingen roller) en een schone omgeving (geen wilde dieren als konijnen, hazen, herten, reeën). Afgelopen jaar zelfs maar één keer, hij was behoorlijk ziek namelijk een flinke tijd (begon met een griepje, toen ernstige reactie op volle anaalklieren, daarna hotspots). Hij dat jaar ook niet ge-ent. Vaak kan je trouwens ook met de enting 3 jaar doen als je hond een "schone" (zie hierboven) hond is. Er zijn ook een heel aantal mensen die alleen de puppie-entingen en de 1-jaarsenting geven en daarna nooit meer.

Qua voer moet je kijken wat je aan budget hebt, hoewel honden die op hoogwaardig voer staan vaak wel langer mee gaan en minder dierenartsbezoeken nodig hebben. Als je budget kleiner is maar je geen problemen hebt met vers vlees voeren zijn er ook goede kvv's. Die kunnen beter zijn dan brokken met hetzelfde budget. Als je goed voer wil dan kan je als je grote zakken niet erg vindt dan kan je orijen adult al voor 5€/kg voeren waarbij een hond van 20kg gem. 200gr nodig heeft. Dus 1€/dag. Kleinere honden voer je minder (10kg hond zit op 115gr).

Onze hond heeft in zijn leven in eerste instantie 2 leren bandjes gehad (1 pup en 1 grotere) maar helaas ben ik nummer 2 kwijtgeraakt met wandelen dus hij heeft nu een 3e. Allemaal tot 5€. Bij een grotere hond zijn ze wat duurder maar kan je gewoon onder 10€ blijven mits je geen hele sterke hond hebt, honden die flink trekken verslijten hun banden sneller.

Qua riemen heeft hij er 2 die we standaard gebruiken, een 1m lijn en een 2m lijn. Die zitten aan elkaar zodat we lopen met een 3m lijn. 5€ en 10€ qua lijn. Ik raad een flexi altijd af. Ik heb een keer de foto's gezien van een hond die onder een schuivende flexi doorschoot gezien, een flink aantal hechtingen waren het gevolg omdat een huidflap over een groot gedeelte van haar rug los lag.

Dan hebben we ook nog een tuigje van 10€ en een gentle leader van 15€ die ook al weer bijna 4 jaar mee gaat.

Er staan 2 benches in de opslag (1 op de slaapkamer, 1 in de woonkamer) van 30€ per stuk, maar die kan je vaak ook goed tweedehands kopen of met maar 1 of zelfs zonder doen. (hoewel het wel erg fijn werkte, die van ons heeft er ook niet aan hoeven wennen).

Dan nog 1 of meerdere mandjes. In ons geval 2 van die ronde kattenmanden en 1 rechthoekige hondenmand (ook van stof). Dat kan van 15€ naar enkele honderden gaan, net zo bont als je het zelf wil maken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:45

Hier per hond:
Voer: 45.00 p/m
Ontwormen elke 3 maand 15 euro
Ontvlooien of tekenspullen elke maand ca. 8 euro
Enten: 70 euro
Verzekering: 50 euro
Belasting: 50 euro
Dan mand, kussens, speelgoed, kauwdingen, enz.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:06

Hier per hond:

reken voor het gemak 500 euro DA kosten per jaar. Kan uiteindelijk zeker veel minder zijn maar ED, HD, Spondylose, ontwormen/ontvlooien, enten enz. kan veel geld kosten en daarom maar die 500 euro.
Belasting: 50 euro ongeveer per jaar

Voeding: 30 euro (grote hond en vers voeren) per maand

Riemen en banden: Heb voor 100 euro 4 nieuwe rogz setjes besteld vorig jaar met penningen en hier doe ik makkelijk 10 jaar mee dus 25 á 30 euro in een honden leven ga ik vanuit als je goed en stevig materiaal aan schaft. Ik heb wat overbodig materiaal en vaak toch wel handig (een voor zwemmen, een voor net, een voor normale dagelijkse wandelingen en makkelijk jachtlijn voor even plassen of wandelingen waarbij ze eigenlijk nooit vast moeten.

Kussens/manden: als je handig bent bijna geen kosten en anders toch elke 3 á 4 jaar wel vervanging nodig (vind ik zelf) 15 euro per jaar ofzo? (grote hond)

Knaagmateriaal: bestel ik altijd in het groot bij zooplus en voor 3 grote honden en dat zij necht grootverbruikers hier. Kan je zo duur maken als je zelf wil en ik zit denk ik rond 10 euro per maand per hond ofzo?

Eigenlijk als ik het zo lees is mijn hobby heel goedkoop haha stiekum is het veel meer wat er hier uit gaat maar dat is allemaal overbodig.

Onlangs een heel partij riemen en halsbanden bij het asiel achter gelaten. Eerst 3 maanden proberen zoveel mogelijk via MP te verkopen en daarna naar asiel gedaan (geschonken) die hebben er veel aan en ik heb ruimte voor nieuw materiaal omdat ik het oude beu was haha.

Silver_Bolly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-12 00:24

bedankt iedereen voor de informatie! Geeft een redelijk goed beeld zo!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:34

Je kunt het voor een groot deel zelf zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt :j

Mijn vriend heeft het geluk dat hij via zijn werk heel goedkoop goed hondenvoer kan kopen.. Inentingen krijgt ze niet (of dat wel of niet moet valt over te discussieren, zij is kerngezond nog nooit wat gehad buiten een niesje dus ze vinden het niet nodig). Vlooien daartegen is wel ernstig aan te raden om elke maand te doen, bespaar je jezelf een hoop ellende mee. Vriend van me heeft een vlooienplaag thuis gehad (die hebben ook nog 2 katten) en daar moest 2x een mannetje voor komen om het huis van boven tot onder te ontsmetten.(Eerste keer was het niet 100% gelukt) Maar da's op zich niet heel duur.. 10 euro per maand denk ik? Wormen geeft mijn vriend ook nooit, alleen toen ze pup was.

Het scheelt overigens erg in de kosten of je een (bijna) volwassen hond of pup neemt. Ga zeker eens in het asiel kijken :j Daar zitten vaak honden die zijn afgestaan maar wel netjes zijn opgevoed (maar door bijv. scheiding zou er niet genoeg tijd meer voor ze zijn). Pups weet je zeker dat er tijd in gaat zitten qua opvoeding en cursus enzo :D
Oh en het scheelt natuurlijk ook of je een raspup zou nemen of gewoon een huistuinkeukennestje (zolang je maar waakt dat je niet naar een broodfokker gaat.. :n )

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:42

en hou er rekening mee dat je hond ook ziek kan worden. onze pup werd met 7 maanden ziek en dat heeft ons 1500 euro gekost. :$

bedenk ook goed dat een grote hond veel duurder is dan een kleine hond. zo gaan ontvlooiings en ontwormingspullen maar tot 40 kilo. mijn hond van ruim 50 kilo heeft dus 2 ontvlooiings pipetten nodig (Xl en S verpakking) en 3 ontwormtabletten.
hij heeft een dikke nek, dus grote halsband nodig en die zijn ook weer duurder dan een kleine halsband of tuigje.
een grote mand is duurder dan een kleine mand enz enz....

daarnaast red ik het bij lange niet met 30 euro per maand aan voer, ik ben rond de 100 euro per maand kwijt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:45

Je kan ook een goede verzekering afsluiten voor je hond :j Dat lijkt miss onnodig (sommige dieren worden nóóit ziek) maar in een situatie als die van loulou.. Dan ben je er ws erg blij mee!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:46

Vergeet ook de 'snacks' niet zoals bijvoorbeeld hondenkoekjes en botten/kouwstaven e.d.......
Eventueel castratie?!
Verders is volgens mij alles wel genoemd! En hoeveel geluk je hebt met wel of niet naar de dierenarts, is natuurlijk nooit in te schatten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:53

voer, water, ontvlooiing (op de hond + omgeving), ontworming, entingen, controles, ziektekostenverzekering, speeltjes, beloningssnoepjes, mand, riem, onvoorziene uitgaven (als je hond iets sloopt of bv als je hond bang is voor vuurwerk/onweer kalmeringstabletjes enz) , ik denk dat ik gemiddeld 50 euro per maand kwijt ben voor 3 honden, maar dat komt wel doordat ik meestal in het groot inkoop en niet in modegrillen meega, een hond alleen is in verhouding iets duurder
extra dierenarts kosten zitten hier niet bij, heb een paar jaar geleden een van mn honden laten opereren aan een tumor in zn keel lymfeklieren en toen was ik 3500 euro kwijt voor alleen de operatie met met het risico dat het terug kon komen, wat gelukkig niet gebeurde, maar moet je wel altijd rekening mee houden dat zoiets ineens kan gebeuren.