Duizenden dieren blijven achter in Groningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Duizenden dieren blijven achter in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 12:42

Laatste update: 6 januari 2012 10:48 info
WOLTERSUM/GRONINGEN - Politie, brandweer en defensie halen in eerste instantie alleen de bewoners op uit de bedreigde dorpen langs het Eemskanaal in de provincie Groningen.

''Daar ligt onze prioriteit'', zei voorzitter Yvonne van Mastrigt van het regionaal beleidsteam vrijdagmorgen.

In het risicogebied langs het kanaal staan ook grote boerenbedrijven met duizenden stuks vee. Die blijven vooralsnog achter in de stallen. Het beleidsteam treft wel voorbereidingen om later ook de dieren weg te halen.

Het besluit tot verplichte evacuatie werd vrijdagochtend om half 4 genomen, aldus Van Mastrigt. Er lekt water door de dijk en daardoor wordt zand weggespoeld.

''We zijn bang dat de dijk zwakker wordt zonder dat we dat kunnen zien'', zei ze. De kans op een doorbraak is nu nog niet erg groot, benadrukte ze. ''Maar als het wel gebeurt, is het effect enorm.''

De evacuatie zou in totaal 1200 mensen kunnen treffen. ''Iedereen is buitengewoon bereidwillig om mee te werken aan de evacuatie en de bescherming van de dijk'', aldus Van Mastrigt.

Stalruimte

De Land- en Tuinbouw Organisatie (LTO) Noord roept veehouders in Groningen en omliggende provincies op met spoed stalruimte beschikbaar te stellen voor melkvee en jong vee.

Ongeveer 2000 koeien en enkele honderden schapen in de omgeving van het Groningse dorp Woltersum worden vrijdag mogelijk geëvacueerd, omdat een dijk langs het Eemskanaal op doorbreken staat.

LTO Noord vraagt veehouders die hun collega’s de helpende hand toe willen steken, contact op te nemen met haar informatiecentrum (088 888 6644).

De meeste mensen in het risicogebied zijn inmiddels vertrokken, maar de dieren zijn vooralsnog achtergebleven in de stallen.

© ANP
Bron: http://www.nu.nl/binnenland/2708645/dui ... ingen.html

Juut

Re: Duizenden dieren blijven achter in Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:03

Jeetje, wat lijkt het me verschrikkelijk je dieren achter te moeten laten!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 13:05

Ik had denk ik geweigerd te gaan, alleen mét dieren of nadat m'n dieren waren geëvacueerd. Vraag me af of ze, als ze vandaag niet geëvacueerd worden zonder voer staan. Hoop dat er spoedig omwonende boeren zich aanbieden om het vee te evacueren en op te vangen. :j

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:08

Ik neem aan dat de boeren overdags mogen gaan voeren?

Jeetje het is wel heftig dit jaar met het water..

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:11

CM_ schreef:
Ik neem aan dat de boeren overdags mogen gaan voeren?

Jeetje het is wel heftig dit jaar met het water..

Nope niemand mag het dorp meer in. En vanochtend was het zo dat als de politie een seintje gaf moest iedereen binnen een half uur vertrekken. Gelukkig is het nu gestabiliseerd.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:12

Maar je mag iets ondertekenen om te blijven. Dan is dat voor eigen risico. En sommigen ondertekenen dat ook. Ik ging met m'n paard weg, of ik ging niet weg als ik daar zou wonen. Gelukkig woon ik iets van 100m. van het gebied af aan de goede kant van het Damsterdiep.
Overigens vanmorgen om 6 uur niets van de hele heisa gemerkt. Ik zie het vanavond wel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:14

Hoorde op de radio dat ze het water nu kunnen laten lozen nu de wind gedraaid is?

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:15

NM >> BB

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:15

Citaat:
14.24 uur: Friesland stelt boerderijen open
De provincie Friesland biedt getroffen melkveehouders uit Woltersum onderdak aan voor hun vee. In een viertal boerderijen bij Buitenpost kunnen de boeren hun vee onderbrengen. Er is plaats voor 2000 dieren en is zijn melkinstallaties aanwezig. De boerderijen worden zo snel mogelijk bedrijfsklaar gemaakt.

Even gecopieerd van een ander topic.

anoukie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:17

Denk dat 1 paard of 100 koeien nog wel een aardig verschil is. En vaak hebben de boeren met hun koeien een andere band dan wij met de paarden. Neemt niet weg dat het een moeilijk besluit moet zijn voor de mensen met hun dieren. Denk dat als je in de situatie zelf zit pas kunt beslissen hoe je reageert. Is voor ons makkelijk zeggen als "buitenstaander".

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 16:23

Ik kan me goed voorstellen dat je weigert als boer zijnde. Je wilt niet verderop in een gymzaal zitten niet wetende wat er met je hebben en houwen gebeurt.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:37

Toen ik het vanmorgen las op internet dacht ik ook... slecht!!!

Maar nu heb ik er eens over nagedacht... waar wil je in godsnaam 2000 koeien onderbrengen? Een hond of een kat kan je nog bij je familie kwijt, een paard zou je nog op een manege kunnen stallen... maar koeien, schapen of varkens.. die word je niet zo één twee drie ergens kwijt.
Dan zouden ze inderdaad al naar andere boerderijen moeten, maar die zitten ook vaak vol.
Moeilijke situatie dus.

En... boeren vinden het echt wel erg om hun vee achter te laten.. ze leven ervan.. dus als ze verdrinken kost dat hun hun baan misschien.

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:42

heb net gehoord dat ze bezig waren om nu de dieren te evacueren vanmiddag van start gegaan zelfs een manege met manege paarden werden weggehaald met man en macht met allemaal trailers.kwam een klant van ons net binnen die daar woont die vertelde het ons.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:44

Laptopmuis schreef:
Toen ik het vanmorgen las op internet dacht ik ook... slecht!!!

Maar nu heb ik er eens over nagedacht... waar wil je in godsnaam 2000 koeien onderbrengen? Een hond of een kat kan je nog bij je familie kwijt, een paard zou je nog op een manege kunnen stallen... maar koeien, schapen of varkens.. die word je niet zo één twee drie ergens kwijt.
Dan zouden ze inderdaad al naar andere boerderijen moeten, maar die zitten ook vaak vol.
Moeilijke situatie dus.

En... boeren vinden het echt wel erg om hun vee achter te laten.. ze leven ervan.. dus als ze verdrinken kost dat hun hun baan misschien.

Meer dan hun baan, hun vermogen, hun hypotheek, hun levensdoel.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:46

In Friesland staan leegstaande boerderijen. Reken maar dat men nu met man en nacht de dieren verplaatst.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:48

Wat mooi, wel veel stress voor de dieren. Kunnen de mestopslagen afgesloten worden of gaat dat een probleem worden?

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:57

Dat is een goede vraag, daar zat ik ook al over na te denken...

paafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:10

Wij hebben ook een melkveebrdrijf (in Brabant en gelukkig geen gevaar van onder water lopen) maar als er zoiets aan de hand zou zijn, krijg je mij en mijn man met geen 10 paarden van het bedrijf af. Ik zou mijn kinderen en andere beesten zo snel mogelijk veilig willen hebben, maar onze koeien worden dan niet in de steek gelaten...

Ik vind het super van Friesland dat ze zo snel plek hebben voor 2000 koeien en zelfs melkinstallaties ed. kan me voorstellen dat het nog niet makkelijk is om eea zo snel te regelen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:21

volgens mij blijft iedere boer liever bij zijn dieren.. en kinderen/andere dieren worden dan wel weggebracht maar zelf blijf je dan voeren/melken..

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:29

Ik hoop dat ze inmiddels veel dieren hebben weg kunnen halen!!!

Ik vertrek zo naar zuid-frankrijk, daarom wil ik hierbij iedereen sterkte wensen en ik hoop dat het allemaal
mee gaat vallen. Als ik naar de weerverwachtingen kijk wordt ik somber, maar ik blijf hopen dat het meevalt.

Sterkte allemaal!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:34

Achja laten we de dieren maar weer achter hoor :?

Edit: lees dat niemand ze mag voeren.
Nou lekker dan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:53

Elin_ schreef:

Nou lekker dan.

DAarom zitten er ook nog ong. 40 mensen. Die weigeren weg te gaan.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:54

germie schreef:
Elin_ schreef:

Nou lekker dan.

DAarom zitten er ook nog ong. 40 mensen. Die weigeren weg te gaan.

_/-\o_ Respect voor die mensen!

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:05

alle dieren zijn in woltersum al geevacueert las het net in de andere topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:20

ik was gebleven kan me niet schelen , maarja een nadeel van mega stallen blijkt maar.