Hallo allemaal!
Ik zal mezelf eerst even voorstellen: Ik ben Lisanne, 16 jaar en heb een autistisch broertje van 10. Hij is PDD-NOS gediagnostiseerd. Maar behalve autisme heeft mn broertje ook nog een zware taalachterstand. Hij loopt zeker een paar jaar achter qua praten, lezen en schrijven. Hij zit hiervoor op een speciale spraaktaalschool.
Nu zijn mijn moeder en ik al een tijdje aan het nadenken over een therapiehond voor autistische kinderen. Mijn broertje is niet heel zwaar autistisch, maar hij praat en communiceert gewoon ronduit slecht.
Mijn moeder en ik hebben dus wat rondgevraagd en flink internet doorgespit over dit onderwerp. En toch twijfelen we nog. Of tenminste, mijn ouders twijfelen, ik niet, ik wil dolgraag een hond

Mijn ouders hebben vroeger nooit honden gehad. Zijn er dus ook niet mee opgegroeid, en daarom zou het voor ons een flinke stap zijn om een hond te nemen. En behalve dat, is mijn vader er behoorlijk kritisch over. 'Heeft het zin voor Yorick?' (mijn broertje dus) 'Hoe kan zo'n hond er nou voor zorgen dat hij beter gaat communiceren en praten?' 'Wat als de hond doodgaat?' En ga zo maar verder.
Even op een rijtje wat voor ons de voor en nadelen zouden zijn:
Voordelen:
1. Een vriend voor mn broertje, die hem nooit in de steek zal laten, en nooit zal oordelen als hij een keer boos wordt, of wat dan ook. In tegenstelling tot al zn andere 'vriendjes'...
2. Als ik over een paar jaar het huis uit ga, is hij niet 'alleen'. Mijn broertje is namelijk ontzettend aan me gehecht.
3. Een therapiehond zou zijn spreken en communicatie ten goede komen.
4. Het zou goede invloed hebben op zijn 'autistische buien', om het maar even zo te noemen..
Nadelen: (inspiratie via mijn vader, haha)
1. Wat als Yorick na 3 maanden 'uitgekeken' is op de hond?
2. Wat als Yorick bang is/blijft voor de hond? (Hij is op dit moment vrij terughoudend naar honden toe. Ik merk aan hem dat hij ze te onvoorspelbaar ofzo vindt. Maar misschien dat dit met enige training met een rustige hond snel verholpen is?)
3. We hebben nog nooit een hond gehad. En natuurlijk, als dit plan allemaal doorgaat, nemen we goede beleiding!!
Dus mijn vraag was:
Wie kan ons helpen met informatie, en dan vooral ervaringen?
We zijn vooral ontzettend benieuwd of therapiehonden nou écht zo'n goed effect hebben op autistische kinderen, of dat het allemaal wel meevalt.
Nogmaals, als we eraan beginnen, doen we dit zeker met begleiding!
Ik hoop echt dat iemand ons kan helpen.
Mag natuurlijk ook altijd pb!

Vooral die onduidelijkheid die dat dan heeft (moet ik dit nou wel of niet toestaan van 'm) is voor hun heel vervelend, en voor die hond natuurlijk ook niet fijn.