Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:04

Ik ben gebeten door een hond, niet ernstig maar genoeg voor wat schaafwonden en blauwe plekken. Hier is een van de plekken (op mijn kuit) nu kreeg ik bezorgde reacties mbt tot tetanus. Ik denk zelf dat dit niet nodig is, de plek is heel oppervlakkig en ik had een dikke legging en een spijkerbroek aan, niks is kapot, dus de hond is niet in contact gekomen met mijn been. Wilde de huisarts even bellen maar die is op vakantie, iemand hier die er verstand van heeft? Kan ik iedereen even gerust stellen.

Nu het volgende, eventuele aangifte - doen of niet. Het zit zo; hier in de polder ligt een boerderij langs een wandelpad/fietspad/paardenpad, sloot ertussen. Ze hebben honden (3 geloof ik) die altijd los op het erf lopen, als je daar langs loopt staan ze altijd al te blaffen naar je. Ze hebben geen hek langs de sloot, wel een heg waar de honden onderdoor kunnen en zo bij de slootkant staan.
Maar goed, dat slootje is nu dus bevroren. Was aan het wandelen daar, honden stonden al te blaffen. Komt ineens één van die honden aangerend, de sloot over richting mij. Nu ben ik niet bang voor honden dus liep gewoon door, maar beest kwam aan en het eerste wat hij doet is mij vol in mijn been pakken (wat je ziet op de foto). Vervolgens kwam hond nummer 2 aan, vrolijk met zijn tweeën naar me bijten... ik ben flink boos geworden, probeerde ze weg te sturen maar de een hing bijna in mijn mouwen terwijl de ander het op mijn benen gemunt had. Daar was ik natuurlijk niet zo van gediend dus dat bijtende kreng kon een schop krijgen. Uiteindelijk dropen ze wel af, maar ze bleven pogingen doen om naar me te happen.

Ik ben richting de oprit van de boerderij gelopen (honden waren alweer terug gerend) en er kwam net een auto uit de oprit rijden dus had 'm aangehouden om er iets van te zeggen werd me verteld dat die honden "jong en speels" waren en "niks deden" en dat hij "wel vaker klachten had gehad, ze hadden iemand gebeten, maar ze bijten echt niet joh" Oh, en ik moest maar gewoon lief en vrolijk tegen ze doen en ze aaien als ze aan kwamen rennen. Niet het eerste wat in me opkomt bij een hond die meteen in je been hangt.

Kijk, ik vind het niet zo'n grote ramp, een paar schaafwonden en wat blauwe plekken. Ik ben niet bang voor honden en daarbij had ik niet het idee dat deze honden vals/gemeen waren maar meer overenthousiast en verder totaal niet luisterden. Maar toch; er zijn dus blijkbaar meerdere klachten geweest en het is een openbaar fietspand/wandelpad/paardenpad. Wat als er iemand met kinderen loopt, een ouder iemand of gewoon iemand die bang is voor honden, of een paard? Dat zit me dus een beetje tegen. De man zei "ik kan ze moeilijk de hele dag binnen houden" maar als je honden bewust wandelaars bijten... "dat doet hij normaal nooit" heb ik nu wel vaak genoeg gehoord.

LADPR

Re: Gebeten door hond; aangifte/vaccinatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:06

Ik zou wel aangifte doen. De man kan er dus niet wakker van liggen en straks bijten ze wel een keer flink door bij iemand

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:06

Ik zou dus wel een melding maken bij de politie :) zeker als ze al vaker mensen gebeten hebben :)
Het is erg simpel hoor, honden op het erf houden. Kwestie van een stroomdraad spannen. Wordt veel gedaan op boerderijen.

Qua tentanus kan ik je niet adviseren. Persoonlijk zou ik het niet doen als je verder gewoon gezond bent :)
Maar dat is echt wat je zelf wilt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:07

Tetanus zou ik halen als je been wondjes heeft. Op de foto lijken er wel 2 wondjes te zijn,m aar dat weet jij het beste.
Ik zou aangifte doen, mensen moeten hun dieren opvoeden. Ze bijten niet door, mar ze bijten wel. En dus is dit imo gevaarlijk. Zeker omdat hij het probleem niet ziet.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:08

Ik zou absoluut wel voor een injectie gaan! Weet uit ervaring wat de nare gevolgen kunnen zijn van het niet doen..... :P (en het begon echt met maar een 'schamp schotje')
Ook zou ik aangifte doen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:09

Klopt, de beet heeft wondjes, maar deze zijn heel oppervlakkig (schaafwondjes). Maar de hond is dus niet door mijn kleding gegaan (broek + legging) want er is verder niks kapot aan, heb net nog even extra gecheckt.
Maar mijn huisarts is dus op vakantie tot 19 februari -O- dus wat dan? :=

Dat aangifte doen, dan ga ik maar eens even uitzoeken hoe dat werkt.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:09

Ik denk niet dat je je druk hoeft te maken wat de Tetanus betreft maar als jou dokter op vakantie is mag ik aannemen dat er wel een vervanger is?

Ik zou wel een klacht neer leggen bij de politie, juist omdat de jongen aan geeft dat dit wel vaker gebeurd en het een beetje weg wuifft, duidelijk iemand die zijn verantwoording niet neemt en ik verwacht dat dit van kwaad tot erger gaat bij de honden. Wat als er inderdaad een kind loopt, of iemand die daar met zijn hondje wandelt of dat ze achter de paarden aan gaan. Of je aangifte wil doen zou ik even overleggen met de politie maar ik zou wel de situatie kenbaar maken bij ze zodat als het nog een keer gebeurt ze weten dat het niet de 1ste keer is.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:11

Bassenqua, ik maak me ook niet zo druk om die beet zelf, maar ik had de dokter gebeld en kreeg een antwoordapparaat en de melding dat hij op vakantie was tot 19 februari...

Ik hoef verder niks van die vent oid, maar inderdaad met aangifte bedoel ik ook meer een melding maken :j ik zit er ook niet op te wachten dat er straks iets gebeurt en dat ik dan geen melding heb gemaakt.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:12

Gaat precies hetzelfde als bij mij... :P NIETS te zien aan m'n broek en echt maar een super klein 'gaatje' in mijn been. Maar heb bijna een jaar bij de dokter/ziekenhuis gelopen i.v.m zwaar geinfecteerde wond. Was een gat tot bijna op het bot! Was op het eind zelfs sprake van huidtransplantatie, maar gelukkig sloeg de laatste antibiotica kuur wel aan!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:13

Oei, dat klink niet goed :\ maar ik heb geen flauw idee waar ik terecht kan nu hij op vakantie is. Ik kom er eigenlijk nooit, zeker niet voor iets met spoed.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:13

Dit verhaal zo lezend zou ik inderdaad melding maken bij de politie. Wellicht zijn er al meerdere meldingen binnen. Je wilt niet op je geweten hebben dat je volgende week hoort dat er een drie jarig kindje is gebeten op dat stuk terwijl je zelf niets gedaan hebt :\

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:15

Precies. Politiebureau zit hier vlakbij, kan je daar gewoon naar binnen lopen? Ga ik dat zo maar even doen om een melding te maken. Nu kan ik ook mijn been nog laten zien mochten ze dat willen :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:15

Geeft het bandje niet aan wie er de diensten over neemt??
Bij ons hebben we een weekblad en daar staat ook altijd in vermeldt dat als een arts op vakantie is, welke arts je dan heen moet!

Kentaro

Over het algemeen moet je aangiftes via internet doen, maar je kunt het natuurlijk altijd even vragen.

lucifertje

Je hoeft je over de tetanus geen zorgen te maken. Tetanus dringt niet zo snel door in je been, vooral niet als het zo klein is (ja ik heb er verstand van)
Het enige wat je kan doen, is het even in de gaten houden. Mocht het nou rood, dik of jeukerig worden dan kan je het beste als je durft het even opsnijden met een gesterilliseerd mesje. Pak alcohol doop het mesje erin, vervolgens in de vlam en aflaten koelen.
Doordat je het opensnijd komt er zuurstof bij en zal de bacterie doodgaan. Deze bacterie kan nml alleen leven zonder zuurstof (anaeroob)
Mocht het zo ver komen, wel even naar de HA gaan.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:16

Ik denk dat je de wondjes in ieder geval even door de waarnemend huisarts moet laten beoordelen. Een wond(je) veroorzaakt door een hond kan er heel onschuldig uitzien, maar het kan vele gevolgen hebben.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:16

Er is echt wel een vervangende huisarts, had je het bericht afgeluisterd bij die van jou? Ik zou voor de zekerheid er wel naar laten kijken en evt de spuit halen. Altijd minder erg dat te doen dan een gat tot het bot te hebben omdat je denkt dat het niet nodig was.

Over de honden, aangifte doen. Die man moet er maar voor zorgen dat ze het terrein niet afkunnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:19

Ik heb de vervangende arts inmiddels al gevonden! :)

Over aangifte; er stond dat je geen aangifte mocht doen via internet als je wist wie de dader was, neem aan dat dat in dit geval de eigenaar is en ik dus wel moet bellen/langsgaan?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:21

Gewoon even naar binnenlopen. Ze leggen je dan gewoon alles uit, of maken een afspraak wanneer je terug mag komen voor de melding/aangifte.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:23

O, dat wist ik niet. Dan zou ik inderdaad even langs gaan!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:25

Ik zou gewoon even binnenlopen inderdaad, dan kun je ook de wondjes laten zien.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 16:26

Bel ik naar die vervangende arts... "tussen 3 en 5 's middags is er niemand op de praktijk aanwezig" :roll: En zo te lezen heeft hij ook geen inloopspreekuur dus ik moet een afspraak maken. Zucht, dan morgen maar bellen (ik zou een spoednummer kunnen bellen, maar dat vind ik wel erg overdreven, een dag wachten is toch niet zo'n ramp?)

Dan ga ik nu wel even naar het bureau.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:27

Ik zou ook aangifte doen, ik vind het niet kunnen hoor :n
De honden hebben dus niet direct contact met de wond gehad dus ik denk dat tetanus wel mee valt. Maar het is sowieso als je met dieren werkt wel handig om gevaccineerd te zijn :)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:27

absoluut een melding van maken bij de politie !
Ook zal ik voor de zekerheid even langs je huisarts gaan. Een hondenbeet is een hondenbeet hoe klein en onschuldig die ook lijkt.
Mijn vriend is ook een keer gegrepen door een hond in zijn been , wou ook geen prik halen bij de HA , wondjes waren net zoals bij jou op de foto leek heel onschuldig en zijn huid was amper stuk maar hij heeft er een hoop gezeik mee gehad.
Zijn hele been raakte ontstoken met als gevolg een super lelijk litteken nu over zijn been.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 16:28

Zou dan wel morgenochtend gaan, want moet wel binnen 24 uur!