Kater grieperig/verkouden/gedragsverandering

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SuzanLarissa

Kater grieperig/verkouden/gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:04

Omdat we een flinke verandering zagen in het gedrag van mijn kat Tommy hadden we besloten nadat hij zondag erg raar deed, maar naar de dierenarts te gaan.
Daar hebben er bloedonderzoek laten doen. En algemene controle, kwam uit dat hij een gevoelige buik had maar niet extreem. Gewicht was 4,5 en dat was een redelijk normaal gewicht voor hem.

Uit het bloedonderzoek is niks gekomen, alles was helemaal goed.
Getest op schildklier, nieren en de algemene dingen zoals infectie waarden enz
Hij heeft geen koorts verder, gisteren was zijn temp 37,5
Zijn symptonen:
Koude oren
Hij wordt erg mager, maar valt niet af. Is bijna een hoopje botten.
Verkouden, niest aardig wat
Hij is sloom, slaapt heel veel en ook bijna niet wakker te krijgen.
Eet opeens de raarste dingen, schooit alsof die geen eten krijgt.
Na slapen is die heel afwezig.
Moeite met evenwicht
Mauwt veel en lijkt alsof die dement wordt.
Normaal altijd buiten poepen en plassen. Nu binnen en ontlasting was dun slijmerig en licht bruin.
Gaat bijna niet meer naar buiten terwijl die normaal altijd graag buiten is.

Een aantal dingen had hij maandag ook al en een aantal dingen zijn er de afgelopen dagen bij gekomen.

Zijn al een x te laat geweest met onderzoek bij een andere kat omdat die zich heel erg groot hield. Kat stierf in 3 dagen. Nu willen we dit voor zijn, wil niet weer dat schuld gevoel hebben..

Tommy is overigens 13. Dierenarts weet ook niet wat we nu moeten doen. Hebben besloten het zo te laten en als het erger wordt meer onderzoek te doen in de zin als scan, fotos en dergelijke.

Heeft iemand een idee wat we kunnen doen? Of wat hij heeft?

Maak me grote zorgen, ben bang dat ik mijn kleine ventje ga verliezen ...

Yvanka_

Re: Kater grieperig/verkouden/gedragsverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:07

37,5 is wel koud voor een kat, jeetje! Is hij ontwormd?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:10

Ja daarom. Bij de da was zijn temp wel goed. Hij voelt ook erg koud aan.
Hij is altijd goed ontwormd en alles. Ook geen zichtbare wormen in ontlasting.
Overigens ligt die nu bij mij op schoot. Hij heeft moeite met stil te blijven liggen, hele tijd koppie omhoog.
Maak me echt zorgen...

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:15

Je kunt een snaptestje laten afnemen op pancreatitis.
Mijn kat heeft hier momenteel last van. Is ook een hoopje botten, slechte vacht, eet wel goed, ontlasting dunner en steeds geler. Mocht het de pancreas niet zien, laat dan de lever even checken. Deze organen zorgene rvoor dat de vetten afgebroken worde. Wanneer dit niet (goed) gebeurd zijn vermageren en lichte ontlasting opvallende kenmerken.
Succes ermee! Mijn kat is trouwens al een paar weken ziek en knapt slecht op, is vaak met pancreaproblemen lastig om ze weer goed fit te krijgen. Ik neem hem daarom vd week mee om een echo te laten maken. Ik wil weten of er geen gezwel oid zit die de pancreas belemmerd.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 18:24

Bedankt voor de reactie :)
Klinkt heel herkenbaar, is jouw kat dan in gewicht afgenomen of ook alleen vermagert?
Ik ga even wat dingentjes googlen, komt die afbraak van vetten vanuit de lever, de alvleesklier of een combinatie van beide?

Edit: mijn vader zegt net dat de leverfuncties allemaal in orde waren, eigenlijk sluit het dan dus de lever uit neem ik aan

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 18:44

Zowel lever als pancreas kunnen problemen veroorzaken wat zorgt voor slechte vetopname. Bij mijn kat waren de leverwaardes ook in orde. Wel dreef er wat vet op het bloedmonster wat vreemd was. Later bleek dus pancreatitis.Gelukkig zijn daar tegenwoordig snaptesten voor, heb je direct de uitslag.
Mijn kat verloor ook gewicht, maar in eerste instantie was dat ook de bedoeling. toen hij eenmaal goed op gewicht was, vlogen er zomaar nog een paar ons af. Nu is hij echt mager en zijn vacht (pers) word heel lelijk. Logisch natuurlijk, als je lijf niet meer goed werkt. Maar wel heel sneu om te zien.

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 19:41

Kan het zijn dat hij iets verkeerds heeft gegeten, een plant ofzo? Plassen en poepen gaat wel gewoon goed? Behalve dat het dun is... Perst hij er op? Zit er bloed in zijn ontlasting? En zijn slijmvliezen? Hoe zijn die gekleurd?

Voor nu: Hou hem in ieder geval goed warm, niet té warm. Temp hoort tussen de 38,5 en 39,5 te zitten. En blijf hem water en eten aanbieden.
Wat je kunt doen is een blikje ID van hill's halen. Dit is speciaal voor geirriteerde darmen.

En wat Freggle_Edge zegt, laat hem daar ook even op checken. Sowieso lijkt mij een uitgebreider bloedonderzoek wel verstandig, want er is duidelijk wat aan de hand bij hem.

Sterkte met hem! Geef hem maar een dikke knuf van me

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 19:56

Hij bedankt je voor je knuffel :)!

Hij heeft geen moeite met poepen of plassen. normaal doet hij dit niet binnen maar buiten.
Hij eet verder wel gewoon goed. en drinken ook.
Weet niet of hij dat voer mag hebben, heeft blaasgruis dus CD van Hills.
Of hij wat verkeerd heeft gegeten, zou het niet weten. wel dinsdag haarbal gespuugd
en die avond zijn brokken. verder niet meer gespuugd.

Hij zit echt niet lekker in zijn vel. is echt een hoopje ellende wat nu weer naast me ligt.
Hele tijd moet die niezen. heel stom gezicht maar wel ziellig :\

Ga de Da bellen morgen want het is allemaal wel erger geworden.
Hopen dat we ng wat bloedonderzoek kunnen doen en op de alvleesklier testen.

Arme pluizebol Y;(

edit: slijmvliezen, tandvlees, is lichter dan het hoort. ook aangegeven bij de Da
en die vond het niet zorgelijk.

Cynthiaaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:11

Ik denk aan Lyme, dit veroorzaakt ook vaak vage klachten..

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:24

Ok, goed dat je het zegt! Je wil de darmen nu natuurlijk wat ondersteunen, maar weet niet zeker of je dat samen kan geven idd, dus doe dat maar niet hihi.

Wat ik overigens wel raar vind is dat de alvleesklier is verdeeld in 2 delen. Endocrien zit glucose, en dat had hij in het bloed moeten zien. En het gekke is hij eet heel erg veel, maar de eetlust verdwijnt 9 vd 10 keer, en hij heeft ook geen koorts.

Wat voor'n ras is hij?

En ziekte van lyme denk ik niet. Dan hebben ze voor 99% koorts, deze kat heeft ondertemp. Uitdroging, de kat drinkt gewoon, verlies van eetlust, is ook niet aan de orde hier.. Daarmee sluit ik het natuurlijk niet uit ;)

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:30

Bij probleem met de alvleesklier is veel eten heel normaal. Ze krijgen telkens een raar gevoel in de maag wat de kat herkent als een hongergevoel en gaat daardoor eten. Vervolgens kunnen ze ook enorm gaan spugen en vervolgens direct weer honger hebben. Bij langdurig pancreaprobleem kan suikerziekte ontstaan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:30

Die ondertemp is trouwens veel vaag.

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-12 20:34

Ja had het al opgezocht, en hoe hrt daar staat denk ik ook niet aan lyme.
Wel iets om achter te houden want hij heeft heel vaak last van teken.
Hij is een heillige birmaan, maar we twijfelen ng wel is tussen dat en een ragdoll hahah
Hij komt uit het asiel :)
ik ben vanavond even weg maar einde van de avond ga ik hem nog weer even temperaturen :)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:36

Heb even m'n boek er bij gepakt en daar staat bij :

Symptomen bij katten met pancreatitis:gebrek aan eetlust, lusteloosheid, dehydratie, diarree, koorts en gewichtsverlies.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 20:41

Klopt, maar die eetlust kan dus heel erg wisselen door het "rare" gevoel wat ze ervaren. DA melde dat dit vaak voorkwam.(wel pas vanaf de start met medicatie trouwens) Heb wel eetlustopwekkers mee gekregen voor als hij in een dip zit, maar over het algmeen eet hij juist vaker op een dag dan voorheen, wel telkens kleine beetjes. In het beginstadium alt hij wel heel slecht. Knabbelde wel aand e brokken maar beet ze in 3-en en spuugde ze weer uit. Nu eet hij dus veel kleine beetjes en krijgt voeding met een lager vet gehalte.
Yvanka, ik wil mijn kat door een radiologe laten bekijken. Het duurt mij te lang en wil weten waardoor die pancreas niet goed werkt. Heb jij tips waar ik met echo en onderzoek op moet letten?

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:33

Probeer zoveel mogelijk details door te geven aan de arts en vraag de arts het hemd van het lijf. Voor je zelf alleen maar beter, zodat je weet waar je aan toe bent en dat je achter niet met vragen zit, of onduidelijkheid. En als je er dan toch bent, zou ik zelf ook nog kiezen voor een klinisch onderzoek.

Heeft jij kat op dit moment ook nog steeds koorts?

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 23:38

Koorts heeft die van mij niet noemenswaardig, soms ietsje hoger, maar geen extreme schommelingen.
Ben een beetje bang dat er meer aan de hand is met die alvleesklier, vandaar dat ik een echo wil.
En idd fijn om dan direct klinisch een second opinion te krijgen. Hij ziet er echt niet uit die arme Kriebel.

TS hoe is de vacht van jouw kat?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 00:16

Vacht van Tommy is slecht. veel klitten en staat rechtop.
Zo even temperaturen

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 00:20

Temperatuur is nu 38 graden. dus wel hoger dan van de week.

Barroco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 00:25

Jeetje, lijkt me erg om je kat zo achteruit te zien gaan en niet weten wat het is. Ik heb geen idee wat het is, maar wilde jullie iig even sterkte wensen. Houd hem maar goed in de gaten :)

Wat ik me nog afvraag, jullie kat lijkt mij duidelijk aardig ziek, zoekt de Da niet door tot hij wat kan vinden? Er moet toch iets zijn waardoor hij zo is?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 09:39

Barroco schreef:
Jeetje, lijkt me erg om je kat zo achteruit te zien gaan en niet weten wat het is. Ik heb geen idee wat het is, maar wilde jullie iig even sterkte wensen. Houd hem maar goed in de gaten :)

Wat ik me nog afvraag, jullie kat lijkt mij duidelijk aardig ziek, zoekt de Da niet door tot hij wat kan vinden? Er moet toch iets zijn waardoor hij zo is?

De dierenarts weet nu ook even ng niks te doen naast bloedonderzoek.
ze kunnen ernaast nog foto's een scan of echo maken. maar dat willen we nog niet doen,
We kijken nog even aan.
het is ook niet eventjes een onderzoek van een paar tientjes helaas.. en als er dan niks uitkomt is dat aan de ene kant fijn, maar ook erg duur.
Overigens zijn we bereid om alles voor hem te doen hoor!

Tommy is nu zijn mauw kwijt. hij mauwt opeens niet meer.
Vreet nu wel bijna het brood bij mijn vriend uit de mond haha

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 14:31

Katten zijn hele harde dieren, en laten niet altijd duidelijk zien waar de pijn zit. Een voorbeeld, in dit geval is het buikje wel op gevoeld en gaf de kat lichte reactie. Maar het zou best kunnen zijn dat er in het buikje veel meer aan de hand is dan dat de kat laat merken. Daarom zou in zo'n geval een echo een goede uitkomst zijn.

Dit is 1 van de 100 mogelijkheden. De kat heeft medicatie meegekregen, en grote kans dat haar DA heeft gezegd dat hij eerst even wilde aankijken of dit aanslaat.

Arme Tommy :(:) Heb je inmiddels als contact met je DA gehad?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:32

Toen ik gisteren langs ging was die net naar huis een broodje eten, niet meer aan gedacht om terug te bellen. :o _-:(
Maar vind dat het vandaag al wat beter met hem gaat, mauwt weer een beetje en al 2 keer naar buiten geweest, dus goede hoop hier. :)

Yvanka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:41

Gelukkig. Dat is zeker een goede vooruit gang. En zijn temperatuur?

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 14:57

Temperatuur is nog wat laag elke keer maar schommelt rond de 37.5 en de 38 ;)
Hij blijft echt een raadsel, wil nog niet naar buiten toe maar verder wel al iets actiever