Hoe pup laten wennen aan alleen thuis zijn.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SJANNE_DARK

Hoe pup laten wennen aan alleen thuis zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:40

Hallo bokkers,

Wij hebben nu 4 weken een pup. Het is een 17 weken oude jack russel.
Ze doet het ontzettend goed met wandelen en luisteren. Zindelijkheid af en toe een ongelukje maar
gaat steeds beter.

Alleen zit ik met het probleem. Ze zal op den duur moeten leren 2 a 3 uurtjes alleen te kunnen zitten.
Als wij gaan slapen (appartement gelijk vloers) moet ze nog steeds janken en blaffen verschillend van 10 min tot een half uur. Maar we negeren haar nu wel. Eerder schreeuwden we dat ze moest gaan slapen. Of gewoon Maylo foei. En gelijk hield ze op en ging slapen. Maar dit kan ik ook niet doen als wij even weg zijn, dus moet ze het nu zelf leren. En negeren wij haar voor het slapen gaan.

Als ik even naar de winkel ga 15 a 20 dan doe ik haar in de bench. Voor de tijd word ze uitgelaten en
krijgt ze een koekje in de bench en de tv blijft aan. Als ik dan terug kom en ik luister aan de deur dan hoor ik haar janken.

Hebben jullie tips, of hoe kan ik het beter aanpakken. En ik heb ook het idee dat als ik haar voor de tijd uitlaat. dus plassen en poepen en dan haar in de bench doe zodat ik boodschapjes kan doen zij toch nog een plasje in de bench doet. Lijkt bijna uit verlatings angst of boosheid?

dus bokkers kom maar op met het advies.

Thirty

Re: Hoe pup laten wennen aan alleen thuis zijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:06

Niet negeren, maar de bench opnieuw en met rust aanleren. Je hondje is in paniek, dus leert er niets van als je hem gewoon gaat negeren. En als negeren wel gewerkt had was het al minder geweest, niet?

Dus de bench weer opnieuw leuk maken, voeren in de bench met deurtje open, koekjes in de bench, dan langzaam aan een seconde het deurtje dicht enzo opbouwen.
En in de tussentijd dus NIET alleen laten! Dan zul je voor oppas moeten zorgen of simpelweg je hond meenemen.

Waarom moet de hond perse in een bench? Vaak scheelt het ook al als ze gewoon los mogen.

Zeker niet straffen of negeren, je hond is in paniek en steekt je niet de gek aan.

Een hond plast nooit! uit boosheid trouwens.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:11

Waarom moet ze in de bench?

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:50

Als ze alleen in de kamer is kauwt ze me alles kapot. Ik bedoel ze heeft genoeg speelgoed waar ze graag op kauwd. Maar ze zou graag op andere dingen willen kauwen.

Als ze ouder is mag ze snacht gewoon in de kamer maar tot die tijd is haar slaapplek gewoon de bench.

Maar ik denk als ik haar snachts niet in de bench doe zij de hele nacht voor onze slaapkamer deur zit te janken.

Ik vind het wel een goed idee om nog wat leukere dingen te doen met de bench.

Maar hoe doen andere mensen dat dan als ze een pup in huis nemen? Het liefst wil ze bij je in bed kruipen maar
dat wil ik niet hebben. Verder hebben wij een open huis dus kan haar ook niet bijvoorbeeld in de keuken doen.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:55

Het plassen in de bench is hoogswaarschijnlijk angst, want een hond zal nooit zomaar zijn/haar bench vervuilen!
Misschien kun je eens proberen er een grote beer/kussen o.i.d. in te leggen, zodat de ruimte wat kleiner is en hij zich misschien iets 'veiliger' voelt?! Een hoes om de bench (of kleed) zou ook kunnen schelen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:01

tja een hond is een roedeldier,een dier wat ongelooflijk graag bij zijn "roedel" is,en is dat niet een andere hond,dan is deze heel graag bij zijn "mens"...het zijn gewoon geen solitair levende dieren.

een pup wil al helemaal graag bij zijn veilige roedel zijn,en dan stop je hem én in een kooi en je gaat weg...

en ja ik weet het,het is tegenwoordig de normaalste zaak van de wereld dat honden in kooien gestopt worden,en zo alleen gelaten worden,maar voor de hond is dit níet normaal,deze zal er dus aan moeten wennen dat jij dit zo wil.

en dat doe je zeker met pupjes heel langzaam,niet gelijk een kwartier of half uur weggaan maar bouw het eens op met heel even de deur uitgaan en weer terug komen en dit steeds langer zo doen...

pupjes hier gaan zeker tot 5 a 6 maanden overal mee naartoe,en dan leven ze nog wel in een roedel en ze hoeven niet in een kooi te verblijven,slapen doen ze snachts op de slaapkamer,allemaal bij elkaar ,nog nooit 1 piepend/huilend pupje gehad hier :)

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:03

De tijd in de bench langzaam opbouwen, maar vooral zorgen dat ze de bench als haar 'veilige' plekje gaat zien. Dus daar lekker voeren en voorlopig niet in de bench opsluiten en dan alleen laten. Wat ook kan helpen is 's nachts een warme kruik en een tikwekker in een doek gewikkeld in de bench leggen. (Die warmte vinden de meeste pups heerlijk, kruipen lekker tegen de warme kruik aan en de tikwekker lijkt op het geluid van een hart)

Met alleen zijn kun je oefenen door thuis verstoppertje te spelen met je hond. Even weg achter een dichte deur en snel weer terug. Probeer terug te zijn waar de hond je kan zien voordat ze gaat piepen of blaffen. Probeer de tijd dat je uit het zicht kan zijn rustig op te bouwen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:09

En je bench naast je bed zetten. En als pupje in paniek raakt rustig kalmeren (vaak is even laten ruiken aan je hand voldoende) en weer verder slapen. Pas als dat voor een aantal nachten 100% gaat zonder enige stress, ga je de bench langzaam verplaatsen naar de uiteindelijke plek.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:10

Onze pup is nu net 7 maand.

Toen we hem net hadden heeft ie de 1ste week bij ons op de slaapkamer gelegen, vanaf toen beneden bij de 2 katers van ons.
Vanaf nacht 1 geen problemen gehad.

Toen na anderhalve week ook overdag begonnen met eens 5 minuten uit zicht, dan eens 10minuten, steeds verder uitbreiden.

Bench heeft ie gehad, maar met deurtje eruit, zodat hij zelf kon kiezen, ging prima.
Heb 1x geprobeerd met deurtje dicht en hij jankte de hele boel bij elkaar.
Nooit weer dus.

Slopen, tja dat heeft ie van ons ook gedaan, dan kwam ik van werk en had ie hele plint van de vloer getrokken en kapot gemaakt, of hij had in mijn kast gehangen.
Weet je, ik had zoiets van:'ja, dat krijg je ervan als je een pup in huis haalt, eigen schuld'.
Vanaf die tijd kreeg ie iedere keer van die simpele kauwstaafjes.
Af en toe deed ie het nog weleens, maar niet vaak.
In de eerste 2 weken dat wij weer aan het werk waren, deed ie weleens een plasje binnen, maar dat was na 2 weken over.

Verder deed ik dat al bij mijn katten, en heb ik de hond dus ook aangeleerd, als ik weg ga, dan krijgt ie iets lekkers.
Binnen een week snapte die het (misschien ook door de katten), iets lekkers en dan ging ik weg.
Na 3 weken moesten wij weer aan het werk (ik werk maar 3 uur per dag), kon hij dus al 3 uur alleen zijn, dit hebben we in de vakantie opgebouwd.
Tot nu toe geen problemen gehad met alleen thuis zijn.
Nou moet ik wel zeggen dat wij nu (hij is nu 7 maanden), nog niet echt langer dan 4 uur van huis willen zijn, en anders zorg ik voor oppas.

Hoe doe je dat als je aan het douchen bent? dan ben je ook uit de kamer.
Ok, gelijkvloers heb je.
Ik ging bijvoorbeeld boven de was ophangen, was ie ook even alleen, van die kleine dingen.

Bench vind ik echt ondingen hoor, bah.
Onze pup gaat in 10 min wel tig keer anders liggen, en ligt het liefst op de koude vloer, i.pv. in zo'n warme bench.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 17:30

Hij heeft de eerste week met de bench in onze slaapkamer geslapen. En steeds iets verder weg rechting de plek waar de bench nu staat. In de bench heeft ze een kruik, beer en een t-shirt die gedragen is door mij of mijn vriend.

Ik zou niet weten waarom een hond niet in een bench zou moeten kunnen slapen. Mijn ouders hadden de hond snachts altijd in de keuken vanaf dag een dat de pun in huis was. Zijn mand stond daar en verder stond er niets. Alleen een kale vloer dus niets om kapot te maken. Toen de hond volwassen was mocht zij gewoon snachts in de kamer.

Wij doen haar soms als we gaan eten in de bench met een bot zodat zij niet bij ons mag zitten als wij eten en dat vind ze helemaal prima. het zou inderdaad verstandiger zijn het op te bouwen met een minuut uit het zicht en dan belonen en dan steeds langszaam opbouwen.

Ik snap dat zij mijn vriend en mij nu als haar roedel ziet en dat het roedel dieren zijn, maar het is ze aan te leren alleen te zitten thuis 2 a 3 uurtjes( langer zou ik nooit doen). Ik zeg ook niet dat ze morgen gelijk 3 uur alleen moet zitten. Ik vraag alleen naar tips om het makkelijker en aangenamer te maken voor haar en ons. En heb al veel aan de tips die er gegeven zijn. Bedankt.

@kimmie261

pupjes hier gaan zeker tot 5 a 6 maanden overal mee naartoe,en dan leven ze nog wel in een roedel en ze hoeven niet in een kooi te verblijven,slapen doen ze snachts op de slaapkamer,allemaal bij elkaar ,nog nooit 1 piepend/huilend pupje gehad hier

Als ik haar broertjes en zusjes mee zou nemen naar huis en die bij elkaar leg snacht ( maakt niet uit waar bench/ kamer/ etc.) zouden ze inderdaad niets doen en gewoon gaan slapen omdat ze elkaar hebben.

We gaan aan de slag met de tips om het op een spelende wijs leuk te maken.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:33

In de keuken had de hond van je ouders waarschijnlij wel de ruimte om te gaan verliggen op een wat koeler plekje.
Dat kan jouw hond in de bench niet.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon eens.
Geef haar een lekker kauwstaafje, en laat de bench open, en loop gewoon de deur uit.
Ga even een blokje om en that's it.
Overigens, als je weer binnen komt, niet overdreven aanhalen en toespreken of wat ook, gewoon normaal doen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:35

Mijn hond slaapt ook in de bench vanwege sloopgedrag. De ander ligt gewoon op de bank. Ik leer pups altijd om te slapen in de bench omdat ik dat heel goed vind helpen met zindelijkheidstraining. Alleen blijven probeer ik eerst los, maar als je zo'n sloper hebt als wij dan is dat echt geen optie. Ze is ondertussen al 1 jaar maar nog steeds zal ze alles slopen waar ze de mogelijkheid toe krijgt. Het heeft ons al vele opladers, DVD's, computerspelletjes, zonnebrillen, schoenen en de Wii gekost :+

Ik zou beginnen met oefenen dat ze in de bench gaat als je gewoon thuis bent. Niet de hele tijd natuurlijk, maar gewoon 10 minuutjes en iedere keer als ze erin gaat zeg je "Ga je in je bench?" en dan krijgt ze een koekje zodra ze erin zit. Of nog beter, een botje waarmee ze even bezig is. Daarna ga je gewoon verder met wat je deed. Je doet de bench dan na 10 minuutjes weer open, maar alleen als ze niet piept of blaft op dat moment. Want anders beloon je dat gedrag. Op die manier kun je het langzaam opbouwen en dan kan ze ook eens in de bench als jij naar een andere kamer gaat. Ook nu weer met een snoepje of een botje.

Wij hebben het zo ook opgebouwd want die van ons schreeuwde ook moord en brand. Resultaat is een hond die keihard de bench inrent als ik vraag of ze erin wilt of 's avonds de lichten begin uit te doen en dan kwispelend wacht of haar snoepje :) De bench is voor haar nu juist leuk geworden en geen straf meer. Ondertussen kan ze rustig enkele uren alleen blijven in de bench.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:39

TS je gaat gewoon veel te snel voor de hond.

En nee, niet elke hond kan het aangeleerd worden alleen te zijn.
Een overgroot deel wel, mits het op een juiste manier wordt aangeleerd en op een rustige manier.
Laatst bijgewerkt door Thirty op 18-01-12 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:40

Als je 4 weken een pup in huis hebt, kun je echt wel een half uurtje weg!

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:41

Kentaro schreef:
Als je 4 weken een pup in huis hebt, kun je echt wel een half uurtje weg!

Niet als je het niet correct hebt aangeleerd, en je hond dus in paniek raakt.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:42

Nuage schreef:
Ik zou beginnen met oefenen dat ze in de bench gaat als je gewoon thuis bent. Niet de hele tijd natuurlijk, maar gewoon 10 minuutjes en iedere keer als ze erin gaat zeg je "Ga je in je bench?" en dan krijgt ze een koekje zodra ze erin zit. Of nog beter, een botje waarmee ze even bezig is. Daarna ga je gewoon verder met wat je deed. Je doet de bench dan na 10 minuutjes weer open, maar alleen als ze niet piept of blaft op dat moment. Want anders beloon je dat gedrag. Op die manier kun je het langzaam opbouwen en dan kan ze ook eens in de bench als jij naar een andere kamer gaat. Ook nu weer met een snoepje of een botje.

Voorkomen dat ze moord en brand gaat schreeuwen is veel beter.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:49

Wij hebben het heel langzaam opgebouwd. Eerst een paar minuten buiten de deur staan om te horen wat onze hond deed, vervolgens even alleen laten om de was op te hangen en zo verder uitbouwen. Overigens zonder bench.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:01

Maar andere mensen mogen ook tips geven Thirty ;) Het is duidelijk dat jij er anders over denkt, maar je hoeft er niet eindeloos op door te gaan denk ik.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:18

Nuage schreef:
Maar andere mensen mogen ook tips geven Thirty ;) Het is duidelijk dat jij er anders over denkt, maar je hoeft er niet eindeloos op door te gaan denk ik.

Dat doe ik ook niet. Maar het is niet nodig om een pup zo te laten schreeuwen terwijl dat heel makkelijk voorkomen kan worden.
Als jij dat 'erop doorgaan' vindt, prima. Ik vind van niet. Ik vind het sneu voor de pup.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:28

@ Nuage

Kan me hier volkomen in vinden. Natuurlijk doet iedereen het op een andere manier. Maar ik vind dit wel veel lijken op hoe ik het zou willen. Ik ken alleen maar mensen met een bench in de omgeving. Dan zullen ze allemaal wel niet opgevoed zijn en zielig zijn.

Maar zo leren wij ook van elkaar natuurlijk.

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:30

Thirty schreef:
Nuage schreef:

Dat doe ik ook niet. Maar het is niet nodig om een pup zo te laten schreeuwen terwijl dat heel makkelijk voorkomen kan worden.
Als jij dat 'erop doorgaan' vindt, prima. Ik vind van niet. Ik vind het sneu voor de pup.

Ik wil ook niet dat ze maar blijft blaffen en janken daarom zoek ik nu een oplossing door hier te informeren. Mij is namelijk altijd geleerd
negeren. Wand als je de hond aanspreekt lief of boos het is altijd een beloning. Dit is mij altijd geleerd door honden mensen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:32

Daarom moet je zorgen dat je dat voorkomt ;) Maar dan moet je het wel langzaam opbouwen.
Kost misschien iets meer tijd, maar is veel vriendelijker voor de hond (die heeft nu al een nare ervaring met dat ding), en dus minder stress.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:34

ik heb geen ervaring met honden of puppies in kooien,dus ik kan je er niet mee helpen,hier slopen pups ook wel,alleen tja..so be it...moet ik maar zorgen dat ze er eigenlijk niet bij kunnen ,en aan meubilair valt hier weinig te mollen verder :') ,een blind paard zou hier nog geen schade aan kunnen richten zeg maar...

( overigens wel ervaring met een rasechte sloper,maar die was al wat ouder toen ik hem kreeg,en daar heb ik toen een andere oplossing voor gevonden)

ik zou het hondje zelf eerder gewoon eens heel even alleen laten in de kamer met wat lekkers,en dat langzaam uitbreiden met langer weggaan,en steeds wat lekkers geven,zorgen dat het hondje ervoor uit geweest is en eigenlijk lekker wil gaan slapen omdat het moe is,en een lekkere mand neerzetten zodat deze kan gaan slapen en zich niet opgesloten voelt..

maar goed,wie ben ik :D

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 18:36

doe je haar ook overdag in de bench als jullie eten BV? met een lekker kauwstok of zo onze pup joenkte echt de eerste 3 nachten erna is ermee opgehoord..
Ik voer haar in de bench en ze krijgt altijd leuke en lekkere dingen in die bench dus ze gaat zonder tegenstribbelen die bench in en ook overdag als ze te druk word met de kinderen
of als wij gaan eten gaat ze netjes op haar plaats liggen met wat lekkers :)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 18:42

Ja Onley, als wij eten weet ze al dat ze niet bij ons mag zitten en dat ze in de bench moet. Daar krijgt ze een kauwstaaf. En daar vermaakt ze zich prima mee.