OMG!!!! Konijnen probleem.... HELP!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Typhoon

OMG!!!! Konijnen probleem.... HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:25

Ik ging zo net de de konijnen voeren en hok verschonen.
We hebben 4 konijnen, een bruine dwerg vrouwtje en een grijs/witte vrouwtje.
En een wit met zwarte vrouwtje en haar "dochter" van nog geen jaar oud.

En toen zag ik.... JAJA... allemaal haar in een hoekje... en het BEWOOG!!!!!
En dit in het hok van de wit met zwarte vrouwtje en haar "DOCHTER" die dus blijkbaar toch een ZOON is :Y)

Vriendlief erbij gehaald...en indd... IK BEN NIET GEK!!! ...... we hebben JONGE KONIJNTJES ..... !!!!!
Moeder x ZOON dus blijkbaar!!!

Even voor de goede orde... vriendin van me... (en JA,die heeft er voor geleerd }:0 !!!! ) die heeft de "DOCHTER" meerdere malen eerder bekenen... en ze was er van overtuigd dat het een VROUWTJE was!!!!!

NIET DUS!!!

HELP.....Wat moet ik nu ???????

Nessa

Re: OMG!!!! Konijnen probleem.... HELP!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:29

je konijntjes verzorgen :) en daarna aanbieden aan mensen
en je mannetje laten castreren, het liefst morgen nog zeg maar :P

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:30

bontjasje van maken :D

nee geintje, ik zou het mannetje nu gewoon apart zetten en zsm laten castreren, en dan is het maar afwachten hoe de konijntjes uitgroeien en of ze geen afwijkingen hebben.
en vooral niet aan het nest zitten, dan kan de moeder ze verstoten.
en voor de rest gewoon verzorgen zoals je altijd zou doen

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:36

Vrouw met de jonkies in het hok laten en ze met rust laten. Het mannetje eruit halen en in een ander hok zetten. Laten castreren als je ze later nog bij elkaar wilt hebben. Jonkies weggeven / verkopen als ze oud genoeg zijn (ruim 8 weken moeten ze dan zijn). Controleer wel regelmatig het nestje op dode jonkies en of dat ze goed gevoed worden. De moeder moet onbeperkt kunnen eten en drinken.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:41

oke,dus als ik het mannetje volgende week laat castreren.. kunnen ze wel weer bij elkaar dan daarna?
Niet dat het vrouwtje het mannetje gaat afmaken?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:43

Helaas gebeurd echt veel en veel te vaak...
Inderdaad mannetje er nu bij weghalen, kan je ondertussen laten castreren, want het is natuurlijk wel zo fijn als ze straks weer bij elkaar mogen.

Hij mag er pas weer bij als de jongen weg zijn. Sowieso pas 2 weken na de castratie, maar in dit geval pas na 8 weken mits er niet nog meer jongen geboren worden.

Verder een nestcontrole doen hoeveel jongen het zijn en of ze er goed uit zien. En daarna lekker laten groeien, natuurlijk wel elke dag even controleren, want met de aankomende vorst moet je rekening houden dat als een konijntje buiten het nest komt snel dood gaat. Sommige jongen blijven aan de tepel hangen en dan belanden ze elders onder het stro en onderkoelen. Daarom altijd even de jongen vluchtig tellen.

Bereid je daarnaast voor dat er over een maand nog wel is een nest kan liggen, daar dames direct na de bevalling erg rams zijn en direct weer gedekt worden.

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:45

Typhoon schreef:
oke,dus als ik het mannetje volgende week laat castreren.. kunnen ze wel weer bij elkaar dan daarna?

bij ons had toen het mannetje, het dode konijntje opgegeten :oo
zou ze weer bij elkaar laten als de jonkies oud genoeg zijn..

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 18:47

XNienke_ schreef:
Typhoon schreef:

Ja sorry, dat bedoelde ik ook!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:49

Of beter, als de jonkies weg zijn. :j

Als je een buitenhok hebt, moet je het nestje uit de tocht zetten.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:52

XNienke_ schreef:
Typhoon schreef:

Over het algemeen eet het moederdier de dode konijntjes op of dood de jongen wegens kraamkoorts.
Maar het mannetje mag er niet bij na castratie, omdat de konijnen opnieuw gekoppeld moeten worden en de dame niet die stress kan verdragen en de jongen daarvoor dan nog te klein zijn.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 18:53

Haha, om dat te voorkomen heb ik dus mijn 4 konijnen die ik kocht in een doos bij de dierenarts afgeleverd. Alles wat man is graag castreren.. haha

Wij hebben idd ook het mannetje, was dus maar 1.. na ik dacht zo'n 2-3 maanden er weer bij gezet.

Voor de warmte had ik een stuk plastic, boven en onder een lat en die deed ik van voor het gedeelte waar het nest was. Vooral met de komende vorst e.d. goed beschermen.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:00

Afbeelding
hier een foto van de onderkant van het zogenaamde Vrouwtje :o

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:03

oke,maar de één zegt dus de jonkies controleren,en de ander zegt er vanaf blijven... ze zitten in een buitenhok... wel goed afgeschermd.... Dus denk wel dat ze het warm genoeg zullen hebben....

zal het mannetje apart zetten :)

Iedereen alvast erg bedankt voor alle advies/tips!

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:04

Ik kan op de foto op de een of andere manier ook niet opmaken dat het een mannetje is. :=
Roze plek zijn neem ik aan zijn ballen?
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 27-01-12 19:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:05

Dat is zeker een mannetje. Alleen heeft die nu zijn balletjes ingetrokken :) Zijn balzakken hangen er wel.
Maar.. dit mannetje zal niet alleen de moeder gedekt hebben, grote kans dat de andere twee ook zwanger zijn!

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:07

Gewoon dagelijks controleren om bovenstaande reden die ik heb vermeld. Ik vang konijnen op en moet zelfs jongen controleren bij konijnen die hier nog maar een dag zitten dat is geen probleem. Ze moeten alleen verder veel rusten dus niet continue aan gaan zitten, snel controleren dan weer weg.
Ik heb al te vaak mee gemaakt in deze tijd van het jaar dat er 1 aan de tepel blijft hangen, elders in het hok terecht komt, niet meer bij het nest komt, maar je ook niet zomaar ziet, omdat hij toch een zo warm mogelijk hoekje zoekt onder het stro en onderkoeld dood gaat. Daarnaast als er dode jongen in het nest liggen om welke reden dan ook onderkoelen ze de rest en is het ook zo afgelopen.
Echt je kan gewoon veilig controleren.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:09

Laptopmuis schreef:
Dat is zeker een mannetje. Alleen heeft die nu zijn balletjes ingetrokken :) Zijn balzakken hangen er wel.
Maar.. dit mannetje zal niet alleen de moeder gedekt hebben, grote kans dat de andere twee ook zwanger zijn!

nee hoor,die andere 2 zitten in de "boven verdieping' en komen dus ook niet bij deze 2 in de buurt..
dit ook omdat de moeder(wit met zwarte) niet al te aardig is tegen bijna alle konijnen ;)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:11

Typhoon schreef:
Laptopmuis schreef:

nee hoor,die andere 2 zitten in de "boven verdieping' en komen dus ook niet bij deze 2 in de buurt..
dit ook omdat de moeder(wit met zwarte) niet al te aardig is tegen bijna alle konijnen ;)

Waarschijnlijk tegen bijna alle dames, dames gaat vaak ook niet zo goed.
Hou er wel rekening mee straks met koppelen ook minimaal een ruimte te hebben van 2 vierkante meter.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:11

Adamootje schreef:
Ik kan op de foto op de een of andere manier ook niet opmaken dat het een mannetje is. :=
Roze plek zijn neem ik aan zijn ballen?

ik heb daar geen verstand van :o moet ik eerlijk zeggen :o
daarom had ik die vriendin ook gevraagd.
zij fokte zelf konijnen,en heeft er voor geleerd...

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:13

Faniek schreef:
Typhoon schreef:

Waarschijnlijk tegen bijna alle dames, dames gaat vaak ook niet zo goed.
Hou er wel rekening mee straks met koppelen ook minimaal een ruimte te hebben van 2 vierkante meter.

Ze hebben een hok van dik 2 mtr / 2.5 mtr lang... en meter breed....

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:14

Faniek schreef:
Gewoon dagelijks controleren om bovenstaande reden die ik heb vermeld. Ik vang konijnen op en moet zelfs jongen controleren bij konijnen die hier nog maar een dag zitten dat is geen probleem. Ze moeten alleen verder veel rusten dus niet continue aan gaan zitten, snel controleren dan weer weg.
Ik heb al te vaak mee gemaakt in deze tijd van het jaar dat er 1 aan de tepel blijft hangen, elders in het hok terecht komt, niet meer bij het nest komt, maar je ook niet zomaar ziet, omdat hij toch een zo warm mogelijk hoekje zoekt onder het stro en onderkoeld dood gaat. Daarnaast als er dode jongen in het nest liggen om welke reden dan ook onderkoelen ze de rest en is het ook zo afgelopen.
Echt je kan gewoon veilig controleren.

dus ik moet ze eigenlijk 1 voor 1 ff bekijken ??

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:15

Typhoon schreef:

Dat zijn inderdaad minimale maten, dat is heel mooi voor 2 verdiepingen had ik het niet verwacht vandaar :)
Sowieso straks de konijnen weer koppelen op neutraal terrein, omdat ze elkaar niet zomaar weer accepteren.

Betreft de nestcontrole, nee je hoeft ze niet 1 voor 1 te bekijken, gewoon eventjes kijken hoeveel het er zijn en weer toe stoppen en elke dag even tellen. Dat kan heel snel..

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 19:19

Faniek schreef:
Typhoon schreef:

Dat zijn inderdaad minimale maten, dat is heel mooi voor 2 verdiepingen had ik het niet verwacht vandaar :)
Sowieso straks de konijnen weer koppelen op neutraal terrein, omdat ze elkaar niet zomaar weer accepteren.

Betreft de nestcontrole, nee je hoeft ze niet 1 voor 1 te bekijken, gewoon eventjes kijken hoeveel het er zijn en weer toe stoppen en elke dag even tellen. Dat kan heel snel..

minimale maten????
iedereen vind dat wij een mega hok hebben :o

ze liggen in een hoekje,waar erg lastig bij te komen is... dus moet ff bedenken hoe we dat gaan doen...
ik hoef er dus niet met de handen aan te zitten? dan wil de moeder ze niet meer toch?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:22

Als je met 2 vingers langs het geslacht deel druk komt er bij een jonge ram een puntje uit bij een jonge voedster een gleufje, hoe jonger hoe lastiger het verschil te zien is, naarmate de ram ouder wordt ga je de ingedaalde teelballen en balzakken zien.

Ram kan vlak na de castratie een voedster nog steeds bevruchten duurt een tijd voor de ram steriel is, dacht zo'n 2 maanden maar vraag even na bij je DA.

Je kunt het beste het nest wel controleren maar zou de jongen niet oppakken. Handen zonder zeep even wassen moeder aaien (voor geur) en dan het haar van het nest even opzei schuiven.

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 19:25

Dat is het jammere dat konijnen zwaar ondergewaardeerd worden, honden mogen los door huis en moeten vaak eruit. Katten mogen los door huis.. paarden moeten in een weiland met soortgenoten. Maar konijnen die ook van nature gewend zijn samen te leven en een groot leefoppervlakte te hebben stoppen we in hokjes. De minimale afmetingen voor een dwerg/klein konijn is per konijn 1 vierkante meter. 2x1 is 2 vierkante meter.. gelukkig kunnen ze daar wel een lekker stuk springen, maar hoe groter hoe leuker. Onze ren is 35 vierkante meter voor 6 konijnen met een zandbak, tunnels, speelgoed, boomstammen. Helaas blijven mensen konijnen in hokjes stoppen en bijna elk hok in de winkel te koop is te klein. Ik kan er met mijn hoofd ook niet bij hoor, konijn is wel nummer 1 ondergewaardeerd dier in Nederland.

Je moet even de nestharen opzij drukken en eventueel kan je de jongen even oppakken.
De moeder wil ze dan echt nog wel, hoe moeten anders raskonijnenfokkers de jongen die "teveel" zijn eruit halen (helaas gebeurd dit gewoon).

@ Jis_
Na 2 weken is een ram 100% veilig en kan niets meer bevruchten.