Wie kan me van mn angst afhelpen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1

Wie kan me van mn angst afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 15:49

Ik heb 2 katten.. De ene heb ik dit jaar 3 jaar en de ander 2 jaar..
Ik heb ze al van kitten af aan.. Maar ik durf ze nooit naar buiten te doen..
Ik verzin iedere keer voor mezelf wel een nieuw smoesje..
'Nee het is te koud' 'Ik doe het van het voorjaar wel' 'Nee worden ze zo vies van (1 witte kat)' 'Nee komen ze met halfdode muizen aan'

Maar ergens vind ik het toch zielig om ze altijd maar binnen te laten.. Terwijl ik zeker weet dat ze wel graag naar buiten willen..

Maar ik ben zo bang dat er wat gebeurd.. Dat ze worden overreden, gepest, mishandeld, meegenomen door iemand, dat ze de weg kwijt zijn en het huis niet meer vinden, dat ze wat giftigs eten.. Nouja... Ga zo maar door..

Wie kan me helpen hiermee?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:53

Als je geen bijzondere ras katten hebt, is de kans op ontvoering klein.
Je kan toch met die beestjes eerst naar buiten? Die van ons bleven in de buurt als wij buiten waren.
Nu hebben wij nog 1 over en die held durft niet eens buiten de tuin te komen := dus dat is makkelijk!

Wel handig is als ze geholpen zijn natuurlijk :)

Dreamybol

Re: Wie kan me van mn angst afhelpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:57

Hoe woon je? Want ik ben helemaal niet zo'n voorstander van buitenkatten, tenzij je echt de ruimte hebt, de kans op ongelukken klein is en ze dus niet de mooie rozenstruiken van de buurman kapot kunnen piesen..

Ik heb wel een raskat, die komt in de tuin bij mooi weer en verder niet. En dat is niet zozeer gebaseerd op angst voor diefstal, maar wel op het feit dat ik in een heel gewone woonwijk woon en niet wil dat mijn kat overlast veroorzaakt.

En castratie voor een buitenkat is niet handig, maar een eerste vereiste natuurlijk!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:59

Witte katten blijven echt wel schoon hoor, de mijne is ook grotendeels wit en waar ie wit hoort te zijn, daar issie wit en hij komt veel buiten. :D Ik weet niet waar je woont, maar als je niet midden in een hele drukke stad woont kunnen ze echt wel veilig naar buiten hoor, ze redden zich best. :)
En zo te horen wil je het beste voor je katten, en dat is imo toch wel lekker kunnen buiten spelen. :j

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:00

de katten zijn gecastreerd allebei..
en ik woon in een woonwijk.. beetje asociaal.. (vandaar ook dat ik beetje bang ben)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:00

Ik wil niet dat mijn katten de buren tot last zijn en ik ben zelf ook bang dat ze overreden worden etc. Hoewel ik heel rustig woon. Maar katten kunnen er ook lekker op uit trekken. Dus mogen ze in de tuin (dit gaat nog afgezet worden als het niet meer vriest, nu zitten ze nog binnen) en niet de tuin uit.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:00

Als je je tuin kat vriendelijk maakt en goed omheind, scheelt dat niet al een hoop voor je gemoedsrust?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 16:02

@snowdon.. ik heb best hoge schuttingen om mn tuin heen zitten.. maar ze klimmen er zo op.. de ene kat is namelijk al een keer ontsnapt.. en klom toen vrolijk via de schutting in de boom... was ik niet zo blij mee haha

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:03

Stroomdraadje erboven langs?
Is vast wel wat creatiefs op te bedenken :)

Mar_Nimbus

denk er goed over na, maar je kan nooit iets voorkomen helaas
ik heb al jaren katten en die komen al jaren buiten
en helaas sinds 28 januari zijn we er nu een kwijt |(
ze kwam altijd thuis

we hebben al van alles gedaan om haar terug te vinden
tot op heden zonder resultaat
ik had echt nooit gedacht dat dit mij zou overkomen

GamblersCup

Dan moet je het afzetten zodat ze er niet meer uit kunnen. Op de manier van Cat Fence of helemaal afdekken... net of gaas over de tuin spannen. Heb je zelf in de hand ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:04

Als je bang bent laat ze dan lekker binnen en zorg er voor dat je hun leven binnen zo goed mogelijk maakt, leuke ligplekjes goeie krabpaal enz.
Mijn katten komen nooit buiten en ik voel m verre van schuldig want ze hebben het prima, krijgen alles wat ze willen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:05

Mar_Nimbus schreef:
ik had echt nooit gedacht dat dit mij zou overkomen

Dat vind ik dan een beetje naief... je wéét dat als je katten buiten hebt lopen dat er altijd van alles kan gebeuren. Overreden, boze mensen die ze wat aandoen, verwonding opgelopen, gegrepen door een hond... je weet het nooit vantevoren maar je moet er natuurlijk wél rekening mee houden.

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:05

Tja.. Hoe kan je kat de buren tot last zijn? Poepen in de tuin ofzo? De meeste katten begraven dat toch keurig, dus meestal merk je er niks van.. Er lopen hier echt veel katten rond, maar wij hebben er geen last van hoor :n Maargoed, ik snap natuurlijk je ongerustheid wel hoor, met de auto's enzo in de buurt. :j

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:06

Dan zo'n gaaswerk dat naar binnebuigt op je schuttingen zetten of een stroomdraadje. Moet je eens op googlen, want er is genoeg te krijgen om je tuin kat-proof te maken. :j

En kattenpoep en pies is het smerigste wat er is. Mijn tuinierende buurman wordt er erg verdrietig van als dat onder zijn rozen komt en helemaal als hij aan het wieden is en er met zijn handen inzit. En gelijk heeft ie!
Mijn vorige kat had een vast piesplekje in onze eigen tuin. Daar groeit dus niets meer. :+

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:06

Ehm UMayDream... ik hoop niet dat je dat serieus meent... hoe kan een kat de buren tot last zijn... zoek eens wat topics op hier op bokt, enórme discussies hoe katten mensen tot last kunnen zijn!

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:07

GamblersCup schreef:
Ehm UMayDream... ik hoop niet dat je dat serieus meent... hoe kan een kat de buren tot last zijn... zoek eens wat topics op hier op bokt, enórme discussies hoe katten mensen tot last kunnen zijn!

Ik meende het wel serieus := Maar ik zal eens zoeken!

Edit: ik heb gezocht, volgens mij is de poep het grootste probleem? Volgens mij begraaft het grootste gedeelte van de katten dat gewoon. :)
Laatst bijgewerkt door UMayDream op 10-02-12 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:13

Een schutting is nooit hoog genoeg voor een kat denk ik, maar je kan wel gaas of een net spannen of een stroomdraadje, er zijn diverse mogelijkheden.

Of je katten aan een tuigje buitenlaten?

Met een beetje geluk heb je ook helemaal niet van die avonturiers...

Hier komen de katten af en toe (lees: zelden en dan enkel in voorjaar/zomer) buiten, die blijven voor 80% in eigen tuin en gaan soms bij de buren kijken (hebben ook katten) en als we langere tijd buiten zitten vind ik ze soms net buiten de omheining. Maar 1 iemand die ze zien lopen en ze schieten al terug onze tuin in of naar binnen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:14

Alle argumenten die jij noemt zijn voor mij de argumenten om ze binnen te houden. Mijn katten gaan soms met mij de tuin in, maar dan ben ik erbij en heeft onze raskat een tuigje om.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:19

UMayDream, ik denk dat je toch even verder moet lezen ;-)

Maar dan nog, is dit topic niet de juiste plaats voor diezelfde discussie.

Als je al schuttingen hebt staan, kan het niet makkelijker/goedkoper TS. Zet gewoon je tuin af zodat de katten de schutting niet meer over kunnen en klaar, je hele probleem opgelost en je hoeft geen angst meer te hebben. Buren ook nog eens blij, want je beesten berzorgen hen geen last. ;)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:23

Daar heb je gelijk in, dit hoeft indd niet weer een discussietopic te worden :P Ik denk ook dat een goede omheining de juiste oplossing is voor TS, katten kunnen naar buiten en TS kan ze in de gaten houden + dat de buren er geen last van hebben, iedereen blij dus. :D

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:24

Als je de tuin goed afzet, hoef je ze niet eens in de gaten te houden. Dan kun je in alle rust weg.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:25

Nou, mijn kat is helemaal gelukkig, als ik kijk naar hoe vaak ze buiten zijn verkiest boven binnen zijn..
Maar ik woon niet in een hele drukke wijk, en vlak langs de polder

Ze ligt uren in de tuin tussen de planten, ligt heerlijk over de stoep te rollen als ik aankom, ze is altijd in de buurt, er lopen veel katten bij ons in de wijk, maar als ze een straatje doorloopt zit ze zo in de polder..
Ze vangt vogels, muizen, kikkers, vlinders, en zo hoort het ook toch? Ook is ze nooit ziek.

Ik heb nog nooit een buur gehoord over overlast, mocht dat wel gebeuren zou ik zeker maatregelen treffen..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:28

Het is gevaarlijk om je katten in een woonwijk buiten te laten, dus ik begrijp je angst TS. Tegelijkertijd klinkt er in je OP ook door dat je het eigenlijk zielig vindt om je katten binnen te houden. Missen ze de vrijheid of is het wat anders? Een kat in een omheinde tuin zetten, voegt wat mij betreft niet zoveel toe (en het lijkt mij een hele toestand om dat voor elkaar te krijgen).

Mijn kat moet echt kunnen struinen. Hij is de hele nacht op pad en ja, ik woon in een woonwijk... Heb ook al eens bij de Dierenambulance gestaan om te zien of de dode kat op de tafel de onze was... Niet leuk, maar het is een risico dat ik neem omdat mijn beest echt de vrijheid nodig heeft om happy te zijn. En wat de overlast betreft? Ik heb mijn buren gevraagd of ze last van hem hebben en aangegeven dat ik altijd bereid ben de zooi op te ruimen. Was allemaal niet nodig. Dus mijn advies: kijk naar je beesten en dan weet je wel wat ze nodig hebben. Toch?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:36

EllenB schreef:
Een kat in een omheinde tuin zetten, voegt wat mij betreft niet zoveel toe (en het lijkt mij een hele toestand om dat voor elkaar te krijgen).

Heb jij wel eens binnenkatten gehad, die ineens naar buiten mogen? Dan voegt het heel wat toe! Heerlijk in de zon liggen, in bomen klimmen (als je die in je tuin hebt staan), alle geuren en geluiden oppikken, achter beestjes aan... het is zóveel meer dan alleen binnen zitten. En juist in het geval van de TS is het geen hele toestand, ze heeft al schuttingen staan!
Bij mij gaat het hekwerk neerzetten ontzéttend duur worden, ik heb geen schuttingen en moet compleet afrasteren.