katten in hok buiten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

feike_nr1

katten in hok buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:34

mijn buren hebben 4 katten in een hokje buiten zitten... ze zitten dag en nacht buiten en er is geen binnenhok aanwezig... er is van 2 zijkanten beschutting en er zit een dakje op... maar nu met deze vrieskouw lijkt het mij niet voldoende voor de katten... er is nog een grote open ruimte en de katten kunnen alleen in 1 kattenbak schuilen (waar dus nooit 4 katten in passen)

nu vroeg ik mij af of dit wel goed zal zijn voor die beestjes...

we hebben niet echt een goede band met de buren vanwege eerdere voorvallen met de blaffende hond van hun... en daarom willen zij niet met ons praten... ook luisteren ze niet naar ons wanneer wij zeggen dat iets niet kan... maar persoonlijk vind ik dit niet kunnen...

weet iemand of ik hier iets aan kan doen... of wordt het dan 144 bellen???

hoop echt dat iemand kan helpen...

btw hok is ongeveer 1,70 m hoog, 1 m diep en 2,5 meter breed... is een schatting, maar lijkt me ook beetje klein voor 4 katten... ze hebben wel een paar radiatormandjes om in te liggen en een plankje met een dekentje om op te liggen...

8nnemiek

Re: katten in hok buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:39

Pfoe, lastig.. Volgens mij is het wettelijk verplicht dat katten en honden een schuilmogelijkheid moeten hebben, toch? Je kan sowieso 144 bellen om het probleem even bij hun voor te leggen lijkt me.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 21:43

maar heeft 144 niet iets beters aan hun hoofd als het niet iets is waar wat aan gedaan kan worden???

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:47

Ze zijn er juist om dieren te redden, en als die katten echt risico lopen om dood te vriezen dan is het natuurlijk alleen maar goed als je belt. Je kan gewoon precies vertellen hoe het zit, en dan kunnen ze alsnog beslissen dat het niet ernstig genoeg is.

Hoe zien de katten er verder uit? Zijn ze wel gezond en goed op gewicht?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:02

ik zou zeker bellen met 144 hoewel ze zich er daar best makkelijk vanaf lijken te maken soms. Dit lijkt me zeker een zaak voor de DB gezien het feit dat ik het zeker al klein vind en schuilgelegendheid MOET aanwezig zijn. Uiteraard is een kattenbak daar neit geschikt voor immers moeten schuilen bovenop je behoefte is vreselijk voor elk dier en zeker al voor dieren die van nature zindelijk zijn.

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:04

Ik zou 144 bellen en anders doorzetten naar de DB.
Dit is een zaak voor de DB.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:06

Ja, ik ben het met de andere eens, veel te koud.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:10

jah ze zien er verder gezond uit... krijgen ook elke dag schoon drinken en 2 keer per dag eten... en van wat ik kan zien lijken ze goed op gewicht... dus dat is het probleem niet...

we hebben net een mail gestuurd naar DB en morgen bellen we naar de agent van de dierenpolitie... ik ken iemand die hem weer kent, dus dan moet dat wel lukken om hem zelf te spreken...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 22:11

heb je enig idee Waarom ze die katten buiten houden? zijn t fokkers ofzo? lijkt mij ook wel erg koud voor ze :brr:

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 22:14

denk zelf dat dit de poezen zijn... er lopen namelijk ook katten (volgens misschien zelfs nog katers) rond en die zijn volgens iedereen in de buurt ook van hun... maar wanneer er naar gevraagt word, wordt er geen duidelijk antwoord gegeven..

ze fokken er niet mee... denk zelf dat ze ze appart hebben om te voorkomen dat er gefokt word omdat ze de katten waarschijnlijk niet willen castreren ofzo... maar weet de echte reden niet :S

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:37

Vraagje...Zit het hok vast aan het huis? Ik bedoel
is het geen kattenren? Of staat het echt los in de
tuin. Zou inderdaad heel vreemd zijn.
Als het aan huis zit kunnen ze waarschijnlijk naar
binnen. Maar aan jou reactie te lezen is dit niet
zo?

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 12:52

bij ons zitten ze ook buiten zijn ze gewend.ik vind dat de mensen ze goed verzorgen.de katten hebben schuilmogelijkheid,krijgen eten en drinken enhebben dekentjes.denk dat je je beter zorgen kunt gaan maken om dingen die echt nodig zijn.ik vind het gewoon kunnen katten zullen zo al jaren gehouden worden

tessa84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:08

ik ben het met keona eens
en de katten zullen heus wel een lekker wintervacht hebben
dus ik zou niet meteen gaan bellen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:13

Genoeg katten die nu buiten zitten ZONDER dakje :)

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 18:04

ze zitten aan de schuur... daar kunnen ze niet naar binnen... en aan de andere kant zit een schutting... ze hebben alleen echt een mogeklijkheid om te schuilen in de kattenbak... en er is er 1 op 4 katten...

heb nog op internet gekeken... het is verplicht volgens de wet dat wanneer de katten in een verblijf gehouden worden deze ook moet beschikken over een binnenverblijf... en anders over een verwarmd verblijf...

en ik vind het zelf wel wat anders zwerfkatten en katten die in gevangenschap zitten... ze kunnen geen natuurlijk gedrag tonen, en geen eigen gekoze plek vinden om te schuilen... daar waar ze op liggen dat ligt midden in de sneeuw en op de tocht... lijkt mij niet echt gezond voor zo'n beesie

DB had ons terug gemaild dat als we dachten dat het echt slecht zou zijn we 144 moesten bellen...
heb ook met iemand van de beredenpolitie gesproken... die zei ook 144 bellen... desnoods voor advies... maar als ze langskomen is het toch niet eerder dan volgende week... dus dan zou ik desnoods advies kunnen vragen voor het weekend...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:27

dit schrijf jij : er is van 2 zijkanten beschutting en er zit een dakje op... dan kunnen ze toch schuilen en droog zitten? of ben ik nu gek
feike_nr1 schreef:
ze zitten aan de schuur... daar kunnen ze niet naar binnen... en aan de andere kant zit een schutting... ze hebben alleen echt een mogeklijkheid om te schuilen in de kattenbak... en er is er 1 op 4 katten...

heb nog op internet gekeken... het is verplicht volgens de wet dat wanneer de katten in een verblijf gehouden worden deze ook moet beschikken over een binnenverblijf... en anders over een verwarmd verblijf...

en ik vind het zelf wel wat anders zwerfkatten en katten die in gevangenschap zitten... ze kunnen geen natuurlijk gedrag tonen, en geen eigen gekoze plek vinden om te schuilen... daar waar ze op liggen dat ligt midden in de sneeuw en op de tocht... lijkt mij niet echt gezond voor zo'n beesie

DB had ons terug gemaild dat als we dachten dat het echt slecht zou zijn we 144 moesten bellen...
heb ook met iemand van de beredenpolitie gesproken... die zei ook 144 bellen... desnoods voor advies... maar als ze langskomen is het toch niet eerder dan volgende week... dus dan zou ik desnoods advies kunnen vragen voor het weekend...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 19:33

Ik heb dit ook wel eens gezien bij mensen die een bepaald soort raskatten hadden.
De katten werden buiten gehouden om een mooie dikke vacht te kweken/ te behouden.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 22:51

er zit wel een dak op... maar het is niet heel erg breed... dus de wind staat een beetje op het hok op de onbeschutte kanten, en het komt het hele hok binnen... dan is er nog een klein hoekje over waar niks hangt en dus kunnen ze dan niet droog zitten...

en het zijn geen raskatten... maar werd er met die katten dan ook gefokt??? want voor het bedrijfsmatig houden zijn er nog strengere regels... en dan mag het zeker niet...

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 22:56

ik zou wel gaan bellen. Mijn konijnenren is aan 3 kanten dicht en helemaal vol gesneeuwd. Alleen het grote hok uiteraard niet. Vind dus dat katten zonder hok nu heel slecht zitten. Buitenkatten die los buiten lopen vinden wel ergens een plekje (bijv. al bij ons in de grote schuur waar katten gewoon in kunnen) maar katten die gevangen zijn op kleine oppervlakte zonde goede schuilmogelijkheden dat is gewoon enorm triest!!!

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:36

hoe weet je zo zeker dat ze overdag en s'nacht buiten zitten? Ben je daar de hele dag?
Als de katten er goed uitzien en gewoon eten en drinken krijgen en een dak boven hun hoofd hebben ( want dat schrijf je zelf ) dan zou ik niet gaan bellen.

feike_nr1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 23:11

er is al gebelt naar 144... ze zeggen inderdaad dat het een moeilijke situatie is, maar zolang de katten gewoon eten en drinken hebben, kunnen ze niet veel doen. wel zouden ze van de week kijken of ze iemand langs kunnen sturen, maar de situatie heeft geen eerste prioriteit.

ik moest het goed in de gaten houden, en wanneer ik het idee zou hebben dat het uit de hand zou lopen, moet ik weer bellen...

ik weet zeker dat de katten dag en nacht buiten zijn omdat we snachts wakker worden van de katten in het hokje... ze zitten de hele nacht te miauwen... overdag kijken we regelmatig naar buiten en dan zijn de katten altijd in het hokje... zal we toevallig zijn als ze alleen in het hokje zijn als wij kijken... daarnaast kijken we als we naar bed gaan ook altijd nog even en dan zijn de katten ook nog in het hokje...

@dierenfan... ben het helemaal met je eens... hoop dat er wat aan gedaan kan worden, en blijf de situatie goed in de gaten houden... hoop voor de katten dat het niet nog veel kouder gaat worden...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:42

feike_nr1 schreef:
ik weet zeker dat de katten dag en nacht buiten zijn omdat we snachts wakker worden van de katten in het hokje... ze zitten de hele nacht te miauwen... overdag kijken we regelmatig naar buiten en dan zijn de katten altijd in het hokje... zal we toevallig zijn als ze alleen in het hokje zijn als wij kijken... daarnaast kijken we als we naar bed gaan ook altijd nog even en dan zijn de katten ook nog in het hokje...

Ok. Goed dat je dan gebeld hebt!

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:08

super dat je gebeld heb!!!! Nu hopen dat er daadwerkelijk iemand gaat kijken. Triest dat je zo katten houd. Hier moet je toch zelf geen lol aan hebben of zouden die mensen het geweldig vinden om te kijken naar die dieren die eronder moeten lijden omdat hun niets anders eraan doen en de dieren er niets aan kunnen veranderen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 08:35

Ik vind het toch niet helemaal kunnen ook al zijn hier mensen van mening dat het wel kan.
4 katten in een klein hok waar niks te schuilen is voor die vreselijke gure wind.
Een kat heeft een dikke vacht en kan heel veel hebben ook deze vrieskou, maar normaal houden ze zich beter warm als ze kunnen rennen, klimmen en jagen.
En ik vind zo'n klein hok uberhaupt geen verblijf voor een kat ook al zou het mooi weer zijn.
Als uitloop naar buiten prima maar niet voor permanent houden.
Ben eens benieuwd of die arme dieren met dit weer uberhaupt water hebben.
Ik vind het goed dat je 144 hebt gebeld.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 14:33

Misschien ligt er wel heel veel stro in het hok waar ze in weg kunnen kruipen.
Mijn konijnen zitten ook buiten, maar die krijgen een deken over het hok heen om ze af te schermen. Ik kan me voorstellen dat als het hok niet ietwat is afgeschermd en de wind er in kan waaien, dat de katten toch ontbering moeten lijden. En ik betwijfel ook als ze daar allevier in willen verblijven, of ze elkaar ook gedogen.