schapen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ayas

schapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-12 21:45

Wie hebben er nog meer schapen? En wat doe je ermee?
Ik heb skudde schaapjes en 2 border collies. De border collies en ik leren de schapen te drijven. Had niet gedacht dat het zo moeilijk was!

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:34

Ik heb schapen, ik fok ermee, Kerry Hill's :)
En ja je hond goed leren schapen drijven is een vak apart denk ik, daar kunnen jaren training overheen gaan :)

HubbaBubba

Re: schapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 22:38

Ik heb 2 schapen achter in de tuin.
Ze maaien het gras, zorgen voor een keurig onderhouden weiland voor de paarden en geven gezelligheid op t erf.

Ik heb een bruinbonte en een Kerry Hill.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:03

had ik maar schapen :P wil graag een kudde maar geen ruimte :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 02:34

Bij ons op stal heben we twee schapen. Gewoon voor de leuk, samen met 2 geiten. Ze kunnen 2 hectare over, hebben boomsstammen, keuze uit 2 stallen en eigenlijk luxe leventje :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 07:49

Wij hebben schapen (allemaal zelf groot gebracht met de fles) die de wei netjes houden.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:32

We hebben op de kinderboerderij Brilschapen.
Die fokken we om het ras een beetje populairder te maken, want ze zijn vrij zeldzaam in Nederland.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 20:41

Ja, hier nog iemand met schapen. We hebben stamboek wiltshire horns, heidschnucken en een paar drentse heideschapen. En ja ook border collies waar we mee schapendrijven... :+
Sinds een paar maanden starten we ook op trials.
Eerdat je echt wat kunt met je hond ben je wel even wat uren training verder (lees maanden/jaren)
Veel succes ermee!!

Clovertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:14

Binnenkort hoop ik schapen te hebben en te fokken; Suffolk downs. Die zie je weinig in Zweden.

bailey94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:15

Ik zou dol graag een paar schapen willen, alleen kan ik ze niet kwijt
Ik heb een working kelpie waar we proberen 1 x in de week mee te kunnen schapendrijven

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 00:20

wij hebben 5 hebridean schapen,we hebben ze voor het onkruid uit de paarden wei te eten.we hebben ook een aussie en zouden haar graag opleiden,maar is erg moeilijk iemand te vinden hier

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 10:48

ayas doe je dat helemaal alleen dan? het is beter om ergens te trainen met je honden, alleen leren is niet zo heel slim er komt nl heel veel lichaamstaal en timing bij kijken.
ik heb drentse heideschapen gehad, fijne dieren om te drijven :j ik heb 2 beaucerons waar ik dat ook mee deed, nu is het even stil gelegd schapen zijn weg maar als ik weer tijd heb.. :D

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 22:33

Ik ga naar margaret jurgens in middelbeers om les te nemen. Alleen zou ik het niet kunnen hoor! Maar zo af en toe kort bij de schaapjes werpt toch wel z'n vruchten af. Mijn ene hond was altijd enorm opgefokt bij margaret en nu is ze nog wel fel maat ze lijkt het nu beter en rustiger op te pakken. Ik vind de schaapjes gewoon leuk. Ik denk dat ze zelfs gekomen waren als we geen border collies hadden gehad. Ze scharrelen zo lekker op hun gemak.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 15:40

Als jij bij Margaret gaat trainen zit je waarschijnlijk niet zo heel ver van ons af.
Daar was ik ook al eens trainen, vorig jaar mijn allereerste wedstrijd daar gestart.
Die is erg aardig, doet ze dat nog steeds met die megafoon vanaf de zijkant?
Ik moest zo lachen toen ik dat de eerste keer zag...

ayas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 21:27

Ik vind het heel prettig bij haar. Denk dat ze megafoon nog wel heeft. ik ben een tijd niet kunnen gaan vanwege een blessure aan mijn voet. Simpel verstapt, toen nog een ijzeren plaat er op. Foto's gemaakt, niets te zien dus maar een dik half jaar verder gestrompelt. uiteindelijk kwam ik op het lumineuze idee om m'n voet zelf te gaan tapen en......ik loop weer! Voel het nog wel maar het is gewoon lopen. Dus gaan we weer beginnen binnenkort. Heb er echt zin in.
Was die wedstrijd niet met pasen vorig jaar? Tarin je nog Sassy, en waar?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 10:42

Idd, die wedstrijd was vorig jaar met pasen, dit jaar is er weer met pasen wedstrijd.
Margaret doet dat erg leuk, als deco paashazen op de hekken :)

Ik start daar dit jaar denkelijk niet meer, zijn echte beginnerswedstrijden, (nu niet dat we dat niet meer zijn, maar wel al een klein stapje verder), het terrein daar is erg klein, en met mijn snelle hondjes die redelijk wat druk zetten kom ik daar te snel in de knoei, door de grootte van het parcours (of beter gezegd het gebrek aan ruimte) kun je weinig corrigeren op de fetch of drive.
Maar het is daar wel erg gezellig, dat zeker!

Af en toe ga ik eens naar een clinic/seminar, vorige maand naar eentje met Gunter Breugelmans en Chris Caerts, komende maand een bij de fokker van mijn hondjes, en in mei naar Denemarken, heb ik een plekje kunnen krijgen op de Simon Mosse clinic.
En tussendoor trainen we op ons "huiswerk" hier thuis.
Eens in de paar weken komt er iemand ons hier thuis les geven, diegene is dan ook blij dat ze eens niet zo afgetrainde schapen kan gebruiken voor haar eigen wedstrijdhonden, dus daar zijn we allebeide blij mee!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:48

Meldt zich; De kudde is inmiddels 106 ooien, en 6 rammen groot, en groeiend.
Woon in IJsland, dit betekent dat ze over de winter op stal staan tot de lammertijd, daarna worden ze losgelaten op het hoogland. In de herfst worden ze dan op gehaald, de zg. göngur, te paard en met honden, sommigen (jammer genoeg ;) ) op quads.
Ik train momenteel ook een bordercollie voor dat werk.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 12:59

Gaaf Kuggur, lijkt me een mooie plek om schapen te houden :)

Hier zijn de eerste lammetjes er *\o/*
Foto

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:07

@Orchid: zijn dat Kerry Hill's?
Hier pas een lam, hebben ook maar 8 ooien gedekt, de rest wordt gebruikt om te trainen, inmiddels heb ik zowat de helft van onze kudde weg gedaan, de stamboekschapen zijn er hier uitgegaan, een hobby mag best wat geld kosten, maar dat liep echt uit de hand.
Groepen met rammen houden begin ik ook niet meer aan, dat kost meer dan dat ze ooit opbrengen voor de slacht. Ik heb zelfs na het dekseizoen onze laatste fokram weggedaan.
Op het najaar ga ik wel weer uitkijken naar een goede heidschnucken ram.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:11

Btw. ons eerste lam dit jaar, kruising heidschnuck x wiltshire:
Afbeelding

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 13:53

Sassy schreef:
@Orchid: zijn dat Kerry Hill's?
Hier pas een lam, hebben ook maar 8 ooien gedekt, de rest wordt gebruikt om te trainen, inmiddels heb ik zowat de helft van onze kudde weg gedaan, de stamboekschapen zijn er hier uitgegaan, een hobby mag best wat geld kosten, maar dat liep echt uit de hand.
.

Wij zijn bezig boven de nul te raken. Voordeel is dat hier een goede markt is voor lamsvlees. en we hebben een slachthuis op een kwartiertje van de boerderij, praktisch.
Oh ja, ons schaapsras is uiteraard de ijslander; er zijn net als bij de paarden geen andere rassen hier.
Ze hebben wél een erg gevarieerd uiterlijk.
Onze lammertijd begint rond de eerste mei (en zijn dan relatief vroeg), we verwachten (hopelijk) over de 180 lammeren.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:00

Hier ook schapen.
Ik heb er 4, 3 ooien en een geholpen ram.
Het zijn shetland schapen. Dit jaar geen lammeren. Kost alleen maar geld.
Vorig jaar zou ik 2 rammen weg doen, kreeg er 2,5 euro ps voor...
Dan maar houden, helaas is er 1 overleden door een ruzie met zn vader.
Onze schapen lopen op stukjes waar we met de maaier niet kunnen komen

Hier bij een foto van een ooi met lam van vorig jaar
Afbeelding

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:01

Hey Sassy en kuggur ook hier ;) .
Ik heb nu een kleine kudde van 30 Zwartbles ooien, gelukkig geen enge ziektes gehad hier. Mijn streven is om volgend jaar een mooie gezonde kudde van 40 schapen halen.
Heb ook een border collie maar helaas bijt hij alleen mensen en geen schapen :') . Dus er zit niks anders op om maar een pup aan te schaffen O:) . Bij mijn trainster heb ik al 5 Skudde ooitjes gereserveerd, die komen over een paar weken/maanden mijn kant op en kan ik met mijn huidige hond daar mee trainen. De nieuwe pup zal ook alle papieren hebben, zodat ik ook mijn ambities verder kan uitbreiden naar wedstrijden (denkt alvast 5 jaar vooruit).

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:06

@Kuggur: probleem is dat men hier in Belgie niet graag lamsvlees eet, en die mensen die dat wel doen willen voor een duppie eerste rang zitten, of ze kopen nog liever het import-diepvries-vlees uit de supermarkt wat gezien de prijs-kwaliteit veel te duur is.
We hebben nu straks een aantal kruisingen met de WH (waarvan de vleeskwaliteit echt uitmuntend is) en geloof me maar, als we rammen erbij hebben gaan die alleen nog maar hier de vriezer in voor eigen gebruik

Weet je, in eerste lijn heb ik de schapen niet om andere mensen van vlees te voorzien, eerder als onderhoud voor het weiland, als het wat degelijks had opgebracht was het leuk geweest, maar tegenwoordig gaat alles wat niet te gebruiken is om te trainen en te duur in onderhoud de deur uit.

@Saden: mijn honden krijgen vers vlees, geloof me maar, dan had ik ze liever zelf opgevoerd dan aan iemand te geven voor 2,5 euro met dik geld erop gelegd. Echt niet!
Mooi lammeke trouwens ;)

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-12 14:11

Hey Kabwan, ook hier :wave:

mag je blij mee zijn dat je hond niet in de schapen bijt (ik neem aan mensen ook niet meer, toch?)
En voor wedstrijden moet je hond niet persee papieren hebben, met een hond zonder papieren kun je ook starten, enkel de EK en de WT niet (en eerdat je zooo goed wordt O:) )

Skuddes zijn wel erg leuk ja, wel snel, dat ook!
Onze heidschnucken lijken daar wat gedrag met trainen aangaat wel wat op, zijn alleen net een maatje groter en wat meer schaap.