Verwaarloosde circusolifant sterft tijdens redding

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Charr_x

Verwaarloosde circusolifant sterft tijdens redding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 18:58

De dertigjarige zwaar verwaarloosde circusolifant Mausi is tijdens een grootscheepse reddingsactie ingestort en overleden. Mausi was een van de olifanten van Circus Herman Renz en werd doorverkocht aan het Duitse circus Voyage. Deze week werd zou de olifant met pensioen gaan in dierentuin Pairi Daiza in België, maar haar laatste transport van Berlijn naar België werd haar fataal. De circusolifant leed aan ernstige gezondheidsproblemen en werd zwaar verwaarloosd. Het circus wil geen commentaar geven.

Mausi heeft dertig jaar in circussen haar kunstjes moeten vertonen, ondanks ernstige gezondheidsproblemen. "Zij leed aan zware artrose en kon amper nog lopen" aldus aldus bioloog Tobias Dornbush van de European Elephant Group "maar de eigenaar van het circus weigerde pertinent de olifantendame af te staan". Bij aankomst in de dierentuin lag Mausi in de wagen en kon niet meer opstaan. Kort daarna stierf zij, vermoedelijk aan hartfalen.

Afgestorven oren
Het circus in Duitsland kocht de olifant van het Nederlandse circus Herman Renz in 1997. De zeskoppige directie verklaarde in een interview dat olifant Mausi in het nieuwe circus Voyage in goede handen was. Olifantenexpert Marion Garaï schetst in een rapport over het welzijn van Mausi een heel ander beeld. Zo zou de artrose van de jonge olifant alleen te wijten zijn aan slechte leefomstandigheden, zoals leven op te harde, natte en koude ondergronden en te extreme bewegingsbeperkingen. Naast artrose waren ook delen van de oren bevroren geweest en afgestorven en had Mausi een groei achterstand.

Gevangen tijdens massaslachting
Mausi werd rond 1980 geboren in Zimbabwe en tijdens een massaslachting gevangen genomen. In 1981 werd de Afrikaanse olifant naar Nederland geïmporteerd voor circus William Althoff. Zij verkochten de olifant op zevenjarige leeftijd aan circus Herman Renz.

De exacte doodsoorzaak zal door een lijkschouwing in de Universiteit in Luik duidelijk moeten worden. Vele dierenbeschermingsorganisaties in Europa zijn bedroefd na het overlijden van olifant Mausi. Leonie Vestering, directeur Wilde Dieren de Tent Uit: "Mausi is het trieste voorbeeld dat een circusleven niet geschikt is voor olifanten. Wij blijven ervoor strijden dat de redding voor de vele andere verwaarloosde en mishandelde circusolifanten, ook in Nederland, wél op tijd zal komen." (adb)

Bron: http://www.hln.be/hln/nl/2661/Bedreigde ... ding.dhtml

Hier wordt ik zo verdrietig van! Waar zijn dan alle dierenrechtenactivisten?
Iedereen komt naar zo'n dier kijken en niemand doet er iets aan.
Als er een oud en mager paard in je beetje modderige wei staat dan kan je quasi onmiddellijk de dierenbescherming verwachten.
Helaas dat alle hulp voor haar te laat kwam...

Anoniem

Re: Verwaarloosde circusolifant sterft tijdens redding

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:00

Heel, heel tragisch......

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:02

Omdat Overig Nieuws (ON) alleen bedoelt is voor nieuwsberichten over paarden verhuis ik dit topic naar BeestenBoel (BB)

ON --> BB

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:02

Omg, in 2006 kon ie al bijna niet meer lopen en dan nog zo lang door laten leven, echt schandalig dit. Ik vind sowieso dat ze moeten stoppen met wilde dieren in een circus.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:03

VRESELIJK! bah, dat mensen dit kunnen laten gebeuren! :7

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:04

Tragisch, ik vind het ook jammer dat Herman Rens er zo in genoemd wordt. Zij hebben de olifant al in 97 verkocht, dan kunnen zij er toch niets aan doen wat er met het dier gebeurd is?

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:05

Vreselijk, kan hier zo boos om worden.. Ben 100% tegen wilde dieren in het circus!

Elmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:08

Ik denk dat dit mss nog de beste oplossing was voor dit arme dier... Wat een naar leven heeft ze gehad ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:09

Ik denk dat hier iedereen schuld heeft aan dit tragische verhaal.

De genen die haar gevangen hebben, degenen die haar verkocht hebben, degenen die haar verwaarloosd hebben...... een olifant hoort in Afrika of in India. Niet in koud, nat Nederland, België en Duitsland, en zeker niet in een circus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:10

Ach mausi... Wat was ze eraan toe... Haar benen lijken zelfs helemaal misvormt geraakt.. T is zonde! Dit had nooit zover mogen komen...Tragisch dit...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:10

Verschrikkelijk moet er gewoon om huilen :\
Olifant hoort gewoon niet in een circus,
laat dat nou eens duidelijk zijn....

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:14

Wilde dieren de tent uit!! In onze gemeente is het een tijdje verboden geweest maar dat is opgeheven mdat het niet overeen kwam met internationale wetten (of zoiets). Heel jammer..

En lijkt mesterk dat ze bij renz nergens last van had. Smerige bedrijfstak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:18

Daarom ga ik dus nooit naar het circus :n

Talsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:20

Yamcha schreef:
Heel, heel tragisch......

Hier ben ik het geheel mee eens...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:24

kleinvosje schreef:
Tragisch, ik vind het ook jammer dat Herman Rens er zo in genoemd wordt. Zij hebben de olifant al in 97 verkocht, dan kunnen zij er toch niets aan doen wat er met het dier gebeurd is?

Ja dat is waar.
Maar ook zij zijn verkeerd bezig geweest met het hebben van die olifant.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:27

Joolien schreef:
Omg, in 2006 kon ie al bijna niet meer lopen en dan nog zo lang door laten leven, echt schandalig dit. Ik vind sowieso dat ze moeten stoppen met wilde dieren in een circus.

Circusdieren krijg je niet zomaar weg. Door generaties kruisen met ondersoorten, etc. wil geen dierentuin ze hebben. Deze dieren passen nl niet in hun fokprogramma. Zou je alle leeuwen, tijgers en olifanten morgen uit de tent verbannen verdwijnen ze geheel uit beeld en dan is er niks meer voor ze. Geen goed voer, geen afleiding, geheel geen controle meer, enz.
Neemt niet weg dat deze olifant zodra duidelijk werd dat die pijn had met pensioen had gemoeten. Zolang de dieren het werk aankunnen zijn ze in de piste en dus in het zicht beter af. Laat maar een DA komen die ook in de dierentuin met deze soorten werkt en ze regelmatig keuren. Daar heb je zeker op de korte termijn veel meer aan. Niet meer fokken en dus wachten tot de huidige generatie is uitgestorven is wel een optie.
Laatst bijgewerkt door tamary op 20-01-12 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

lotje8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 19:27

Wat zeilig!! Dat arme dier kon nauwelijks lopen!!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 21:55

kleinvosje schreef:

Dit dier is zo misvormd dat ze dat toen ook wel wisten dat het fout zou lopen.Vast niet voor niets verkocht....

Citaat:
Circusdieren krijg je niet zomaar weg. Door generaties kruisen met ondersoorten, etc. wil geen dierentuin ze hebben. Deze dieren passen nl niet in hun fokprogramma.

Deze is uit het wild gevangen,dus wel interresant voor fokprogramma's.Helaas nu te laat |(

En ik vind dat er veel schuld ligt bij het publiek wat altijd zo nodig beesten moet zien in het circus! >;)

Liannevh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:02

.
Laatst bijgewerkt door Liannevh op 18-11-22 15:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:06

Pff wilde dieren de tent uit! En wel direct!
Ik denk namelijk dat een ''dierentuin voor ex cirsusdieren'' veel bezoekers zou trekken hoor!
Mensen geven graag geld uit aan een leuk dagje en vooral als ze hun geweten kunnen zuivere doordat het naar goed doel gaat :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:15

Dat weet je niet. Artrose kan veel verschillende oorzaken hebben, waaronder overbelasting. De kou, de natheid en het gebrek aan beweging zullen niet geholpen hebben, kou is uitermate slecht voor een.dier dat in een tropisch klimaat thuishoort.

Ik begrijp de waanzin ook niet om allerlei dieren die hier niet thuishoren hierheen te halen. Je kunt niet verwachten dat zo'n dier zich aanpast aan dit klimaat. Daarom ben ik (offtopic) geen voorstander van paarden 'natuurlijk' houden, want van nature zouden ze hier niet voorkomen. Dus pas ik de levensomstandigheden aan, ik leg dekens op, ik laat de hoeven bekappen, bescherm haar tegen regen en kou, en zorg dat zij gezond en sterk blijft. Ik pas zelfs de bodem van de paddock aan.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:18

Relaxed schreef:
Daarom ga ik dus nooit naar het circus :n

Ik ook niet.....

Charr_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 22:19

Ik snap ook niet dat mensen nog altijd naar een circus gaan om naar wilde dieren te kijken (toch zeker niet in "beschaafd" Europa)... Als je dat wil zien, ga dan naar de dierentuin.
Niks tegen circus, hartstikke mooi, maar niet met wilde dieren. Maar zolang mensen er voor betalen, gaan ze niet verdwijnen.
In 1x ze allemaal op straat gooien gaat niet, maar gewoon niet toelaten dat er nieuwe dieren worden opgeleid is wel een optie, dan hebben we over X jaar geen wilde dieren meer in circussen. Maar ja, dat staat voorlopig niet op de politieke agenda

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:25

Charr_x schreef:
Ik snap ook niet dat mensen nog altijd naar een circus gaan om naar wilde dieren te kijken (toch zeker niet in "beschaafd" Europa)... Als je dat wil zien, ga dan naar de dierentuin.
Niks tegen circus, hartstikke mooi, maar niet met wilde dieren. Maar zolang mensen er voor betalen, gaan ze niet verdwijnen.
In 1x ze allemaal op straat gooien gaat niet, maar gewoon niet toelaten dat er nieuwe dieren worden opgeleid is wel een optie, dan hebben we over X jaar geen wilde dieren meer in circussen. Maar ja, dat staat voorlopig niet op de politieke agenda

ik vind een dierentuin ook niet veel beter, wilde dieren horen niet in een hok of circus thuis die moeten lekker in het wild blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 22:27

stoppen met wilde dieren in circussen...Hoe kun je in vredesnaam een dierentuin vergelijken met een circus?